Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Bonjour
Site Admin

Re: Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Bericht door Bonjour » 30 jun 2019 21:10

MaartenV schreef:
30 jun 2019 20:55
Bonjour schreef:
30 jun 2019 20:20
Is de data in een computer stoffelijk of onstoffelijk volgens jou?
Je kan een computer zomaar niet vergelijken met het menselijk brein.
Maar je kan toch wel een antwoord geven?
Tenslotte, als je een computer niet begrijpt, kan je ook geen oordeel hebben over het brein.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

MaartenV
Diehard

Re: Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Bericht door MaartenV » 01 jul 2019 00:30

Bonjour schreef:
30 jun 2019 21:10

Tenslotte, als je een computer niet begrijpt, kan je ook geen oordeel hebben over het brein.
Ik begrijp een brein, want ik ben er zelf één en ik ervaar onstoffelijke beelden, concepten, interne monoloog enzovoort. Dat kan je door de studie van mijn buitenkant nooit afleiden. Niet met je beste wetenschappelijke instrumenten. Een computer ervaart voor zover we kunnen weten geen onstoffelijke concepten. Dat zouden we ook niet kunnen afleiden aan de studie van zijn materialen. (net zoals bij ons dat het geval is). Dus je materialistisch begrip van een computer of een brein helpt je in het geheel niet vooruit in het te weten komen of er onstoffelijke concepten/beelden of interne monoloog aanwezig kan zijn. Je moet een brein 'zijn' wil je het echt kunnen te weten komen. Je moet de computer 'zijn'. Louter wetenschappelijke studie van een brein of de computer brengt je daarintegen niks bij over de mogelijks onstoffelijke ervaringen van dat brein of die computer. Misschien moet je eens aan je computer vragen of het subjectieve ervaringen heeft, beelden kan zien binnenin ofzovoort. Ik vrees dat je van een kale reis terugkomt. Menselijke hersenen hebben wel een onstoffelijk geestesoog waarvoor onstoffelijke beelden verschijnen die mensen gebruiken om vervolgens te handelen en plannen te verwezenlijken. De biochemie in de hersenen is secundair. Wordt in gang gezet door die onstoffelijke concepten om vervolgens de fysieke werkelijkheid vanuit dat onstoffelijke te beïnvloeden.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 01 jul 2019 01:26

MaartenV schreef:
01 jul 2019 00:30
Ik begrijp een brein, want ik ben er zelf één en ik ervaar onstoffelijke beelden, concepten,
Jij ervaart iets en benoemt dat als onstoffelijk. Er is nogal een verschil tussen hoe de mens iets ervaart en hoe het daadwerkelijk is. Dus deze redenatie slaat nergens op.
Ik vraag nogmaals heel simpel of de data van een computer opgeslagen is. Stoffelijk of onstoffelijk?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 jul 2019 04:05

NIj nader izien is je stellling lettrlijk genomen niet waar. De fysieke wetmatigheden zouden er tóch zijn conscpten of niet, MAar onze verklaringen ervoor zouden niet bestaan, Of we ze zouden opmerken is zelfs maar de vraag,
Ik wens u alle goeds

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 01 jul 2019 13:28

Ik heb het idee dat mijn vragen ontweken werden:

Wanneer je een reis plant in je hoofd, zijn het dan de blinde wetmatig verlopende biochemische processen in je hoofd die, zomaar blind, zorgen voor een goede uitvoering van de reis, of is het het (onstoffelijke) reisplan in je hoofd dat de oorzaak is van de goede uitvoering van de reis?

Wanneer je een boodschappenlijstje in je hoofd voor ogen hebt (voor je geestesoog), en je doet boodschappen, zijn het dan de blinde wetmatig verlopende elektrochemische processen in je hoofd die voor 'de uitkomst' zorgen dat je planmatig je boodschappen doet, of is het dat onstoffelijke boodschappenlijstje in je hoofd dat je voor ogen houdt (je geestesoog, wat eveneens onstoffelijk is) dat de uiteindelijke oorzaak is van je inkopen?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 01 jul 2019 14:09

MaartenV schreef:
01 jul 2019 00:30
Bonjour schreef:
30 jun 2019 21:10

Ik begrijp een brein, want ik ben er zelf één en ik ervaar onstoffelijke beelden, concepten, interne monoloog enzovoort.
Dat je dat soort zaken ervaart, impliceert geen enkele vorm van begrijpen over de oorzaken van dat ervaren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 01 jul 2019 14:16

MaartenV schreef:
01 jul 2019 13:28

Wanneer je een reis plant in je hoofd, zijn het dan de blinde wetmatig verlopende biochemische processen in je hoofd die, zomaar blind, zorgen voor een goede uitvoering van de reis, of is het het (onstoffelijke) reisplan in je hoofd dat de oorzaak is van de goede uitvoering van de reis?
Aangezien de biochemische processen de materiële codering zijn van het reisplan, lijkt het te wijzen op verwarrring dat je die op deze manier uit elkaar probeert te halen.

Stel dat ik mijn reisplan programmeer in een robot, wat zorgt dat voor een goede uitvoering van die reis? Het onstoffelijk plan of de programmering?
MaartenV schreef:
Wanneer je een boodschappenlijstje in je hoofd voor ogen hebt (voor je geestesoog), en je doet boodschappen, zijn het dan de blinde wetmatig verlopende elektrochemische processen in je hoofd die voor 'de uitkomst' zorgen dat je planmatig je boodschappen doet, of is het dat onstoffelijke boodschappenlijstje in je hoofd dat je voor ogen houdt (je geestesoog, wat eveneens onstoffelijk is) dat de uiteindelijke oorzaak is van je inkopen?
Het antwoord is net hetzelfde als hierboven. De elektrochemische processen zijn de materiële codering voor het geestelijk boodschappenlijstje.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 01 jul 2019 19:49

MaartenV schreef:
Ik ook.

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 02 jul 2019 10:20

Bonjour schreef:Ik vraag nogmaals heel simpel of de data van een computer opgeslagen is. Stoffelijk of onstoffelijk?
Wij, bewustzijnden, interpreteren de stof van een computer zoals die aan ons verschijnt als onstoffelijke informatie. De interpretatie van de louter stoffelijke output van een computer door een bewustzijn is dus onstoffelijk. Maar de computer zelf en de output an sich is pure stof. Het is enkel de interpretatie door een bewustzijn van hoe de stof aan ons verschijnt van een computer die als onstoffelijke data wordt gedecodeerd in het bewustzijn van de waarnemer. Binnen het bewustzijn van de waarnemer bestaan die data als onstoffelijke ideeën. Daarbuiten is het louter stof. Zonder bewustzijn, geen data of informatie, maar enkel betekenisloze stof.

Vb: de woorden of getallen met symbolen die je leest op je computer (informatie of data) zijn eigenlijk zwarte streepjes 'daarbuiten' en niks meer. De zwarte streepjes worden enkel onstoffelijke data binnen een bewustzijn.

Voor onstoffelijke data of informatie heb je een onstoffelijk bewustzijn of waarnemer nodig.

Zo zijn woorden enkel maar klanken in een bepaalde volgorde die oppuppen en weer verdwijnen doorheen de tijd. (wat je 'nu' hoort is alweer weg en een andere klank is in de plaats gekomen); Het zijn eigenlijk luchttrillingen. Die luchttrillingen worden gedecodeerd als onstoffelijke betekenisvolle zinnen door een onstoffelijk bewustzijn.

Plaats reactie