YouTube Muziek

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: YouTube Muziek

Bericht door Storm »

We gaan voor...curieuze covers: :)

The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Zonder woorden.
Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand »

en
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Giovedico delle Fate schreef: 12 mar 2018 13:30 Curieuze covers:

En deze dan... Wat een stoere meid!!!

https://www.youtube.com/watch?v=o6rBK0BqL2w
Beste kerel, ik moest het geluid heel zachtjes zetten want zo'n elektrische gitaar snerpt als een cirkelzaag door mijn ziel.
Ik voelde vrijwel meteen waar mijn rotte kiezen zaten.
Of Bach dit had kunnen waarderen? Geen idee, je kunt er alleen over speculeren.
Maar voor mijn gevoel heeft dit meer te maken met acrobatiek dan met muziek. Haar moeder vond het vast erg mooi, want ja, het blijft toch je kind nietwaar?
Steekt die stoere meid na afloop haar hand in een bakje water dan hoor je heel hard, SSSSSSSSHHHHHHHHHHHHHSSSSSSJJJJJJJJJJJJJJJJJJ!!!!!!!!!!!
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Boerenverstand,
=D>
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Giovedico delle Fatte schreef
Beste Gershom,
Ik denk dat ik heel goed snap waar je met jouw uitspraak op doelt.
Jou reactie bevat genoeg aanknopingspunten om een heel essay aan te wijden.
maar het lijkt mij geschikter om dat in de rubriek Persoonlijke onderwerpen te doen.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate »

Gershom schreef: 12 mar 2018 19:45 Giovedico delle Fatte schreef
Beste Gershom,
Ik denk dat ik heel goed snap waar je met jouw uitspraak op doelt.
Jou reactie bevat genoeg aanknopingspunten om een heel essay aan te wijden.
maar het lijkt mij geschikter om dat in de rubriek Persoonlijke onderwerpen te doen.
OK vriend. Ik ben wel van de essays (maar dat wist je al). Dus ik kijk nu al uit naar het jouwe in de rubriek "Persoonlijk"...
En als het ook maar even kan, zal ik zelf ook graag reacties van essay-achtige lengte en inhoud schrijven.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gershom schreef: 12 mar 2018 19:30
Beste kerel, ik moest het geluid heel zachtjes zetten want zo'n elektrische gitaar snerpt als een cirkelzaag door mijn ziel.
Maar voor mijn gevoel heeft dit meer te maken met acrobatiek dan met muziek. Haar moeder vond het vast erg mooi, want ja, het blijft toch je kind nietwaar?
Steekt die stoere meid na afloop haar hand in een bakje water dan hoor je heel hard, SSSSSSSSHHHHHHHHHHHHHSSSSSSJJJJJJJJJJJJJJJJJJ!!!!!!!!!!!
Ik "kende" deze stoere (waarom stoer?) meid van een andere clip en kan het wel ontzettend waarderen hetgeen ze presteert. Je kunt er uiteraard van houden of niet, want over smaak valt nu eenmaal niet te twisten. Dat ze kundig met gitaar is, staat niet ter discussie. En eerlijk is eerlijk, ik luister liever naar deze stoere meid dan naar Bach.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

dikkemick schreef: 12 mar 2018 20:36
Ik "kende" deze stoere (waarom stoer?) meid van een andere clip en kan het wel ontzettend waarderen hetgeen ze presteert. Je kunt er uiteraard van houden of niet, want over smaak valt nu eenmaal niet te twisten. Dat ze kundig met gitaar is, staat niet ter discussie. En eerlijk is eerlijk, ik luister liever naar deze stoere meid dan naar Bach.
Hey dikkemick,
Om te beginnen vind ik haar 'stoer' omdat ze het aandurft om in een wereld van schier louter mannelijke gitaarhelden haar 'mannetje' te staan. Deze vorige zin bevat al dermate veel rare vooroordelen dat ik denk dat ik mijn punt al gemaakt heb...
Of je er nu van houdt of niet (ik ben geen typische fan), je kunt niet om haar virtuositeit heen.
Waar het mij uiteindelijk om gaat is dat deze uitermate begaafde instrumentaliste er om de een of andere reden voor kiest om haar virtuositeit te etaleren middels een compositie van een componist die wij – zonder enige vorm van discussie – scharen onder de 'klassieken'...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Giovedico delle Fate schreef: 12 mar 2018 20:52
Waar het mij uiteindelijk om gaat is dat deze uitermate begaafde instrumentaliste er om de een of andere reden voor kiest om haar virtuositeit te etaleren middels een compositie van een componist die wij – zonder enige vorm van discussie – scharen onder de 'klassieken'...
Anderen gingen haar voor!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

