Theologiestudent is streng in de leer

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Theologiestudent is streng in de leer

Bericht door PietV. »

Uit de Trouw

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a70e670f/
Onderzoek met cijfers is er niet. Maar de laatste vijf à tien jaar ziet Joke van Saane, hoogleraar godsdienstpsychologie aan de Vrije Universiteit onder haar circa 350 studenten een veel striktere geloofsovertuiging dan voorheen. Ze twijfelen minder, ze zien God als persoon en geloven dat Jezus letterlijk is opgestaan uit de dood.

Ook hebben de theologiestudenten - van wie een deel dominee wordt - vaak conservatievere ideeën over vrouwen en homoseksuelen. Ze hebben, zegt Van Saane, soms moeite met de vrouw in het ambt en met het zegenen van homoseksuele relaties in de kerk, wat in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) beide mogelijk is, maar niet wordt voorgeschreven. "De discussies daarover blijven gevoerd worden", constateert de hoogleraar.
De harde kern manifesteert zich nu in de collegezalen. Straks op weg naar de gemeenten. Zouden ze bij scheikunde ook een opleving zien van alchemie. Studenten die wel klaar zijn met moderne uitspattingen en terug willen naar een conservatiever model.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Hopper
Banned

Re: Theologiestudent is streng in de leer

Bericht door Hopper »

God en Satan wandelen samen door de stad. Opeens zien ze een man die zich tot God richt en roept: „ik heb waarheid gevonden!”.
Ha, zegt God tegen Satan, nu heb jij niks meer te doen.
Integendeel zegt Satan, ik ga hem helpen organiseren en noem het geïnstitutionaliseerde religie!
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

PietV. schreef: 17 apr 2018 22:12 De harde kern manifesteert zich nu in de collegezalen. Straks op weg naar de gemeenten. Zouden ze bij scheikunde ook een opleving zien van alchemie. Studenten die wel klaar zijn met moderne uitspattingen en terug willen naar een conservatiever model.
Dit bericht verbaast me niet zeer. Het lijkt me waarschijnlijk dat studenten hun tijd en studiefinanciering liever investeren in iets waarin ze denken dat het de moeite waard is. Ik veronderstel dat hun studerende geloofsgenoten die de overtuiging missen, of ln ieder geval menen dat er niet zo veel toekomst in dominee zijn zit. liever een vak kiezen.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Volgens Carrièretijger kom je tegenwoordig vooral in de zorg terecht met een dergelijke opleiding. Waarom dan niet meteen een zorgopleiding volgen? Maar okee, gezien de voortdurende ontkerkelijking is er blijkbaar wel een niche voor.

Verder viel me de volgende passage op:
Marie Hansen-Couturier zit in het laatste jaar van de PThU. Ze is getrouwd met een vrouw, hun huwelijk is gezegend in de kerk. "Een van mijn mede-studenten zei: ik ben blij voor jou, maar voor mij is dit geen huwelijk. Dat is wel pijnlijk, je zit in dezelfde kerk."
Alsof het huwelijk van oorsprong een religieus instituut zou zijn. Lijkt me goed om tijdens de opleiding eens aandacht te besteden aan de geschiedenis van het huwelijk. Het zijn juist religieuze instituten die zich het huwelijk hebben toegeëigend. Over 'niet echt' gesproken.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Doppelgänger schreef: 18 apr 2018 09:50
Verder viel me de volgende passage op:
Marie Hansen-Couturier zit in het laatste jaar van de PThU. Ze is getrouwd met een vrouw, hun huwelijk is gezegend in de kerk. "Een van mijn mede-studenten zei: ik ben blij voor jou, maar voor mij is dit geen huwelijk. Dat is wel pijnlijk, je zit in dezelfde kerk."
Alsof het huwelijk van oorsprong een religieus instituut zou zijn. Lijkt me goed om tijdens de opleiding eens aandacht te besteden aan de geschiedenis van het huwelijk. Het zijn juist religieuze instituten die zich het huwelijk hebben toegeëigend. Over 'niet echt' gesproken.
Dat zijn dingen die ik gewoonweg niet kan begrijpen. Ze eigenen zich moraal toe, ze eigenen zich 'het huwelijk' toe, prediken de mooiste preken, maar ondertussen was David met zijn harem de meest rechvaardige man in gods ogen. De stamboom van Jezus verdient nou ook niet bepaald een schoonheidsprijs. Gooi vooral je dochters ook maar over de toonbank en natuurlijk zijn van de overwonnen stammen de vrouwen voor de grijp.
Ik kan er met m'n pet niet bij hoe je hier nog een moralistisch verhaal uit weet te toveren.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Is die hang naar onwrikbare zekerheden niet passend bij de leeftijd van de student? Zwart is niet wit, en er zit niets tussenin want wat heeft een mens aan twijfel? Een soortgelijke uitslag kreeg je ook te zien in vrijzinnige universiteiten. Dat was toch één en al Mao, en Che Guevara?
Wie weet slaat in deze tijd de balans wel door naar conservatief rechts. Met Thierry Beaudet als rolmodel zou mij dat niet echt verwonderen.

