Maar wat ik nou niet snap...
Er zijn vliegtuigen geweest met technische problemen, auto's, brommers, motoren.. ik kan geen vervoersmiddel bedenken waar GEEN ongelukken mee gebeurt zijn.
Toch zijn niet alle vliegtuigen uit de lucht gehaald.
Ik snap dat er goed gekeken moet worden naar de veiligheid. Maar, als ik dan zie dat er 3500 rondrijden zonder problemen en de voorstellen van TU lees dan zie ik prima aanpassingen voor een prima vervoersmiddel.
IMO dus echt jammer als dit bedrijf het niet gaat redden.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb9b2152/
Een bedrijf dat dit jaar afstevende op een recordomzet van acht miljoen en een winst van 1,2 miljoen en ruim duizend Stints leek te gaan afleveren, is in iets meer dan een maand stukgegaan. De nek omgedraaid, zegt Renzen liever. ‘Het ministerie heeft ons nooit een eerlijke kans gegeven.’
Die avond, als deze krant Renzen na negen pogingen eindelijk aan de telefoon krijgt, loopt zijn hoofd over van gedachten. Hij weet dat zijn product onderwerp van onderzoek is geworden: de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal de Stint ook als vervoersvorm tegen het licht houden. Als dat betekent dat zijn uitvinding onder vuur komt te liggen, heeft hij daar vrede mee. ‘Ik heb liever dat wij de schuld krijgen dan de vrouw die dit ongeluk heeft moeten meemaken.’Het bedrijf achter de Stint heeft faillissement aangevraagd. Een reconstructie van de weken na het dodelijke ongeval met zo’n elektrische bolderkar in Oss, dat de onderneming in een vrije val deed belanden.
Renzen en de ILT komen er niet uit dat weekend. De irritatie bij hem neemt toe. In Nederland rijden 3.500 Stints rond en, tot Oss, is er nog nooit een zwaar ongeluk mee gebeurd. Daarbij vindt hij de bevindingen van de ILT slecht onderbouwd. Er bekruipt hem een gevoel dat iets niet klopt, dat er onder valse voorwendselen jacht wordt gemaakt op de Stint. ‘Search and destroy’, noemt hij het.
Dat doet minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat inderdaad. De volgende dag, op maandag 1 oktober, maakt ze bekend dat de openbare weg tot nader order verboden terrein is voor de Stint. De incidenten en analyse van vergelijkbare Stints als die in Oss, roepen volgens haar ‘twijfels’ op over de veiligheid van deze elektrische bolderkar.
De overheid, eindverantwoordelijk voor wat er op de weg rondrijdt, grijpt in. Het ministerie wil voorkomen dat zich nog een ongeluk met een Stint voordoet. Gaat het nog een keer mis, dan zal er ook worden gekeken naar de rol van het ministerie. Dat verleende zes jaar geleden via Van Nieuwenhuizens voorganger Melanie Schultz van Haegen zelf ruim baan aan de Stint.
Renzen wil in gesprek blijven met het ministerie over een oplossing. Zeg maar welke aanpassingen hij moet doen om de Stint weer op de weg te krijgen en ze komen er, biedt hij aan. ‘Het wordt knielen voor de Heer, maar wij willen graag door.’
Deskundigen van de TU Eindhoven, de Universiteit Twente en de belangenverenigingen van kinderopvangbedrijven en voor ouders in de kinderopvang, scharen zich achter een ‘verbeterplan’ voor de Stint. Onderdeel daarvan zijn uitgebreidere rijtrainingen voor bestuurders en een verplicht certificaat voor de verzekering. Ook stellen de partijen vier extra technische maatregelen aan de Stint voor, zoals een noodstop en een dodemansknop, zodat de Stint niet kan rijden zolang niemand op het plateau staat.
Het ministerie wil het onderzoek afwachten, maar zoveel tijd heeft Renzen niet. Het eind van de maand nadert, de Stints staan nu al drie weken stil. Intussen melden steeds meer kinderdagverblijven en andere bedrijven zich, als de ILT weer ergens een Stint heeft opgehaald. Wat Renzen heeft willen voorkomen is volgens hem gebeurd: de Stint is een ‘speelbal’ geworden, terwijl nog lang niet duidelijk is hoe het ongeluk in Oss precies kon gebeuren.
Twee dagen later, op woensdag 24 oktober, komt zijn accountant snel ter zake. Wat Renzen vijf weken geleden niet kon of wilde geloven, krijgt hij nu te horen: het is financieel onverantwoord om nog langer met het bedrijf door te gaan. Op vrijdagavond, in het restaurant in Leusden, weten sommige collega’s al wat Renzen ze gaat vertellen. Op zijn verzoek schalt even later Frank Sinatra door de speaker: ‘That’s life.’