Inderdaad beter van niet, want ik mag graag pesten, en loer op een kans om het erger te maken
op zijn minst een niet te verwaarlozen deel van de 'kunstmuziek' die niet op jouw iPods past, daar niet alleen ontbreekt vanwege plaatsgebrek.
Dat heb je goed gezien, want ik maak uiteraard een keuze uit muziek die mij op een of andere manier emotioneel beroerd. Heel veel muziek dat gemaakt is na 1900 verzamel ik niet omdat ik er geen antenne voor heb. Na Saint-Saëns en Sibelius neemt mijn belangstelling zienderogen af. Ik begrijp het dan niet meer. Zo ook met beeldende kunst. Bij de Franse impressionisten kan ik het nog volgen, maar daarna als het abstract gaat worden, ga ik buiten spelen. Niet omdat ik denk dat mijn kleinkind dat ook kan maken, want ik zie heus wel dat de meeste beeldende kunstenaars die abstract werk maken, ook heel mooi figuratief kunnen schilderen. Zij doen dit echter niet meer omdat er tegenwoordig camera's zijn. Dus laten zij hun verbeelding terecht de vrije loop...
En ach met muziek is dat eigenlijk hetzelfde. Veel is al gemaakt, dat ga je niet nog eens overdoen.
Tenzij je Ottorino Respighi heet, want dan doe je het toch. Briljant overgens, zoals je ook vandaag nog fijnschilders hebt die met fotografische precisie een tros druiven een dode fazant en een
homp beschimmelde kaas op het doek toveren.
Vergeef mij mijn uitermate onnauwkeurige en persoonlijke uitingen/meningen; ik ben ook maar een mens.
Hebben we toch iets gemeen, ik vermoedde al zoiets.
En in een onmogelijk te preciseren aantal gevallen komt dat omdat het in mijn ogen "rotzooi" is.
Dat is de bescheidenheid die ons past. Ik ga nog een stapje verder terug en zeg dat ik het vermogen mis veel modern werk te ontvangen. Onlangs deelde Rereformed een pianostuk met ons dat hij zeer mooi vond. Het notenbeeld had al veel weg van een bouwtekening en toen ik het hoorde begreep ik er totaal niets van, en kon ook onmogelijk bevatten wat hem in die muziek aantrok. Halverwege ben ik gestopt met luisteren. Daarna nog eens geprobeerd, (vaak moet je een stuk echt ontdekken)
maar na vier keer proberen ben ik afgehaakt. Het werd maar niet mooier...Jammer, vind ik wel.
Hij schreef bij die gelegenheid ook nog een overbekend cliché op over Vivaldi die na zijn "vier jaargetijden" wat hem betreft had mogen stoppen. Ik moet het er met hem nog over hebben, maar zal vast aanstippen dat Bach de muziek van deze rode priester zeer kon waarderen, en een aantal van zijn composities heeft bewerkt. De grote meester zal dat niet gedaan hebben met componisten die hij gering schatte denk ik dan maar.
Dank voor de leuke tip om aan een nieuwe Ipod classic te komen, maar ik ben niet zo handig als jij
Ik weet nu al dat een poging in die richting bij mij op een faliekante mislukking zal uitdraaien.
Ik heb voor de zekerheid maar een "Cowon X9" gekocht met een 65 Mb geheugenkaartje. Daar kan je ook ontiegelijk veel mp3tjes (is dat wel een woord?) op kwijt.
Ik lijk ook wel niet helemaal snik, om al die muziek op te slaan. Er staat voor maanden muziek op één ipod, en toch neem ik nieuwe mooie muziek op uit angst dat het volgende week door youtube gewist wordt...
Toch eens kijken of men daarvoor behandeld kan worden...