Petra schreef
Dat zijn dingen die ik gewoonweg niet kan begrijpen. Ze eigenen zich moraal toe, ze eigenen zich 'het huwelijk' toe, prediken de mooiste preken, maar ondertussen was David met zijn harem de meest rechvaardige man in gods ogen.

Tenminste dat zeggen de schrijvers. God zelf heeft nooit één woord over wie dan ook gezegd. Die schrijvers waren mannen, en die zijn nu eenmaal als de dood voor vrouwen. Vrouwen hebben een oncontroleerbare eigenschap. Zij zijn mannen de baas, en dat kunnen mannen niet uitstaan. Dan schrijf je een boek dat zegt dat vrouwen zich moeten bedekken, want anders verliezen de mannen hun zelfcontrole. En dat ze hun mond moeten houden, want wie kan een vrouw begrijpen? Dus schrijf je op dat vrouwen koopwaar zijn. Niet meer dan vee...
En dat de ellende eigenlijk allemaal begonnen is met die hersenloze Eva. Daarom mag een vrouw een man ook niet onderrichten.
Ik kan er met m'n pet niet bij hoe je hier nog een moralistisch verhaal uit weet te toveren.
Nee, natuurlijk niet, je bent dan ook geen man...
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Gershom schreef: 18 apr 2018 13:29 Petra schreef
Dat zijn dingen die ik gewoonweg niet kan begrijpen. Ze eigenen zich moraal toe, ze eigenen zich 'het huwelijk' toe, prediken de mooiste preken, maar ondertussen was David met zijn harem de meest rechvaardige man in gods ogen.

Tenminste dat zeggen de schrijvers. God zelf heeft nooit één woord over wie dan ook gezegd. Die schrijvers waren mannen, en die zijn nu eenmaal als de dood voor vrouwen. Vrouwen hebben een oncontroleerbare eigenschap. Zij zijn mannen de baas, en dat kunnen mannen niet uitstaan. Dan schrijf je een boek dat zegt dat vrouwen zich moeten bedekken, want anders verliezen de mannen hun zelfcontrole. En dat ze hun mond moeten houden, want wie kan een vrouw begrijpen? Dus schrijf je op dat vrouwen koopwaar zijn. Niet meer dan vee...
En dat de ellende eigenlijk allemaal begonnen is met die hersenloze Eva. Daarom mag een vrouw een man ook niet onderrichten.
Nee, natuurlijk niet, je bent dan ook geen man...
Hm nou, volgens mij is veel terug te voeren op het -is dit wel mijn kindje?- euvel. Dus bepaalde dingen kan ik nog wel begrijpen waarom dat zo gegaan is.

Het is die claim op moraliteit die niet alleen door gelovigen maar ook door seculieren nog serieus genomen wordt ook, waar ik echt met m'n pet niet bij kan.
Die hele bijbel staat tjokvol met de meest amorele gedragingen die je maar kunt bedenken. Elke gelovige moet toch met het schaamrood op de kaken staan bij al die malle verhalen. Waar komt dan dat superieure moraliteitsgevoel vandaan?

