Theologiestudent is streng in de leer

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Gershom
Diehard

Re: Theologiestudent is streng in de leer

Bericht door Gershom »

Dat beloof ik schreef
Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Het is dus niet zo vreemd, nu het aantal gelovigen sterk af neemt, dat de overblijvenden extremistischer in de standpunten worden.
Eigenlijk is dat wel vreemd. Bij sterke terugloop van de clientèle ligt het meer voor de hand dat men water bij de wijn doet. Dat is voor een organisatie niet altijd even makkelijk maar onontkoombaar. Volharden in extreme standpunten versnelt de leegloop alleen maar.
Deze studenten maken zich simpelweg schuldig aan discriminatie, doordat ze vrouwen en homoseksuelen niet als gelijkwaardigen zien.
Toch worden ze geaccepteerd en mogen ze met deze mening gewoon aan het werk. Belachelijk. De overheid zou hier op moeten ingrijpen.
Je mag gelukkig in ons land vrouwen en homoseksuelen, ja zelfs voetballers en forumdeelnemers, als niet gelijkwaardig zien. En als je die mening bent toegedaan mag je gewoon blijven werken. Daar kan de overheid niets aan doen.
De overheid kan hoogstens proberen door middel van campagnes proberen die verwerpelijke mening om te buigen of bij te stellen. Dreigen met het inhouden van subsidie wil ook nog wel eens helpen. Dat is gebleken bij een politieke partij die hardnekkig weigerde vrouwen in bestuurlijke functies te benoemen. Maar die mogelijkheden zijn beperkt. Zo mogen vrouwen in de RK.kerk nog steeds geen priester worden. Je tornt al snel aan de vrijheid van godsdienst als je als overheid gaat ingrijpen.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Gershom schreef: 20 apr 2018 16:46 Zie de bijbel eens als een poging orde te scheppen in de chaos van bijgeloof en kinderoffers. Bekijk die primitieve wereld eens als de Goelag Archipel. Waar gevangenen door de grillen van een gewetenloze despoot bijeen gedreven waren.....
Dat heb ik 's gedacht en nagezocht Gershom, en ben tot de conclusie gekomen dat dat geen hout snijdt.
Er wordt dan vanuit gegaan dat men in de tijd van de bijbelschrijvers een stelletje achterlijke barbaren was, maar dat was helemaal niet zo. Er waren ver voor die tijd al denkers en schrijvers op een vrij hoog niveau.

Het waren juist die Abrahamitische culturen/ religies die nog in het barbaren stadium zaten. Volgens mij hebben ze eerder het reeds bestaande niveau omlaag gehaald dan orde geschept. Met een god die juist mensenoffers eiste.
Onze westerse religies, de Germaanse heidenen en pagans hadden een m.i. ook al een evenwichtiger systeem met goden en godinnen die goed en kwaad deden en waar in de mythologie gewetenskwesties breed uitgemeten werden.
Is toch ff andere koek als één almachtige alwetende malloot die zelf liegt en bedriegt en opdrachten geeft tot..
Pythagorisme was ook een geloof en van wat er nog van bekend is na alle vernielzucht begrijp je wel dat het een flink hoger niveau was als wat die barbaarse bijbelse mafkezen bij elkaar verzonnen hebben.
Pas in het NT lijken er een paar wat geleerd te hebben van de Oosterse wijsgeren, (met name Confucisus) maar zelfs dat kregen ze niet helder op papier.

Kijk naar de klassieke oudheid, Socrates, Plato, Aristoteles, Confucius, enfin.. aan namen geen gebrek van mensen die al duidelijk op een hoger denkniveau zaten dan de bijbelschrijvers.

Dus wat nou wortel?
Het komt op mij eerder over als een flinke terugval.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

