en wat gebeurt er met de huurprijs denk je?
beetje flauw, of niet?
Moderator: Moderators
Je moet niet alleen naar de huurprijs kijken. Je moet naar de totale kost kijken. Als een eigenaar zijn eigendom isoleert en daardoor de huurprijs verhoogt, betekent dat niet noodzakelijk dat de totale kost voor de huurder naar omhoog gaat want door de isolatie gaan zijn verwarmingskosten naar omlaag.appelfflap schreef: ↑15 apr 2019 20:38en wat gebeurt er met de huurprijs denk je?
beetje flauw, of niet?
Het komt mij voor dat bewoners van een niet goed geisoleerde huurwoning, een korting op de huur moeten krijgen die gelijk is aan de hogere stookkosten. (er van uitgaande dat de huurder op zich zuinig stookt) De verhuurder is dan gemotiveerd om de isolatie te verrichten en kan daarbij nog subsidie krijgen ook. Dat lijkt mij een aanpak die goed zou werken en de laagste inkomens ontziet, Het is allemaal niet zo moeilijk. Het zal alleen niet lukken om een construktie te vinden die in alle gevallen geheel aan het principe voldoet. Sommigen zulen nog altijd beter af zijn en sommigen minder goed. Dat zullen we moeten accepteren. Alleen als er te grote verschillen ontstaan zal men nauwkeuriger maatregelen moeten nemen.
klopt maar dat is dan het befaamde terugverdieneffect op lange termijn.axxyanus schreef: ↑15 apr 2019 22:05 Je moet niet alleen naar de huurprijs kijken. Je moet naar de totale kost kijken. Als een eigenaar zijn eigendom isoleert en daardoor de huurprijs verhoogt, betekent dat niet noodzakelijk dat de totale kost voor de huurder naar omhoog gaat want door de isolatie gaan zijn verwarmingskosten naar omlaag.
moest ik 20 000 in mijn huurappartement investeren dan wil ik dat terugverdienen. zelfs gespreid over 10j is dat een huurprijsstijging van 150/maand zonder inflatie en indexaanpassingVoor zover ik daar zicht op heb, blijven de totale kosten voor de huurders op de huurders markt min of meer stabiel,
Wat ik even snel lees is dat ze de accu volledig afschrijven in 10 jaar, zonder restwaarde. Dat hoeft niet. Wat interessanter is, is om te berekenen wat het kost om van oude batterijen nieuwe te maken.
Bonjour schreef: ↑22 apr 2019 06:24Wat ik even snel lees is dat ze de accu volledig afschrijven in 10 jaar, zonder restwaarde. Dat hoeft niet. Wat interessanter is, is om te berekenen wat het kost om van oude batterijen nieuwe te maken.
Ten tweede zitten we in een overgangsfase. Elektriciteitsopwekking moet nog sterk veranderen. Duitsland is al ver met grote boerenschuren bijvoorbeeld vol met zonnepanelen. Noorwegen is nog verder. Een Tesla die van Duitsland naar Noorwegen rijdt, wordt niet ineens schoner, dus de manier van opwekking, moet je niet de Tesla aanrekenen.
Ten derde rekenen ze de CO2 uit van de productie van accu's met huidige vuile energie opwekking. Dat moet veranderen.
Ook als je zegt dat je op methaan gaat rijden, moet je berekenen hoe je aan de methaan komt. Als dat fossiel is, voeg je nog steeds CO2 aan het milieu toe. Dat lijkt me niet wenselijk.
We zitten in een periode waarin electrisch rijden gepromoot moet worden, verder ontwikkeld moet worden. Er moet infrastructuur aangelegd worden. Er moet van alles veranderen. Even een artikeltje met wat kort-door-de-bocht berekeningen helpt niet.
Zeker is dat accu’s een grote belasting vormen voor het milieu. De Zweden concluderen in hun literatuurstudie dat elk kilowattuur (kWh) aan capaciteit leidt tot 150 tot 200 kilo uitstoot van broeikasgassen. Voor een kleine elektrische auto als de Nissan Leaf, met een accu van 30 kWh, betekent dit volgens hen dat al 5,3 ton extra CO2 is uitgestoten voordat er een kilometer mee is gereden. Daarvoor kun je ongeveer 2,7 jaar in een vergelijkbare benzineauto rijden, zeggen ze.
Voor een Tesla S loopt de uitstoot nog verder op, zeggen de onderzoekers. Die heeft een accu van maximaal 100 kWh. Pas als je hier ruim acht jaar mee hebt gereden, heeft het klimaat er baat bij, vergeleken met rijden in een benzineauto.
Klopt.Peter van Velzen schreef: ↑24 apr 2019 03:24 Het erburiken van meer enegrie is niet noodzakelijkerwijs een probleem, zolang je het klimaat er niet mee opwarmt.
Wellicht staat het wel in hun onderzoek rapport, maar niet hier. Wat ze moeten aangeven hoeveel joule het recyclen kost waarmee er geen belasting is voor het milieu. Dus als er bij het proces CO2 vrijkomt, moeten ze aangeven hoeveel joule het kost om dat er weer uit de lucht te halen. Je rekent in Euro's of in joule, maar niet in kilo broeikasgassen.
de vraag is hoe je die elektriciteit opwekt.
En dan ook graag zonder een ongedekte wissel op de toekomst te trekken door bomenaanplant te beloven of emissierechten aan te kopen.Bonjour schreef:Dus als er bij het proces CO2 vrijkomt, moeten ze aangeven hoeveel joule het kost om dat er weer uit de lucht te halen. Je rekent in Euro's of in joule, maar niet in kilo broeikasgassen.
Roelandhttps://www.emissieautoriteit.nl/onderwerpen/wat-is-emissiehandel/vraag-en-antwoord/wat-is-co2-emissiehandel schreef: . . Elk bedrijf maakt voor zichzelf de afweging: is het goedkoper om zelf maatregelen te nemen die de uitstoot naar beneden brengen of om emissierechten te kopen? Als het duur is om zelf maatregelen te nemen, koopt een bedrijf emissierechten. Als het duur is om emissierechten te kopen, neemt een bedrijf zelf maatregelen. Op die manier worden de broeikasgasreducerende maatregelen genomen daar waar ze het goedkoopst zijn. . .