Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door Rereformed » 03 jun 2020 18:24

Bonjour schreef:
03 jun 2020 16:50
Dat is natuurlijk alarmerend of opvallend. Aangezien de ziekte nergens zo snel explodeert, verwacht ik dat er een administratieve reden is.
Het is te hopen. En het móet welhaast zoiets zijn, want dit hebben we in drie maanden niet eerder gezien.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 jun 2020 18:30

Bonjour schreef:
03 jun 2020 16:55
Rereformed schreef:
03 jun 2020 16:35
aangezien het beter onder controle kan worden gehouden.
Ik weet niet hoe het er in Finland voor staat, maar hier worden de mensen lockdown moe. Als je nu voor gaat stellen dat de maatregelen tot volgens jaar april gaan duren, krijg je een volksopstand. Ik heb al te horen gekregen dat ik niet hoef te verwachten dat ik voor september naar kantoor kan. Op zijn vroegst wordt het januari, voor het weer normaal wordt. Ik word er gek van. Nu is het wel aardig. Het is lekker licht buiten, je kan gemakkelijk naar buiten, maar als het straks wat depressiever weer wordt? Moet er niet aan denken.
Dat ben ik helemaal met je eens. Toe nu toe hebben we het kunnen uithouden, maar nu moet het afgelopen zijn met overdreven voorzichtigheid. En wat mij betreft is het niet enkel een gevoelskwestie: Het virus is bezig weg te kwijnen, men weet nu beter hoe men de zaak moet aanpakken, en mensen beneden de zestig gaan er niet aan dood.
Born OK the first time

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 03 jun 2020 18:47

Helemaal uitlezen.
Dan weet je ook hoe het elders in de wereld is, waar weinig besmettingen en weinig doden worden gemeld,

in Dagestan tel je de doden niet
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 03 jun 2020 19:40

Net de toespraak van premier Rutte op TV gezien.
Vanaf half juni is het mogelijk naar andere Europese landen te reizen en de Nederlandse gebieden in de Cariben.
De regels van de desbetreffende landen te volgen, die oha. hetzelfde zullen zijn, als in Nederland en onder code geel vallen.
Elk land kan, indien dat nodig wordt geacht, op een bepaald moment in zijn geheel of gedeeltelijk een code oranje afroepen en de regels weer strenger maken.
Ben je dan in zo'n land, dan geldt er na terugkomst in Nederland 14 dagen quarantaine.
Er wordt expliciet gezegd, dat er niet wordt gerepatrieerd.

Uitgezonderd zijn Groot Brittannië en Zweden.
Geen vrij reizen en bij uiterste noodzaak, 14 dagen quarantaine bij terugkomst.
Hetzelfde blijft gelden voor alle landen buiten Europa.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 03 jun 2020 21:17

Maria schreef:
03 jun 2020 17:29
Met 5000 man op de Dam staan is zeer dubieus en dan mag ik van mijn verstand gevoelsmatig denken, dat die mensen niet goed bezig zijn.
Welke rationeel denkende mens zal dat vreemd vinden?
Maar je weet helemaal niet hoe dubieus dit is, mede gegeven het feit dat het heel veel jongeren waren. We veroordelen die mensen op basis van een onbewezen voorgevoel. Dat is net als religie. Rationeel is dit heel verwerpelijk.
Maria schreef:
In de supermarkt met afstand van anderhalve meter is redelijk veilig, zolang iemand anders je niet recht in je gezicht hoest.
Ja. Redelijk. Maar er zijn elke dag veel meer dan 5000 man in de supermarkt. Het kan best zijn dat er afgelopen maandag 800 mensen in de supermarkt besmet zijn en 10 op de Dam. Je weet het niet.
Maria schreef:
Zingen in de kerk met voldoende afstand moet geen enkel probleem zijn.
Dat lijkt het dus wel te zijn want er is een afgesloten ruimte en door het zingen brengt een ziek iemand heel veel deeltjes met virus de lucht in die blijven hangen.

