Ex-predikant J. van der Sleen.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Ex-predikant J. van der Sleen.

Bericht door PietV. » 29 jul 2012 15:56

SCHERPENISSE - Ds. J. van der Sleen, predikant van de Vrije Hervormde Gemeente van Scherpenisse heeft zijn ambt neergelegd. Volgens diverse bronnen is hij overgaan naar het jodendom.Van der Sleen verliet in 1996 de plaatselijke Nederlandse Hervormde gemeente van Scherpenisse uit onvrede over het fusieproces met de gereformeerden en Lutheranen. De predikant stichtte vervolgens een Vrije Hervormde Gemeente. Deze kwam ruim zeven jaar bijeen in het dorpshuis, maar kon in 2003 een eigen gebouw in gebruik nemen aan de Laban Deurloostraat. Dit was eerder in gebruik bij de Rabobank.Een deel van de rechterflank in de Nederlandse Hervormde kerk ging in 2004 niet mee met de fusie van hervormden, gereformeerden en Lutheranen tot PKN (Protestantse Kerk in Nederland). Deze gemeenten stichtten vervolgens de Hersteld Hervormde Kerk (HHK). Pogingen van Van der Sleen om zich daarbij aan te sluiten liepen op niets uit. Na het vertrek van Van der Sleen bedient de Vrije Hervormde gemeente van Scherpenisse zich van gastvoorgangers.

De berichtgeving in het blad van de kerkenraad.
Hij is gezwicht, en heeft zich nu zelfs tot het Jodendom gekeerd. Hij draagt nu een baard, heeft met de christelijke godsdienst geheel gebroken, en heeft al zijn vrienden, kennissen en bekenden (waaronder ikzelf) vaarwel gezegd, en neemt nu ook afscheid van zijn lieve vrouw met wie hij ruim 20 jaar lief en leed heeft gedeeld. Een ontzaggelijk zaak, lezer! Ik heb (voordat ik dit allemaal te horen kreeg) nog een poging gedaan om eens langs te komen om te praten toen hij ogenschijnlijk zo in de put zat. Maar hij wilde met niemand meer praten. Zijn besluit had hij kennelijk al gemaakt. Onlangs zei een vriend van me: “Het lijkt wel of de satan het hevigst te keer gaat daar waar de leer nog enigszins zuiver verkondigd wordt.” Hoe ver kan het soms gaan in iemands leven.

Het stuk gaat verder met een stuk van Calvijn. Een soort rechtspraak over de afvallige.

26) Want zoo wij willens zondigen.
27) Maar een vreselijke verwachting. Hiermede meent hij het gekwel van ene boze consciëntie, die de ongelovigen voelen
28) Zoo iemand de wet van Mozes verwerpt……
29) Die den Zoon Gods vertreden heeft. Dit is den afvalligen…
======================================================================
Het is nu stil rond deze man. Het lijkt of hij compleet van de aardbodem is verdwenen. Uit het begeleidende stuk van de kerkenraad proef ik afvalligheid. Daarom zet ik dit verhaal op dit moment in de rubriek afvalligen. Echte zekerheid bestaat er niet. Maar het geeft maar weer eens aan hoe afvalligheid zijn impact kan hebben op iemands privé leven. En hoe bepaalde mensen hier tegen aan kijken.
De afvallige anno 2012 in Nederland. Er zal nog een hoop moeten gebeuren alvorens het een geaccepteerd iets is binnen religieuze kringen. Namens freethinker wens ik ook deze afvallige veel goeds toe.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

erikketik
Forum fan

Re: Ex-predikant J. van der Sleen.

Bericht door erikketik » 29 jul 2012 18:47

Het Wachttorengenootschap (JG's) en bepaalde vormen van de Islam zijn andere religies in Nederland waarbinnen op grote schaal afvalligen worden gestraft door alle contact met hen te breken. Religies waarin afvalliggen worden beschouwd als de belichaming van het kwaad, of geestelijk ziek. Ik ben bang dat dit een verschijnsel is dat bijna net zo oud als religie moet zijn, en dat het ook niet snel zal verdwijnen.

Zolang mensen diep vanbinnen het verliezen van hun eigen geloof vrezen, zal er een voedingsbodem zijn voor het veroordelen van mensen die anders zijn gaan denken.

Nu moet ik zeggen, het is me niet duidelijk welke rol deze man zelf heeft gespeeld in het 'vaarwel zeggen' tegen vrienden en familie. De kerkenraad zou best de feiten iets verdraaid kunnen hebben, wie weet.
It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.
- Mark Twain

Jinny

Bericht door Jinny » 29 jul 2012 18:48

Dat verdraaien is onder JG ook niet vreemd weet ik Erikketik.
Zodra het heilige eigen geloof in gevaar komt........

