Make-up, een masker?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

justme

Make-up, een masker?

Bericht door justme » 25 sep 2020 17:26

Make-up is voor mij altijd een vraagstuk geweest. Is het een masker, of net niet?
Sommigen dragen het omdat in de lagere school de andere meiden het ook deden, omdat ze zich meer zelfzeker voelen, de beste versie van zichzelf willen zien, of omdat het gewoon fun is.
Mij lijkt het enorm gevaarlijk om dagelijks te gaan gebruiken, want voor je het weet kun je jezelf niet meer aanzien zonder. Is het erg om er afhankelijk van te worden? Hierbij spreek ik nog niet over voor/nadelen bij sollicitaties, en de nadelen voor de huid.
Een klein dagelijks gebeuren wat mij toch doet nadenken.

Naar aanleiding van
https://www.psychologytoday.com/us/blog ... ind-makeup

Alleen het gedeelte van de link wat na het = teken komt tussen youtube code.

Code: Selecteer alles

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=VkTbczyl-4Q[/youtube]
[youtube]VkTbczyl-4Q[/youtube]

Maria
Site Admin

Re: Make-up, een masker?

Bericht door Maria » 25 sep 2020 21:19

justme schreef:
25 sep 2020 17:26
Make-up is voor mij altijd een vraagstuk geweest. Is het een masker, of net niet?
Sommigen dragen het omdat in de lagere school de andere meiden het ook deden, omdat ze zich meer zelfzeker voelen, de beste versie van zichzelf willen zien, of omdat het gewoon fun is.
Mij lijkt het enorm gevaarlijk om dagelijks te gaan gebruiken, want voor je het weet kun je jezelf niet meer aanzien zonder. Is het erg om er afhankelijk van te worden? Hierbij spreek ik nog niet over voor/nadelen bij sollicitaties, en de nadelen voor de huid.
Een klein dagelijks gebeuren wat mij toch doet nadenken.

Naar aanleiding van
https://www.psychologytoday.com/us/blog ... ind-makeup
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=VkTbczyl-4Q[/youtube]
Het filmpje geeft eigenlijk al antwoord.
Afhankelijk van de omgeving, het waardeoordeel, passen zich de meningen aan.
Of is het het antwoord wat men wil promoten?
Het lijkt wel of de maker van de film de meisjes wil demotiveren make up te dragen.

Ik zou wel willen weten of er een ideologie achter dit filmpje en dit artikel steekt.
Het lijkt haast propaganda voor een puur natuur leven en een "je bent goed zoals je bent" pushing.
Haast moraliserend en de meiden wat wil leren.
Allemaal eerst met make up en zich later allemaal prima voelend zonder.
Jongens make up lijkt niet in de gedachten op te komen.

Make up is van alle tijden, maar ook van tijden voor degenen, dat het wilden en kon betalen.
Zo dus ook beperkt tot een aantal culturen en ook miniculturen.
Het komt me zo bekend voor van de 60er jaren.
Alleen de leeftijd is wat naar voren geschoven, maar dat is puberteitsleeftijd bij meisjes ook.
Toen was het begin van het make up uit proberen en later permanent dragen vanaf 14-15 jaar.

Hecht er niet teveel waarde aan, want het is wat het is. Groter en volwassen willen lijken en voorbeelden imiteren.
Er wordt gewerkt aan het vormen van de eigen identiteit, maar met de media en reclame en de BNN-ers, en vooral uiteindelijk met het voorbeeld van de volwassen vrouwen in de eigen omgeving.
Op een bepaalde leeftijd wordt het "volwassen willen zijn" van minder belang en zal dit bij velen ook weer veranderen.
Ook wordt er meer bewust overgedacht.
Zoals: Is dit soort huidverzorging wel nodig bij een jonge huid?
En volgt de eigen keuze:
De één zal het blijven gebruiken en anderen niet of verschillend bij verschillende gelegenheden.