@Petra
Ik had het over die wereld. De wereld van het Pre-Kanaänitische tijdperk.
Dacht je dat ik niet wist van andere veel oudere en meer geavanceerde culturen? Verrek zelfs de Egyptische cultuur was superieur.
Maar een volk in wording dat zijn weg zoekt schrijft een bijbel. Een volk zonder diepgaande contacten met andere culturen omgeven door vijandige stammen. Vervuld van argwaan jegens alles dat vreemd is...
En waar werd de bijbel een succes? In Europa! In de diepe duisternis van de vroege middeleeuwen. Daar waar men niet las en niet schreef.
Daar namen vorsten het initiatief, en bekeerden het hele gebied tot het christendom want dat viel zo makkelijk te beheersen.
En het gevolg ? Stagnatie en geloof in duivels, waar heksen een pakt mee sloten. Dus verbranden dat gespuis...
Je kunt dat goed vergelijken met het ontstaan van de koran. Een volk dat ook in zijn omgeving een voorsprong nam en orde schiep. Een grote bloei doormaakte op alle gebieden. De wetenschap hoog in het vaandel had staan. En dan na een bloeiperiode een plotselinge stagnatie.
De nieuwsgierigheid stopt. Wetenschap wordt verdacht. de boel loopt vast door de wet op de remmende voorsprong.
Het is af te lezen aan het geringe aantal Nobelprijs winnaars. Ook een terugval, zoals je zeer juist hebt opgemerkt.
Bij de Joden is het aantal winnaars juist zeer hoog omdat zij de zelfgeschreven bijbel achter zich hebben kunnen laten, en eeuwen van verlichting hebben doorleefd tussen alle andere volkeren. Dat ging niet altijd zonder pijn en ellende, maar stimuleerde het denken op grandioze wijze.
Juist het isolement zorgt voor stagnatie
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Gershom schreef: 22 apr 2018 10:21 Dat beloof ik schreef
Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Het is dus niet zo vreemd, nu het aantal gelovigen sterk af neemt, dat de overblijvenden extremistischer in de standpunten worden.
Eigenlijk is dat wel vreemd. Bij sterke terugloop van de clientèle ligt het meer voor de hand dat men water bij de wijn doet. Dat is voor een organisatie niet altijd even makkelijk maar onontkoombaar. Volharden in extreme standpunten versnelt de leegloop alleen maar.
Deze studenten maken zich simpelweg schuldig aan discriminatie, doordat ze vrouwen en homoseksuelen niet als gelijkwaardigen zien.
Toch worden ze geaccepteerd en mogen ze met deze mening gewoon aan het werk. Belachelijk. De overheid zou hier op moeten ingrijpen.
Je mag gelukkig in ons land vrouwen en homoseksuelen, ja zelfs voetballers en forumdeelnemers, als niet gelijkwaardig zien. En als je die mening bent toegedaan mag je gewoon blijven werken. Daar kan de overheid niets aan doen.
De overheid kan hoogstens proberen door middel van campagnes proberen die verwerpelijke mening om te buigen of bij te stellen. Dreigen met het inhouden van subsidie wil ook nog wel eens helpen. Dat is gebleken bij een politieke partij die hardnekkig weigerde vrouwen in bestuurlijke functies te benoemen. Maar die mogelijkheden zijn beperkt. Zo mogen vrouwen in de RK.kerk nog steeds geen priester worden. Je tornt al snel aan de vrijheid van godsdienst als je als overheid gaat ingrijpen.

Dat is een misverstand. Aanzetten tot discriminatie wegens geslacht of seksuele geaardheid is simpelweg niet toegestaan.
En als je dat doet op grond van de bijbel ? Dat maakt geen donder uit, behalve dat de maximum straf wordt verdubbeld van 1 jaar naar 2 jaar.
Art 137d van het wetboek van strafrecht.
De regelgeving in Nederland is soms lang zo gek nog niet.
Nu alleen nog de zijden handschoentjes waarmee we sommigen aanpakken, in de vuilnisbak kieperen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

Petra schreef: 22 apr 2018 10:48

Er wordt dan vanuit gegaan dat men in de tijd van de bijbelschrijvers een stelletje achterlijke barbaren was, maar dat was helemaal niet zo. Er waren ver voor die tijd al denkers en schrijvers op een vrij hoog niveau.

Het waren juist die Abrahamitische culturen/ religies die nog in het barbaren stadium zaten.
Is het je nog nooit opgevallen dat die Abrahamitische culturen uit hetzelfde gebied komen als Socrates, Plato, Aristoteles?

Wat jij doet is onderscheid maken waar mogelijk helemaal geen onderscheid was. De Abrahamitische religies zijn monotheïstische religies. Maar in het oude Egypte ging men al de monotheïstische kant op. Ingepakt in mythes en legendes kenden de oude Egyptenaren ook een scheppingsverhaal.

