YouTube Muziek

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Gershom
Diehard

Re: YouTube Muziek

Bericht door Gershom »

dikkemick schreef: 12 mar 2018 22:33 @Gershom
Met een klassieke bril op heb je waarschijnlijk gelijk.
Maar om dan maar de elektrische gitaar boven de atoombom te zetten...
Ik heb geen klassieke bril. Hooguit een klassiek gehoorapparaat. maar dat betwijfel ik want ik ben een liefhebber van verschillende en zeer uiteenlopende genres. En ik heb waarschijnlijk ook geen gelijk. Het is geen wedstrijd, maar slechts het weergeven van een mening.
Muziek blijft persoonlijk. Ik prefereer die atoombom nl. boven het gejank van de viool of operettezangeres.
Dat kan, zolang je maar onthoud dat ik die vergelijking heb bedacht.
Je schrijft muziek blijft persoonlijk.
Als je daarmee bedoelt dat een heleboel mensen er een verschillende voorkeur op na houden heb je gelijk. Maar er valt wel degelijk te twisten over kwaliteit. De een houdt van "goudrenetten en ander meer van Jona gold" Maar je mag wel klagen over"rotte"goudrenetten
Mijn muzieksmaak heeft zich de afgelopen jaren wel 'ontwikkeld'. Is in ieder geval uitgebreid. Ik luisterde slechts naar de jankende snerpende gitaren van de bekende hardrock-bands, vrouwen konden niet zingen en een band moest minimaal bestaan uit gitarist, bassist, zanger en drummer.
Voor mijn part houd je van vader Abraham Of van "Hert en Germien"
En klassiek? Brrrrrr...... Vind het vaak te langdradig en bombastisch. Mensen doen nl. soms suggereren dat je pas weet wat muziek is, als je klassiek kunt waarderen.
Dat vind ik net als jij heel raar.
Het zou de hoogste vorm van intelligente muziek zijn ver verheven boven de pulp van alledag.
Volgens mij bestaat er geen "intelligente" muziek, ook geen "domme" trouwens. En in onze westerse samenleving worden wij wel overspoeld door de gangbare Amerikaanse smaak. Voornamelijk omdat zo het goed verkoopt. Nog Aardige Russische muziek gehoord op de radio de laatste tijd? Dacht het niet he? Die muzikale cultuur krijg je al in de wieg toegediend, en het werkt hetzelfde als religieuze hersenspoeling. De hele amusementssector is er van vergeven.
Amerika bepaalt wat goed voor ons is. Cola maar een Google, moet je kijken wat daaruit komt...Het ergste is dat mensen ook als religieuzen reageren op kritiek wanneer het toevallig hun voorkeur betreft. Het komt vaak te hard aan.
Ik vind het helemaal niet erg wanneer jij klassieke muziek langdradig vind of bombastisch. Ik ga niemand bekeren tot Brahms of Vivaldi.
Maar wanneer men muziek van zijn voorkeur wil delen op dit forum, (en dat wil ik) dan vind ik het een beetje geestdodend om een aantal linkjes onder elkaar te plaatsen zonder enig commentaar. Ik ben nieuwsgierig waarom de mensen dat plaatsen, waar zij het hebben leren kennen, wat zij vinden van verschillende uitvoeringen enz. enz.
En als ik dan zo'n 'stoere' meid virtuoos de gitaar zie/hoor bespelen, zie/hoor ik geen verschil met iemand die virtuoos de altviool of fagot bespeeld.
Als het dan toch geen verschil maakt....
Ik prefereer die atoombom nl. boven het gejank van de viool of operettezangeres.
Is dat niet een ietsje met elkaar in tegenspraak?
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Russische muziek ja daar zit ook veel moois tussen.

Maar Griekse muziek ook. Vooral als het in een een zware tijd geschreven is, een tijd van dictatuur.

Over de rug van de Andes.

The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Gershom
Laten we beiden maar weer gaan genieten van muziek.
Dat e.e.a. cultureel in de wieg middels (Amerikaanse) hersenspoeling bewerkstelligt wordt, ben ik helemaal met je eens. Maar dat is alles in het leven.
Overigens hoor je weinig Russisch op de radio (ik luister sowiezo geen radio), de binnenlanden van Afrika zijn volgens mij ook niet ruim vertegenwoordigd.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@dickemick thema Afrika??

