windsurfer schreef: ↑03 mei 2019 21:34
Maria,
rook is wat anders dan CO2. CO2 is een onzichtbaar gas.
Oké.
Denk even verder met mij.
Ook hier probeer ik te achterhalen, wat bepaalde woorden zouden kunnen betekenen en wat er mee gebeurt als iemand er een eigen betekenis aan gaat geven waardoor er andere uitkomsten zijn.
Als CO2 besproken wordt, dan gaat het bijna altijd om verbrandingsafval.
Als wij die rookwolken zien, dan weten we dat daar CO2 bij zit.
Als Greta die wolken ziet, dan herkent ze in de bedoelde vervuiling die de lucht in gaat het CO2.
Het gaat me om wat de moeder van Greta over haar manier van denken wil duidelijk maken en wat daarmee gedaan wordt door de media.
Ook hier wordt de media blind in gevolgd.
Ook hier ga ik verder zoeken.
Moeder Greta Thunberg schept duidelijkheid: “Passage over ‘CO2 zien’ was figuurlijk bedoeld”
Gisteren ging het verhaal viraal dat Greta Thunberg volgens haar moeder CO2 met het blote oog kan zien. Fake news, zo blijkt.
De Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung publiceerde eind april een voorpublicatie uit het nieuwe boek ‘Scènes uit het hart. Ons leven voor het klimaat.’
..............
In een passage zegt moeder Ernman dat Greta dingen kan zien die anderen niet willen zien. ‘Ze behoort tot de weinigen die onze koolstofdioxide met het blote oog kan herkennen. Ze ziet hoe broeikasgassen uit onze schoorstenen stromen, door de wind naar de hemel stijgen en de atmosfeer veranderen in een gigantische, onzichtbare vuilnisbelt.’
Ze besluit het fragment met een verwijzing naar het sprookje De nieuwe kleren van de keizer, waarin eveneens de symboliek van het niet willen zien aan bod komt. ‘Zij is het kind, wij zijn de keizer. En we zijn allemaal naakt.’
Fake news: 'Greta Thunberg kan echt CO2 zien'
De passage leek geen vragen op te roepen, tot gisteren enkele media waaronder Het Laatste Nieuws en Algemeen Dagblad uitpakten met een ingekorte passage waarin de moeder van Greta beweerde dat haar dochter CO2 met het blote oog zou kunnen zien, in plaats van herkennen. De metafoor van een stortplaats in de atmosfeer voegde de krant wel toe, maar het adjectief ‘onzichtbaar’ werd daarin niet vertaald. Ook de beeldspraak over het kind en de keizer verdween naar de achtergrond.
De plots toegewezen buitenaardse krachten bleven op sociale media niet onopgemerkt. Zo omschreef hoogleraar Rik Torfs de zogezegde gave als de Mariaverschijningen van onze tijd.
Je kunt hierover verder discussiëren en misschien is er wel reden voor omdat er nu weer wordt gezegd dat ze er nu een andere draai aan geeft.
Is dat een wel of niet terechte gedachte?
Maar ik wilde deze info niet laten passeren.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.