Een poging.
Misschien rammelt het op bepaalde punten, maar graag ter overweging van wat ik bedoel te zeggen en te vragen.
Zijn wij een hoeveelheid lukraak gebundelde materie, die in de loop van het leven lukraak vervangen wordt?
Of zijn wij een hoeveelheid materie gebundeld vlg. een bepaald bouwplan?
Wat is hetgeen jou of mij een manifestatie doet zijn van twee verschillende mensen, terwijl we toch gevormd zijn door dezelfde soort onderdelen?
Wat maakt het verschil tussen twee verschillende merken of soorten computers?
Is dat de materie of is dat de rangschikking van materie vanaf en tot in de kleinste onderdelen?
Zijn dat de onderdelen zelf of is het de rangschikking volgens het bouwplan van die onderdelen?
Ben jij Maarten, omdat jij uit dezelfde materie bestaat als ik, Maria.
Of ben jij Maarten en ik Maria, omdat wij uit dezelfde materie bestaan, maar anders gerangschikt?
En wat als in de loop van de tijd, die computers vervangen zijn tot in de kleinste onderdelen, zijn het dan nog dezelfde soort computers of is het dan een heel ander soort apparaat of merk geworden.
Is de volgens bouwplan materieel vervangen mens hetzelfde op jonge of oudere leeftijd mens, of is hij iemand anders geworden, omdat hij niet meer uit dezelfde materie bestaat?