Gershom schreef: ↑02 mar 2018 23:56
Maar wij zijn dieren. Zoals er dieren zijn van de soort aap zijn wij dieren van de soort mens. Zoals een mensenmoeder
een brandend huis binnen rent om haar kind te redden en er een grote kans is dat beiden omkomen. Dat is de ultieme vorm van altruïsme omdat je het aan niemand kunt vertellen. Het is een vorm die wij allemaal sluimerend met ons meedragen.
Heel erg veel mensen hebben zich opgeofferd opdat anderen het beter zouden krijgen.
Nee.
Een moeder of vader rent door een brandend huis of springt in een woeste zee of ... doet instinctmatig ALLES om het eigenste broedsel te redden.
Dat is geen altruïsme maar egoïsme.
Altruïsme is het als ik voor een vreemd kind of mens dat huis in ren. En dat doe ik dan weer niet. (Ik zal hoogstwaarschijnlijk wel een ander aanmoedigen om het te doen).
Altruïsme is niet dat ik 'mijn' en de 'mijnen' vooruit probeer te helpen.
Altruïsme is niet dat ik wat geld afsta (omdat ik het kan missen), of andere mensen help als ik daar tijd of zin in heb. (En een wederdienst verwacht).
Altruïsme is ook niet dat ik het brood wat ik over heb niet weggooi maar aan anderen geef.
M.i. is het pas echt altruïsme als ik maar 1 hompje brood heb, mijn 2 kindjes hongerig naar dat brood kijken, er nog 2 hongerige vreemden aan komen waaien, en ik dat brood dan in gelijke stukken deel.
Of ik dat doe?
Ik weet zeker van niet. *Niemand hier trouwens.
Ik denk dat ik het zelfs uit jouw hutje /tas/zakken/handen jat om mijn kindertjes te voederen.
TENZIJ...
Die twee hongerige vreemden mij iets extra's te bieden lijken te hebben.
Bijv. in geval van extreme ellende of oorlog en zij hebben een wapen en ikke niet. Dan geef ik hen dat brood (al bedreigen ze mij niet) om er zelf later voordeel uit te halen, hence: egoïstische motieven.
* Mijn stelling is dan ook:
Zolang er op deze wereld nog armoedlijers / hongerige mensen rondlopen en jij met je bakkie koffie op je laptop zit te rammelen kun je jezelf met geen mogelijkheid altruïstisch noemen.
P.S.
En wat die mieren betreft:
heeck schreef: ↑02 mar 2018 12:04
Wat zorgt ervoor dat de ene mier zich presenteert als brug om overheen te lopen en dat de andere er overheen loopt?
Of je dient als bruggetje omdat je zo slim bent om te beseffen dat je daar uiteindelijk zelf voordeel uit haalt.
Als er voor mij geen voordeel in zit, bv omdat degene die bruggetje speelt zelf niet meer naar de overkant kan komen, dan zal ik er alles aan doen om een ander tot bruggetje te bombarderen.
Dus óf iemand offert zich op (maar dan zal dat ook weer met motieven als 'dan kunnen mijn 5 kindertjes overleven' te maken hebben.
Of de zwakste is het haasje en moet gedwongen als bruggetje dienen.