dikkemick schreef: ↑07 jul 2020 09:26
De VS is de halve wereld en de meeste landen keuren goed hetgeen daar gebeurd. En waarom? Vanwege de holocaust! Maar dit is een ander onderwerp maar geeft wel aan hoe dun de scheidingslijn is. Wat Israël flikt zou wereldwijd afgekeurd moeten worden, zoals ook discriminatie afgekeurd moet worden. Het is meten met 2 maten!
De VS is natuurlijk niet de halve wereld, maar slechts een lid van de VN veiligheidsraad met een vetorecht.
Als we Israël erbij halen, kunnen we daar nog een lange reeks andere landen met misstanden aan gaan toevoegen. Wat te denken van de discriminatie van atheïsten, vrouwen en homoseksuelen in het hele Midden-Oosten en van alle andere misstanden op de wereld. Op de dag dat de wereld demonstreerde tegen de Amerikaanse politie, heeft de religieuze politie ook mensen vermoord.
Volgens mij is Israël om wat voor reden dan ook zo'n explosief thema dat het beter in een apart topic besproken kan worden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick schreef: ↑07 jul 2020 09:26
De VS is de halve wereld en de meeste landen keuren goed hetgeen daar gebeurd. En waarom? Vanwege de holocaust! Maar dit is een ander onderwerp maar geeft wel aan hoe dun de scheidingslijn is. Wat Israël flikt zou wereldwijd afgekeurd moeten worden, zoals ook discriminatie afgekeurd moet worden. Het is meten met 2 maten!
De VS is natuurlijk niet de halve wereld, maar slechts een lid van de VN veiligheidsraad met een vetorecht.
Als we Israël erbij halen, kunnen we daar nog een lange reeks andere landen met misstanden aan gaan toevoegen. Wat te denken van de discriminatie van atheïsten, vrouwen en homoseksuelen in het hele Midden-Oosten en van alle andere misstanden op de wereld. Op de dag dat de wereld demonstreerde tegen de Amerikaanse politie, heeft de religieuze politie ook mensen vermoord.
Volgens mij is Israël om wat voor reden dan ook zo'n explosief thema dat het beter in een apart topic besproken kan worden.
Je kunt ook de planeet mercurius erbij gaan halen. Ik heb het nu over misstanden/discriminatie/racisme in Israël en de goedkeuring die ze krijgt bijna wereldwijd. We zijn gewoon selectief in het toepassen van de (fatsoens)regels. Alsof je hier absoluut niet mag discrimineren maar wel Palestijnen mag verjagen uit hun huis. We zijn arrogant te denken dat we als mens fatsoenlijk kunnen zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
1) die krijgt niet bijna wereldwijd goedkeuring, alleen van een lid van de VN veiligheidsraad.
2) als we de hele wereld hier gaan bespreken (want waarom wel de discriminatie in Israël en niet de discriminatie en slavernij in Saoedi Arabië?) voorspel ik dat dit topic gaat ontaarden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
En toch hangt het 1 met ander samen. We zijn mensen en het blijft ikke-ikke-ikke. Eigen soort eerst met in mijn voorbeeld van Israël alle schijnheiligheid bij elkaar.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Omdat ik graag verneem hoe anderen denken klikte ik Deze link aan, maar helaas ik slaagde er niet in mijn afkeer van de eerste spreker in het filmpje te overwinnen: "Ze zeggen Black lived matters omdat er een crimineel is doodgegaan". Na zo'n eerste bewering meen ik niets meer van het filmpje te kunnen leren. Ik ben prompt afgehaakt. Sorry.
Ze zeggen "Black lives matter" omdat er meerdere incidenten op video zijn vastgelegd van politieagenten die zwarte amerikanen om het leven brachten zonder dat de betreffende agenten juridisch ter verantwoording werden geroepen. Misschien dat het met de moord op George Loyd anders afloopt, maar dat is nog te bezien.
En dan nog de gotspe om te schrijven "De hypocrisie van de Black Lives Matter beweging." Ik kan me niet voorstellen dat de complete BLM beweging evenveel hypocrisie kan opbrengen als in die eerste zin van deze spreker verborgen is.
.
Link hersteld door tweede = teken te verwijderen. Maria 17.15 u
Tja. Confirmation Bias is een bitch. En cognitieve dissonantie schuurt ook flink.
De valse verontwaardiging kan soms ook wel wat roet in het eten gooien. Niet te eenzijdig eten helpt.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Labyrint schreef: ↑08 jul 2020 14:03
Tja. Confirmation Bias is een bitch. En cognitieve dissonantie schuurt ook flink.
