Nieuws allerhande Covid-19 gerelateerd

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

BdO
Forum fan

Re: Amsterdam: demonstraties weer toegestaan

Bericht door BdO » 09 jun 2020 22:27

collegavanerik schreef:
09 jun 2020 22:23
BdO schreef:
09 jun 2020 19:41
collegavanerik schreef:
03 jun 2020 13:13

Ik denk niet dat het verstandig is, maar Halsema heeft nu een precedent voor heel Nederland gecreëerd, met haar "demonstreren is een grondrecht". Dan is het ook gelijke monniken gelijke kappen.

- U schoolt samen, gaat u naar een voetbalwedstrijd?
- Nee we gaan demonstreren.
- Oh, dan mag het wel.
Ik denk dat het grondrecht wel bescherming verdient, ook in coronatijd. Maar in haar ijver om haar eigen fouten toe te dekken heeft Halsema juist bereikt dat we in het mechanisme moeten geloven dat uitoefening van dat grondrecht niet anders kan dan komen met risico op besmettingen. Daarmee heeft ze zichzelf wel, maar het grondrecht op demonstreren geen dienst bewezen. Ze had beter gewoon haar fout kunnen toegeven.

Ik las dat het in Eindhoven wel kon. Daar is gewoon aan organisatie gedaan zodat het op een veilige manier kon. Halsema heeft niets aan organisatie gedaan, terwijl ze juist vertelt dat ze een voorgevoel had dat het best eens groot had kunnen worden. De voorstelling van zaken dat er niks zit tussen ME er op laten knallen en helemaal niks doen is natuurlijk ook onzin. Je kunt gewoon aan mensen vragen om naar huis te gaan, met een uitleg er bij. Maar zelfs in die sfeer is niets gedaan.
Halsema heeft het zelfs van het Museumplein naar de Dam verplaatst.
Nog erger. En dan komt dat app-geblunder er nog achteraan.

Als ik mijn partner iets meedeel en afsluit met "dat je het weet", dan hoef ik later echt niet meer aan te komen met "we hadden het overlegd...." Bij Femke thuis gaat dat kennelijk anders? Dat zou een fraai staaltje "doorgeschoten emancipatie" zijn. :)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 10 jun 2020 17:35

collegavanerik schreef:
- Oh, dan mag het wel.
De anderhalve meter hooligan| :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 10 jun 2020 17:44

doctorwho schreef:
10 jun 2020 17:35
collegavanerik schreef:
- Oh, dan mag het wel.
De anderhalve meter hooligan| :)
De luchtvaart kan altijd wel z'n gang gaan. En pakken meteen even de kans mee om CO2-normen nog 5 jaartjes voor zich uit te schuiven. Wat is dat toch voor "leiderschap" van de politici die met dat soort onzin instemmen.

Fenomeen
Superposter

Re: Nieuws allerhande Covid-19 gerelateerd

Bericht door Fenomeen » 11 jun 2020 19:56

In de categorie 'nepnieuws':

Rapport: Humanitas deed wat het kon om coronadoden te voorkomen

https://www.rijnmond.nl/nieuws/196272/R ... -voorkomen
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 25 jul 2020 18:28

Misschien meer een Ditjes en Datjes bericht.'
Maar toch maar hier geplaatst, omdat er goede redenen kunnen zijn en argumentaties voor wel of niet je meer onder de mensen te willen begeven.

De vakantie periodes zijn weer aangebroken.
Hoe ervaren jullie het nieuwe normaal tijdens vakantie en uitstapjes?

Hier in huis hebben we bijna besloten ook in september ook niet echt met vakantie te gaan, nadat we ook mei al hebben overgeslagen.
Toch willen we er weer een keer uit.
Vanmiddag een oprit/garage/huis rommelroute gelopen in een dorp in de buurt.
Wandelen en kijken vnl. buiten moet kunnen, dachten we.
De praktijk was dat veel mensen hun spullen niet buiten hadden gezet, omdat het vanochtend zo regende.
Dus binnen kijken samen met anderen.
Precies op één adres was er rekening gehouden met 1.5 meter afstand.
En dat was een permanent adres voor recycle spullen. :)

Thuisgekomen zei mijn man: "Hoeveel virussen zouden er van de één naar de ander zijn verhuisd?"
Dit vooral na de berichten, dat Goes een Corona uitbraak en centrum was geweest van de week.
En Zeeland mutje vol zit met vakantiegangers.

