Midrasj door ChaimNimsky, open topic.
Moderator: Moderators
Midrasj door ChaimNimsky, open topic.
Midrasj
Uitgewerkt en uitleg door ChaimNimsky
In dit topic kan het worden besproken.
Het zou handig zijn als je een bepaald gedeelte zou willen aangeven met het hoofdstuk nummer.
1. De T'NaCH en Israël
2. De slang, het vertrek en de weg terug
3. Satan
4. Het issue van een wrede God
5. Midrasj
6. Christelijke midrasj
7. Theodicee
8. De God zonder inspraak
9. Melech haMasjiach -- De messiaanse koning
10. Jezus
11. Het christelijke mensenoffer
12. Midrasj, midrasj, midrasj
13. Jesaja 53 en de midrasjische messias
14. Jezus, de midrasjische zoon uit Psalm 2
15. Daniel 9 en de messias
16. Psalm 22:16b
17. Psalm 110
18. Jesaja 9:5-6
19. Jesaja 7:14
20. Micha 5:1
21. Genesis 3:15
22. Jesaja 14
23. Psalm 2
24. Andere claims uit de psalmen
25. Ezechiël en de messias uit de eindtijd
Uitgewerkt en uitleg door ChaimNimsky
In dit topic kan het worden besproken.
Het zou handig zijn als je een bepaald gedeelte zou willen aangeven met het hoofdstuk nummer.
1. De T'NaCH en Israël
2. De slang, het vertrek en de weg terug
3. Satan
4. Het issue van een wrede God
5. Midrasj
6. Christelijke midrasj
7. Theodicee
8. De God zonder inspraak
9. Melech haMasjiach -- De messiaanse koning
10. Jezus
11. Het christelijke mensenoffer
12. Midrasj, midrasj, midrasj
13. Jesaja 53 en de midrasjische messias
14. Jezus, de midrasjische zoon uit Psalm 2
15. Daniel 9 en de messias
16. Psalm 22:16b
17. Psalm 110
18. Jesaja 9:5-6
19. Jesaja 7:14
20. Micha 5:1
21. Genesis 3:15
22. Jesaja 14
23. Psalm 2
24. Andere claims uit de psalmen
25. Ezechiël en de messias uit de eindtijd
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- collegavanerik
- Superposter
Re: Jezus, een midrasjische messias
Een heel boek, en wat mooi geschreven.
Mods is het een idee om een commentaar topic er naast te openen, en dit read only te maken? Dan blijft de tekst hier integraal.
Mods is het een idee om een commentaar topic er naast te openen, en dit read only te maken? Dan blijft de tekst hier integraal.
Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Re: Jezus, een midrasjische messias
Je was al snel.collegavanerik schreef: ↑07 jun 2020 13:40 Mods is het een idee om een commentaar topic er naast te openen, en dit read only te maken? Dan blijft de tekst hier integraal.
Hier was het begin topic voor bedoeld, wat ik aanmaakte voordat ChaimNimsky begon met de aankondiging, maar wat nog op slot was.
Jouw bericht nu naar hier verplaatst.
Inderdaad een enorme hoeveelheid werk en het onderwerp voor mij volkomen nieuw.
Mooi om te bestuderen en van persoonlijk commentaar te voorzien voor degene die wil.
En als ik hem mag geloven, is hij nog lang niet klaar.
Uitbreiding en verbetering volgen nog zo gauw hij weer voldoende tijd heeft.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: Midrasj door ChaimNimsky, open topic.
Een geweldige schat aan informatie, waar jarenlang vergaren van kennis aan voorafging. Bijzonder helder uiteengezet. Veel zaken die de doorsnee christen of ex-christen nooit te horen krijgt. Wat een werk heb je hieraan gehad! Een enorme aanwinst voor onze Freethinker bibliotheek.
Bedankt, ChaimNimsky!
Bedankt, ChaimNimsky!
Born OK the first time
Wat interessant dit topic!
ChaimNimsky..
ChaimNimsky..
Chaimnimsky,
De religie < > fiets surprise in je motto bleef me achtervolgen tot me vanochtend heel vroeg de feministische oorsprong te binnen viel:
Gloria Steinem:
A woman without a man is like a fish without a bicycle.
Is dat een bewuste gelijkenis tussen religie en vrouw?
Roeland
De religie < > fiets surprise in je motto bleef me achtervolgen tot me vanochtend heel vroeg de feministische oorsprong te binnen viel:
Gloria Steinem:
A woman without a man is like a fish without a bicycle.
Is dat een bewuste gelijkenis tussen religie en vrouw?
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- Ronaldus67
- Ervaren pen
Zeer indrukwekkend topic dat voor mij als een ideaal naslagwerk zal gaan fungeren. Het is overduidelijk dat je hier heel veel arbeid in hebt gestoken. Dat verdient hoe dan ook een compliment!
