Helemaal met je eens.
Vooral ben ik blij dat Arjen nu zegt dat hij de topictitel wat overtrokken vindt. Dat was voor mij namelijk de aanleiding om heel fel tegengas te geven.
Nu het stof wat is neergedaald kan ik ook zeggen dat de Zweedse aanpak kans heeft om - in ieder geval wat betreft Skandinavië - achteraf als de beste uit de bus te komen. Bij het bepalen van de politiek die men besluit te volgen moet men doen aan inschattingen en verwachtingen, en men is wel of niet bereid om risico's te nemen. Achteraf kan het één of ander scenario beter zijn, maar van tevoren kan zoiets niet bepaald worden.
In Zweden heeft men overigens ook fouten gemaakt. Dertig procent van de overledenen zijn mensen in bejaardentehuizen. Díe te beschermen via allerlei uitgedachte speciale maatregelen zou prioriteit nummer 1 moeten zijn geweest. In België en elders heeft men hetzelfde probleem naar ik verneem.
Ik merk erbij op "in ieder geval wat betreft Skandinavië" omdat men Skandinavië moeilijk kan vergelijken met de rest van Europa. "Social distancing" is volgens de video's die ik bekijk en te horen uit Arjens mond een ramp voor bijna iedereen, maar voor skandinaviërs is het een levenswijze die in het DNA van noorderlingen ingebakken zit. De meeste mensen zijn er heel tevreden mee en nergens trekt men wenkbrouwen op vanwege een paar nieuwe regeltjes. Noorderlingen zitten sowieso het merendeel van hun leven binnen (ja, het sneeuwt hier weer eens, terwijl jullie al 20 graden warmte hebben), ze raken elkaar sowieso bijna nooit aan (zoals Fenomeen zich vast nog goed herinnert via een persoonlijk voorval