axxyanus schreef: ↑08 jun 2020 10:14
Probeer eens in concepten te denken i.p.v. in etiketten.
ik geef u een concreet voorbeeld waarbij men beweert dat zwarten per definitie geen racisten kunnen zijn.
da's geen concept of een etiket.
axxyanus schreef: ↑08 jun 2020 10:14Als een blanke gediscrimineerd wordt door een allochtoon wegens diens huidskleur/afkomst/... dan gaat het over het algemeen over incidenten.
dat maakt voor het slachtoffer van racisme geen verschil. A
axxyanus schreef: ↑08 jun 2020 10:14Dat verschil erkennen is geen kapot relativeren. Het ontkennen is racisme kapot relativeren.
ik vrees dat we een andere definitie hanteren wat racisme betreft.
ik ga af op de VN
iedereen die iemand benadeelt enkel op grond van geslacht, godsdienst, huidskleur, afkomst,... is een racist
een neger die dus enkel aan negers verhuurt omdat ze zwart zijn is een racist. Of die neger nu in de meerderheid is waar 'm woont, of niet, speelt geen enkele rol.
we zien bv ook dat
kinderen van gemengde huwelijken, Belgische pa/ma, het doorgaans wel goed doen ook al behouden ze vaak de vreemde naam
adoptie kinderen uit Afrika het doorgaans ook altijd goed doen en hun huidskleur geen rol speelt
maar het is een complex probleem dat uit veel facetten bestaat.
er is racisme maar elke verhuurder een racist noemen omdat 'm niet aan werklozen wil verhuren en in sommige wijken dus elke allochtoon moet weigeren? Er zijn talloze knelpuntberoepen waar men schreeuwt om arbeidskrachten en niemand vindt. die werkgevers hebben geen reden om mensen uit minderheidsgrepen systematisch te weigeren.