Leer jeugd zelfstandig denken en gaan voor de eigengevoelens en meningen. En zich zo min mogelijk laten leiden door waardeoordelen van anderen.
Soms is een proef nodig zoals in dit filmpje.
Maar meestal destilleert het zich uit in de loop van de tijd.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 28 sep 2020 13:35

De mens AAPT na. Hoe gezichtsversiering ooit ontstaan is, weet ik niet, maar vandaag de dag menen we niet meer zonder te kunnen. En eerlijk is eerlijk, soms stimuleren we t zelf bij de ander. Kopieergedrag...evenals kleding/sieraden e.d
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Frits
Forum fan

Bericht door Frits » 28 sep 2020 14:15

justme schreef:
Beste,

Jouw filmpje en artikel beperken zich tot meisjes en vrouwen. Maar voor mannen geldt toch hetzelfde? Zij dragen baarden en snorren. Masker of niet? Voor sommigen wel, voor anderen niet. Nietzsche droeg een enorme walrussnor. Er bestaat geen twijfel over dat hij zich wilde verbergen voor de buitenwereld die hem vijandig was.

Er zitten volgens mij twee aspecten aan jouw vraag die je eigenlijk al impliciet hebt benoemd:

1) Make-up kan een manier zijn om je voor de omgeving te verbergen vanuit onzekerheid, bescheidenheid of je anders voor willen doen dan je bent. Je wilt graag tot een groep behoren en ontleent daar je zekerheid en identiteit aan ten koste van je individualiteit

2) Make-up kan ook een manier zijn om bepaalde karakteristieken te accentueren. Je kunt je daarmee sterker profileren. In dat geval is er sprake van zelfvertrouwen, trots en zelfbewustzijn, zeker als je daarmee afwijkt van het groepsgedrag.

Kort samengevat: Met welke intentie 'versier' je jezelf? Met welke intentie gebruik je schoonheidsmiddelen of laat je een baard staan of snor?

groet Frits
Er bestaan geen feiten, alleen interpretaties (Nietzsche)

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 29 sep 2020 08:34

Justme schreef:. .
. .
Mij lijkt het enorm gevaarlijk om dagelijks te gaan gebruiken, want voor je het weet kun je jezelf niet meer aanzien zonder. Is het erg om er afhankelijk van te worden?
Kijk eerst eens naar de rest van het leven dat allerlei uiterlijk vertoon, van aanlokkelijk via onopvallend tot afschrikkend, tentoon spreidt vanwege het kennelijke effect op de omgeving.
Denk aan voorbeelden als de wenkkrab en pauweveren, aan wandelende takken en verkleurende octopussen, aan opblazende salamanders en katten.

En overpeins dan dat al dat gedrag bij mensen nog wordt versterkt door het zogenaamd bewust overwegen en een "jezelf niet meer aanzien zonder" en er kennelijk afhankelijk van te zijn als ware je een soort wenkkrab.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 30 sep 2020 10:30

Make-up is net als elk ander consumptiemiddel iets dat door eindeloze publiciteit op televisie, internet, radio enzovoort via beelden telkens wordt geassocieerd met gelukkige mensen, succesvolle mensen, mooie stranden, exotische eilanden en andere luxe-producten. Zo leg je op de duur in je hersenen de link tussen 'deze make up gebruiken' of 'dit doen met mijn huid', zal mij associëren met succes. Dan zullen anderen mij aanvaarden of niet afwijzen. Dit maakt deel uit van de psychologie van het willen verkopen van consumptiegoederen. Net zoals dat bepaalde merkkledij dragen geassocieerd is met succes, geluk en luxe in films en media. Ik zie dat vooral ook in films met helden die bepaalde kledij dragen of bepaalde handelingen stellen. Dat heeft een invloed op je onbewuste denken van waar geluk en succes mee samenhangen en ongeluk en pech mee geassocieerd zijn.

