Kan een atheïst vloeken?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Kan een atheïst vloeken?

Bericht door Peter van Velzen » 17 mar 2018 05:18

Ik kan helaas wel mijn zelfbeheersing verliezen en heel hargrondig "Godverdomme" zeggen. DIt ondanks het feit dat ik heel goed weet dat dergelijke "krachttermen"op geen enkele manier iets aan de werkelijkheid kunnen veranderen. Het is in wezen een vorm van magisch denken die weliswaar uit mijn bewuste denken is verbannen, maar onderbewust nog steeds aanwezig is,
Ik wens u alle goeds

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 17 mar 2018 09:19

Fenomeen schreef:
16 mar 2018 21:30

Applausje voor deze meneer:

Brian Blessed Swearing (Stephen Fry BBC Planet Word)

https://www.youtube.com/watch?v=lBhPDxszukU
En dank voor de link! Heb bij mijn zaterdagse ontbijt tranen gelachen! :lol:

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 17 mar 2018 09:28

Peter van Velzen schreef:
17 mar 2018 05:18
Ik kan helaas wel mijn zelfbeheersing verliezen en heel hargrondig "Godverdomme" zeggen.
Peter, je schrijft "helaas". Vind je zelfbeheersing iets goeds en/of nuttigs, dat je het jammer vindt dat je het kunt verliezen?
Als ik er over nadenk (en dat doe ik natuurlijk), kom ik al snel in de hoek terecht waar ik vrees dat zelfbeheersing ook heel ongezond kan zijn...

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 mar 2018 10:34

Giovedico delle Fate schreef:
17 mar 2018 09:28
Peter van Velzen schreef:
17 mar 2018 05:18
Ik kan helaas wel mijn zelfbeheersing verliezen en heel hargrondig "Godverdomme" zeggen.
Peter, je schrijft "helaas". Vind je zelfbeheersing iets goeds en/of nuttigs, dat je het jammer vindt dat je het kunt verliezen?
Als ik er over nadenk (en dat doe ik natuurlijk), kom ik al snel in de hoek terecht waar ik vrees dat zelfbeheersing ook heel ongezond kan zijn...
Ik zie het nut niet in van "Godverdomme" zeggen. Tenzij als middel om mijn zelfbeheersing weer terug te krijgen. Het speelbal zijn van emoties lijkt me niet zo aantrekkelijk. Ik ben liever een redelijk mens.
Ik wens u alle goeds

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 17 mar 2018 11:35

Dank voor de link.
Het is mij inmiddels duidelijk dat 'vloeken' op dit forum heel wat meer kan betekenen dan louter blasfemie.
Mijn initiële vraag was eigenlijk gericht op vloeken in de vorm van blasfemie.
Ik vroeg me, vrij vertaald dus af of je blasfemie (Godslastering) kunt 'plegen' als je niet in een God gelooft.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 17 mar 2018 14:02

17 mar 2018 11:35
Dank voor de link.
Het is mij inmiddels duidelijk dat 'vloeken' op dit forum heel wat meer kan betekenen dan louter blasfemie.
Ik vroeg me, vrij vertaald dus af of je blasfemie (Godslastering) kunt 'plegen' als je niet in een God gelooft.
het gaat breder hé

een stevige godverdomme is sociaal, cultureel, maatschappelijk, linguïstisch al eeuwenlang ingeburgerd

sla ik met en hamer op mijn duim dan komt er ook een stevige godverdomme.
geloof ik? neen
ga ik beredeneren of ik god laster? neen
ga ik beredeneren of ik ...

dat is eruit, los van elke betekenis

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 mar 2018 03:53

17 mar 2018 11:35
Dank voor de link.
Wel, hierop lijkt mij het antwoord gewoon nee. Je kunt niet bestaande personen niet beslasteren. Het zijn dan ook de gelovigen die beweren dat de bijbelse god genocide heeftgepleegd, dan wel geëist. Mijn reactie daarop is vaak: "Je moet iet alle laster geloven die de bijbel over god verteld".
Ik wens u alle goeds

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 04 apr 2018 15:02

Ach weet je, gelovigen snappen zelfs de bewoordingen niet. Een refo jongen reageerde op de uitlating 'verdomme' als zou dat een verzoek zijn aan God om zich ter verdoemen (verdoem me) Maar gelukkig weten wij dat dit een oude conjunctief vorm is (moge God verdoemen)

Het is geen teken van hoogstaande geestelijke ontwikkeling, maar ik vloek met regelmaat. Schelden houd ik echter niet van. Daar doe je écht mensen pijn mee. Vloeken gaat nergens over gelukkig. Het is een uitlaatklep van negatieve energie bij pijn en schrik.