Ik heb trouwens een pracht van een vangst gedaan voor mijn verzameling porseleinen kinderserviesjes. =D>
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 jul 2020 18:37

Wat ik maar niet kan begrijpen..."We moeten er even tussenuit"
WAAR tussenuit denk ik dan. Is het leven echt zo beroerd dat je een (goedkope) vliegreis naar het buitenland nodig hebt
om weer tot de broodnodig verdiende rust te komen.
We werken gemiddeld:
Gemiddelde arbeidsduur in uren per week van werkzame personen van 15 tot 75 jaar, 2017. Vrouwen werken gemiddeld 26 uur per week. Dit is meer dan een dag minder dan mannen: zij werken gemiddeld 36 uur per week. Dat mannen gemiddeld meer uren per week werken, geldt voor alle leeftijden.
Vergelijk dat met vroeger (onze opa's en in mindere mate oma's).
Ik kan me werkelijk opwinden over mensen die naar Kroatië er even tussenuit moesten alwaar dan weer snel code oranje in het leven wordt geroepen.
Is het echt zo onvoorstelbaar vreselijk om een jaartje thuis te blijven in alle rust. Goed boek, wandelingetje en lekker relaxen!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 25 jul 2020 19:35

dikkemick schreef:
25 jul 2020 18:37
Ik kan me werkelijk opwinden over mensen die naar Kroatië er even tussenuit moesten alwaar dan weer snel code oranje in het leven wordt geroepen.
Is het echt zo onvoorstelbaar vreselijk om een jaartje thuis te blijven in alle rust. Goed boek, wandelingetje en lekker relaxen!

Zo'n staycation beviel mij best en ik kan daar best aan wennen. Gelukkig waren de etablissementen weer open en alle op voor mij acceptabele fietsafstand bezocht. Heb wel het voorrecht aan bos en in groene omgeving te wonen. Als je de spreekwoordelijke driehoog achter zit zal je wellicht eerder geneigd zijn naar het buitenland te gaan. Maar dat enkel omdat je niet weet dat ons kikkerland ook veel te bieden heeft.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 30 jul 2020 19:15

:?
De meeste mondkapjes lekken bij de randen en je kunt beter niet in je elleboog hoesten. Dat blijkt uit onderzoek naar luchtstromen van Ruud Verdaasdonk bij de Universiteit Twente. NEMO Kennislink interviewde hem.
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... oplossing/

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 30 jul 2020 22:53

Ik hoest of nies dan ook niet in mijn elleboog maar eronder met de elleboog boven mijn neus, dus de lucht gaat alleen eronder.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 02 aug 2020 09:54

Maria schreef:
30 jul 2020 22:53
Ik hoest of nies dan ook niet in mijn elleboog maar eronder met de elleboog boven mijn neus, dus de lucht gaat alleen eronder.
:shock: geen wonder dat je de laatste tijd geen kabouters meer ziet.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 05 aug 2020 19:00

Aantal berichten naar Corona discussie verplaatst.
Hier verder met gerelateerde berichten.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 07 aug 2020 14:04

doctorwho schreef:
02 aug 2020 09:54
Maria schreef:
30 jul 2020 22:53
:shock: geen wonder dat je de laatste tijd geen kabouters meer ziet.
:lol: :lol:
--

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 aug 2020 11:07

In het nieuws komt men steeds vaker berichten tegen over stijgend geweld, stijgende criminaliteit en stijgend politieke onrust, Demonstraties voor en tegen van alles lijken frequenter en groter te worden. Het vertrouwen iin de autoriteiten (de politieke zowel als de wetenschappelijke) daalt en het vertrouwen in het eigen gelijk groeit. Ik maak me daar al enge tijd zorgen over, en besef dat het alles met de pandemie te maken heeft,