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 29 jul 2012 19:07

erikketik schreef: Nu moet ik zeggen, het is me niet duidelijk welke rol deze man zelf heeft gespeeld in het 'vaarwel zeggen' tegen vrienden en familie. De kerkenraad zou best de feiten iets verdraaid kunnen hebben, wie weet.
Interne zaken zijn het lastigste te beoordelen. Dit heeft de media gehaald, vaak hoor je er niets van. Ik heb op internet gespit. Met Elle hierover gesproken. Op refoweb liep heel kort een topic waarin gespeculeerd werd. Er zit een slot op. Maar als je het op een afstand bekijkt dan is de voormalige predikant tot een andere keuze gekomen. Zijn preken werden ongeldig verklaard en gewist. Zijn huwelijk liep hierdoor op de klippen. En uiteindelijk verdwijnt hij uit het zicht van deze gemeente. Waarna de "afdeling nazorg" schoon schip maakt en via allerhande teksten hem eigenlijk nog een trap na geeft. Om daarmee hun eigen gelijk weer in eigen hand te krijgen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

franske

Bericht door franske » 22 jun 2019 23:55

Nu snap ik niet wat er met deze man is gebeurt. Ik zou graag wil precies willen weten waarom zijn geestelijk leven zo is beschadigd.
Heb namelijk een preek van deze man op de bandrecorder. Toen ik er naar luisterde was hij erg kritisch tegen schijngodsdienstigen.
En terecht. Ik weet niet precies de preek meer maar het was een preek die op een pinksterzendingsmiddag was gehouden.
Toen ik hoorde dat deze man ex dominee is en ook niet meer voorgaat in een gemeente schrok ik echt. Een heel duistere zaak jammer.
Daarom mensen zien aan wat voor ogen is maar God ziet het hart aan. En als een saulus van tarsen onderdaan van Koning Jezus kan worden
Dan is of kan ds van der sleen dat ook uit genade.

Ik hoop dat van der sleen dit leest en er hoop bij mag hebben uit God.

groetjes frans

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 23 jun 2019 09:42

Welkom Franske, namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 23 jun 2019 09:43

franske schreef:
22 jun 2019 23:55
Nu snap ik niet wat er met deze man is gebeurt. Ik zou graag wil precies willen weten waarom zijn geestelijk leven zo is beschadigd.
Dat deze man een zwaar geestelijk leven had is ook vlg. mijn indruk duidelijk.
Blijkbaar jaren een overtuiging gehad maar toch zoekende geweest en zoals dat vaker voorkomt bij bewust gelovige mensen, had hij een heel eigen kijk op wat dat geestelijke leven zou moeten inhouden.
Eerst gevormd en gevoed door de eigen omgeving en later door het eigen manier van kritische denken.
Lijkt mij logisch dat een samenleven van mensen, die het misschien eerst helemaal mee zijn en die dan voor je gevoel zo is geswitcht in uiterlijke overtuigingen het heel moeilijk wordt binnen zo'n huwelijk je thuis te blijven voelen.
Man en vrouw zijn één, wordt dan moeilijker te geloven.
Dit is natuurlijk niet een proces van korte tijd.

Ik heb deze (en andere) verandering in geloofsleven vaker meegemaakt, vaak naar een levensfilosofie van andere grote religievormen, nog wel met een geloof in God, maar niet meer in de goddelijkheid van Jezus.
Lees ik ook niet dit commentaar?
28) Zoo iemand de wet van Mozes verwerpt……
Dat heeft hij dan letterlijk genomen.
Eigenlijk naar het jodendom niet eens zo raar, daar velen ervan uitgaan dat het jodendom veel authentieker is dan het christendom, daar dat laatste in de eerste paar honderd jaar nogal is veranderd oiv. van wat mensen als waarheid beoordeelden.
Terwijl binnen het jodendom veel flexibeler tegen absolute dogma's wordt gekeken, en het veel meer in de huidige tijd wordt geplaatst, waardoor mensen zich daarbij gemakkelijker kunnen aansluiten als ze gaan twijfelen aan de goddelijkheid van Jezus en aan de drieëenheid.

