En deze keer met link die werkt:pallieter schreef: ↑21 apr 2018 19:13 Geen slecht artikel als je voorbij de sensatie kop geraakt.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-j ... ~a1c715b6/
https://maartenboudry.blogspot.be/2018/ ... n.html?m=1
Moderator: Moderators
En deze keer met link die werkt:pallieter schreef: ↑21 apr 2018 19:13 Geen slecht artikel als je voorbij de sensatie kop geraakt.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-j ... ~a1c715b6/
Ik heb bij J.H. Donner, die weliswaar een atheïst was, maar uit gereformeerde kring kwam, wel eens wat gelezen over atheïstisch christendom. Ik kan me daar niet zo veel bij voorstellen, zonder god maar met wat wel precies? De naaste liefhebben als uzelf? De andere wang? Hoe werkt de bergrede zonder god? Net zo vaag is naar mijn mening atheïstisch islam.appelfflap schreef: ↑22 apr 2018 18:36 toch fascinerend dat men ook bij moslims in de logica stapt alsof het 1 volk is, ze allemaal tot dezelfde nationaliteit behoren.
een atheïstische moslim is als aandachtstrekker een leuke titel maar klinkt toch heel vreemd.
Dit lijkt inderdaad vreemd en toch zou het niet vreemd mogen zijn.appelfflap schreef: ↑22 apr 2018 18:36 toch fascinerend dat men ook bij moslims in de logica stapt alsof het 1 volk is, ze allemaal tot dezelfde nationaliteit behoren.
een atheïstische moslim is als aandachtstrekker een leuke titel maar klinkt toch heel vreemd.
een ongelovige gelovige is lastig uitleggen en klinkt vreemd.
daar zit geen tegenstrijdigheid in hé. niets houdt je tegen om te zeggen dat je tot moment x gelovig was, door opvoeding, maar nadien niet meer.Ik heb het al verscheiden malen meegemaakt dat als ik vertelde dat ik atheïst was men vroeg: “ok, maar ik bedoelde of je katholiek of orthodox bent opgevoed”.
Ik denk dat je hiers niet zo veel volk vindt die zich atheïstisch christen noemen.Je wordt geboren als moslim net zoals, tot zeer recent in Belgie en in vele Europese landen nog steeds, wij geboren werden als (katholieke, protestantse,...) christenen.
Niet echt. Voor de meeste mensen vertelt je geloof ook in welke cultuur je bent opgegroeid en welke waarden je daarom zou meedragen.appelfflap schreef: ↑22 apr 2018 23:12
een ongelovige gelovige is lastig uitleggen en klinkt vreemd.
Natuurlijk spreekt die achtergrond een woordje mee, maar is denk ik niet onuitwisbaar
.Hij blijft moslim omdat hij nu eenmaal als moslim is geboren. Of hij nu gelooft of niet. En dit zowel voor andere moslims als voor de meest niet-moslims
oneens
maar wie drukt die stempel?
je kunt er zelf mee beginnen? niet iedereen die er midden-oosters uitziet is een allah-fan die mij de kop wil afhakkenmaar wees gerust dat de rest van de mensen dit niet zomaar zullen accepteren.
de joden zijn de enigen die claimen wel dat ze allemaal tot 1 en hetzelfde volk behoren, het enige geloof dat dit van zichzelf beweert.Zowel diegene van jouw oorspronkelijke groep als diegene van andere groepen. Kijk maar naar de Jodenvervolging. Dat ging echt niet enkel over praktiserende joden, dat ging over diegene die als jood geboren zijn.
moslim is gelovige en atheïst is ongelovige.Mijn inziens moet je dus "atheïstische moslim" echt niet lezen als ongelovige gelovige.
ik snap wat je bedoelt maar jij als Europeaan moet niet in die redenering meestappen.De man is geen atheïst zoals Richard Dawkins of zoals de meeste hier op dit forum. De man is een atheïst die eerst moslim was
Wees gerust, dit is niet mijn redenering!appelfflap schreef: ↑23 apr 2018 12:12
accepteer wat 'm zegt en geef 'm de ruimte zich ook zo te noemen.
die mens is een atheïst uit het midden-oosten. hetzelfde gaat op voor liberalen, andere seculieren,... uit N-Afrika en het midden-oosten
door deze redenering heb je ook totaal geen idee hoeveel atheisten er zijn die zich voordoen als moslim en niet uit de kast kunnen komen. Dan heb ik het neit enkel over Saudi- Arabië, doodstraf ed, maar ook hier in Europa.
door de eigen familie word je uitgekotst en door de blanke medemens ook niet voor vol aanvaard want je bent toch nog iets anders.
Dat is niet juist. Jood is hij die uit een Joodse moeder geboren is. Ongeacht zijn geloof. De afstamming langs de vrouwelijk lijn is bepalend. Kinderen van een joodse man en een niet joodse vrouw zijn geen joden. Kinderen van een joodse vrouwde joden zijn de enigen die claimen wel dat ze allemaal tot 1 en hetzelfde volk behoren, het enige geloof dat dit van zichzelf beweert.
maar jij hebt mee de sleutel om dat te veranderen