Nou ben ik (zoals denk ik wel bekend) niet beklad fan van de zgn. zo geweldige neoliberale vrije markteconomie, dus ik vond dit worden wel de lading dekken.
Vrije markt economie... het heeft het woord vrij waardoor bij velen het malle idee werd opgedrongen dat het burgerlijke vrijheid vergroot i.p.v. verkleint.
Het marktfetisjisme heeft ons schijnkeuzes en zelfredzaamheidsmythes gebracht
Keuzevrijheid? Onzin
Vaak gaat het bovendien om schijnkeuzes. De privatisering van wat vroeger niet voor niets openbare nutsbedrijven heette, heeft de burger weinig gebracht. Het betrof daarbij niet toevallig natuurlijke monopolies, met een standaardproduct, waaraan ieder zinnig mens dezelfde kwaliteitseisen stelt, en dat bovendien binnen een systeem functioneert waarbij de leverantie ‘automatisch’ geschiedt, via kraan, gasleiding of stopcontact.
Dictatoriale multinationals
Het is een van de vele tijdrovende schijnkeuzes die het dominante marktfetisjisme ons heeft gebracht. Als individuele consument hebben we zo in theorie grote macht, in de vorm van ‘keuzevrijheid’ tussen tientallen wasmiddelen die in niets wezenlijk van elkaar verschillen. Tegelijk is door diezelfde neoliberale fanatici, die ons deze keuzedwang ongevraagd hebben opgedrongen, de politiek door uitkleding van de staat doelbewust machteloos gemaakt. Als burgers hebben we zo collectief niets meer te zeggen over de inrichting van onze eigen samenleving. Discussie daarover wordt stelselmatig buiten de orde verklaard door een premier die elk maatschappelijk conflict als persoonlijk aanpassingsprobleem afdoet. De bijna dictatoriale economische oppermacht van multinationals en megabanken wordt als gegeven beschouwd.