Ik vind dit te somber. Diverse Nederlanders demonstreren vanwege een misstand in Amerika, ook mensen die er geen enkel belang bij hebben (witte Nederlanders bijvoorbeeld). Heel wat organisaties en mensen zetten zich in voor mensenrechten, al is het (in mijn ogen) vaak wat selectief. Soms kun je ook niet heel veel meer doen (al denk ik dat vaak veel meer mogelijk is dan we denken).Dikkemick schreef:Correct! En dat geldt voor mens en dier (en plant). En het geldt voor de gehele aarde! Maar mensenrechten gaan altijd eerst jezelf en eigen volk aan, dan pas kijken we verder. Want we zeggen ons te bekommeren om al die rechten wereldwijd, maar wat doen we er werkelijk aan? We mopperen, tekenen misschien een petitie en pakken dan de krant weer om meewarig ons hoofd te schudden.
-------------
Nee, niet als BLM zich inzet voor gelijke behandeling en rechten voor zwarten ten opzichte van anderen. Want het eindresultaat is dan gelijk aan " All live matter" . Zoals bij iedere beweging, heb je een clubje dat doorslaat en radicaliseert, maar ik hoop nog altijd dat de meerderheid van de activisten het doel heeft om de achterstelling recht te zetten.Rereformed schreef: ↑08 jul 2020 17:55Beide zinnen klinken wijs, en kunnen filkosofisch gezien niet worden omgekegeld, maar staan gelijk aan het negeren of afwijzen van waar "Black lives matter" op wil wijzen en rechtzetten.
Zodra dat gelukt is, mag je hopen dat de activisten zich inzetten voor mensenrechten voor iedereen, ongeacht kleur, bijvoorbeeld voor andere groepen die nog achtergesteld worden. Net als veel blanke mensen (volgens mij moet ik " witten" zeggen) zich inzetten voor de rechten van zwarten en hetero's zich inzetten voor de rechten van homo's.
Als je uitgaat van " All lives matter " zal je aandacht uitgaan naar de groep die op dat moment het meest benadeeld wordt.