Petra schreef
Iedereen wéét toch dat dat boek door mannen is geschreven en gevuld is met de meest ellendige immorele gedragingen die je maar kunt bedenken.
Hoe kun je dat dan een leidraad noemen? Hoe kun je daar een 'kijk mij toch eens superieur moreel zijn' gevoel uithalen?
Het is nog veel absurder dan jij denkt. gelovigen staan er niet bij stil dat het een mannenboek is. Een soort "voetbal internationaal" maar dan religieus. Zij denken dat de bijbel het woord van god is. En god is geen vrouw dus wat valt er verder over na te denken?
Hoe kan een christen bv. tegen mij zeggen: 'Wij christenen stelen niet, want de bijbel blabla" om maar wat te noemen.
Nu zeggen gelovigen dat ook niet. Zij zeggen wel; "In de bijbel staat dat je niet mag stelen" Dat het een zonde is als je toch steelt, en dat god daar heel verdrietig van wordt. Doe je het vaker dan kan je in de hel terecht komen want die god kan ook heel boos worden.
Gelovigen vinden een helstraf heel normaal. Zij zeggen nooit: "Welke sadist bedenkt er nu een hel, waarin je eeuwig branden zal?
Ik snap heel goed dat je
die uitvinding het absolute toppunt van immoraliteit vindt.
Dan denk ik, Wij christenen? WIJ CHRISTENEN???? Hoezo dan..want de bijbel???? Die staat vol met list, bedrog en diefstal IN OPDRACHT VAN DE heere.
Het meeste van die kwalijke zaken; (moord verkrachting list en bedrog hoogverraad) staat in het oude testament, toen er nog geen sprake was van christenen. Het is een boek dat een ongeletterde primitieve bende nomaden, de weg moest wijzen in een wereld waarin het recht van de sterkste dominant aanwezig was. Het is een poging een eind te maken aan een ongeordende chaos, zonder zorg voor elkaar en zonder mededogen. Waarin bloedwraak een uitzichtloos spoor van geweld achterliet. Het enige recht was
afhankelijk van de nukken van een toevallige despoot, en die waren niet zelden volkomen knetter, gemeten naar onze maatstaven.
Niemand was zijn leven zeker, en als je geluk had werd je plotseling als slaaf weggevoerd naar een vreemd land. Nu ja, je leefde dan nog.
Zie de bijbel eens als een poging orde te scheppen in de chaos van bijgeloof en kinderoffers. Bekijk die primitieve wereld eens als de Goelag Archipel. Waar gevangenen door de grillen van een gewetenloze despoot bijeen gedreven waren.
Daar was je niet zeker van je rantsoen. Je kon het beter meteen opeten, anders eiste een medegevangene het op. Niet geven was geen optie want dat kon je een oog kosten. Waar geweld en intimidatie tot het dagelijks leven hoorde. Waar iedereen rechteloos was, en de grootste zorg bestond uit de vraag;"krijg ik vanavond mijn rantsoen?" In die wereld is een bijbel een verademing. Het geeft duidelijke voorschriften.
Mensen hebben plotseling rechten, zelfs dieren krijgen rechten toebedeeld.
Inmiddels hebben wij hier na vele eeuwen betere bijbels geschreven. Zij heten wetboek van strafrecht, en grondwet, en universele verklaring enz. Zie die bijbel eens als een begin van orde waar ordeloosheid de norm was.
Want dat eindeloze verwijt over de immorele toestanden uit de bijbel begint een beetje eentonig te worden. Geen enkel wetboek is vrij van onrecht.
En dan nu de christenen Ach ja, de christenen...Zij hebben in ieder geval het nieuwe testament, dat heel wat kalmer van toon is.
Zeg maar het OT.2.0 Het ontstond dan ook behoorlijk wat later, en de zaken waren al weer wat meer geordend. De Invloed van de Griekse en Romeinse rechtsorde zal ook wel een rol gespeeld hebben. Beide boeken OT. en NT. zijn het slachtoffer geworden van de wet op de remmende voorsprong. De tijden veranderden wel, maar de wetboeken niet. En een groot deel van de mensheid gelooft werkelijk dat al die voorschriften rechtstreeks van god afkomstig zijn en daarom mag je er niets aan veranderen. Zelfs de voor zijn tijd zeer liberale hippie Jezus
vond dat, hoewel hij voor zichzelf wel de vrijheid nam de wetten niet naar de letter te volgen.
Hoe kun je dan met droge ogen beweren dat de bijbel een nette moraal predikt? Of dat zonder de bijbel de moraal op de tocht staat?
Of zelfs seculieren die schrijven dat de bijbel toch wel de wortel van onze moraal is
Ik snap dat gewoon heel heel echt niet.
Ik ben van mening dat de bijbel in die oude tijd een poging was orde in de chaos te scheppen. Het was in die tijd niet zo vreemd daar een moraal aan te verbinden, want mensen gaan zichzelf niet zomaar beperken. Er moest dus sprake zijn van beloning en straf. (Iets waar wij vandaag de dag ook nog gevoelig voor zijn)
Het absurde is echter dat gelovigen, (het merendeel woonachtig in Amerika)werkelijk van mening zijn dat je zonder de bijbel geen moreel wezen kunt zijn. Een deel van hen denkt werkelijk dat een atheïst zonder gewetenswroeging zal plunderen verkrachten, zelfs in staat zijn baby's te vermoorden. En dat gelovigen zoiets nooit zullen doen.
Ja, die gedachtekronkels begrijp ik net zo min als jij