Erg bijzonder ook dat je telkens het Hebreeuwse alfabet inzet. Hoewel ik het niet kan lezen, doet het mij terugdenken aan mijn jeugd toen ik in een vrome bui Ivriet wilde gaan studeren en privéles kreeg van de predikant uit onze kerk. Hij was de taal redelijk machtig en ging dan ook regelmatig naar Israël om ter plaatse zijn kunsten te kunnen vertonen. Veel langer dan een blauwe maandag heeft het voor mij allemaal niet geduurd. Uiteindelijk vond ik buiten voetballen met mijn vrienden een meer nuttige bezigheid.
Het enige dat is blijven hangen is; Ani lomed b'Tel Aviv, Ken Lo, Achat, shtayim, shalosh, arba.....
Maar hier kun je in Jeruzalem nog geen ongezuurd brood bij een Joodse bakker mee bestellen.
Wat ik bij het onderwerp van dit topic altijd een interessante vraag heb gevonden, is hoe het mogelijk is dat de meeste joden niet in Jezus als 'de beloofde Messias' geloven? Indien de Messias daadwerkelijk voorzegt zou zijn in de Tanach (gemakshalve het OT) hoe kunnen de joden dit aangaande Jezus in hun geschriften hebben gemist dan wel onjuist hebben geïnterpreteerd?
Toen ikzelf nog een christen was, liet ik mij altijd tevreden stellen met hoe hierover in onze kringen werd gedacht en er steevast een verwijzing naar Romeinen 11:7-8 volgde:
7) Wat dan? Hetgeen Israel zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden. 8) Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen tot op den huidigen dag.
De joden begrijpen hun eigen geschriften dus niet meer, omdat God hun ogen en oren heeft gesloten? Maar christenen weten op hun beurt wel precies hoe het allemaal zit? Zoiets vind ik nu het toppunt van arrogantie. Of moet ik zeggen; het toppunt van een religieuze waan?
Erg bijzonder ook dat je telkens het Hebreeuwse alfabet inzet. Hoewel ik het niet kan lezen, doet het mij terugdenken aan mijn jeugd toen ik in een vrome bui Ivriet wilde gaan studeren en privéles kreeg van de predikant uit onze kerk. Hij was de taal redelijk machtig en ging dan ook regelmatig naar Israël om ter plaatse zijn kunsten te kunnen vertonen. Veel langer dan een blauwe maandag heeft het voor mij allemaal niet geduurd. Uiteindelijk vond ik buiten voetballen met mijn vrienden een meer nuttige bezigheid.
Het enige dat is blijven hangen is; Ani lomed b'Tel Aviv, Ken Lo, Achat, shtayim, shalosh, arba.....
Maar hier kun je in Jeruzalem nog geen ongezuurd brood bij een Joodse bakker mee bestellen.
Wat ik bij het onderwerp van dit topic altijd een interessante vraag heb gevonden, is hoe het mogelijk is dat de meeste joden niet in Jezus als 'de beloofde Messias' geloven? Indien de Messias daadwerkelijk voorzegt zou zijn in de Tanach (gemakshalve het OT) hoe kunnen de joden dit aangaande Jezus in hun geschriften hebben gemist dan wel onjuist hebben geïnterpreteerd?
Toen ikzelf nog een christen was, liet ik mij altijd tevreden stellen met hoe hierover in onze kringen werd gedacht en er steevast een verwijzing naar Romeinen 11:7-8 volgde:
7) Wat dan? Hetgeen Israel zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden. 8) Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen tot op den huidigen dag.
De joden begrijpen hun eigen geschriften dus niet meer, omdat God hun ogen en oren heeft gesloten? Maar christenen weten op hun beurt wel precies hoe het allemaal zit? Zoiets vind ik nu het toppunt van arrogantie. Of moet ik zeggen; het toppunt van een religieuze waan?
Boeiend een uitstekende toevoeging voor freethinker. Hiermee onderscheidt deze site zich. Klasse ChaimNimsky. Mijn commentaar hou ik voor me want ben niet thuis in deze materie. Ga het wel bekend maken bij een groter publiek.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Op een ander forum wordt het ook al gemeld.
Daar staan ook al hele stukken uitleg van ChaimNimsky, daar in de loop der tijd geschreven, als het van toepassing was.
Daar staan ook al hele stukken uitleg van ChaimNimsky, daar in de loop der tijd geschreven, als het van toepassing was.
En wat hebben we daar veel van geleerd; en nu nog....Maria schreef: ↑08 jun 2020 19:46 Op een ander forum wordt het ook al gemeld.
Kom maar eens iemand tegen die Hebreeuws spreekt......
En dat is toch wel heel belangrijk wil je de T'NaCH begrijpen...
Zo...nu weer genoeg geslijmd....