De valse verontwaardiging kan soms ook wel wat roet in het eten gooien. Niet te eenzijdig eten helpt.
Maar jij hebt evengoed last van confirmation bias.
Het is mijn ervaring dat het geen zin heeft om anderen confirmation bias en cognitieve dissonantie aan te wrijven want die anderen zijn er gewoon van overtuigt dat je daar grotendeels zelf aan lijdt.
Wat mij betreft slaat dat filmpje grotendeels de bal mis, doordat de presentatoren zich op het misdadig verleden van George Floyd richten. Dat verleden is grotendeels naast de kwestie. Waar het om gaat is dat blanke misdadigers veel minder risico lopen om dood te eindigen tijdens een arrestatie en dat George Floyd geboeid op de grond lag en dat de agenten hebben nagelaten om zijn levenstekenen in het oog te houden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Volgens mij heeft iedere deelnemer aan deze discussie last van confirmation bias.
Ik denk (hoop) dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat mensenrechten voor iedereen moeten gelden, ook voor een crimineel.
Het ter plekke vermoorden van een arrestant door de politie, past niet in een rechtstaat (en de VS heeft volgens mij in elk geval de ambitie om dat te zijn).
" All lives matter"
gerard_m schreef: ↑08 jul 2020 16:48
Volgens mij heeft iedere deelnemer aan deze discussie last van confirmation bias.
Ik denk (hoop) dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat mensenrechten voor iedereen moeten gelden, ook voor een crimineel.
Het ter plekke vermoorden van een arrestant door de politie, past niet in een rechtstaat (en de VS heeft volgens mij in elk geval de ambitie om dat te zijn).
" All lives matter"
Correct! En dat geldt voor mens en dier (en plant). En het geldt voor de gehele aarde! Maar mensenrechten gaan altijd eerst jezelf en eigen volk aan, dan pas kijken we verder. Want we zeggen ons te bekommeren om al die rechten wereldwijd, maar wat doen we er werkelijk aan? We mopperen, tekenen misschien een petitie en pakken dan de krant weer om meewarig ons hoofd te schudden.
Einstein/Mick
gerard_m schreef: ↑08 jul 2020 16:48
" All lives matter"
Beide zinnen klinken wijs, en kunnen filkosofisch gezien niet worden omgekegeld, maar staan gelijk aan het negeren of afwijzen van waar "Black lives matter" op wil wijzen en rechtzetten.
axxyanus schreef: ↑08 jul 2020 16:10
n dat George Floyd geboeid op de grond lag en dat de agenten hebben nagelaten om zijn levenstekenen in het oog te houden.
maar wat ook belangrijk is zijn de omstaanders
allemaal zo bang vd Amerikaans politie, ongeacht hun kleur/geslacht/leeftijd/..., dat ze neit dierven ingrijpen, ook blanken dieren neits doen.
Dat zegt ook wel iets over het algemene probleem met de politie ginds.
axxyanus schreef: ↑08 jul 2020 16:10
n dat George Floyd geboeid op de grond lag en dat de agenten hebben nagelaten om zijn levenstekenen in het oog te houden.
maar wat ook belangrijk is zijn de omstaanders
allemaal zo bang vd Amerikaans politie, ongeacht hun kleur/geslacht/leeftijd/..., dat ze neit dierven ingrijpen, ook blanken dieren neits doen.
Dat zegt ook wel iets over het algemene probleem met de politie ginds.
Als jij een politie iemand ziet arresteren, weet je uiteraard niet wat die iemand op zijn (haar) geweten heeft. De andere agenten hadden misschien beter in kunnen grijpen. Al was het maar verbaal.
Een beroemde gaper boven een apotheek in de Herenstraat in Amsterdam wordt binnenkort weggehaald – buurtbewoners zijn bedreigd door antiracistische zeloten die denken dat dit traditionele uithangbord van medicijnwinkels iets met racisme of slavernij te maken heeft.
En laat dit nu NIETS met racisme te maken hebben. Fijne gevolgen van een arrestatie.
Einstein/Mick
dikkemick schreef: ↑08 jul 2020 18:31
Als jij een politie iemand ziet arresteren,
dit is geen arrestatie
iedereen ziet dat die flik die mens aan het stikken is. toch is iedereen doodsbang om in te grijpen.
Met alle respect, ik zie dat hier echt niet gebeuren, heel misschien in Zuid-Europa (Spaanse flikken zijn ook neit mals).
dikkemick schreef: ↑08 jul 2020 18:31
Als jij een politie iemand ziet arresteren,
dit is geen arrestatie
iedereen ziet dat die flik die mens aan het stikken is. toch is iedereen doodsbang om in te grijpen.