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Petra schreef: 19 apr 2018 08:43 Hm nou, volgens mij is veel terug te voeren op het -is dit wel mijn kindje?- euvel. Dus bepaalde dingen kan ik nog wel begrijpen waarom dat zo gegaan is.
Het belangrijkste deel begrijp je dus wel
Het is die claim op moraliteit die niet alleen door gelovigen maar ook door seculieren nog serieus genomen wordt ook, waar ik echt met m'n pet niet bij kan.
Die hele bijbel staat tjokvol met de meest amorele gedragingen die je maar kunt bedenken. Elke gelovige moet toch met het schaamrood op de kaken staan bij al die malle verhalen. Waar komt dan dat superieure moraliteitsgevoel vandaan?
Wij zijn zelf de bedenkers van onze moraliteit. Maar wat vroeger goed en verstandig leek was het na een paar eeuwen al niet meer. Kennis en ontwikkeling veranderen voortdurend, en vreemde culturen oefenen invloed uit.
Dus veranderen wij onze morele codes (meestal vijftig jaar te laat) zodat zij een beetje gelijke tred houden met voortgeschreden kennis.
Niemand zal het vandaag de dag voor juist en rechtvaardig houden om "ketters" of "heksen"levend te verbranden. 500 jaar geleden was dat wel zeer goed te rechtvaardigen.
Onze maatschappij is zich steeds meer gaan onttrekken aan het groepsdenken. En dat heeft tot gevolg dat zeker de goed opgeleide mens in staat is zijn eigen moraal te ontwikkelen. Het zorgt wel voor de nodige verwarring, want iedere politieke stroming brengt zijn eigen moraal mee. Ik heb ook wel het idee dat jij jouw eigen morele gehalte bepaalt, onafhankelijk wat er in de maatschappij gangbaar is. Maar omdat je dat onmogelijk alleen kunt bepalen lees je boeken die je op een goed idee kunnen brengen.
3000 jaar geleden had men slechts één boek en dat was geschreven door mannen. Jij hebt waarschijnlijk kasten vol boeken waaronder vele vrouwelijke auteurs. Maar in de bijbelse tijd, mist men dus de morele inbreng van vrouwen. De helft van de bevolking had dus
niets te zeggen over de morele codes. En nog zijn er vandaag groepen die zich houden aan één enkel door mannen geschreven boek, en zoveel mogelijk proberen te verhinderen dat vrouwen leren lezen en schrijven. Desnoods door ze door het hoofd te schieten.
Ik ben er van overtuigd dat onze moraal vele malen beter was geweest als vrouwen vanaf het eerste begin hadden kunnen meedoen.
Het zou een andere bijbel geworden zijn. Met meer compassie en effectievere zorg. Met minder wreedheid en onverschilligheid en bovenal veel minder oorlogszuchtig. Iedereen weet dat vrouwen een matigende invloed uitoefenen op vooral jonge mannen. Het is geen toeval dat in een aantal steden wat oudere moslima's worden ingezet om hinderlijk gedrag van 14/18 jarige pubers te voorkomen of te corrigeren. Naar ik heb gelezen worden deze vrouwen meer gerespecteerd dan mannen.

[/quote]
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Gershom schreef: 19 apr 2018 12:17
Petra schreef: 19 apr 2018 08:43 Hm nou, volgens mij is veel terug te voeren op het -is dit wel mijn kindje?- euvel. Dus bepaalde dingen kan ik nog wel begrijpen waarom dat zo gegaan is.
Het belangrijkste deel begrijp je dus wel

3000 jaar geleden had men slechts één boek en dat was geschreven door mannen.
Jaahaaaa Gershom, hang de vlag maar uit; het zonnetje schijnt en Petra snapt sommige dingen wél. :lol:

Ik snap je verhaal ook nog wel.
Maar die beantwoordt niet mijn vraag.
Iedereen wéét toch dat dat boek door mannen is geschreven en gevuld is met de meest ellendige immorele gedragingen die je maar kunt bedenken.
Hoe kun je dat dan een leidraad noemen? Hoe kun je daar een 'kijk mij toch eens superieur moreel zijn' gevoel uithalen?

