axxyanus schreef
Jij maakt van altruïsme al dadelijk zelfopoffering.
Ik denk wel dat altruïsme daarop neerkomt. Zoals Petra al duidelijk heeft aangegeven vallen veel goede daden onder gewoon "goede daden" die men doet vanuit overvloed, om zich goed te voelen, of iemand die je aardig vind uit de shit te helpen. Toch zou ik dat niet als egoïsme bestempelen. Waarom een positieve lading bedekken met een negatieve vlag?
Iemand die regelmatig heel veel goeds doet is dan zeker een vuile vieze gore super egoïst?? Zo iemand die je liever niet als buurman hebt. Laten we die verbinding maar niet leggen, en in dit verband een betere term verzinnen.
Ik denk dat altruïsme erg veel voorkomt, en nog niet zo lang geleden was men van menig dat het zelfs een uniek menselijke eigenschap was, en dieren daartoe niet in staat waren. De mensheid is erg vaak geneigd geweest positieve eigenschappen toe te schrijven aan zijn eigen soort. Lachen was een unieke menselijke eigenschap. Taal eveneens, want je hebt toch nog nooit een aap horen praten? Ergo doofstommen zijn dus eigenlijk geen mensen?! En homoseksualiteit komt in het dierenrijk niet voor, derhalve is het onnatuurlijk. (Een populair misverstand onder evangelicals in Amerika)
Die superioriteitswaan van de mens bladdert steeds meer af in ons hoekje van de aarde. Onze evolutionair gevormde hang naar godsdienst heeft ervoor gezorgd dat wij het genus mens hebben verheven als de spil waar alles om draait. Mensen hebben een "ziel"! Dieren niet! En als zielloos (het woord zegt het al) wezen, ben je niets waard. En iets goeds doen kan een dier natuurlijk helemaal niet. Welnee dat zijn allemaal instincthandelingen. Dat wordt automatisch gedaan en het is natuurlijk niet doordacht. En dat is nu de kern waar het om draait. Altruïsme is nooit doordacht. Zodra je de voors en tegens tegen elkaar gaat afwegen zie je er van af. De brandweerman die de vallende kleuter opving met zijn eigen lijf had geen tijd te denken dat hij daarbij zijn nek had kunnen breken. De Amerikaanse bewaker had wel tijd om bij zichzelf te overleggen dat hij net vorige week zijn eerste kind had gehad die hij dolgraag terug wilde zien*... Dus zag hij er van af.
De moeder uit het voorbeeld van Petra heeft ook tijd om te overleggen. Als ik eerlijk alles deel met die twee vreemde kinderen, benadeel ik mijn eigen broedsel. Iemand die desondanks toch eerlijk deelt of fysiek zijn eigen leven op het spel zet kan beschuldigd worden van onverantwoordelijk gedrag.
Voor altruïstisch handelen mag je eigenlijk geen gezin hebben...Zou het daarom onder soldaten zo vaak voorkomen?
*(Dat van die Amerikaanse bewaker is fake news)