Hopper schreef: ↑10 jun 2018 21:18
Ik ben als niet-moslim niet bang om wat negatiefs te zeggen over de islam, al dan niet tegen moslims of niet-moslims.
De reden dat ik dat niet zo snel zal doen is dat ik niet als een PVV aanhanger gezien wil worden. In het vergiftigde klimaat in Nederland op dit gebied kijk ik wel beter uit.
Ik begrijp je helemaal.
Maar je mag als mens gewoon de oude teksten naar hun waarde lezen en uitspreken en daar ook je mening over geven.
Alles op een hoop gooien is dom en tekent alleen voor jezelf.
Ook met de gehele mens beoordelen, naar de theorie van de religie die hij aanhangt, kleun je vaak mis.
Soms moet ik echter gewoon toegeven dat Wilders op enkele punten gelijk heeft.
Vooral als het gaat om het afkeuren van "tolerant zijn voor intolerantie" daar waar een religie dat in zich heeft.
Maar dat is geen islam privilege.
Jammer, dat je de mens ook hier naar zijn (andere) woorden en daden kunt leren kennen.
Vaak spreekt men hoe het hart ingeeft en zet de ratio, dus ook de wezenlijke betekenis van wat men met zoveel woorden staat te verkondigen, op het spel zo gauw men alleen aan de eigen belangen denkt.
Zo ligt de situatie nu eenmaal en alles ontkennen of bestrijden is met oogkleppen lopen.
Ik kan dat dan ook gewoon op mijn eigen conto zeggen en me verder distantiëren van een groepering, waar ik me toch niet bij thuis voel.
Ik heb dan ook een broertje dood aan generalisaties en intolerantie tov. de vrijheid van religie (en ook andere meningen), zolang die niet tegen onze grondwet en de URVM ingaat.
En bij klakkeloze napraters, die geen respect tonen voor hun medemens, alleen zichzelf een vrijheid gunnen voor de eigen mening, gaan bij mij de oorkleppen op.
Maar bij goede motivaties en onderbouwing, zoals ik dat bij Vegan R. ervaar, neem ik dat wel degelijk serieus.
Ook al verslapt mijn aandacht wel het overspoelen van met anekdotisch materiaal.
Mensen die de Koran belangrijker vinden dan de latere uitleggers ervan binnen de Hadith en wat hun imam zegt en moeten altijd weer herinnerd worden aan de woorden van Mohammed:
'Er is geen dwang in de godsdienst' (Koran 2:256)
Net als bij christenen, komt men dan met allerlei interpretaties al naar gelang de eigen meningen.
Maar er staat wat er staat.
Zolang mensen bewust, maar ook met respect voor elkaar en de URVM met hun religie omgaan, zonder dogmatische dwang, maar uit eigen overtuiging, en ook zo hun kinderen voorleven en begeleiden naar hun volwassenheid incl. de zelfstudie als ze daar rijp voor zijn, zal ik ze dan ook niet in de weg staan.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.