Hoe kan een christen bv. tegen mij zeggen: 'Wij christenen stelen niet, want de bijbel blabla" om maar wat te noemen. Dan denk ik, Wij christenen? WIJ CHRISTENEN???? Hoezo dan..want de bijbel???? Die staat vol met list, bedrog en diefstal IN OPDRACHT VAN DE heere.
Hoe kun je dan met droge ogen beweren dat de bijbel een nette moraal predikt? Of dat zonder de bijbel de moraal op de tocht staat?
Of zelfs seculieren die schrijven dat de bijbel toch wel de wortel van onze moraal is :?
Ik snap dat gewoon heel heel echt niet.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Petra schreef
Iedereen wéét toch dat dat boek door mannen is geschreven en gevuld is met de meest ellendige immorele gedragingen die je maar kunt bedenken.
Hoe kun je dat dan een leidraad noemen? Hoe kun je daar een 'kijk mij toch eens superieur moreel zijn' gevoel uithalen?
Het is nog veel absurder dan jij denkt. gelovigen staan er niet bij stil dat het een mannenboek is. Een soort "voetbal internationaal" maar dan religieus. Zij denken dat de bijbel het woord van god is. En god is geen vrouw dus wat valt er verder over na te denken?
Hoe kan een christen bv. tegen mij zeggen: 'Wij christenen stelen niet, want de bijbel blabla" om maar wat te noemen.
Nu zeggen gelovigen dat ook niet. Zij zeggen wel; "In de bijbel staat dat je niet mag stelen" Dat het een zonde is als je toch steelt, en dat god daar heel verdrietig van wordt. Doe je het vaker dan kan je in de hel terecht komen want die god kan ook heel boos worden.
Gelovigen vinden een helstraf heel normaal. Zij zeggen nooit: "Welke sadist bedenkt er nu een hel, waarin je eeuwig branden zal?
Ik snap heel goed dat je die uitvinding het absolute toppunt van immoraliteit vindt.
Dan denk ik, Wij christenen? WIJ CHRISTENEN???? Hoezo dan..want de bijbel???? Die staat vol met list, bedrog en diefstal IN OPDRACHT VAN DE heere.
Het meeste van die kwalijke zaken; (moord verkrachting list en bedrog hoogverraad) staat in het oude testament, toen er nog geen sprake was van christenen. Het is een boek dat een ongeletterde primitieve bende nomaden, de weg moest wijzen in een wereld waarin het recht van de sterkste dominant aanwezig was. Het is een poging een eind te maken aan een ongeordende chaos, zonder zorg voor elkaar en zonder mededogen. Waarin bloedwraak een uitzichtloos spoor van geweld achterliet. Het enige recht was
afhankelijk van de nukken van een toevallige despoot, en die waren niet zelden volkomen knetter, gemeten naar onze maatstaven.
Niemand was zijn leven zeker, en als je geluk had werd je plotseling als slaaf weggevoerd naar een vreemd land. Nu ja, je leefde dan nog.
Zie de bijbel eens als een poging orde te scheppen in de chaos van bijgeloof en kinderoffers. Bekijk die primitieve wereld eens als de Goelag Archipel. Waar gevangenen door de grillen van een gewetenloze despoot bijeen gedreven waren.
Daar was je niet zeker van je rantsoen. Je kon het beter meteen opeten, anders eiste een medegevangene het op. Niet geven was geen optie want dat kon je een oog kosten. Waar geweld en intimidatie tot het dagelijks leven hoorde. Waar iedereen rechteloos was, en de grootste zorg bestond uit de vraag;"krijg ik vanavond mijn rantsoen?" In die wereld is een bijbel een verademing. Het geeft duidelijke voorschriften.
Mensen hebben plotseling rechten, zelfs dieren krijgen rechten toebedeeld.
Inmiddels hebben wij hier na vele eeuwen betere bijbels geschreven. Zij heten wetboek van strafrecht, en grondwet, en universele verklaring enz. Zie die bijbel eens als een begin van orde waar ordeloosheid de norm was.
Want dat eindeloze verwijt over de immorele toestanden uit de bijbel begint een beetje eentonig te worden. Geen enkel wetboek is vrij van onrecht.
