Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Bericht door MaartenV » 28 mei 2020 03:23

Toch heb ik nog geen eindconclusie. Ik blijf agnost. Dit omwille van de vele anomalieën die er zijn die niet verklaard kunnen worden vanuit het materialistisch gezichtspunt.

Vergelijk het met Newton ten opzichte van Einstein. Met Newton's bewegingswetten en zwaartekrachtstheorie kunnen we alledaagse beweging en vallende voorwerpen goed verklaren en begrijpen, maar bij extreme snelheden en extreme zwaartekracht is het beter om Einstein's theorieën te gebruiken.

Zo kan het alledaagse gedrag goed verklaard worden vanuit neurowetenschap, maar bij randfenomenen zoals het ervaren van een helderder bewustzijn dan ooit terwijl er geen bloedtoevoer naar de hersenen is door een hartinfarct (zogenaamde bijnadoodervaringen) of bij terminale luciditeit zijn de huidige neurowetenschappelijke verklaringen niet toereikend. In deze extreme gevallen blijkt dat ons model van de hersenen en bewustzijn niet juist is.

Vandaar dat ik eerder twijfel dan dat ik zeker ben dat ik begrijp hoe het allemaal in elkaar zit.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 28 mei 2020 04:10

MaartenV schreef:
28 mei 2020 03:23
Toch heb ik nog geen eindconclusie. Ik blijf agnost. Dit omwille van de vele anomalieën die er zijn die niet verklaard kunnen worden vanuit het materialistisch gezichtspunt.
............
Vandaar dat ik eerder twijfel dan dat ik zeker ben dat ik begrijp hoe het allemaal in elkaar zit.
Vandaar ook dat vele sceptici en atheïsten zich ook agnost noemen.
Wat buiten onze materialistische gegevens valt, zal nooit te bewijzen zijn.
Omdat er geen bewijzen zijn, is er een aanname, gebaseerd op het meest waarschijnlijke vlg. de huidige wetenschap.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 28 mei 2020 21:18

MaartenV & anderen ook,

Hier de finale troost waarmee is aangetoond dat het soms onmogelijk is de bewijsbare werkelijkheid te zien:

De blauwe lijnen lopen alle nameetbaar evenwijdig.
En dat is zeker geen reden agnost te worden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 29 mei 2020 08:23

heeck schreef:
28 mei 2020 21:18
MaartenV & anderen ook,

Hier de finale troost waarmee is aangetoond dat het soms onmogelijk is de bewijsbare werkelijkheid te zien:

De blauwe lijnen lopen alle nameetbaar evenwijdig.
En dat is zeker geen reden agnost te worden.
Roeland
Dank voor dit inzicht. Het tuinhekje wat ik in elkaar geflanst heb is dus zo scheef nog niet.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 mei 2020 09:19

MaartenV schreef:

Vergelijk het met Newton ten opzichte van Einstein. Met Newton's bewegingswetten en zwaartekrachtstheorie kunnen we alledaagse beweging en vallende voorwerpen goed verklaren en begrijpen, maar bij extreme snelheden en extreme zwaartekracht is het beter om Einstein's theorieën te gebruiken.

Zo kan het alledaagse gedrag goed verklaard worden vanuit neurowetenschap, maar bij randfenomenen zoals het ervaren van een helderder bewustzijn dan ooit terwijl er geen bloedtoevoer naar de hersenen is door een hartinfarct (zogenaamde bijnadoodervaringen) of bij terminale luciditeit zijn de huidige neurowetenschappelijke verklaringen niet toereikend. In deze extreme gevallen blijkt dat ons model van de hersenen en bewustzijn niet juist is.

Enig idee wanneer in de geschiedenis van de het ontstaan van de mensheid jou fenomeen ontwikkeld werd? Wel frappant uiteraard dat onze hersensamenstelling gelijk is aan die van andere primaten. Dat zenuwcellen 1 bepaalde opbouw lijken te hebben. Moeten we ons dan blijven richten op dat 'lijken te hebben'? Is er bij de mens alleen een onderliggend onbegrepen fenomeen geëvolueerd? Hadden de neanderthalers (die grotere herseninhoud hadden) dat niet?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 29 mei 2020 11:22

dikkemick schreef:
29 mei 2020 09:19
Enig idee wanneer in de geschiedenis van de het ontstaan van de mensheid jou fenomeen ontwikkeld werd? Wel frappant uiteraard dat onze hersensamenstelling gelijk is aan die van andere primaten. Dat zenuwcellen 1 bepaalde opbouw lijken te hebben. Moeten we ons dan blijven richten op dat 'lijken te hebben'? Is er bij de mens alleen een onderliggend onbegrepen fenomeen geëvolueerd? Hadden de neanderthalers (die grotere herseninhoud hadden) dat niet?
Goeie vraag.
Daar is eigenlijk nog geen woord over gewisseld.
Als deze manier van dualistisch denken waarheid zou zijn. En de mens en zijn geest apart zouden kunnen bestaan.
Vanaf wanneer tijdens de evolutie zou dat dan ontstaan kunnen zijn?
Vanaf wanneer zouden homo sapiens een bewustzijn hebben wat over de dood heen blijft leven?
Wanneer werd een homo sapiens dan ook een homo spiritualis?

