dbdb521 schreef: 12 aug 2019 07:26
Het is mij er met de pap-lepel ingegoten dat jongens en meisjes en mannen en vrouwen hetzelfde zijn en kunnen. Daarbij wordt ook in de media heel sterk de mening verspreid dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn.
Jammer.
Zwart wit denken, waarbij geen rekening wordt gehouden met enerzijds de verschillende en anderzijds de overlappende aspecten van eigenschappen.
Want mannen en vrouwen zijn absoluut niet gelijk, maar wel gelijkwaardig.
Wel zijn er veel meer gelijkenissen dan voorheen vaak werd gedacht.
Denk aan alle actie-films met sterke vechtende vrouwen in de hoofdrol en televisieseries over onafhankelijke en werkende vrouwen.
Zijn actiefilms in het algemeen een afspiegeling van de werkelijkheid?
Twee verschillende voorbeelden.
Het ene is vnl. fantasie, het tweede is door de tijden heen altijd al realiteit geweest, ook al is het geen algemeen beeld binnen alle lagen van de bevolking in onze westerse cultuur.
Dat dit per cultuur verschillend is bewijst al veel.
In het Koninkrijk Zweden gaan witte mensen zelfs nog veel verder in het afdwingen van hun geforceerde genderneutrale rolpatroon aan hun kinderen. Een genderneutraal rolpatroon is immers ook gewoon een geforceerd cultureel rolpatroon.
Genderneutraal is niet gelijk aan gendergelijkheid.
Binnen moderne zienswijzen is indoctrinatie met culturele rollenpatronen uit den boze en wordt gepromoot een kind te begeleiden in zijn eigen aard en natuur en interesses. Die worden dan niet specifiek benoemd als typisch mannelijk of vrouwelijk, maar gewoon verschillend.
Wat niet weg neemt dat sommige eigenschappen meer bij vrouwen voorkomen en andere meer bij mannen.
Het plaatsen binnen de verschillende genders is nog steeds moeilijk, omdat ieder geslacht zich in zijn kindheid spiegelt aan zijn zelfde geslacht (vader, moeder, de oudere) en zo toch weer de rolverdeling nog heel lang in stand gehouden wordt.
Binnen genderneutraal kan er geen rollenpatroon zijn, daar dat laatste uitgaat van een specifieke aangeleerde rol vs. een andere.
Mijn opa en oma zijn opgegroeid met sterke culturele rolpatronen over dat mannen werken en vrouwen voor de kinderen zorgen. Mijn generatie is opgegroeid met sterke culturele rolpatronen over dat mannen en vrouwen in alle opzichten gelijk zijn.
Misschien spreek je hier voor jezelf, maar dit is niet algemeen.
Er is wel een grote verandering gaande, maar waar dat eindigt is niet te zeggen.
Ik hoop voor ieder naar zijn aard en interesse, zonder zich in een bepaalde rol gedwongen te voelen.
Zeker is dat in zowel cultureel als ook in gedrag mannen en vrouwen nog altijd voor een groot gedeelte reageren vanuit hun genderrol.
Hoeveel mannen ken jij die thuis zijn voor de kinderen of een deeltijdbaan hebben, terwijl de vrouw voltijds werkt?
Ze zijn er, maar niet noemenswaardig om van een patroon te spreken.
Een heel enkele keer zie ik dat een jonge vader 4 dagen werkt, terwijl nu op dit moment de meeste jonge moeders een deeltijdbaan hebben van 2 of 3 dagen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.