Wat er later van hem is geworden weet ik niet, maar het zou zomaar kunnen, dat ook het jood zijn hem niet voldeed en hij nu nog verder van het theïsme is afgedwaald.
Daar wordt verschillend over gedacht.
Genade is wat vlg. zijn oude kerkgenootschap (en wat ik ooit heb geleerd) je moet worden gegeven.
Een oud gebedje dat ik leerde als kind
"Trek mij, dan zal ik u nalopen".
Als hem dat niet is deelgevallen, en God hem "niet heeft getrokken", dan kan hij nog zo willen geloven, dan is dat voor hem niet weggelegd.

franske

Bericht door franske » 23 jun 2019 21:50

Dank u wel voor de reacties. Genade maakt gunnend. Ik ga in het algeheel niet overal op in
omdat ik geschokt ben door de omstandigheden. (Blijkbaar omdat ik een prediking van hem gehoord heb
waar ik op sommige punten het niet eens met hem was, maar er wel een herkenning was van de waarheid)
Matthëus 7:21-23
"Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!"

franske

Bericht door franske » 23 jun 2019 21:55

Maria schreef:
23 jun 2019 09:42
Welkom Franske, namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
Ja gedaan

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 24 jun 2019 12:59

franske schreef:
22 jun 2019 23:55
Heb namelijk een preek van deze man op de bandrecorder. Toen ik er naar luisterde was hij erg kritisch tegen schijngodsdienstigen.
En terecht. Ik weet niet precies de preek meer maar het was een preek die op een pinksterzendingsmiddag was gehouden.
Toen ik hoorde dat deze man ex dominee is en ook niet meer voorgaat in een gemeente schrok ik echt. Een heel duistere zaak jammer.
Daarom mensen zien aan wat voor ogen is maar God ziet het hart aan. En als een saulus van tarsen onderdaan van Koning Jezus kan worden

Ik hoop dat van der sleen dit leest en er hoop bij mag hebben uit God.

groetjes frans
Kom kom, zo erg kun je dit niet vinden Frans! Het is ook al weer 7 jaar geleden hè!?
I’m who I want to be!

franske

Bericht door franske » 24 jun 2019 20:36

Ik leef zelf ook in het verleden maar ook zeker in de toekomst. Ik kijk altijd op momenten terug van een hele tijd geleden.
Sommige mensen vinden dat raar. Maar zo gaat dat gewoon. Het zelfde was met ds G Post gebeurt die is ook jood geworden.
Wat moeten we ermee???? In Gods handen laten.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 24 jun 2019 23:12

franske schreef:
24 jun 2019 20:36
Ik leef zelf ook in het verleden maar ook zeker in de toekomst. Ik kijk altijd op momenten terug van een hele tijd geleden.
Sommige mensen vinden dat raar. Maar zo gaat dat gewoon. Het zelfde was met ds G Post gebeurt die is ook jood geworden.
Wat moeten we ermee????
Misschien zou je kunnen overwegen om ook joods orthodox te worden? En dan echt orthodox! Ga lekker de Thora en andere heilige geschriften bestuderen, krijg minimaal 8 kinderen en je leven wordt betaald door de Israelische samenleving. Ennuh, je kids hoeven ook (nog) niet in dienst.

Franske schreef:
In Gods handen laten.
Welke God bedoel je?
I’m who I want to be!

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 25 jun 2019 06:39

franske schreef:
23 jun 2019 21:50
Genade maakt gunnend.......
Misschien in de betekenis, dat als iemand ooit genade heeft ondervonden zelf ook vaker genadevol kan zijn.
Maar genade zelf maakt niet gunnend, maar is gunnend.
Het woordenboek zegt:
gun·nen (gunde, heeft gegund)
1 graag willen dat iem. iets krijgt of heeft: het was hem niet gegund het lot had het anders beschikt
2 toestaan, verlenen, toewijzen: zich geen rust gunnen veroorloven

Het is degene die genade geeft, die wil dat de ander iets krijgt. Niet omdat hij daar rationeel zoveel recht op heeft, maar omdat het hem wordt gegund.
In dit geval is het God die beschikt, zg. genade geeft, maar vele goedwillende christenen het ware geloof niet gunt.
Zijn genade lijkt volledig willekeurig.

Mensen doen ieder naar hun kracht en kunde.
Zoveel mensen doen zo hun best te geloven en de wil van God te doen, maar vinden/krijgen/ervaren die genade niet.
Toch niet, omdat zij niet geloven zou ik denken.
In de orthodoxe richtingen, zoals zeker de oudgereformeerden leren, is het:
De mens is tot niets goeds in staat en is afhankelijk van genade.

franske

Bericht door franske » 25 jun 2019 23:47

Het brengt als het goed is goede vruchten voort.
Het gaat hier om het principe maar dat begrijpt u ook wel.
Als een mens zaligmakende genade van God krijgt.
Dan gunnen we iedereen alle goeds toe.

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 26 jun 2019 02:00

franske schreef:
25 jun 2019 23:47
Het brengt als het goed is goede vruchten voort.
Het gaat hier om het principe maar dat begrijpt u ook wel.
Als een mens zaligmakende genade van God krijgt.
Dan gunnen we iedereen alle goeds toe.
We gunnen hier iedereen alle goeds toe. Daar hoeft men niet voor te geloven. Welkom op het forum.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

Plaats reactie