Met alle respect, ik zie dat hier echt niet gebeuren, heel misschien in Zuid-Europa (Spaanse flikken zijn ook neit mals).
Nee, hier heeft zet iedereen een grote muil op tegen de politie.
Toch geloof ik niet dat als ik een arrestatie zie, ik zou ingrijpen. Ik vertrouw er op dat de politie weet wat ze doet. ik kan me zelfs soms voorstellen dat er zo nu en dan hardhandig gehandhaafd wordt.
Einstein/Mick
axxyanus schreef: ↑08 jul 2020 16:10Het is mijn ervaring dat het geen zin heeft om anderen confirmation bias en cognitieve dissonantie aan te wrijven want die anderen zijn er gewoon van overtuigt dat je daar grotendeels zelf aan lijdt.
Nou Peter zegt het immers zelf. Hij haakte af. Hij kon het niet meer aanhoren
Dat is dus precies wat confirmation bias en cognitieve dissonantie IS.
Maar eerlijk is eerlijk.
Iedereen heeft daar inderdaad zijn eigen deel aan. Ik zelf heb dat met de "Trumpkar" die Rereformed volgt en beklaagt.
Mij zie je dan ook zeer weinig in dat topic. Ik kijk wel uit haha. Ik volg die oorlog niet tussen de democraten republikeinen.
Dat is namelijk eveneens 1 grote leugen machine.
En ik leef in Nederland. In een stad. En niet in een wit-dorp waar het makkelijk links praten is.
Trump. De oranje man boeit me in het geheel niet. Het is 1 grote show. Dat is het spel dat hij speelt als president.
Zijn voorgangers hebben decennia lang talloze zonden en oorlogsgeweld (zie ook mijn onderschrift) op hun geweten.
Weapons of mass destruction. Waar dan?
Niemand hoor je daar nog over. Ook onze regering niet die als makke lammetjes meegingen in de grootste gore leugen om het hele Midden Oosten om te spitten. Trump. Ik moet regelmatig hard lachen vanwege mensen die over hem volkomen zijn geobsedeerd geraakt en overspannen kwijlen van woede.
axxyanus schreef: ↑08 jul 2020 16:10Wat mij betreft slaat dat filmpje grotendeels de bal mis, doordat de presentatoren zich op het misdadig verleden van George Floyd richten.
Het gaat niet alleen maar daarover hoor!
Maar goed. Wel netjes dat je zegt: Wat mij betreft.
Wat mij betreft: Ze slaan zeker niet de plank mis.
axxyanus schreef: ↑08 jul 2020 16:10Dat verleden is grotendeels naast de kwestie. Waar het om gaat is dat blanke misdadigers veel minder risico lopen om dood te eindigen tijdens een arrestatie en dat George Floyd geboeid op de grond lag en dat de agenten hebben nagelaten om zijn levenstekenen in het oog te houden.
Ik heb het veel liever over de gevolgen. Niet over de moord op een misdadiger.
En dat BLM is gewoon zelf een racistische beweging met "getrainde marxisten"
Net als Antifa. Vies Vuilnis die groepering wat mij betreft.
Hier zegt de racistische dame het zelf
En de BLM top die voor sommigen zijn als heiligen... ... blijken nu zelf de definitie van racisme. En "getrainde Marxisten".
Maar waarschijnlijk worden ze juist daar steeds meer heilig van.
BLM "blanken hater": Yusra Khogali aan het woord.
A Black Lives Matter chapter co-founder referred to white people as “recessive genetic defects” and white skin as subhuman, and prayed to Allah for strength not to kill “white men and white folks“.
--- “Whiteness is not humxness,” the statement begins. “infact, white skin is sub-humxn.” The post goes on to present a genetics-based argument centred on melanin and enzyme.
---
“White ppl are recessive genetic defects. this is factual,” the post reads towards the end. “white ppl need white supremacy as a mechanism to protect their survival as a people because all they can do is produce themselves. black ppl simply through their dominant genes can literally wipe out the white race if we had the power to.”
En ik hoor kritiek op BLM als WITTE(want blank kan ik niet meer zeggen he?) het liefst van een ZWARTE.
Candace Owens discusses the hot-button issues of the day: reactions to her viral video on Black Lives Matter, Rayshard Brooks, defunding the police, and the state of Black America.
Wel helemaal kijken he? Ondanks die vervelende cognitieve dissonante jeuk die je wellicht weer ervaart.
Candace Owens is mijn heldin.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)