Victor Onrust schreef: ↑07 apr 2019 10:20
@Maria, Ja je reactie had ik gelezen, zag niet wat ik daarop zou moeten zeggen.
Dat het idd. blogs zijn over de situatie van 4 jaar geleden.
Totaal niet relevant voor de periode van net voor zijn verkiezing en de periode van toen tot nu als president.
Victor Onrust schreef: ↑07 apr 2019 10:20
Loop daar lang genoeg rond om te weten hoe dat toe gaat. Het wordt steeds erger;
Ga je dan ook niet het gevaar lopen alleen nog in je eigen bubbel te verblijven?
Er is de laatste tijd toch een heleboel gaande.
Daarbij wil ik nu nog toevoegen, dat we vrij weinig hebben aan anekdotisch materiaal, als er niet duidelijk ook omschreven is waar het om gaat.
zie mijn
De kloof – een openbare nieuwjaarswens
In 2018 blijkt er een onoverbrugbare verharding opgetreden, die uitgaat van de elite die zich steeds meer in het nauw gedreven voelt en de meningsvorming strenger bewaakt dan ooit voor mogelijk werd gehouden. Tot die bewaking hoort de bewering dat “de ander” (wij dus) radicaliseert.
Ik heb eigenlijk een hekel aan "de elite".
Het woord is betekenisloos geworden sinds steeds meer "de groep mensen, die het ons moeilijk maken" mee aangeduid wordt.
Het gaat me erg clichématig in de oren klinken.
En wat je nu schrijft is juist de laatste tijd aan het veranderen.
Het zijn niet de mensen, die het economisch voor het zeggen hebben, die het moeilijker maakt een eigen mening te vormen en te ventileren.
Het is het gevolg van het tegenover elkaar komen te staan van verschillende groepen, die niet meer de vrije meningsuiting van anderen respecteren.
En de scheidslijn hiertussen zijn absoluut niet meer de centen, die te verdelen zijn.
Zelfs ook niet tussen het aloude politieke links en rechts, want dat bestaat niet meer.
Een individuele mening van iemand lijkt ondergesneeuwd te worden door de generalisaties.
Maar heb je het nu over de Amerikaanse politiek en Trump of over de politiek hier in Europa (Frankrijk) of over de politiek in Nederland?
In de link die jij noemt
https://www.trouw.nl/samenleving/volgen ... ~a3cdf895/
Christophe Guilluy schreef:Onze samenlevingen kennen alleen nog een boven- en een onderkant. Die laatste is in economisch, cultureel en politiek opzicht afgehaakt, betoogt hij.
Dat lijkt me wel te kloppen, maar toch kun je Frankrijk niet echt vergelijken met Nederland.
Ik kom er de laatste 20 jaar vrij veel, heb er familie en de trek van mensen naar de steden is er veel extremer.
Wat achter blijft in de dorpen en kleine steden heeft het goed, als ze werk hebben en 2 auto's, maar zeker ook zolang ze de sterk verhoogde brandstof prijzen kunnen betalen.
We hebben het gezien met de beginfase van de gele hesjes.
Bijna heel Frankrijk begreep de acties, waarom het in het begin te doen was.
Dat is dan ook de middenklasse, de tweeverdieners met redelijk werk met soms ver reizen, die hierin sterk wordt gepakt.
Maar ook voor de dagelijkse behoeften vaak meer dan 25-50 km. om meer te kunnen kopen dan alleen brood.
Voor de anderen, en dat zijn er steeds meer, volgt er extreme armoede.
Jij in De kloof – een openbare nieuwjaarswens schreef:In 2018 blijkt er een onoverbrugbare verharding opgetreden, die uitgaat van de elite die zich steeds meer in het nauw gedreven voelt en de meningsvorming strenger bewaakt dan ooit voor mogelijk werd gehouden. Tot die bewaking hoort de bewering dat “de ander” (wij dus) radicaliseert.
Het is allang niet meer de arme tegen de rijke, waarbij de arme radicaliseert.
Het zijn diverse soorten groepen die de ander ervan beschuldigen extremer te worden.
En dat is wat er in de USA de laatste jaren in sterke mate en steeds meer boven is komen drijven.
Ik heb net een nieuw topic geplaatst.
Over groepsdenken en het individu.
Misschien is dat beter geschikt voor de situatie hier dan dit topic.
viewtopic.php?f=44&t=17741
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.