YouTube Muziek

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Boerenverstand
Forum fan

Re: YouTube Muziek

Bericht door Boerenverstand »

Ter vergelijk:

Theodoros Vassilikos is ook prachtig. Hier een link naar audiobestanden op zijn webpagina:

http://theovasilikos.com/en/listen.htm
Laatst gewijzigd door Boerenverstand op 14 mar 2018 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Gershom schreef
De muziek van James Last (vaak aangeduid als James Overlast)
Terwijl de accordeon geen makkelijk instrument is. Cultuur met een K uit het programma Kultnacht. Prachtig :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@doctorwho,

Niks mis met de accordeon, trekzak of harmonica. =D>

The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Boerenverstand schreef
Van ad libitum houden ze volgens mij niet in de Orthodoxe Kerk. Geen frivoliteiten, maar de muziek zo volmaakt mogelijk uitvoeren. Gershom, moeten ze het zo perfect mogelijk zingen? Is er een reden voor dat de melodieën niet lijken af te wijken. Het enige wat verschilt is dat de zang een meer oriëntaalse klank krijgen naarmate de zangers en zangkoren uit de meer zuidelijke en oostelijke gebieden komen.
Divna is afkomstig uit Servië dat sterke banden heeft met Rusland (de Slavische volkeren) De Russisch orthodoxe kerk is ook in Servië gangbaar. De muziek uit die streken is inderdaad heel gedisciplineerd. Een Russisch koor klinkt vaak als een orgel. Het is a.h.w. één instrument. Wanneer je een tijdje vol bewondering hebt geluisterd kom je pas tot de ontdekking dat er althans in de kerkmuziek, geen instrumenten gebruikt worden. De koorleden fungeren feitelijk als orgelpijpen.
Maar Divna zingt ook nog in andere stijlen. Het "Aghni Parthene" heeft meer de klankkleur van de Grieks orthodoxe liturgie. En behalve een andere taal gebruikt het koor hier ook meer vrijheid. Het klinkt niet meer als één enkel instrument.

In het algemeen hoor je in kerkmuziek eigenschappen, die in de volksmuziek aanwezig zijn. Dat is heel eenvoudig te horen in de Joodse eredienst. Het is daar gebruik dat de gebeden gezongen worden door één man (de Chazan) zonder instrumentale begeleiding. Alleen een mannenkoor is geoorloofd, maar niet noodzakelijk De meest gehoorde Chazanoet is afkomstig uit Oost-Europa, Polen Rusland e.d. Het vertoond de klankkleur uit die landen. Veel en hevig sentiment, eindeloze herhaling van slechts enkele woorden en veel gesnik en stemvirtuositeit. In Nederland is lange tijd de chazan Hans Bloemendal opper-voorzanger geweest. Zoek maar op Youtube...
Zijn muziek klinkt echt Hollands gereformeerd. Statig en gedragen. niks gesnik en geen extase.
Wij verstoppen hier onze emoties achter een façade van plechtstatig decorum. Een Chazan uit Marokko klinkt weer Arabisch En ga zo maar door....
Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand »

Gershom, heel erg bedankt voor jouw antwoord. Wat leuk dat je over Hans Bloemendaal begint. In mijn kindertijd had ik een verhalenbundel, geschreven door de heer Bloemendaal. Eén verhaal heb ik heel vaak gelezen en is mij nog het meeste bijgebleven: "De vijf zoete appel(tje ?)s". Uit "De sjofar van Alexandrië en andere joodse verhalen voor de jeugd."
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wie kent deze suikerzoete hit uit 1971 nog?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Giovedico delle Fate schreef
Ik zie het als iets wat gebeurd is, waar ik ontegenzeglijk veel van geleerd heb, iets wat bij mij hoort, iets wat in zekere zin onvermijdelijk was, iets wat wellicht zelfs noodzakelijk was.
Terugblikkend kan je dat zeggen natuurlijk, maar als buitenstaander ben ik meer geneigd te denken aan stom toeval. Je leert een aardige vrouw kennen. Wordt verliefd en dat is per definitie een toestand van neurotische brein-beneveling. Je ziet dan de zaken niet langer zoals ze zijn, maar zoals jij ze wenst. Alles dat in strijd komt met die wensen wordt weggeredeneerd: "Ze vertoont wel vreemde trekken, maar dat hoort bij haar". Sterker nog, het maakt haar aantrekkelijker dan ze al is.
Er is na de hele geschiedenis veel wrok in mij achtergebleven. Maar dat is iets dat met de jaren slijt. En nu denk ik vooral: het was veel, het was zwaar, maar nu is het achter de rug.
Wraakgevoelens zijn altijd contraproductief. Je hebt er niets aan en het brengt je geen stap verder
Gelukkig ben je al bezig dat achter je te laten. Dat het vaak te veel en te zwaar geweest is behoeft geen betoog. Menig ander zou in een dergelijke spiraal van misère volledig zijn doorgedraaid.
Geloof mij, dat gaat niet geheel zonder hobbels. Zo vind mijn vrouw dat ik regelmatig nét iets te veel aan Bacchus offer (en ze heeft uiteraard gelijk). Maar ik schik die dingen in den minne en hoop nog vele jaren voort te kunnen leven.
En hier zie ik de valkuil. Dat wat jij "iets" noemt is natuurlijk veel te veel. Als het "iets teveel was"
zou het jouw vrouw niet opvallen. Maar je moet het nu al "in der minne schikken". En je zegt dat jij dat doet. Maar doet je vrouw dat ook? Vrouwen zij vaak bereid erg veel te pikken van het voorwerp van hun adoratie. Maar als je in hun hart kijkt zie je vaak iets anders. Zij houden het voor zich juist vanwege de "minne"...Je wilt het nog jaren volhouden schrijf je. Een lofwaardig streven, maar je weet dat alcohol je hersencellen vernietigd? En vernietigde cellen worden niet vervangen.
Dat was mijn motivatie om in één dag radicaal te stoppen. Als je ontbijt bestaat uit een hele fles wodka, dan offer je niet ietsjes teveel aan Bacchus. Maar dat zei ik wel want je wilt niet waar hebben dat je die fles niet kunt laten staan. Stop met dat offeren nu het nog kan, want je staat voor een afgrond. Alle ellende kan nog lang niet verwerkt zijn, daarvoor was het te heftig. En dan is drank een prachtig middel om alles naar de achtergrond te drukken. Kan je eerlijk voor de spiegel tegen jezelf zeggen:"Ik ben niet afhankelijk"?
Ik hoor wel van je als ik spoken zie, of waar ik mij wel niet mee bemoei?? Hou je vooral niet in want ik kan wel iets hebben
Muziek, natuur, dieren, (sommige) mensen, ze helpen mij allemaal om te genieten van wat er nog wél is. Het is niet altijd makkelijk, maar als de zon schijnt...
Muziek is er tenminste in overvloed. Natuur wordt al vrij zeldzaam, Dieren? ja, wespen muizen, spinnen, muggen, fruitvliegjes, bedwantsen, en naaktslakken... Je moet er een beetje oog voor hebben maar ze zijn er best.
Ik klink bijna als een predikant (getver!) Ik hoop – heel naïef – dat ik je hiermee een piepklein hartje onder je riem kan steken.
Vriend, je hebt een goed hart. Maar ik heb (nog) geen ondersteuning nodig. Al vind ik het leuk aangeboden
Ik leef op een rustige manier verder, en overzie met heldere blik wat voor mij ligt. Op deze manier leef ik in vrede, in de stellige overtuiging dat ik de regie in eigen hand houd.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Storm schreef: 14 mar 2018 19:50 @doctorwho,

Niks mis met de accordeon, trekzak of harmonica. =D>
Yann Tiersen [/youtube]
Yann Tiersen; zo moooooi.
Daar was mijn *'Porz Goret' ook van. Overigens een heel album geïnspireerd op Ushant, (Brits eiland & zijn woonplaats.)

En jouw opmerking doet natuurlijk denken aan:
Toots Thielemans :D
I’d like to be in that little space between a smile and a tear. It’s a pastel sound. Not black, not white. It’s in-between. —Toots Thielemans

* Mocht het opvallen; Jahaaa, ik ben hyperlinkjes aan het oefenen.
Dit was de eerste zonder de handleiding ernaast te moeten hebben. :roll:
Het zweet staat ondertussen huizenhoog op m'n voorhoofd van deze oefeningen :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

Petra schreef: 15 mar 2018 05:04 Overigens een heel album geïnspireerd op Ushant, (Brits eiland & zijn woonplaats.)
Uhm, dit kan mijn pedante encyclopedistenhart toch niet zonder commentaar voorbij laten gaan. Wij kennen Ushant als Ouessant, een deel van Frankrijk.
Petra schreef: 15 mar 2018 05:04 En jouw opmerking doet natuurlijk denken aan:
Toots Thielemans :D

[youtube]Toots Thielemans[/youtube]
Laat me raden, die plaat is geproduceerd door Willem Duys.

:D
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate »

Gershom schreef: 14 mar 2018 22:56
Ik leef op een rustige manier verder, en overzie met heldere blik wat voor mij ligt. Op deze manier leef ik in vrede, in de stellige overtuiging dat ik de regie in eigen hand houd.
@ Gershom:
Ik denk dat onze conversatie wat te zwaar is voor dit topic, dus ik antwoord er HIER op.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@De Encyclopedist,
Kwajongen. :D

@Dickemick....maar het zong lekker mee.

@Petra,
Ja Toots......zo iets moois uit een mondharmonica halen is geweldig. Op mijn werk waren/ zijn er ook een aantal cliënten die graag mondharmonica spelen ....maar ze halen het niet bij Jean Baptiste Frédéric Isidor Thielemans.

Het Nederlandse repertoire maar eens uit de stoffige kast halen. Ik vermoed dat Gershom met zijn opgevoerde elektrische kar rechtsomkeer maakt, maar dat moet dan maar effekens. Het kan niet altijd feest wezen hier.

Op niveau.....

The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Petra
Banned

Bericht door Petra »

De Encyclopedist schreef: 15 mar 2018 09:09 Uhm, dit kan mijn pedante encyclopedistenhart toch niet zonder commentaar voorbij laten gaan. Wij kennen Ushant als Ouessant, een deel van Frankrijk.

:D
Stupid me! #-o
Dat waren 10 bijzonder vrolijke minuten :lol:

Omdat ik iets heb met elven...
Heb je no 11 nou nog nagezocht?
Je-weet-wel; allicht/kaarslicht. :?

@Storm; Nederlands en op niveau... de stoute vrouw. #-o
Liedjes over stoute mannen kon ik dan weer niet vinden. :?

Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Zo kan het ook...

Bericht door Giovedico delle Fate »

In de aloude discussie of pop ook klassiek kan zijn (of worden) heb ik hier een interessante bijdrage. Het is ooit geschreven in de pop-traditie. En in de 'unplugged' versie is de poort geopend naar een cross over van een pijporgel met traditionele Indiase instrumenten. Ik vind het enorm interessant!

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Plaats reactie