We hebben nu massaal regels ingevoerd en ik zit vraagtekens bij welke regel effectief is en welke niet. En dat is heel belangrijk om draagvlak te houden voor de belangrijke regels.
Maria schreef:
03 jun 2020 17:38
Heel begrijpelijk.
Ook dat je veel meer gevoelsmatig, dan realistisch zou kunnen gaan denken.
Misschien moeten we daar rekening mee houden voor we ingaan op berichten van jou, zoals je die schreef in je reacties hierboven?
Nu doe je alsof mijn gevoel over die regels mijn mening minder belangrijk maakt. Het lijkt mij dat op Freethinker objectief naar de zaken gekeken wordt. We hebben onderbouwde regels nodig. Ik mis de onderbouwing.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 03 jun 2020 22:19

Rereformed schreef:
03 jun 2020 18:24
Bonjour schreef:
03 jun 2020 16:50
Dat is natuurlijk alarmerend of opvallend. Aangezien de ziekte nergens zo snel explodeert, verwacht ik dat er een administratieve reden is.
Het is te hopen. En het móet welhaast zoiets zijn, want dit hebben we in drie maanden niet eerder gezien.
Nya sjukdomsfall 3/6/2020
Totalt
157

Nya sjukdomsfall 2/6/2020
Totalt
889

Nya sjukdomsfall 1/6/2020
Totalt
644

Nya sjukdomsfall 31/5/2020
Totalt
265

Nya sjukdomsfall 30/5/2020
Totalt
432

Nya sjukdomsfall 29/5/2020
Totalt
776

Nya sjukdomsfall 28/5/2020
Totalt
771

https://experience.arcgis.com/experienc ... 87457ed9aa
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 03 jun 2020 22:27

Bonjour schreef:
03 jun 2020 21:17
Maria schreef:
Met 5000 man op de Dam staan is zeer dubieus en dan mag ik van mijn verstand gevoelsmatig denken, dat die mensen niet goed bezig zijn.
Welke rationeel denkende mens zal dat vreemd vinden?
Maar je weet helemaal niet hoe dubieus dit is, mede gegeven het feit dat het heel veel jongeren waren. We veroordelen die mensen op basis van een onbewezen voorgevoel. Dat is net als religie. Rationeel is dit heel verwerpelijk.
Welke maatregel kun je bij een nieuw virus dan nog invoeren als je criterium is dat het effect bewezen is? En wanneer je meerdere maatregelen tegelijk invoert wordt het nog veel lastiger het effect van iedere maatregel afzonderlijk aan te tonen.

Tot die tijd moet je het doen met risico inschattingen o.b.v. bijvoorbeeld kennis over langer bestaande virussen. Dat is wel meer dan een voorgevoel. Niets doen in een crisis omdat je niet zeker weet of iedere maatregel wel zin heeft, lijkt me veel irrationeler.

We weten dat mensenmassa's die hard praten of schreeuwen op zich ideaal zijn voor verspreiding van dit type virussen, vraag is vooral hoe groot dat risico in de buitenwereld was. Dat de meeste jongeren het wel overleven, betekent niet dat zij geen anderen gaan besmetten.

"Zeer dubieus" lijkt me in dit geval dan ook precies de juiste term.
Ja. Redelijk. Maar er zijn elke dag veel meer dan 5000 man in de supermarkt. Het kan best zijn dat er afgelopen maandag 800 mensen in de supermarkt besmet zijn en 10 op de Dam. Je weet het niet.
De supermarkten zijn sinds het begin gewoon open gebleven en de 1e golf van de uitbraak is grotendeels verdwenen, dus ja, je kunt inmiddels wel concluderen dat supermarkten redelijk veilig zijn.
We hebben nu massaal regels ingevoerd en ik zit vraagtekens bij welke regel effectief is en welke niet. En dat is heel belangrijk om draagvlak te houden voor de belangrijke regels.
Dat is helemaal waar. Maar voor draagvlak moet je ook consequent zijn. Als je demonstreren met 5000 man op de Dam laat gaan, waarom dan ook geen voetbalwedstrijd met 5000 man publiek of met 5000 man naar een openlucht concert?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 03 jun 2020 22:52