En dan nu de christenen Ach ja, de christenen...Zij hebben in ieder geval het nieuwe testament, dat heel wat kalmer van toon is.
Zeg maar het OT.2.0 Het ontstond dan ook behoorlijk wat later, en de zaken waren al weer wat meer geordend. De Invloed van de Griekse en Romeinse rechtsorde zal ook wel een rol gespeeld hebben. Beide boeken OT. en NT. zijn het slachtoffer geworden van de wet op de remmende voorsprong. De tijden veranderden wel, maar de wetboeken niet. En een groot deel van de mensheid gelooft werkelijk dat al die voorschriften rechtstreeks van god afkomstig zijn en daarom mag je er niets aan veranderen. Zelfs de voor zijn tijd zeer liberale hippie Jezus
vond dat, hoewel hij voor zichzelf wel de vrijheid nam de wetten niet naar de letter te volgen.
Hoe kun je dan met droge ogen beweren dat de bijbel een nette moraal predikt? Of dat zonder de bijbel de moraal op de tocht staat?
Of zelfs seculieren die schrijven dat de bijbel toch wel de wortel van onze moraal is :?
Ik snap dat gewoon heel heel echt niet.
Ik ben van mening dat de bijbel in die oude tijd een poging was orde in de chaos te scheppen. Het was in die tijd niet zo vreemd daar een moraal aan te verbinden, want mensen gaan zichzelf niet zomaar beperken. Er moest dus sprake zijn van beloning en straf. (Iets waar wij vandaag de dag ook nog gevoelig voor zijn)
Het absurde is echter dat gelovigen, (het merendeel woonachtig in Amerika)werkelijk van mening zijn dat je zonder de bijbel geen moreel wezen kunt zijn. Een deel van hen denkt werkelijk dat een atheïst zonder gewetenswroeging zal plunderen verkrachten, zelfs in staat zijn baby's te vermoorden. En dat gelovigen zoiets nooit zullen doen.
Ja, die gedachtekronkels begrijp ik net zo min als jij
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Gershom schreef: 19 apr 2018 12:17 3000 jaar geleden had men slechts één boek en dat was geschreven door mannen. Jij hebt waarschijnlijk kasten vol boeken waaronder vele vrouwelijke auteurs. Maar in de bijbelse tijd, mist men dus de morele inbreng van vrouwen.
Een conclusie die ik wat te ver vind gaan. Zo ver ik weet zijn er aanwijzingen in kleitableten uit Ugarit dat wellicht het lied van Debora reeds bestond. Debora wordt beschreven als rechter over Israël. Wil je beweren dat zo'n rechter geen morele inbreng had?
Ik wens u alle goeds
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Peter van Velzen schreef: 21 apr 2018 05:54
Gershom schreef: 19 apr 2018 12:17 3000 jaar geleden had men slechts één boek en dat was geschreven door mannen. Jij hebt waarschijnlijk kasten vol boeken waaronder vele vrouwelijke auteurs. Maar in de bijbelse tijd, mist men dus de morele inbreng van vrouwen.
Een conclusie die ik wat te ver vind gaan. Zo ver ik weet zijn er aanwijzingen in kleitableten uit Ugarit dat wellicht het lied van Debora reeds bestond. Debora wordt beschreven als rechter over Israël. Wil je beweren dat zo'n rechter geen morele inbreng had?
Er is sprake van haar rechtspraak onder een dadelpalm. Over de inhoud van haar oordelen is verder niets bekend. (Een doodvonnisje of twee was in die tijd niet ongewoon) Zij dankt haar grote bekendheid meer als profetes die voorspelde dat haar legerleider Barak, de vijandige en natuurlijk ook wrede, generaal Sisera zou kunnen verslaan. En het gebeurde zoals zij had voorzegd. Met Sisera liep het slecht af. Hoewel hij asiel zocht en kreeg, werd hij door een vrouw genaamd Jaël op verraderlijke wijze gedood. Zij wachtte tot de man vermoeid als hij was in slaap viel, zocht een hamer en een tentpin (voorbedachte rade) Sloop naderbij en dreef de tentpin door de slaap van Sisera met zulk een krachtige slag dat zijn hoofd aan de grond werd vastgepind. Het kan ook zijn dat zij meerdere kleine klapjes heeft moeten geven om dit doel te bereiken, maar het verhaal treed daarover niet in detail. Desgevraagd verklaarde zij dat zij Sisera had moeten laten inslapen.