Even wat cijfertjes: In de VS zijn 180.000 doden gevallen en naarmijn inschatting hebben daardoor zo'n 36 miljoen mensen een kennis of familielid verloren. Maar het aantal mensen dat een uitkering aan vroeg omdat ze hun baan kwijt raakten was 51 miljoen. Zeker de helft daarvan had nog géén familielid of kennis verloren. Overigens schijnen er maar 16 miljoen werkloosheidsuitkeringen te lopen. vreemde zaak, maar ik ken de regels daar niet zo goed. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen (dat zijn in wetenschappelijke studies bijna altijd studenten 18-30 jaar oud) die zich volstrekt vervelen nog liever pijn lijden dan helemaal niets te doen en dat is in dit geval waarschijnlijk van toepassing. Behalve dat er weinig werk is is er ook weinig afleiding en dus grijpt men van alles aan om in aktie te komen, Je gaat niet naar een demonstratie als je naar je werk moet en je gaat geen rellen organizeren, als je je prima kunt vermaken in de kroeg of in het voetbalstadion of waar dan ook. Dat valt nu allemaal weg en de verveling drijft met name jongelui tot allerlei risicovol gedrag. Niemand heeft een oplossing hiervoor, noch de wetenschap, noch de overheden. Wel de dwarsliggers. Die gaan uiteraard dwars liggen. Dat is beter dan verveling. Het internet biedt ook afleiding, maar stort ons dieper in de echokamer. We vinden ongetwijfeld lieden die ons reeds aanwezige oordeel bevestigen. Hetgeen tot nog meer tweespalt leidt. En dan gaan we weer de straat op.

Ik ben weliswaar te oud voordie zaken, maar het lijkt allemaal prima verklaarbaar.
Ik wens u alle goeds

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 30 aug 2020 11:12

Ja, en het kan ook leiden tot oorlog. Waar de massa's (politiek) instabiel worden, daar moet je oppassen en hopen op het beste.
Volgens mij was het middel nóg erger dan de kwaal.
Wat niet wil zeggen, dat men het zomaar had moeten laten gaan uiteraard.
Maar je moet echt uiterste voorzichtigheid en zorgvuldigheid toepassen als je een pandemie wilt beteugelen.
--

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 aug 2020 11:42

Peter van Velzen schreef:
30 aug 2020 11:07
Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen (dat zijn in wetenschappelijke studies bijna altijd studenten 18-30 jaar oud) die zich volstrekt vervelen nog liever pijn lijden dan helemaal niets te doen en dat is in dit geval waarschijnlijk van toepassing. Behalve dat er weinig werk is is er ook weinig afleiding en dus grijpt men van alles aan om in aktie te komen, Je gaat niet naar een demonstratie als je naar je werk moet en je gaat geen rellen organizeren, als je je prima kunt vermaken in de kroeg of in het voetbalstadion of waar dan ook. Dat valt nu allemaal weg en de verveling drijft met name jongelui tot allerlei risicovol gedrag. Niemand heeft een oplossing hiervoor, noch de wetenschap, noch de overheden. Wel de dwarsliggers. Die gaan uiteraard dwars liggen. Dat is beter dan verveling.
Ik ben dat toch geneigd te denken aan strenger straffen. We hebben in dit land een democratisch gekozen regering en als deze besluit dat we 1,5 m. afstand moeten houden (omdat ze zich gebaseerd hebben op wetenschappelijk onderzoek) dan houden we ons aan die maatregel. Achteraf KAN blijken dat die maatregel niet helemaal correct was, maar op het moment leek/lijkt dit het beste.
Betogen (op juiste afstand) mag en ga je de boel bewust lopen verstieren krijg je te maken met lik op stuk beleid. Want wordt het geaccepteerd als je door rood rijdt, je aangehouden wordt en een bekeuring krijgt dat je de banden van de politieauto lek steekt?
Dit is wat nu gebeurt. Er wordt vernield en geplunderd en omdat sommige raddraaiers nog minderjarig zijn(!) wordt het gezicht in de media geblurred.
OPPAKKEN en duidelijk maken dat dit in dit land niet getolereerd wordt.
Wat mij vooral sterkt in deze overtuiging is dat het aantal vernielingen e.d. enorm aan het toenemen is. Mensen hebben er blijkbaar vertrouwen in dat ze er wel goed mee weg zullen komen. En dat is helaas ook zo.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie