Je laat je hier als een bekwaam beleidsman zien, maar desondanks geef je nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Je blijft ontwijken. Natuurlijk maakt het een beleidsman wel wat uit; het is jouw taak het bedrijf te laten floreren, niet om opinieloos mee te doen. Waarom is het zo moeilijk voor je om denkbeeldig een beleidsman te zijn voor de winkelketen Dirk en te laten weten hoe jij in de vergadering geredeneerd zou hebben?axxyanus schreef: ↑18 dec 2019 10:00Het maakt mij niet uit. Het is mijn taak niet om de prioriteiten van deze winkel te bepalen. Wil ze de winst ten koste van alle andere overwegingen naar omhoog, dan moet ze afwegen of de winst die de promotie opbrengt zal opwegen tegenover mogelijk klantenverlies en in hoeverre een andere promotie misschien de zelfde winst zonder het klantenverlies kan opleveren.
Wil de winkel ook voor bepaalde waarden staan dan moet die overwegen in hoeverre de promotie van dit boek past binnen deze waarden en in hoeverre deze waarden de leefbaarheid van de winkel niet in het gedrang brengen.
Wat er nu gebeurt is lijkt op een redelijk ondoordachte promotie, gevolgd door paniekmanagment bij tekenen van ontevredenheid bij een bepaald klantsegment. Niet direct een voorbeeld van slim managment.
Waarom is het zo moeilijk voor je om te bepalen wat de prioriteiten voor een winkel zijn? Moet de baas het eerst voor je uitspellen dat een promotieaktie gedaan wordt ten behoeve van grotere winst voor het bedrijf? En dat eventuele waarden die voor levensmiddelenwinkels ook prioriteiten kunnen zijn te maken hebben met zaken als kwaliteit van producten, niet meewerken aan creatie van productmonopolies, efficiëntie, zo veel mogelijk voorkomen van afval, ethiek van fabricage en vervoer, ecologische productie, extra steun voor arme derde wereld boeren oid. Prioriteit ligt totaal niet op het gebied van satirisch bezig zijn met religie. Je weet zelfs op voorhand dat het problemen zal opleveren, aangezien gelovige christenen aanstoot nemen aan dat een winkel zich verbindt met "Flauwe humor over meisje Jezus" (oordeel van een recensie). Je weet ook dat er een hele wereld aan alternatieven zijn die zowel waarden die de maatschappij als deugdzaam beschouwt belichamen als interessant of leuk zijn.
Is het heel moeilijk voor je om je conclusies hieruit te trekken?