Hoewel deze daad indruist tegen de traditionele reglementen omtrent gastvrijheid en asiel, was dit toch voldoende reden voor Debora om een loflied op deze overwinning bij elkaar te jubelen.
Uiteraard zijn er meer vrouwen geweest die een vooraanstaande rol hebben gespeeld in de bijbelse geschiedenis. Zij vielen niet op door een hoog moreel gehalte die afweek van de bijbelse voorschriften. Zij kregen een ereplaats juist omdat zij
die voorschriften en inzettingen volledig onderschreven.
Zij hebben echter geen letter bijgedragen aan de totstandkoming van de bijbel, en dat was de essentie van mijn eerdere betoog.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Hoewel het zeer waarschijnlijk is dat vrouwen vrijwel niets hebben bijgedragen aan de tekst van de bijbel is daar in feite geen bewijs voor. Algemeen wordt aangenomen dat alleen mannen toendertijd konden lezen of schrijven, maar ook daar is geen bewijs voor. Het is daarentegen zeer waarschijnlijk dat vrouwen een grote invloed hebben gehad op de morele inzichten - ook toen. Omdat kinderen in hun jongste jaren vooral door hun moeder worden opgevoed, is de invloed van de moeder meestal groter dan die van de vader. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat die invloed altijd even positief was.
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Het is dus niet zo vreemd, nu het aantal gelovigen sterk af neemt, dat de overblijvenden extremistischer in de standpunten worden.
Deze studenten maken zich simpelweg schuldig aan discriminatie, doordat ze vrouwen en homoseksuelen niet als gelijkwaardigen zien.
Toch worden ze geaccepteerd en mogen ze met deze mening gewoon aan het werk. Belachelijk. De overheid zou hier op moeten ingrijpen.
Deel van het probleem is dat degenen die er over gaan, zoals hoogleraar Van Saane zelf, de kop in het zand steken voor dit probleem.
Ze geeft aan dat ze in de veronderstelling verkeert 'dat de discussie over de positie van vrouwen en homo's nu wel achter de rug is'.
Kom op zeg, dat is binnen de kringen orthodoxe gelovigen niet zo. Als je als hoogleraar daar een ander beeld van hebt, vraag ik me af wat die titel nog waard is.
En dan deze:
Maar de PThU zelf staat achter een gelijkwaardige positie van vrouwen en homoseksuelen, bij de opleiding en in de kerk. "Daar valt niet aan te tornen", zegt de rector
Die opmerking van de rector heeft dus geen enkele waarde, aangezien ze er in de praktijk niets mee doet en studenten die wél discrimineren gewoon laat afstuderen. Daarmee is de universiteit medeplichtig aan het bevorderen van discriminatie.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Peter van Velzen schreef: 22 apr 2018 06:37 Hoewel het zeer waarschijnlijk is dat vrouwen vrijwel niets hebben bijgedragen aan de tekst van de bijbel is daar in feite geen bewijs voor. Algemeen wordt aangenomen dat alleen mannen toendertijd konden lezen of schrijven, maar ook daar is geen bewijs voor. Het is daarentegen zeer waarschijnlijk dat vrouwen een grote invloed hebben gehad op de morele inzichten - ook toen. Omdat kinderen in hun jongste jaren vooral door hun moeder worden opgevoed, is de invloed van de moeder meestal groter dan die van de vader. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat die invloed altijd even positief was.
Die morele inzichten van vrouwen en moeders zullen wel conform de bijbelse normen geweest zijn denk je niet? En die normen zijn hoogstwaarschijnlijk niet door vrouwen opgesteld, hoewel daar, zoals jij terecht opmerkt geen sluitend bewijs voor is.
Plaats reactie