Nou vind ik het al principieel doodzonde dat we niet wat nuttigers kunnen bedenken met al dat biologische potentieel maar daar had ik al eens eerder een topic voor aangemaakt, dus daar hoef ik het nu niet over te hebben.
Een ander ding wat me zo verwonderd is het waarom we begraven en hoe we dat doen.
Als ik zeg dat ik veel liever een zeemansgraf zou krijgen of voor de leeuwen geworpen word, het maakt mij niet uit, reageren veel mensen geschokt. Ik zie het als een opgenomen worden in de voedselketen, en een schone en nuttige manier van back to nature. Opgeruimd staat netjes, denk ik dan.
Wat daar nou zo raar aan is snap ik niet, ik zie de zin van begraven ook niet in.
Waarom bomen kappen en een laatste behuizing bouwen om weg te mogen rotten in de grond? Zonde van die bomen. En stof; je mot blijkbaar liefst op een bedje van fluweel. Meestal moet er ook boven de grond nog een zootje rommel bij; steen, marmer, kruizen e.d. mét opschriften. Daar kun je dan lezen wie er ligt, en de geboortedatum en sterfdag, met een aardig tekstje of gedichtje.
Waarom is dat de gewoonte??? Mijn wijlen schone moeder heeft ook zo’n prachtsteen. Wat dat betreft wordt er handig gebruik/misbruik gemaakt van de emoties van de nabestaanden. Alsof je pas echt van iemand gehouden hebt als er een goudbehangen kist omheen gaat. Met een steen van hier tot Tokio.
Waarom zou je in een kist lekkerder wegrotten dan zonder?
Als ik kijk wat er met een lichaam in een kist gebeurt dan lees ik op wipnet; ontbinding en bacteriën, vliegen en larven.
Bij veel uitvaartondernemingen lees ik vooral de boodschap dat er geen wormen aan te pas komen. Dat lijkt dus een belangrijk ding te zijn voor mensen.
Maar waarom dan? Wat maakt het nou uit of je door wormen of bacteriën wordt weggevreten
Wat die grafstenen betreft. Zou dat zijn omdat mensen bang zijn om die overledene te vergeten? Of zijn mensen vnl bang om zelf vergeten te worden?
Is dat waarom er zelfs bij verbranden vaak de resten in een urn worden gedaan, die je dan weer op je schoorsteen kunt zetten ofzo, want waar moet je in vredesnaam weer met zo’n urn naartoe. Na verloop van tijd maar ergens op zolder of in de kelder? Of op een begraafplaats neerzetten of ergens uitstrooien.
Maar als dat het nou is, dat bang zijn om vergeten te worden… dan is er toch niks triester dan al die begraafplaatsen met al die verwaarloosde graven. Ga maar eens kijken.. de ‘verse’ zijn nog prachtig onderhouden, maar naarmate de tijd vordert wordt het een steeds troostelozer aanblik.
Enfin, ik snap het niet. Ik snap dat hele systeem van begraven niet. Ik snap dat het gewoontes en traditie zijn, dat wel, maar waarom
Waarom is opgevreten worden door vliegen, maden, bacteriën e.d. algemeen geaccepteerd maar opgevreten willen worden door andere dieren niet
En waarom is verbranden het geaccepteerde alternatief als je niet onder de grond wilt liggen