PietV. schreef: ↑29 mar 2020 12:42
Fenomeen schreef: ↑28 mar 2020 18:17
Vrijheid van godsdienst; ja.
Het recht om kul te verkopen; ja.
Een uitzonderingspositie eisen; nee.
Als die uitzonderingspositie betekent dat ze nu naast kul ook nog meehelpen om een virus te verspreiden; nee nee en nee.
Ze verkopen het als een grondwettelijk recht. Nu kun je dus in bepaalde gevallen de grondwet buiten werking stellen. Dat hadden ze hier ook kunnen doen. Maar 2 christelijke partijen, de minister van justitie is een vrome katholiek en een premier die ook nog ergens in een kerk zit als het hem uitkomt. Onder een paars kabinet hadden ze geen uitzonderingspositie gecreëerd. Regels zijn dan regels en iedereen is nu voor de wet gelijk.
Dag PietV, en anderen
Ik wil in een aantal posts ingaan op een aantal tendieuze ( anders kan ik het niet noemen) posts op dit topic. Niet om mijn voormalige (geloofs) wereld in bescherming te nemen. Gewoon om achtergrond informatie te geven naast de coronatijdlijn. Die is namelijk cruciaal om een stuk van de uitbraak binnen o.a de Biblebelt te begrijpen en dat veelberichtgeving NIET meer klopt met wat nu de status is van de huidige coronamaatregelen . Ik ben mijn geloof kwijtgeraakt en dat geeft nadat je door alles bent heengekropen diepe rust en vrede. Geen behoefte(meer) om wrokkig terug te kijken. Natuurlijk blijf ik soms verbijsterd door maligheden van gelovigen, maar ook niet gelovigen hebben hun malligheden waar ik ook met verbijstering naar kan kijken.
Even terzake: Het is geen verkopen als een grondwettelijk recht, het IS een grondwettelijk recht en zelfs het uitroepen van de noodtoestand met noodwetten ( die liggen allemaal klaar in een goede democratie die NL is..en zelfs in deze crisis is nog steeds geen noodtoestand uitgeroepen) voorziet daar niet in. En de grondwet van NL kun je niet buiten werking stellen. (Zelfs een rechter kan dat niet, ook niet "keihard" aan toetsen, zoals o.a in Duitsland). Een paars kabinet had niet anders gereageerd, de suggestie wekkend dat achtergrond van ministers of rechters zou uitmaken. (zoals de term "D66" rechters, gebezigd door populisten en OOK gelovigen). Ook bij D66, PVDA, VVD, GL of wie dan ook zijn veel religieuze politici aanwezig.
Het enigste wat kan, en wat zeker tegen het licht is gehouden is een gemeentelijke noodverordening of (bouw)besluiten. Elk religieus gebouw moet voldoen aan normen voor brandveilighied, bliksem, etc. Vind geen enkele gelovige raar meer, iemand die dat wel beweert is of HEEEEEL oud omdat nog meegemaakt te hebben of leeft onder een steen en vergeet de overige malligheden die we vroeger als maatschappij met z'n allen deden en nu onze ogen voor uit de kop schaamden, gelovig of niet.
Een gemeentelijk noodverordening doe je niet gauw, en er was ook geen reden toe omdat iedereen zich netjes aan de letterlijke regel houd. NIET wat betreft voorbeeldfunctie en geest van alle maatregelen. De echte slimmerikken onder de religieuze leiders ( en dat zijn juist niet de hardliners) begrepen dat al heel lang en waarschuwden hier al voor om juist een topic als dit te voorkomen....
Daarover later meer.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)