dikkemick schreef: 12 mar 2018 21:09
Anderen gingen haar voor!
Ongetwijfeld. En ook verifieerbaar. Maar het doet wat mij betreft helemaal niets af aan haar prestatie.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Laat ik vooropstellen dat Gert van Hoef een heel goede organist is.
Alleen de registratie die voor beide stukken is gekozen is zodanig zwaar dat het geheel dicht loopt, met name in de virtuoze passages. Het wordt aldus een brei van klanken, (mede door de echo-rijke akoestiek) dat je moeite hebt de oorspronkelijke compositie te herkennen. Het registratieverschil is goed te horen in het stuk Finlandia. Op het moment dat de koraalpassage ingezet wordt valt eigenlijk iedereen vanzelf stil. Het is een diep ernstige melodie. Oorspronkelijk geschreven voor gemengd koor. Later het meest gespeeld door een klarinet. Maar hier kiest de organist voor een hoog en ijl register dat vaak gebruikt wordt om vrolijkheid weer te geven. Pas bij de reprise, als het pedaal ook meedoet klinkt het goed.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

dikkemick schreef
Dat ze kundig met gitaar is, staat niet ter discussie.
Ik ben zo brutaal dat wel ter discussie te stellen.
Ze kan wel heel erg vlug spelen, en daar was ik blij om. Dan is het in ieder geval snel afgelopen, en dat vond ik een enorme opluchting. Wat mij betreft had ze er nog wel een tandje bij mogen zetten, want in dit tempo leek er even zo goed geen eind aan te komen...
Want homo sapiëns heeft twee uitvindingen gedaan die ik ernstig betreur;
1. de electrische gitaar
2. de waterstofbom.
In die volgorde. Het waarom laat zich eenvoudig verklaren. Bij die bom is het tenminste met één knal afgelopen.
Maar dat elektrisch aangedreven instrument blijft ons gehoor eeuwig teisteren. Een marteling die geen einde neemt.
Het enig praktische nut dat ik voor dat ding kan bedenken is het aan te wenden wanneer je inlichtingen uit een zwijgzame verdachte wilt krijgen. Geloof me, na een kwartier beken ik alles!!

Mensen raken over het algemeen nogal geïmponeerd door virtuositeit, ikzelf ook. Maar als iemand een compositie er zo snel mogelijk doorheen jast, snoeihard en zonder enige nuance, dan ben je bezig met uiterlijk vertoon, zonder dat het ooit muziek wordt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Gershom
Met een klassieke bril op heb je waarschijnlijk gelijk. Volgens mij worden de meeste partijen te snel afgeraffeld. Maar om dan maar de elektrische gitaar boven de atoombom te zetten...
Muziek blijft persoonlijk. Ik prefereer die atoombom nl. boven het gejank van de viool of operettezangeres.
Mijn muzieksmaak heeft zich de afgelopen jaren wel 'ontwikkeld'. Is in ieder geval uitgebreid. Ik luisterde slechts naar de jankende snerpende gitaren van de bekende hardrock-bands, vrouwen konden niet zingen en een band moest minimaal bestaan uit gitarist, bassist, zanger en drummer.

Later ben ik diverse genres gaan waarderen waaronder: country, jazz, soul, ragtime, blues, chansons (m.n. Aznavour), Duitse Schlager/pop en een heel klein beetje reggae. Mannen en vrouwen! Waar ik totaal niets mee heb is hiphop of d.j's met een koptelefoon en XTC-pilletje op die een meute staan op te jutten.
En klassiek? Brrrrrr...... Vind het vaak te langdradig en bombastisch. Ergo, smaken verschillen en daarover valt niet te twisten. Ik zie klassiek als de haute couture van de kleding of de Lamborghini onder de auto's. Mensen doen nl. soms suggereren dat je pas weet wat muziek is, als je klassiek kunt waarderen. Het zou de hoogste vorm van intelligente muziek zijn ver verheven boven de pulp van alledag. En als ik dan zo'n 'stoere' meid virtuoos de gitaar zie/hoor bespelen, zie/hoor ik geen verschil met iemand die virtuoos de altviool of fagot bespeeld.

Overigens zijn beiden te combineren.
Hier een (misschien voor jou ook) acceptabele combinatie van pop/(licht)orkest:

Petra
Banned

Bericht door Petra »

dikkemick schreef: 12 mar 2018 20:36
Gershom schreef: 12 mar 2018 19:30
HAAAA, ik vond 'r ook leuk! :D
(en ik zat ook al te denken .. waarom nou weer stoer?) :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Plaats reactie