Het probleem met de bijbel is dat velen het verwerpen uit religie-haat. Maar als je jezelf een wat ruimere blik gunt, dan zie je dat de bijbel een verzameling mythes en legendes is, welke ergens naar verwijzen. Socrates, Plato, Aristoteles borduurden daar weer op voort. De islam is weer een latere versie van hetzelfde deuntje.

Als je op een andere wijze kijkt naar religie/filosofie dan ga je meer de overeenkomsten zien. Van het christendom weten we ook dat er concilies zijn geweest waar mannen (inderdaad, op dat punt heb je wel gelijk) bepaalden wat er toe doet en wat niet. Daarbij is het verstandig om te kijken wat mannen kenmerkt. En dat is zucht naar heersen en macht. (Laat de vrouwen maar bessen plukken en koken, wij doen de belangrijke zaken)

Zoals ik in mijn eerste reactie al schreef: Satan heeft geïnstitutionaliseerde religie uitgevonden. Hij fluisterde Adam in zijn oor dat religie een mooi instrument is om over vrouwen en de lagere mannetjes te heersen. Maar bedenk wel dat Sofie een meisjesnaam is en 'wijsheid’ betekent.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Dat beloof ik schreef
na mijn tegenwerping kom je met iets anders namelijk dit
Dat is een misverstand. Aanzetten tot discriminatie wegens geslacht of seksuele geaardheid is simpelweg niet toegestaan.
En als je dat doet op grond van de bijbel ? Dat maakt geen donder uit,
Aanzetten tot discriminatie is iets anders dan geborneerde mening over iets hebben.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Gershom schreef: 22 apr 2018 18:22 Dat beloof ik schreef
na mijn tegenwerping kom je met iets anders namelijk dit
En als je dat doet op grond van de bijbel ? Dat maakt geen donder uit,
Aanzetten tot discriminatie is iets anders dan geborneerde mening over iets hebben.
In dit geval komt het op hetzelfde neer. Als men als predikant deze visie uitdraagt, is dat discriminatie en als men het verkondigt als 'zo hoort dit' (en dat doet men als predikant) dan is dat aanzetten tot discriminatie.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

dat beloof ik schreef
Aanzetten tot discriminatie wegens geslacht of seksuele geaardheid is simpelweg niet toegestaan.
En als je dat doet op grond van de bijbel ? Dat maakt geen donder uit, behalve dat de maximum straf wordt verdubbeld van 1 jaar naar 2 jaar.
Dan zweert de Dominee dat hij de waarheid, en niets dan de waarheid zal verklaren en legt ten overstaan van de rechter zijn hand op de bijbel, waarin staat:"Wie met een man ligt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten. (Leviticus 20:13

Die passage edelachtbare, verkondig ik wel eens in mijn kerk. Ik heb dat echter niet zelf bedacht. Dat heeft god bedacht.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Gershom schreef: 22 apr 2018 09:51
Die morele inzichten van vrouwen en moeders zullen wel conform de bijbelse normen geweest zijn denk je niet? En die normen zijn hoogstwaarschijnlijk niet door vrouwen opgesteld, hoewel daar, zoals jij terecht opmerkt geen sluitend bewijs voor is.
Soms wel en soms niet, soms zullen ze naar een meer humanistische moraal hebben geneigd. Die moet toch érgens vandaan gekomen zijn?
Ik wens u alle goeds
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Gershom schreef: 22 apr 2018 12:34 @Petra
Ik had het over die wereld. De wereld van het Pre-Kanaänitische tijdperk.
Dacht je dat ik niet wist van andere veel oudere en meer geavanceerde culturen? Verrek zelfs de Egyptische cultuur was superieur.
Neuhh Gershom, ik dacht niet dat je dat niet wist. Kuikentjes zijn nu eenmaal alwetender dan eicelletjes. :lol:
Maar je zei wel:
Zie de bijbel eens als een poging orde te scheppen in de chaos van bijgeloof en kinderoffers.

En daar ben ik het niet mee eens. Orde scheppen zie ik als iets positiefs. En volgens mij ging het daar niet om maar om onderdrukking.
Gershom schreef: 22 apr 2018 12:34 Ook een terugval, zoals je zeer juist hebt opgemerkt.
Dat is precies wat ik bedoelde; een terugval.
En daarom snap ik niet dat het nog steeds als 'wortel van de beschaving' of moreel gezien wordt. De werkelijkheid is wortel van onderdrukking en immoreel gedrag.
Er wordt mij te vaak gedaan alsof we er heel wat aan te danken hebben. Dat klopt toch niet dan!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Hopper schreef: 22 apr 2018 17:17
Is het je nog nooit opgevallen dat die Abrahamitische culturen uit hetzelfde gebied komen als Socrates, Plato, Aristoteles?