gerard_m schreef:
03 jun 2020 22:27
De supermarkten zijn sinds het begin gewoon open gebleven en de 1e golf van de uitbraak is grotendeels verdwenen, dus ja, je kunt inmiddels wel concluderen dat supermarkten redelijk veilig zijn.
Nee, dat weet je nog steeds niet. We weten dat wanneer je grote sessies verbiedt, je het aantal besmettingen naar beneden brengt, maar ik heb geen cijfers gezien waar mensen nu besmet worden. Het kan nog steeds zo zijn dat de afgelopen maand 90% van de besmettingen in de supermarkt plaatsvond. Het cijfer zal wel anders zijn, maar het punt is dat ik het niet ken. Net zo min dat ik de besmettingen van de demonstratie ken. We zeggen op gevoel dat bijeenkomsten van 5000 man deze zomer niet kunnen, maar wat het effect is van een openluchtconcert is mij onbekend. En ook al zijn het er 1000 dan zit je nog met de vraag hoeveel doden dit tot gevolg heeft. 100 besmettingen in een verpleeghuis geeft meer ellende dan 1000 op een concert.
Fenomeen schreef:
03 jun 2020 22:19
https://experience.arcgis.com/experienc ... 87457ed9aa
Als je 1 van de plaatjes analyseert, zie je een wekelijkse cyclus. God-het-virus rust elke 7de dag. 'God-het-virus ' omdat we religieus met het virus omgaan. En we geven het rare eigenschappen. 'Het virus kwijnt weg'. Des Virus' wegen zijn ondoorgrondelijk. Wat kunnen we nog meer verzinnen. Het virus loert op demonstraties.

Het loopt de spuigaten uit. Net op Op1. "De demonstranten doen het werk van al die zorgverleners ongedaan." (Exacte tekst was iets anders.) Hoe durft iemand zonder cijfers zo'n uitspraak te doen?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 03 jun 2020 23:03

Je zag virologen allemaal over elkaar heen vallen ivm die demonstratie.
Marion Koopmans zei, zoals wel vaker iets zinnigs.
Wat hebben die 5000 mensen 2 uur voor en 2 uur na de demonstratie gedaan?
OV?
Cafe?
Op de fiets naar huis?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 04 jun 2020 04:13

Rereformed schreef:
03 jun 2020 16:35
De cijfers van vandaag moeten echter toch ook jou te denken geven, ze zijn dramatisch. In Zweden zijn vandaag opeens driemaal zoveel besmettingen gemeld als gisteren:
Ik stel vast dat er in Zweden eergisteren ongeveer 40.000 tests hebben plaatsgevonden. vervolgens blijkt dat er gisteren ruim 2000 nieuwe besmettingen zijn vastgesteld (terwijl er niemand getest zou zijn). Zou iets met elkaar te maken kunnen hebben.
De wekelijkse piek qua doden op dinsdag viel na het Pinksterweekeinde uiteraard op woensdag. Zorgelijk is dat het aantal erstige gevallen de laatste week iets gestegen is, maar vooralsnog niet spectaculair.

Gelieve de dagcijfers niet al te serieus te nemen. De trend valt alleen per week te zien. Ook is het aantal vastgestelde cases sterk afhankelijk van de vraag hoe er getest wordt. Als je alleen test bij ernstige symptomen vind je naar verhouding veel positieve gevallen (maar absoluut gezien slechts weinig), terwijl als je een vaste populatie dagelijks test. je vrijwel geen (nieuwe) positieve gevallen ontdekt. Test je random een deel van de gehele bevolking dan vindt je niet zozeer nieuwe gevallen, maar vooral(ongeveer 90%) bestaande gevallen. Je moet zonder dat je weet hoe men test aan dat cijfer niet te veel conclusies verbinden. De gevolgen van demonstraties vallen pas twee weken later goed te zien als er in die week(en daarna) veel mensen aan covid-19 overlijden (of niet).
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 04 jun 2020 18:48