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 29 mei 2020 13:58

Maria schreef:
29 mei 2020 11:22
dikkemick schreef:
Goeie vraag.
Daar is eigenlijk nog geen woord over gewisseld.
Als deze manier van dualistisch denken waarheid zou zijn. En de mens en zijn geest apart zouden kunnen bestaan.
Vanaf wanneer zouden homo sapiens een bewustzijn hebben wat over de dood heen blijft leven?
Op zo een manier "mee"-denkende dien je je ook af te vragen wanneer die scheiding dan ook weer zou zijn verdwenen.
Vandaag de dag is een aparte geest immers onaantoonbaar.
Laat staan in fossielen van een 6 millioen jaar geleden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 29 mei 2020 15:48

heeck schreef:
29 mei 2020 13:58
Maria schreef:
29 mei 2020 11:22
dikkemick schreef:
Enig idee wanneer in de geschiedenis van de het ontstaan van de mensheid jou fenomeen ontwikkeld werd? Wel frappant uiteraard dat onze hersensamenstelling gelijk is aan die van andere primaten.
Op zo een manier "mee"-denkende dien je je ook af te vragen wanneer die scheiding dan ook weer zou zijn verdwenen.
Vandaag de dag is een aparte geest immers onaantoonbaar.
Laat staan in fossielen van een 6 millioen jaar geleden.

Roeland
De opvatting over dualisme is voor het merendeel van de mensen helemaal nog niet verdwenen.
Ook in de wetenschap kan men niet anders, dan de verschillende onderdelen van ons wezen apart te benoemen, maar we weten dat het één bestaat bij de gratie van het ander.
Echter, daar waar de wetenschap uiteindelijk weer samenkomt in een steeds vaker gehanteerd holistisch denken, blijft de theïstisch spiritueel denkende mens bovendien denken aan een los staande ziel/geestentiteit, die ook extern en onafhankelijk kan bestaan van de stoffelijke mens.

Niet aantoonbaar is niet van de laatste tijd.
Daarom heet het dan ook altijd al "een mysterie" "transcendent" "spiritueel" en/of "goddelijk"
Misschien denken veel mensen tegenwoordig in de theorie nog wel, dat een eeuwige durende ziel niet bestaat, maar de praktijk is heel anders.
Zie bijna alle begrafenis ceremoniën.
Ook van zg. ongelovigen.
Ieder heeft zo zijn eigen manier ermee om te gaan.
Men wil zo graag geloven, dat onze geliefde nog ergens zweeft en we eens herenigd zullen worden.
Soms als metafoor (waarom?), maar vaker omdat men dat wil geloven.

En alleen de puur materialisten in de zin, zoals MaartenV dat bedoelt, zullen steeds weer met wetenschappelijke feiten aankomen.
Maar welk percentage van de mensheid is dat?
Kijk eens in je eigen omgeving en dan speciaal naar je generatiegenoten en één geslacht jonger.
Mensen, die zich daar nooit zo mee bezig hebben gehouden, zoals wij nu doen.
Ga alle ongelovigen eens vragen of ze in het oog van de dood niet toch iets zouden bedenken als:
"Vlg. mij zou er toch wel "iets" kunnen zijn. We weten het alleen niet."

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 29 mei 2020 17:48

Maria schreef:
28 mei 2020 04:10
MaartenV schreef:
............
Vandaar ook dat vele sceptici en atheïsten zich ook agnost noemen.
Wat buiten onze materialistische gegevens valt, zal nooit te bewijzen zijn.
Omdat er geen bewijzen zijn, is er een aanname, gebaseerd op het meest waarschijnlijke vlg. de huidige wetenschap.
Normaal bemoei ik me nooit met dit soort onderwerpen maar ik heb toch niks te doen. :)
Dat etiketje vind ik volkomen onbelangrijk; strikt genomen noem ik mij agnost, soms gewoon om het makkelijk te houden, atheist, maar ik leef een atheistische levensstijl.
De ene vrijdenker vindt dat prima en en de ander krijgt er rillingen van. ;)
Een van de redenen is dat ik gewoon niet graag iets uitsluit.
Daarnaast is het onbewijsbaar dus discussies erover ga ik niet aan.
Soms twijfel ik maar ook mijn twijfel beinvloedt mijn levensstijl niet.
Die twijfel kan en wil ik niet bewijzen; op dit forum geldt dat de wetenschappelijke aanname de meest waarschijnlijke is.
Maar ik hou dus meerdere mogekiijkheden open. 8*)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 mei 2020 18:48