Bob Dylan
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Gershom schreef: 13 mar 2018 00:11
Het zou de hoogste vorm van intelligente muziek zijn ver verheven boven de pulp van alledag.
Volgens mij bestaat er geen "intelligente" muziek, ook geen "domme" trouwens. En in onze westerse samenleving worden wij wel overspoeld door de gangbare Amerikaanse smaak.
Ik ben het niet met jullie eens.\Er bestaat wel degelijke intelligente muziek.
Kijk maar naar bv. een Bach; fenomenaal! En of je het nu mooi vindt of niet.. bijzonder intelligent zat 't wel degelijk in elkaar.
En qua pop, wat dacht je van een Bob Dylan, dat zijn toch liedjes met teksten van een ander niveau als ...eh nou.. noem maar op hè. :lol:

En natuurlijk is er ook domme muziek. Kom op zeg!
Erg hoogdravend kun je dit niet noemen toch!
Kan het nóg dommer?

Laatst gewijzigd door Petra op 13 mar 2018 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand »

dikkemick schreef: 13 mar 2018 08:53 Overigens hoor je weinig Russisch op de radio (ik luister sowiezo geen radio), de binnenlanden van Afrika zijn volgens mij ook niet ruim vertegenwoordigd.
Voor dikkemick: :wink:

en

Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Storm schreef: 13 mar 2018 11:50 @dickemick thema Afrika??
Gezelliggggg :D
Ik moet meteen aan dat liedje met dat kreuntje van Encyclopedist denken. Hoe ze heette dat ben ik vergeten, maar dat kreuntje vergeet ik nooit meer. :lol:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Boerenverstand
Forum fan

Geen Afrika, maar wel ritmisch. Biedt ook wat tegenwicht aan mijn vorige post. :lol:
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

dikkemick schreef: 13 mar 2018 08:53 @Gershom
Laten we beiden maar weer gaan genieten van muziek.
Dat e.e.a. cultureel in de wieg middels (Amerikaanse) hersenspoeling bewerkstelligt wordt, ben ik helemaal met je eens. Maar dat is alles in het leven.
Nou alles... alles... In mijn wiegjestijd was er distributie radio. Er waren een paar omroepen te ontvangen. Aangezien RK bij ons de dominante godsdienst was stond de keuzeknop vastgelijmd op de KRO. Amerikaanse muziek was er wel, (Boogie Woogie met die grote show orkesten van Glenn Miller) maar ik kreeg dat niet te horen. De stem van Vera Lyn kon er nog net mee door. Zij was tenminste Engels en blank (ook niet onbelangrijk) En op school? Gregoriaanse muziek en in de kerk? meer van hetzelfde. Mijn hersenspoeling was Latijns van aard. Zeker niet Amerikaans. Nu ben ik behalve verzot op klassieke muziek ook een verzamelaar van de meest uiteenlopende soorten religieuze muziek Van Russisch orthodox tot aan de negro spirituals uit de baptistenkerk in Texas.
Alleen Gregoriaans zit niet in mijn verzameling. Ik vind dat wonderlijk genoeg zeer saaie muziek.
Overigens hoor je weinig Russisch op de radio
Radio of tv, de voertaal is engels de muziek al evenzeer, en de reclame is er perfect mee in overeenstemming. Jouw generatie en de generatie die volgt ontkomen niet aan de Amerikaanse culturele dominantie. En het is zonder enige tegenspraak geaccepteerd, en zelfs niet weg te denken.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

@Boerenverstand
Prachtige serene muziek uit de Servisch orthodoxe kerk. Divna Ljubojevic beluister ik met grote regelmaat want van haar is gelukkig op Youtube veel te vinden. Zij is erg populair in het Oostblok. In onze uithoek is zij praktisch onbekend. De Missa Luba, ja dat is gesneden koek uiteraard.
Maar de missionarissen lieten op onze school ook filmopnamen zien van de dans van de Dajaks uit wat toen nog ons Indië heette. Zij hadden daarmee de bedoeling te laten zien hoe onbegrijpelijk dat volk zijn afgoden vereerden. Wat indruk maakte was de mededeling dat er ook koppensnellers tussen zaten.
Ik heb die beelden in mijn hoofd bewaard, en zij kwamen met een schok tevoorschijn. Dat drukke gebaren met die handen en dat fascinerende ritme van die stemmen...
Ik zat weer even in de schoolbank.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

@ Petra
Er bestaat geen domme nog intelligente muziek.
Dan heb ik het uiteraard over serieuze muziekbeoefening. Niet over carnavalskrakers want dat is niet serieus, dat is alleen maar kassa. Dronkenmans gebral is geen muziek al is er soms iets van een soortement melodietje te herkennen.
Ik doelde meer op het dedain dat zich vaak afspeelt onder musici maar ook bij het publiek.
De muziek van James Last (vaak aangeduid als James Overlast) Daar wordt door wat zich "Kenner"noemt ontzettend op neergekeken. Op André Rieux idem. Men noemt dat vaak domme muziek
Maar de artiesten moeten net zo hard en intensief studeren als de beoefenaars van zogenaamde "Intelligente muziek". Tegen lui die dat domme muziek vinden kan ik alleen maar zeggen; maak het maar eens... Men beperkt zich wel tot het z.g. ijzeren repertoire. Geliefde melodieën die een feest der herkenning vormen voor het publiek. Je kunt dat makkelijk vinden maar dom is dat niet.
Carnavalsblubber daarentegen kan iedereen maken. Een goede stem is niet vereist, en een instrument hoef je niet te bespelen. Het geheel wordt op de tekentafel ontworpen en in een studio met de voorhanden zijnde geluids verbeteringen uitgevoerd
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Gershom schreef: 14 mar 2018 01:38 @ Petra
Er bestaat geen domme nog intelligente muziek.
Dan heb ik het uiteraard over serieuze muziekbeoefening. Niet over carnavalskrakers want dat is niet serieus, dat is alleen maar kassa. Dronkenmans gebral is geen muziek al is er soms iets van een soortement melodietje te herkennen.
Ik doelde meer op het dedain dat zich vaak afspeelt onder musici maar ook bij het publiek.
De muziek van James Last (vaak aangeduid als James Overlast) Daar wordt door wat zich "Kenner"noemt ontzettend op neergekeken. Op André Rieux idem. Men noemt dat vaak domme muziek
Maar de artiesten moeten net zo hard en intensief studeren als de beoefenaars van zogenaamde "Intelligente muziek". Tegen lui die dat domme muziek vinden kan ik alleen maar zeggen; maak het maar eens... Men beperkt zich wel tot het z.g. ijzeren repertoire. Geliefde melodieën die een feest der herkenning vormen voor het publiek. Je kunt dat makkelijk vinden maar dom is dat niet.
Carnavalsblubber daarentegen kan iedereen maken. Een goede stem is niet vereist, en een instrument hoef je niet te bespelen. Het geheel wordt op de tekentafel ontworpen en in een studio met de voorhanden zijnde geluids verbeteringen uitgevoerd
Dan kun je debatteren over wat je slimme of domme muziek vindt!

Je zegt carnavalsblubber.. en dat klinkt heel anders dan 'er is geen domme of intelligente muziek'.
Het IS er blijkbaar wel:
Als dat er niet zou zijn zou je geen blubber blubberen :lol:

P.S.
La li la la la laaaaa Meisjes zijn leuk, meisjes zijn lief...
Alleen bij eicelletjes wil het nog wel 's tegenvallen. :lol:

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Ik weet het weer waar we Dickemick mee kunnen verleiden..... Chansons! \:D/

Bob Dylan
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Van alle bovenstaande suggesties vind ik Mathieu het best te pruimen. Mar als ik dan voor Franse chansons mag kiezen is het
Charles Aznavour.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Boerenverstand
Forum fan

Gershom schreef: 14 mar 2018 01:14 @Boerenverstand
Prachtige serene muziek uit de Servisch orthodoxe kerk. Divna Ljubojevic beluister ik met grote regelmaat want van haar is gelukkig op Youtube veel te vinden. Zij is erg populair in het Oostblok. In onze uithoek is zij praktisch onbekend.
Gershom, ik kan ook erg genieten van de stem van Divna. Ik word rustig van die liederen en kan er eindeloos naar luisteren. Misschien is dat ook één van de doelen van die muziek. De kerkgangers een beetje in slaap brengen? Van ad libitum houden ze volgens mij niet in de Orthodoxe Kerk. Geen frivoliteiten, maar de muziek zo volmaakt mogelijk uitvoeren. Gershom, moeten ze het zo perfect mogelijk zingen? Is er een reden voor dat de melodieën niet lijken af te wijken. Het enige wat verschilt is dat de zang een meer oriëntaalse klank krijgen naarmate de zangers en zangkoren uit de meer zuidelijke en oostelijke gebieden komen.

Giovedico delle Fate heeft aangegeven een zwak te hebben voor de "Maagd Maria" de moeder van...

Voor hem ( en andere belangstellenden)dan ook het volgende nummer door "Divna & Melódi" gezongen, de Aghni Parthene:
Plaats reactie