Wat jij doet is onderscheid maken waar mogelijk helemaal geen onderscheid was. De Abrahamitische religies zijn monotheïstische religies. Maar in het oude Egypte ging men al de monotheïstische kant op. Ingepakt in mythes en legendes kenden de oude Egyptenaren ook een scheppingsverhaal.

Het probleem met de bijbel is dat velen het verwerpen uit religie-haat. Maar als je jezelf een wat ruimere blik gunt, dan zie je dat de bijbel een verzameling mythes en legendes is, welke ergens naar verwijzen. Socrates, Plato, Aristoteles borduurden daar weer op voort. De islam is weer een latere versie van hetzelfde deuntje.

Als je op een andere wijze kijkt naar religie/filosofie dan ga je meer de overeenkomsten zien. Van het christendom weten we ook dat er concilies zijn geweest waar mannen (inderdaad, op dat punt heb je wel gelijk) bepaalden wat er toe doet en wat niet. Daarbij is het verstandig om te kijken wat mannen kenmerkt. En dat is zucht naar heersen en macht. (Laat de vrouwen maar bessen plukken en koken, wij doen de belangrijke zaken)

Zoals ik in mijn eerste reactie al schreef: Satan heeft geïnstitutionaliseerde religie uitgevonden. Hij fluisterde Adam in zijn oor dat religie een mooi instrument is om over vrouwen en de lagere mannetjes te heersen. Maar bedenk wel dat Sofie een meisjesnaam is en 'wijsheid’ betekent.
Ehhh nou nee. Naar mijn idee zijn de denkers uit de Griekse historie van een andere cultuur als die clubs uit de Arabische liga. :?
Op grond daarvan maak ik onderscheid. Ik zie toch een Indo-europese achtergrond als verschillend met die Abrahamistische gebieden. Daarom noemde ik ook de Germaanse religies.

Dat mannen de dienst uitmaakten heb ik niet genoemd hoor, dat was Gershom. En blijkbaar het enige punt waarop ik gelijk had, nu heb ik helemaal geen punt meer over, als je mijn punthoofd niet meerekent :lol:

Een ruimere blik? Dat probeer ik!
Maar ik zie er geen enkel positief puntje in. Alleen maar teloorgang van een aantal mooie dingen die ervoor gangbaar waren. De Germaanse Pagan religies waren prachtig gebaseerd op de natuurlijke orde met godinnen en goden. De klassieke Griekse zelfzorg met grote aandacht voor de interne mens en eigen verantwoordelijkheidsgevoel werd ingeruild voor pastorale zorg met een onderdrukkingssysteem en schuldafkoop.
Niet alleen 'de interne mens' maar ook de wetenschap ging achteruit.
Wat voor andere wijze moet ik dan kijken, want ik zie het echt niet hoor, geen enkel lichtpuntje.

Overigens zie ik dat willen heersen niet als de bron van ellende. Iedereen wil heersen of zijn of haar wereld beheersen.
Dat is nog steeds wat anders als willen onderdrukken, haten, vernietigen, dom houden.
Neem alleen maar de bibliotheek van Alexandrië. Die werd immers ook opgezet door een heerser met de bedoeling vooruitgang te boeken.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

Petra schreef: 23 apr 2018 09:14

Ehhh nou nee. Naar mijn idee zijn de denkers uit de Griekse historie van een andere cultuur als die clubs uit de Arabische liga. :?
Op grond daarvan maak ik onderscheid. Ik zie toch een Indo-europese achtergrond als verschillend met die Abrahamistische gebieden. Daarom noemde ik ook de Germaanse religies.

Dat mannen de dienst uitmaakten heb ik niet genoemd hoor, dat was Gershom. En blijkbaar het enige punt waarop ik gelijk had, nu heb ik helemaal geen punt meer over, als je mijn punthoofd niet meerekent :lol:

Een ruimere blik? Dat probeer ik!
Maar ik zie er geen enkel positief puntje in. Alleen maar teloorgang van een aantal mooie dingen die ervoor gangbaar waren. De Germaanse Pagan religies waren prachtig gebaseerd op de natuurlijke orde met godinnen en goden. De klassieke Griekse zelfzorg met grote aandacht voor de interne mens en eigen verantwoordelijkheidsgevoel werd ingeruild voor pastorale zorg met een onderdrukkingssysteem en schuldafkoop.
Niet alleen 'de interne mens' maar ook de wetenschap ging achteruit.
Wat voor andere wijze moet ik dan kijken, want ik zie het echt niet hoor, geen enkel lichtpuntje.