Fenomeen schreef:
29 mei 2020 17:48
Normaal bemoei ik me nooit met dit soort onderwerpen maar ik heb toch niks te doen. :)
Dat etiketje vind ik volkomen onbelangrijk; strikt genomen noem ik mij agnost, soms gewoon om het makkelijk te houden, atheist, maar ik leef een atheistische levensstijl.
De ene vrijdenker vindt dat prima en en de ander krijgt er rillingen van. ;)
Een van de redenen is dat ik gewoon niet graag iets uitsluit.
Daarnaast is het onbewijsbaar dus discussies erover ga ik niet aan.
Soms twijfel ik maar ook mijn twijfel beinvloedt mijn levensstijl niet.
Die twijfel kan en wil ik niet bewijzen; op dit forum geldt dat de wetenschappelijke aanname de meest waarschijnlijke is.
Een uitstekend uitgangspunt, maar tot hoever reikt die openheid? Walter Kotschnik formuleerde het als volgt:
Don’t keep your minds so open that your brains fall out!
Sta je open voor groen fluorescerende 3,5-vliesvleugelige elfjes uit de 7e dimensie?
Sta je daar ook agnostisch tegenover?
Philip K. Dick

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 29 mei 2020 19:03

Hiervoor gebruik ik de 'waarschijnlijkheidsschaal' van Devious, maar dat is natuurlijk geen wetenschappelijke tool he.
Dat 'iets' zich bezighoudt met voorhuidjes, bakkebaarden en doekjes lijkt mij niet echt waarschijnlijk.
De mogelijkheid dat bewustzijn of leven buiten ons bevattingsvermogen valt en bizarder is dan wij ons met onze menselijke hersenen überhaupt kunnen begrijpen zit aan de andere kant van het spectrum.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 29 mei 2020 19:12

Fenomeen schreef:
29 mei 2020 17:48
De kans is klein maar ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat er een phd theoretisch natuurkundige door Maartens topics gaat dwalen, zich in zijn koffie verslikt, en iets waaraan hij jaren heeft gewerkt, door een bepaalde beschouwing of gedachte van Maarten ineens tot in detail kan plaatsen en uitwerken
.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 mei 2020 20:01

Fenomeen schreef:
29 mei 2020 19:03
Hiervoor gebruik ik de 'waarschijnlijkheidsschaal' van Devious, maar dat is natuurlijk geen wetenschappelijke tool he.
Dat 'iets' zich bezighoudt met voorhuidjes, bakkebaarden en doekjes lijkt mij niet echt waarschijnlijk.
De mogelijkheid dat bewustzijn of leven buiten ons bevattingsvermogen valt en bizarder is dan wij ons met onze menselijke hersenen überhaupt kunnen begrijpen zit aan de andere kant van het spectrum.
Maar goed, ALS je teruggaat in de tijd en open staat voor het fenomeen evolutie, dan vereist het toch wel heel veel openheid van de hersenen om hier iets bovennatuurlijks achter te gaan zoeken? Daar waar onze kennis ophoudt, neemt het buitenaardse/bovennatuurlijke het over? Ook jij weet dat dit met voortschrijdend inzicht steeds weer is verschoven en nog steeds verschuift. Nu zijn het de hersenen als dankbaar onderwerp voor Maarten V.
Philip K. Dick

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 29 mei 2020 20:29

Het lastige als je het met mij over evolutie gaat hebben, in dit geval neurofysiologie, ik daar weliswaar geen problemen mee heb maar ik het eindresultaat; de mens, beschouw als een arrogant primitive monkey.
Mensen horen dit niet graag, Doctor Who wel, die is net als ik misantroop. ;)

Ook met het wetenschappelijk voortschrijdend inzicht heb ik geen problemen daarom houd ik bv anderhalve meter afstand. was grondig mijn handen maar bid niet.
Maar dit zegt uiteindelijk allemaal weinig over een alternatieve vorm van bewustzijn.
Het speelt ook weer in de praktijk geen rol.
Daarnaast ben ik niet op zoek naar bewijzen, ervaringen vind ik interessanter.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 29 mei 2020 20:57

Fenomeen schreef:
29 mei 2020 20:29
Het lastige als je het met mij over evolutie gaat hebben, in dit geval neurofysiologie, ik daar weliswaar geen problemen mee heb maar ik het eindresultaat; de mens, beschouw als een arrogant primitive monkey.
Mensen horen dit niet graag, Doctor Who wel, die is net als ik misantroop. ;)
Blijmoedig misantroop want dan valt het nooit tegen :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Plaats reactie