Bonjour schreef: ↑28 mei 2020 08:19
Rereformed schreef: ↑27 mei 2020 18:13
Men kan dus stellen dat Zwedens politiek geen economisch voordeel oplevert,
Je maakt van een voorspelling een feit.
Nee, uit een voorspelling waar cijfers worden gegeven die uiteraard een marge van onzekerheid hebben, destilleer ik de hoofdzaak die men wel als feit kan beschouwen. Je zult toch wel begrijpen dat de voorspellingen van economen of een Zweedse minister niet maar slagen in de lucht zijn? De voorspelling dat de economie van Zweden ongeveer net zoveel lijdt onder de pandemie als vele andere Europese landen wordt op dit moment eenvoudig door niemand in vraag gesteld. De Europese Commissie schat dat de Zweedse economie inkrimpt met 6,1%. Dat is slechts een fractie minder dan wat de Zweedse bank verwacht.
Waarom heb je er behoefte aan te ontkennen wat zeer waarschijnlijk is?
Bonjour schreef:Bovendien heeft krimp van andere ecomomien invloed op de Zweedse, dus het is niet 1 op 1 gekoppeld aan het Zweeds corona beleid.
So what? Uiteraard is dat waar, omdat Zweden een land is dat het van export moet hebben, maar Nederland zou in hetzelfde bootje hebben gezeten had het de Zweedse politiek gevolgd, zoals
lanier al drie weken geleden geleden opmerkte. Ik heb het enkel over Zweden omdat dat land voortdurend naar voren wordt gehaald door Arjen2015 om te laten zien dat het beter was geweest voor de economie indien Nederland datzelfde beleid had gevoerd. Dat is dus wensdromen.
Bonjour schreef:Rereformed schreef: ↑27 mei 2020 18:13
Het verschil in aantal doden per miljoen inwoners tussen Nederland en Zweden is inmiddels opgelopen tot 75 (ten gunste van Nederland).
Hier gebruik je het Nederlands opgegeven dodental wat sterk afhankelijk is van de manier van meten. Waarschijnlijk is het Nederlands cijfer het dubbele en zitten we dicht in de buurt van België.
Je hebt nog steeds niet mijn bijdrage gelezen waar ik het precies uitgezocht heb hoe het zit:
viewtopic.php?p=575041#p575041. Waarom niet? Want ik heb je er ook eerder op gewezen.
Maar deze werkelijke cijfers doen er weinig toe, aangezien er sprake is van oversterfte voor
beide landen (toegegeven, voor Nederland was de oversterfte 10% hoger dan voor Zweden). Waar het om gaat is te beseffen dat Zweden begon met een zesmaal zo klein slachtoffercijfer als Nederland, maar dit verschil steeds kleiner wordt, oftewel dat het verschil in sterftecijfer per miljoen inwoners tussen Nederland en Zweden zich gestaag iedere dag ten gunste van Nederland beweegt. Sinds ik mijn berekening maakte voor het werkelijke aantal coronaoverlijdens in Nederland en Zweden zijn er in Nederland 447 sterfgevallen gemeld en in Zweden 1497. Wake up! Dat is ook als men later deze laatste cijfers corrigeert een
dramatisch verschil. Vandaag had Nederland minder dan 200 nieuwe besmettingen en Zweden meer dan drie maal zo veel. Dat wil zeggen dat tot ver in juni Zweden dagelijks meer coronadoden zal melden dan Nederland, hoewel het land veel kleiner is en tot de periferie van Europa behoort. Ik maak de vergelijking tussen Zweden en Nederland overigens enkel omdat Arjen dat land steeds ophemelt. Het is namelijk niet eerlijk. Zoals je zelf al kan opmerken uit de volgende woorden van je die ik citeer, had Zweden veel betere kansen om het slachtofferaantal klein te houden, omdat de besmettingsgraad half maart veel kleiner was. In werkelijkheid moet men Zweden dus vergelijken met Noorwegen en Finland. Maar dan is het verschil tussen wel of niet lockdown voor de horeca en andere vrijetijdsbestedingen nog veel dramatischer, want in die landen is
geen sprake van oversterfte. Dwz. het verschil tussen Zweden en Finland/Noorwegen is tien- tot twaalfvoudig aantal slachtoffers, en dat verschil wordt in ieder geval gedurende de maand juni met zekerheid nog dagelijks groter.
Bonjour schreef:Rereformed schreef: ↑27 mei 2020 18:13
Bedenk dat het 18 dagen geleden nog gelijk stond.
Dat zegt niets. Zweden is later begonnen met de curve.
Indien Zweden later is begonnen met de curve is dat enkel des te meer in het nadeel van Zweden. Juist vanwege het feit dat in Scandinavië de besmettingsgraad nog niet zo hoog was als bijvoorbeeld in Nederland en België had Zweden het aantal slachtoffers kunnen beperken tot pakweg 600 in plaats van 6000 indien men op 17 maart dezelfde maatregelen had genomen als Finland. Precies hetzelfde geldt voor de VS en Britannië. Later begonnen, dus hebben ze nog een zware maand juni voor de boeg. Daarom zal ook de VS Nederland voorbij gaan in aantal coronadoden per miljoen inwoners. Een recente studie in de VS liet horen dat de VS een derde deel van de coronaslachtoffers had kunnen voorkomen door enkel één week eerder met de lockdown te beginnen.
De race is nog niet gelopen en de ene speler is een goede starter, de ander heeft wellicht betere conditie. De race gaat door zolang er geen medicijn is voor de behandeling of vaccin.
Dit is de redenering van iemand die beseft dat wat hierboven door mij uiteengezet is niet tegengesproken kan worden, en de zaak vandaag de dag
zeer in het nadeel van Zweden staat. Zwedenbewonderaars moeten het hebben van een denkbeeldige volgende ronde, waar Zweden er denkbeeldig uiteindelijk beter voor zou staan. De werkelijkheid is exact andersom: Zweden had net als de rest van Scandinavië tot de landen kunnen behoren die de minste slachtoffers hebben. In plaats daarvan behoort Zweden tot de zwaarst getroffen landen van Europa.