Overigens zie ik dat willen heersen niet als de bron van ellende. Iedereen wil heersen of zijn of haar wereld beheersen.
Dat is nog steeds wat anders als willen onderdrukken, haten, vernietigen, dom houden.
Neem alleen maar de bibliotheek van Alexandrië. Die werd immers ook opgezet door een heerser met de bedoeling vooruitgang te boeken.
In de oudheid deed men niet anders dan via mythes allerlei goden scheppen die dan iets moesten voorstellen. Daar waren de Germanen niet bepaald uniek in. Ik denk dat je die Pagan religies aan het romantiseren ben. Religie is van oorsprong zingeving of verklaring van ons bestaan hier. Maar dan is er buiten de waard (Satan) gerekend. In onze huidige cultuur zien we ook theologen die heel gewichtig doen over God en alles wat er om heen hangt.

Heersen is een duidelijk mannelijke eigenschap. Dus hoezo wil 'iedereen’ zijn of haar wereld beheersen? Mannen zagen in alle culturen de voor hun aantrekkelijke eigenschap van religie. Via religie kan je macht verwerven, dat deden bijvoorbeeld de priesters in het Maya rijk ook. Die priesters hadden kennis en buiten die uit. De priester vertelde de boeren wanneer te zaaien, te oogsten etc. Zo af en toe nog een kinder-offer om de schrik er goed in te houden.

De andere wijze van kijken houdt in dat je stopt met romantiseren van oude religies en culturen en ziet hoe religie en filosofie universele kenmerken draagt. Met het christendom is in aanleg niks mis. Het zijn de machthebbers (in de regel mannen) die het voor eigen doeleinden gebruiken. Daarbij maken ze gebruik van het feit dat de mens als verschijnsel nogal snel gelooft. En zo komen we ook weer bij dit topic uit: de theologiestudent is streng in de leer.