Het is meer een kwestie van gebruik. Zo schijn je in Thailand best iemand een kopstoot te kunnen geven, maar een schop is not-done. Omdat voeten blijkbaar onrein zijn in vergelijking met het hoofd (weet Peter van Velzen vast meer van)

Liever vloeken dan schelden is mijn devies. God bestaat niet of hij vindt het niet erg. Hij kan wel tegen een stootje.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 04 apr 2018 19:45

Over Annie M.G. Schmidt gesproken:
Deze tekstbehandeling zou ook niet helemaal toevallig zijn.

Bij de NGF (golf) is een zero tolerance beleid t.o.v. vloeken, krachttermen en uitingen van woede over een mislukte slag. Wie vloekt wordt uit de wedstrijd genomen, atheïst of niet.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 04 apr 2018 21:15

Zeker kan een Atheist vloeken maar bij Crom en Toutatis heb je het nog steeds over goden. Veel mensen kennen Crom niet en nemen dan mijn vloeken niet serieus. Eigenlijk best lastig om als ongelovige hartgrondig je ongenoegen te uiten na het op de duim timmeren of scheenbeen stoten tegen de salontafel :? . Wie heeft er een goed alternatief?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Petra
Banned

Bericht door Petra » 05 apr 2018 04:01

doctorwho schreef:
04 apr 2018 21:15
Zeker kan een Atheist vloeken maar bij Crom en Toutatis heb je het nog steeds over goden. Veel mensen kennen Crom niet en nemen dan mijn vloeken niet serieus. Eigenlijk best lastig om als ongelovige hartgrondig je ongenoegen te uiten na het op de duim timmeren of scheenbeen stoten tegen de salontafel :? . Wie heeft er een goed alternatief?
Bij Freya nog 's aan toe zeg, ben jij ff Loki! Misschien heb je gewoon een te grote duim, en dáár kan wat aan gedaan worden. :idea:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 05 apr 2018 05:14

Wat atheïstisch vloeken betreft.
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... -de-grens/
Het meestgebruikte Nederlandse scheldwoord is klootzak voor mannen en hoer voor vrouwen.
Het is wel opvallend dat er veel genitale scheldwoorden bestaan voor mannen. Voor vrouwen zijn er maar betrekkelijk weinig om 's flink tekeer te gaan.
Wij hebben bitch of kenau of hoer, slet en trut en vele varianten daarop. Maar geen genitaliën, behalve kut. Ehh..kutje cola en kuttenkop. Vandattum.
Jij stomme trotslip! o.i.d. hoor je dan weer nooit. Vrouwen worden dan ook vnl. in hun deugdelijk eer aangetast als er gescholden wordt.

Voor mannen daarentegen hebben we een flink arsenaal.
Lul, slappe lul, oetlul, lulletje rozenwater, lapzwans, zak, klootzak, zakkenwasser, eikel, pik, om maar ff wat te noemen. :D

Waarom word ik hier zo vrolijk van? Zal die penisnijd wel zijn. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 apr 2018 05:43

Henry II schreef:
04 apr 2018 15:02
Het is meer een kwestie van gebruik. Zo schijn je in Thailand best iemand een kopstoot te kunnen geven, maar een schop is not-done. Omdat voeten blijkbaar onrein zijn in vergelijking met het hoofd (weet Peter van Velzen vast meer van)
Erg consequent is men hier niet. In Moewat Thai (Thai's boksen) zijn trappen uitdrukkelijk wel toegestaan.
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 05 apr 2018 18:53

Petra schreef:
05 apr 2018 04:01
Bij Freya nog 's aan toe zeg, ben jij ff Loki! Misschien heb je gewoon een te grote duim, en dáár kan wat aan gedaan worden. :idea:
nu ik er over nadenk kan je beter bij Freya fulmineren dan bij Crom :idea:
Nature of Crom
...He dwells on a great mountain. What use to call on him? Little he cares if men live or die. Better to be silent than to call his attention to you; he will send you dooms, not fortune! He is grim and loveless, but at birth he breathes power to strive and slay into a man's soul. What else shall men ask of the gods?
Queen of the Black Coast
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Plaats reactie