holog schreef: ↑19 aug 2019 18:38
de anti-vaxers of "de-alles-moet-natuurlijk-maffia" is onderdeel van hun "leer"
maar ik heb niet de indruk dat het zo veel "hoogopgeleiden" zijn , er valt juist geen verhaal tegen te maken omdat ze juist ze de wetenschappelijke methode totaal verwerpen (post-modernisme?), en enige wat belangrijk is zijn "persoonlijke getuigenissen" ("hoe" iets werkt dat mogen hun worst wezen - als het maar werkt - en het werkt omwille van persoonlijke getuigenissen - waarvan ze er extreem veel van hebben.)
ik heb hopenlijk op een "fout"-forum gezeten, persoonlijk ken ik zo goed als bijna geen mensen - die meegaan in dit soort zaken. maar ik ben er niet goed van hoe zwaar ze in sociale media aanwezig zijn - daar lijken ze bijna in de meerderheid. Wel precies veel meer uitgesproken in NL als in BE.
bv. het (denk ik) in grootste opleidingscentrum in BE voor het behalen van "diploma gedragstherapie honden" leert men "electrosmog" aan , dat is toch te zot voor woorden
Antivaxxers - Kinderartsen slaan alarm
Petra schreef: ↑07 okt 2018 01:37 Het wantrouwen in de wetenschap lijkt soms niet te stuiten. Of het nu om het klimaat gaat, vaccinaties of genetische manipulatie. Sociaal-psycholoog Bastiaan Rutjens van het Uncertainty Lab aan de Universiteit van Amsterdam onderzoekt wat mensen doet twijfelen aan de wetenschap. Zijn conclusies: 1. Het wantrouwen in de wetenschap is een veelkoppig monster. 2. Sceptici zijn door de bank genomen geen extremisten.
Maar extra kennis werkt niet bij een hoogopgeleide bakfietsmoeder die haar kind niet wil laten inenten.
De behoefte aan zelfbeschikking – wel of niet je kinderen laten inenten – hoeft ook niet te duiden op wantrouwen in de wetenschap?
‘Inderdaad. Bij veel anti-vaxxers speelt het principe van zelfbeschikking een grote rol. Die willen niet dat hun vrijheid wordt beknot. Bij de klimaatsceptici zie je dat ook.