Machthebbers zitten er niet op te wachten dat het individu zelf op onderzoek uit gaat. Het individu dient geïndoctrineerd te worden. Daarvoor gebruikt men religie, maar ook ideologie. (Denk maar aan het communisme) Dat is zaak zo oud als de mensheid.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Petra schreef
Dat is precies wat ik bedoelde; een terugval.
En daarom snap ik niet dat het nog steeds als 'wortel van de beschaving' of moreel gezien wordt. De werkelijkheid is wortel van onderdrukking en immoreel gedrag.
Er wordt mij te vaak gedaan alsof we er heel wat aan te danken hebben. Dat klopt toch niet dan!
Ik ga gewoon nog een poging wagen.
De bijbel is niet de wortel van onze beschaving. Het was een poging tot ordening op die plaats en in die tijd. Een harde tijd in vaak onherbergzaam gebied. Waar overleven een kunst was, de gemiddelde leeftijd laag, en waar empathie en moraliteit
luxe begrippen waren. Waar willekeur regel, en rechtspraak afwezig was. Waar bijgeloof oppermachtig heerste en kinderoffers normaal waren.
De bijbel was een poging om tot een betere samenleving te komen. Waar men grenzen stelde aan de wreedheid die tot dan onbegrensd was. Waar voorschriften kwamen hoe je slaven moest behandelen. Want slaven waren eigendom en daar kon je mee doen wat je wilde. Dus kwamen er regels. Dat je ze niet mocht doodslaan bijvoorbeeld. Dat je ze na verloop van tijd vrij moest laten. Dat ze ook bij de meester mochten blijven uit vrije wil.
Die hele geschiedenis met Avraham die zijn zoon moest offeren bijvoorbeeld, is een poging om een eind te maken aan de praktijk van de kinderoffers. Dat kon blijkbaar door zo'n legende te bedenken. Mogelijk heeft het ertoe bijgedragen...
Deze rechtsorde strekte zich zelfs uit tot de dieren. Je mocht plotseling niet meer een os in hetzelfde juk laten lopen als een ezel. want dat brengt een dier leed toe, vanwege het krachtsverschil. In die harde wereld je bekommeren om dierenleed was een flinke sprong vooruit. Ook het voorschrift om dieren zo snel en pijnloos mogelijk te slachten door middel van een keelsnede was een vooruitgang. Zelfs de ethiek kwam aan bod. Gij zult het bokje niet koken in de melk van de moeder heeft een duidelijk herkenbare ethische grondslag.
Het enige nare aan deze hele zaak is dat het boek in de loop der tijd als heilig en onaantastbaar werd beschouwd. Daardoor kon het niet met de tijd meegaan. Kon het veranderingen en voortschrijdend inzicht niet bijhouden, en werd het tot wat het nu is, een achterlijk boek vol bizarre voorschriften.
Stel je eens voor hoe onze wereld eruit zou zien wanneer wij zouden leven volgens wetten van 500 jaar geleden?
En dan jouw groot verwijt...
En al die oorlogen dan? Met die vele honderdduizenden doden? Wel...Veel van die veldslagen zijn nooit geleverd, en Jericho is nooit verwoest. De legerkopsen van de Farao zijn nooit in de rode zee verzopen, en Mozes heeft niet 40 jaar door de woestijn gezworven met een stelletje ruziemakers. Allemaal niet gebeurt, propaganda, grootspraak en opschepperij. Legendes vertellen in een tijd zonder televisie. In een tent temidden van zand en verveling. Een tijd waar iedereen zijn voorouders kende maar niet wist hoe oud men zelf was. Verhalen vertellen en liederen zingen, die werden door verteld. Wie weet hoe vaak, en hoe mooi werden ze niet en hoe wonderbaarlijk? Tot iemand ze op ging schrijven, en ze niet meer mooier konden worden. Een boek gestold in de tijd, waar de mensen desondanks tot op heden nog steeds een leidraad in zien, een troost, een moreel kompas. Dat is de fout. Niet het boek is fout, maar wij!
Natuurlijk heb je gelijk de bijbel niet als moreel fundament voor ons huidige leven te zien. Daarvoor staan er veel te veel zaken in die wij tegenwoordig als immoreel beschouwen. Maar wij leven nu 3000 jaar later, en ons humanitair inzicht is pas begonnen in pak hem beet 1300 na de gewone jaartelling. Wij zijn nog eeuwen daarna doorgegaan met het verbranden van heksen, het martelen van gevangenen en het verkopen van slaven. En bij tijd en wijle vallen wij weer zomaar terug naar een periode van primitieve barbarij
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Gershom,
Mag ik even inbreken?
Ja zo als jij het verteld in dummy taal kan ik erbij. Veel vrijzinnig gelovigen lezen zo ook het O-T, ook het N-T wordt vaak zo gelezen. Maar er is iets wat trekt volkomen irrationeel. Sorry ik kan niet anders.
Maar ik ben blij dat je het O-T net zo relativeert als het kijken naar Braveheart wat veel niet gelovigen volkomen logische wreedheid vinden. En nog spannend ook.
En nee, ik maak mijn keuzes niet langs een morele christelijke scheidslijn.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Storm schreef: 23 apr 2018 17:37 @Gershom,
Mag ik even inbreken?
Ja zo als jij het verteld in dummy taal kan ik erbij. Veel vrijzinnig gelovigen lezen zo ook het O-T, ook het N-T wordt vaak zo gelezen. Maar er is iets wat trekt volkomen irrationeel. Sorry ik kan niet anders.
Maar ik ben blij dat je het O-T net zo relativeert als het kijken naar Braveheart wat veel niet gelovigen volkomen logische wreedheid vinden. En nog spannend ook.
En nee, ik maak mijn keuzes niet langs een morele christelijke scheidslijn.
Ik ben zeer blij met dummy taal. :D
Denk ik aan Braveheart dan denk ik aan FREEEEEEEDOOOOOOM

Je noemt het zelf irrationeel. Ik denk dat als je dat écht vindt dat je het dan wel losgelaten zou hebben. Natuurlijk zou je anders kunnen. :)
Of ehhh zoals ik met m'n voorliefde voor m'n engeltjes, ik blijf het leuk en gezellig vinden. Maar heb niet het idee dat er hele echte heuse mysterieuze krachten meespelen omdat het idd té irrationeel is.

Plaats reactie