In Finland zijn er voor het eerst sinds de eerste dagen van maart vandaag geen nieuwe coronabesmettingen gemeld.
Born OK the first time

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 04 jun 2020 21:28

Bonjour schreef:
03 jun 2020 22:52
gerard_m schreef:
03 jun 2020 22:27
Nee, dat weet je nog steeds niet. We weten dat wanneer je grote sessies verbiedt, je het aantal besmettingen naar beneden brengt, maar ik heb geen cijfers gezien waar mensen nu besmet worden. Het kan nog steeds zo zijn dat de afgelopen maand 90% van de besmettingen in de supermarkt plaatsvond. Het cijfer zal wel anders zijn, maar het punt is dat ik het niet ken.
We weten dat het aantal besmettingen de afgelopen weken afnam (R0 < 1).
Ook 90% van weinig besmettingen betekent in elk geval nog steeds weinig Supermarkt besmettingen.
100 besmettingen in een verpleeghuis geeft meer ellende dan 1000 op een concert.
Dat weet je dan juist weer niet. 100 besmettingen in een verpleeghuis waar nu weinig bezoek komt, heeft uiteindelijk wellicht veel minder effect dan 1000 besmettingen van mensen die midden in het leven staan en weer anderen gaan besmetten.

Het loopt de spuigaten uit. Net op Op1. "De demonstranten doen het werk van al die zorgverleners ongedaan." (Exacte tekst was iets anders.) Hoe durft iemand zonder cijfers zo'n uitspraak te doen?
Dat moeten we inderdaad afwachten. Maar als je wekenlang op de IC hebt staan buffelen of je café hebt moeten dichthouden, kan ik me goed voorstellen dat je kwaad wordt over 5000 mensen op de dam.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 jun 2020 04:20

Mexico is met stip stijgend op de covid-19 lijst, met al drie dagen lang een sterke stijging van het aantal doden. Het land test ook ontstellend weinig. Gisteren meldde het land voor het eerst meer nieuwe doden dan de VS. Zorgelijk. Brazilie staat ook vandaag weer bovenaan met India op de 4e plaats, Gezien de enorme bevolkingsdichtheid daar valt dat nog steeds mee, maar hoe lang nog?
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 jun 2020 05:25

Peter van Velzen schreef:
05 jun 2020 04:20
Mexico is met stip stijgend op de covid-19 lijst, met al drie dagen lang een sterke stijging van het aantal doden. Het land test ook ontstellend weinig. Gisteren meldde het land voor het eerst meer nieuwe doden dan de VS. Zorgelijk. Brazilie staat ook vandaag weer bovenaan met India op de 4e plaats, Gezien de enorme bevolkingsdichtheid daar valt dat nog steeds mee, maar hoe lang nog?
Inderdaad. In Europa is de coronagolf aan het afnemen, maar in de wereld als geheel lijkt de pandemie enkel toe te nemen, met meer dagelijkse besmettingen dan ooit tevoren zijn gemeten. In april was het gemiddelde ca. 90.000 per dag, maar vanaf de laatste week van mei is het opgelopen tot ca. 120.000 (eergisteren) en 130.000 (gisteren).
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 jun 2020 17:04

Bonjour schreef:
03 jun 2020 16:55
Ik weet niet hoe het er in Finland voor staat, maar hier worden de mensen lockdown moe.
Vandaag moest ik aan je vraag denken :) :
Ik stond in de supermarkt op mijn beurt te wachten voor de kassa, en zag de kop van een Fins roddelblaadje:

Lezers vertellen hun koronatijdverhaal:

Koronatijd veroorzaakte scheiding:
"Mijn vrouw sloot zich twee maanden op in huis. Toen pakte ze haar koffer in en verdween".
Born OK the first time

Plaats reactie