pallieter schreef: ↑20 mar 2019 17:05
Als ik nu moet gokken dan zou ik zeggen dat Eagleman perfect weet hoe andere wetenschappers denken maar dat hij zichzelf graag een zieltje en een hiernamaals wil inbeelden. En dat zijn possibilianisme gewoon het eerste stapje richting een pure religie is.
Ik denk andersom, maar met feitelijk dezelfde uitkomst.
Ik beschouw hem als een agnost.
Ergens halverwege de weg van het nog willen geloven en niet keihard kunnen ontkennen of het complete afwijzen ervan.
De weg die zoveel ooit god-gelovig opgevoede mensen en mensen die nog wel geloven in een na de dood overblijvende ziel, gaan naar een definitieve ontkenning.
De weg, die ik zo herken, omdat het ook mijn eigen weg was.
De weg van de grote twijfelaars en degenen die neigen naar ontkenning, maar altijd weer komen met:
MAAR STEL DAT HET TOCH MOGELIJK IS EN TOCH WAAR IS................
Alles waar hij mee komt is ook al eens in mijn eigen gedachten geweest en is ook weer voorbijgegaan.
Als je al wat langer hebt geleefd en je halve leven een zoeker en je hele leven een denker bent geweest, dan lijkt alles zich wel een keer te herhalen.
Eerst als gelovige met alleen de gegevens, die je binnen het geloof aangereikt kreeg inclusief alle engelen.
Later toen het boekgeloof had afgedaan, maar nog niet het geloof in een eventueel hiernamaals, werden dat gidsen.
Het heeft bij mij ook heel lang geduurd voor ik me atheïst noemde, want.....
"Stel dat het toch waar is........
Wat ik wel een pré vind van hem en hem die eerlijkheid moet nageven, is dat hij dit op zijn manier zo naar buiten wil brengen.
Iemand, die als wetenschapper zich daarin durft te uiten en daar ook voor gaat.
Ik vermoed op het persoonlijke vlak veel mensen tegenkomt, die zwart wit denken.
"Je bent christen/theïstisch gelovige of je bent heiden."
Of
"Als je niet helemaal achter die anti-theïsten kunt staan, dan zul je nog wel stiekem geloven."
Hij schiet zijn pijlen vooral af op de zwart wit ontkenners van wat nu op dit moment niet bewijsbaar is vlg. de wetenschappelijke methode.
Maar vergeet zich wat beter te informeren over wat die ontkenners dan wel nog kunnen denken en accepteren.
Legio agnosten en atheïsten, die nog heel spiritueel denken en op kunnen gaan in mystiek in de grondbetekenis van de woorden.
Laat ieder, die denkt dat op dit forum alleen pure materialisten rondwaren maar eens de zoekmachine gebruiken met de steekwoorden mystiek en spiritueel.
Steeds weer moeten we in de herhaling en zeggen dat bij atheïsten ook alle soorten denkwijzen en smaken zitten.
Alleen dat compleet onlogische zaken, die regelrecht tegen de natuurwetten ingaan met zeer grote scepsis worden bekeken en een groot gedeelte wordt afgewezen als zijnde niet reëel met de huidige wetenschap en een ander gedeelte ergens in een vergeethoekje in de hersenpan wordt gezet.
Binnen paar jaar is zijn possibilianisme een somethingianisme geworden, wedden?
It's probably possible.
Eerder denk ik, dat hij gewoon zal gaan toegeven een agnost te zijn.
Met een:
"Ik ga niet meer moeilijk doen over al die vage possibilities en ga er voorlopig gewoon van uit dat er niks is. Wel zo praktisch.

"
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."