Maria-verering

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petra
Banned

Re: Maria-verering

Bericht door Petra »

Giovedico delle Fate schreef: 16 mar 2018 09:21
Petra schreef: 16 mar 2018 04:09
Giovedico delle Fate schreef: 15 mar 2018 11:52
Maar waar het natuurlijk vooral om gaat is dat ik feitelijk moeders (goede moeders) 'vereer'.
Is het leuker om een goede moeder te romantiseren dan een goede vader?
Voor een meisje wellicht niet... :wink:
Ik ben potdorie ook een keertje serieus, echt waar! :lol:

Waarom vind jij die Maria een goede moeder?
Wat is een goede moeder?
Waarom is Maria een goede moeder die je vereren wilt maar Josef niet de goede vader die je vereren wilt?

Wat is dat toch met die Maria.
Zoals ik het begrijp worden er allemaal prachtige hoogwaardige normen opgelegd aan moeder de vrouw, met een ideaalbeeld waar mevrouw dan aan zou moeten voldoen om een hele-heuse-echte-goede-moeder te zijn.
Dát is wat ik hoor als ik 'vereer Maria de goede moeder' hoor.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Faramir schreef: 16 mar 2018 17:38
Giovedico delle Fate schreef: 16 mar 2018 17:26 Overigens ben je in mijn ogen met jouw houding binnen de RK traditie een bijzonder slechte missionaris.
Ik ben dan ook geen missionaris en zeker geen evangelist. Hart ik ben hier gewoon wat aan het rondsnuffelen en kijken of de vrijdenkers ook vrij zijn in hun denken. In 2011 ook al eens gedaan.
Vrijdenkers zijn niet geheel vrij in hun denken. Doorgaans hanteren zij logica en (objectieve) empirische waarnemingen, en hu gedachten zijn daar meestal niet mee in strijd. UIteraard staat het forum ook open voor anderen, en die werken soms met veronderstellingen die niet berusten op die twee uitgangspunten. Dat leidt uiteraard tot onderling inbegrip.

Maria-verering berrust uiteraard niet op enige empirie, en vaak ook niet op logica. Zo is het helemaal niet nodig om op grond van de - waarschijnlijk onjuiste - bewering dat ze zwanger was van Jezus zonder sex met een man te hebben gehad, te concluderen dat ze ook daarna geen sex met haar man zou hebben gehad. Maar menig Christen wringt zich in allerlei bochten om dat desondanks te veronderstellen, en concludeert vervolgens - dat de broers van Jezus - dus - niet haar kinderen zijn. Dat is iets wat vrijdenkers in principe niet doen: Conclusies trekken op grond van veronderstellingen die nergens op gebaseerd zijn.
Ik wens u alle goeds
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate »

Petra schreef: 17 mar 2018 01:02
Waarom vind jij die Maria een goede moeder?
Wat is een goede moeder?
Waarom is Maria een goede moeder die je vereren wilt maar Josef niet de goede vader die je vereren wilt?

Zoals ik het begrijp worden er allemaal prachtige hoogwaardige normen opgelegd aan moeder de vrouw, met een ideaalbeeld waar mevrouw dan aan zou moeten voldoen om een hele-heuse-echte-goede-moeder te zijn.
Ik weet eigenlijk niet waarom ik die Maria zo'n goede moeder vind, omdat ik die Maria helemaal niet ken :oops: . Misschien was ze een snertmoeder, dat kan net zo goed, want ze heeft haar zoon niet kunnen behoeden voor zijn zelfmoord. Maar misschien is ze daardoor ook wel juist een goede moeder. Dus: ik weet het niet.
Maria is eigenlijk vooral een projectiescherm voor onze projecties.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Petra vroeg zich af;

Het onderstaande geeft met gebruikmaking van de letters van het Hebreeuwse Alef-Beth de profielschets waaraan een goede vrouw moet voldoen.
(Regel 23 omvat de taak van de man)
Overgenomen uit het boek der spreuken 31-10-31
---------------------------------------------------------------
10 Aleph. Wie zal een deugdelijke huisvrouw vinden? Want haar waardij is verre boven de robijnen.
11 Beth. Het hart haars heren vertrouwt op haar, zodat hem geen goed zal ontbreken.
12 Gimel. Zij doet hem goed en geen kwaad, al de dagen haars levens.
13 Daleth. Zij zoekt wol en vlas, en werkt met lust harer handen.
14 He. Zij is als de schepen eens koopmans; zij doet haar brood van verre komen.
15 Vau. En zij staat op, als het nog nacht is, en geeft haar huis spijze, en haar dienstmaagden het bescheiden deel.
16 Zain. Zij denkt om een akker, en krijgt hem; van de vrucht harer handen plant zij een wijngaard.
17 Cheth. Zij gordt haar lenden met kracht, en zij versterkt haar armen.
18 Teth. Zij smaakt, dat haar koophandel goed is; haar lamp gaat des nachts niet uit.
19 Jod. Zij steekt haar handen uit naar de spil, en haar handpalmen vatten den spinrok.
20 Caph. Zij breidt haar handpalm uit tot den ellendige; en zij steekt haar handen uit tot den nooddruftige.
21 Lamed. Zij vreest voor haar huis niet vanwege de sneeuw; want haar ganse huis is met dubbele klederen gekleed.
22 Mem. Zij maakt voor zich tapijtsieraad; haar kleding is fijn linnen en purper.
23 Nun. Haar man is bekend in de poorten, als hij zit met de oudsten des lands.
24 Samech. Zij maakt fijn lijnwaad en verkoopt het; en zij levert den koopman gordelen.
25 Ain. Sterkte en heerlijkheid zijn haar kleding; en zij lacht over den nakomenden dag.
26 Pe. Zij doet haar mond open met wijsheid; en op haar tong is leer der goeddadigheid.
27 Tsade. Zij beschouwt de gangen van haar huis; en het brood der luiheid eet zij niet.
28 Koph. Haar kinderen staan op, en roemen haar welgelukzalig; ook haar man, en hij prijst haar, zeggende:
29 Resch. Vele dochteren hebben deugdelijke gehandeld; maar gij gaat die allen te boven.
30 Schin. De bevalligheid is bedrog, en de schoonheid ijdelheid; maar een vrouw, die den HEERE vreest, die zal geprezen worden.
31 Thau. Geef haar van de vrucht harer handen, en laat haar werken haar prijzen in de poorten.
---------------------------------------------------------------------

Ik denk dat Maria dit boek wel gekend zal hebben. Het is een lange litanie van sloven en slaven. Deze profielschets is opgesteld door een man...
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Gershom schreef: 16 mar 2018 22:40
Ik vind het oprecht jammer dat deze discussie in zo'n stekelige sfeer moet verlopen [...]
[...] Je kunt er van uitgaan dat we het tot in lengte van dagen oneens zullen zijn met gelovigen, maar dat is juist leuk!
Ik vind het dan ook jammer dat Faramir het gevoel krijgt hier niet welkom te zijn, en speelt met de gedachte te vertrekken.
Eigenlijk sluit ik me helemaal bij je aan, Gershom. Ik vind het ook altijd jammer als de stekeligheden om de hoek komen kijken.
Ik kan allerhande smoesjes aanvoeren waarom ik reageerde zoals ik reageerde. Mijn fanatisme is er één van, die ik nog wel op durf te schrijven. En soms zitten mensen in mijn allergie, bijvoorbeeld door een wat té autoritaire toon. Ik vind het heel moeilijk om daar 'open' tegenover te blijven staan. Ik zei het al eerder: ik ben ook maar een mens. Het goede nieuws is dat ik nog steeds nieuwe dingen leer...

En wat Faramir betreft, als hij dit leest: ik hoop dat hij zich niet door mij weggejaagd voelt, want dat is niet mijn bedoeling.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Gershom schreef: 17 mar 2018 10:28 "30 Schin. De bevalligheid is bedrog, en de schoonheid ijdelheid; maar een vrouw, die den HEERE vreest, die zal geprezen worden."
Mijn moeder -wiens voornaam trouwens Maria was - vreesde "de HEERE" niet. Ze noemde hem consequent "onze lieve heer". Persoonlijk meen ik dat zij het des te meer verdiende geprezen te worden. Niet bang voor maar toch zorgdragend.
Ik wens u alle goeds
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Giovedico delle Fate schreef: 17 mar 2018 09:59 Ik weet eigenlijk niet waarom ik die Maria zo'n goede moeder vind, omdat ik die Maria helemaal niet ken :oops: . Misschien was ze een snertmoeder, dat kan net zo goed, want ze heeft haar zoon niet kunnen behoeden voor zijn zelfmoord. Maar misschien is ze daardoor ook wel juist een goede moeder. Dus: ik weet het niet.
Maria is eigenlijk vooral een projectiescherm voor onze projecties.
Deze poging tot verklaring klinkt wel heel bizar. Dat zoontje van haar was wel een volwassen kerel van 33 hoor. Die behoed je nergens meer voor en zeker niet voor een zelfmoord die hij niet gepleegd heeft...Het is trouwens een van de meest zonderlinge verwijten die je een ouder kunt maken. Stel je bent politieagent en je hebt de heer H.Brood dood aangetroffen op de stoep van een hotel.
Getuigen verklaarden desgevraagd dat zij hem hadden zien springen, en in zijn jaszak zat een afscheidsbrief. De Agent moet zijn moeder de droeve tijding brengen dat haar zoon van iets te grote hoogte van een dak is gesprongen. Zal hij zijn zin eindigen met het verwijt: "Maar waarom hebt u hem daar niet voor behoed??" Snertmoeder die je bent!!
Was Maria nu ja een goede moeder, of nee een goede moeder? Ik weet het ook niet, maar ik ben er niet over begonnen.
Jij was geloof ik een van de weinigen die iets in haar zag. (Behalve dan Paus Joh. Paulus II)
En dan is ze nu plotseling ook nog getransformeerd tot een projectiescherm? Waar wij iets op projecteren? Wij?? Hoezo wij ??
Ken Yehuwdiy
Forum fan

Bericht door Ken Yehuwdiy »

Bonjour allen!

Het vereren van Maria doet me denken aan de grote godin Diána die door de oude Grieken vereerd werd. Ironisch dat Paulus schreef dat het evangelie de Grieken dwaasheid is (1 Kor 1,23) want evenzeer is het dwaasheid dat men een vrouw op een voetstuk plaatst. :D
'....maar híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis, die van het hart is' Saul van Tarsus

'...de dag van de dood is beter dan de dag dat iemand geboren wordt.' Salomo, de zoon van David.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Misschien is vereren wel heel menselijk. Is hier verder niemand die een andere persoon heel hoog op heeft staan (tegen vereren aan)?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

dikkemick schreef: 17 mar 2018 16:11 Misschien is vereren wel heel menselijk. Is hier verder niemand die een andere persoon heel hoog op heeft staan (tegen vereren aan)?
JA! Hier!
Mijn vrouw. En houd je robijnen maar in je zak want ze is véééééél meer waard
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gershom schreef: 17 mar 2018 16:38
dikkemick schreef: 17 mar 2018 16:11 Misschien is vereren wel heel menselijk. Is hier verder niemand die een andere persoon heel hoog op heeft staan (tegen vereren aan)?
JA! Hier!
Mijn vrouw. En houd je robijnen maar in je zak want ze is véééééél meer waard
Ik doelde eigenlijk meer op heldenverering. Anyway, je vrouw kan uiteraard je grote held zijn...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Ach, natuurlijk wel. Ze hebben er vast allemaal wel een of meer. Of het nou Newton, Ghandi, Steve Jobs, Stephen Hawking of hun yoga-leraar is.

Maar ik denk dat het voor veel vrijdenkers heel lastig is om toe te geven dat ze niet geheel vrij van een zekere mate van 'verering' zijn. Zo goed als het eigenlijk ook niet mogelijk is om écht helemaal 'vrij' te denken (zoals Peter van Velzen al ergens schreef).

Maar ik snap de consternatie best hoor. Stel je voor: een vrijdenker die schrijft dat hij Maria in zekere zin "vereerd". En dan is het heel lastig om alles wat ik daarover opschrijf samen te vatten tot een gemiddelde, nl. dat ik Maria een sympathieke figuur vind. Veel sympathieker dan Jezus in elk geval, want ik hou niet zo van dat belerende... En hoe kun je nou precies uitleggen waarom je een mythische figuur precies sympathiek vindt?
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

dikkemick schreef: 17 mar 2018 16:41
Ik doelde eigenlijk meer op heldenverering. Anyway, je vrouw kan uiteraard je grote held zijn...
Ik dacht al wel dat het niet goedgekeurd zou worden.
Maar nee, ik heb geen helden die ik vereer. Wel een aantal mensen die ik zeer bewonder, maar dat zijn allemaal componisten die al heel lang dood zijn.
Ik denk dat helden meer in de sport voorkomen. In de gloriedagen van het Ned.elftal spraken sportjournalisten vaak over "onze godenzonen"!
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Gershom schreef: 17 mar 2018 15:50
Deze poging tot verklaring klinkt wel heel bizar. Dat zoontje van haar was wel een volwassen kerel van 33 hoor. Die behoed je nergens meer voor en zeker niet voor een zelfmoord die hij niet gepleegd heeft...Het is trouwens een van de meest zonderlinge verwijten die je een ouder kunt maken. Stel je bent politieagent en je hebt de heer H.Brood dood aangetroffen op de stoep van een hotel.
Getuigen verklaarden desgevraagd dat zij hem hadden zien springen, en in zijn jaszak zat een afscheidsbrief. De Agent moet zijn moeder de droeve tijding brengen dat haar zoon van iets te grote hoogte van een dak is gesprongen. Zal hij zijn zin eindigen met het verwijt: "Maar waarom hebt u hem daar niet voor behoed??" Snertmoeder die je bent!!
Was Maria nu ja een goede moeder, of nee een goede moeder? Ik weet het ook niet, maar ik ben er niet over begonnen.
Jij was geloof ik een van de weinigen die iets in haar zag. (Behalve dan Paus Joh. Paulus II)
En dan is ze nu plotseling ook nog getransformeerd tot een projectiescherm? Waar wij iets op projecteren? Wij?? Hoezo wij ??
Sorry, ik heb er vandaag niet zo'n zin in.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Giovedico delle Fate schreef: 17 mar 2018 16:48 En hoe kun je nou precies uitleggen waarom je een mythische figuur precies sympathiek vindt?
Dat we allemaal in min of meerdere mate wensgedachten er op nahouden misschien? Vereren klinkt dan alleen misschien wat religieus. Ik zou jou echter niet op je knietjes op een matje richting Maria knielen om haar op deze wijze te eren. En zo "vereer" ik (heb diep respect) voor Marie Curie. En ook die "verering" is vreemd. Ik ken haar immers niet, alleen van verhalen. Ook zij zal ongetwijfeld haar negatieve kanten gehad hebben!
Einstein/Mick
Plaats reactie