heeck schreef: 12 nov 2018 21:35
Out of Body Experiences vertellen helemaal niet dat ze buiten de hersenen plaats vinden.
Een zielsgewaarwording idem ditto.
Behalve als je de Pim van Lommel-fantasie koestert van een eindeloos buitenlijfelijk bestaand bewustzijn en jij je eigen stem als die van een vreemde hoort.
Het valt mij op dat jij alles waar jij niet in gelooft afdoet als fantasie. Dat is een vervelend trekje dat je vooral bij betweters tegenkomt. Jammer, want inhoudelijk zou je misschien wel gelijk hebben.
Behalve dan jouw "fantasie" over de computer en hoe ver die al zou zijn. Dat is namelijk pas fantasie. De computer is niet in staat tot weten, zoals mensen wel kunnen weten. Zelfs het zelf denken is voor een computer niet mogelijk.
Ik ben net bezig met het wetenschappelijk boekje (omdat het relatief klein is) "het brein, jouw verhaal" en dat maakt goed duidelijk dat de mensen die menen dat de AI al net zo slim is, of zelfs nog slimmer dan de mens niet weten waar men echt staat.
Er is in 1970 al een gedachte experiment geweest van een Chinese filosoof, en die blijft nog steeds overeind staan. Je kan als Europeaan zonder Chinese taalkennis wel allerlei symbooltjes bij elkaar zoeken die op elkaar lijken. Maar dan nog weet je niet waar die symbolen voor staan. Dus je kan zinnen produceren zonder dat je weet wat je zegt. Een chinees zonder kennis van de Nederlandse taal kan ook woorden bij elkaar zoeken en er zinnen mee vormen, maar geen idee hebben wat hij of zij zegt.
De computer is als de chinees of de Europeaan zonder taalkennis.
Zelfde geldt overigens voor de AI, maar dat is misschien niet ontopic?
Er zijn AI die kunnen praten en "antwoorden" op de vragen. Maar het zijn dan wel zinnen die voorgeprogrammeerd zijn en dus moet je als mens die wil communiceren met de AI precies die vragen stellen waar de AI op geprogrammeerd is. Dus dan is het geprogrammeerde antwoord "groen" dan moet je vragen "wat is de kleur van gras". Als je zou vragen "wil je koffie" dan is de illusie verbroken.
Peter van Velzen schreef: 13 nov 2018 06:53
Omdat tot nu toe elk denkend wezen beschikt over functionerende hersenen.
IK acht de kans dat er een god bestaat vele malen groter dan de kans dat er eem ziel bestaat. Maar ook die kans acht ik verwaarloosbaar klein.
Dit doet mij afvragen of je wel de literatuur over "out of body experiment" gelezen hebt?
Er zijn genoeg "bewijzen" dat mensen buiten hun hersenen kunnen bestaan. Maar goed, dat is anekdotisch bewijs en geldt niet als bewijs voor wetenschappelijk ingestelde mensen.