Op een gezonde manier 'netjes voor de dag komen' bij bepaalde gelegenheden is wenselijk, maar wanneer het een obsessie wordt of wanneer je je niet goed gaat voelen indien je er niet goed uitzien volgens de door media opgedrongen normen, dan is er een probleem mijns insziens.

Daarnaast zijn er, zoals Dikkemick hierboven al zei, spiegelneuronen: we doen wat gelijke anderen (peers) doen. We hebben de neiging te kopiëren. Spiegelneuronen zijn neuronen in de hersenen die ons automatisch anderen gedrag van anderen doet overnemen. Zoals kledij, manier van spreken, bepaalde gedragingen enzovoort. Als je je bij iets niet goed voelt, dien je je af te vragen: wil ik hier wel in meegaan?
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

Frits
Forum fan

Bericht door Frits » 30 sep 2020 11:11

MaartenV schreef:
30 sep 2020 10:30
Als je je bij iets niet goed voelt, dien je je af te vragen: wil ik hier wel in meegaan?
Beste Maarten,

Volgens mij is de vraag in dit geval: "Waarom voel ik mij er niet goed bij?" relevanter. Gevoelens zijn het resultaat van mijn opvoeding en de omgeving waar ik vandaan kom. We zijn nu eenmaal het resultaat van eeuwenlange indoctrinatie. Het maakt nogal een verschil of ik uit een streng christelijk milieu kom of een vrije opvoeding heb genoten in een Amsterdamse volksbuurt. Dat is de 'klik' die in de hersenen wordt gemaakt! Wat vond mijn moeder, mijn omgeving, mijn onderwijzer(es) er destijds van. Die sporen zijn diep getrokken en je kunt er moeilijk aan ontsnappen.

Uit jouw benadering krijg ik de indruk dat de reclame bepalend is. Natuurlijk is het van invloed, maar dan vooral op mensen die minder zelfbewust zijn. Niet iedereen laat zich verleiden door een reclameblok! Daarmee onderschat je de mens, en zeker de vrouw! Een vrouw die bewust make-up gebruikt zal het een zorg zijn of een ander merk volgens de 'makers' mogelijk tot meer succes zou kunnen leiden. Ik heb een bijzonder zelfbewuste vrouw die zelf bepaalt of zij make-up gebruikt of niet, en zo ja welke! Geen reclameman of vrouw, zelfs ik kan daar iets aan veranderen. Zoals ik al eerder opmerkte is vooral bepalend de intentie waarmee make-up wordt gebruikt. Wil je je voor je omgeving verbergen, of wil je juist je eigen karakteristieken beter tot uitdrukking brengen? Dat komt ook dichter bij de vraag zoals die aanvankelijk door Justme is gesteld.

groet Frits

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 30 sep 2020 11:36

Indien reclame maar een beperkte invloed zou hebben op ons aankoopgedrag, zouden bedrijven er geen massa's geld aan geven. Zij denken immers louter economisch. Mochten uitgaven aan publiciteit niet baten, men zou ons er niet constant mee om de oren slaan. Het heeft veel meer invloed dan men denkt volgens mij. Men is zich zelfs niet bewust van de invloed die het heeft. Als je je verdiept in de sociale psychologie ontdek je dat je veel meer wordt beïnvloed door je omgeving dan je vermoedt. Je schrijft je eigen gedrag toe aan vrije wil, maar wordt onbewust beïnvloed door primes. Vaak zijn er onbewuste motieven voor een bepaald gedrag, aangedragen door de omgevingsinvloeden.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

Frits
Forum fan

Bericht door Frits » 30 sep 2020 14:16

MaartenV schreef:
30 sep 2020 11:36
Indien reclame maar een beperkte invloed zou hebben op ons aankoopgedrag, zouden bedrijven er geen massa's geld aan geven. Zij denken immers louter economisch. Mochten uitgaven aan publiciteit niet baten, men zou ons er niet constant mee om de oren slaan.
Beste Maarten,
Je bent bijzonder stellig, alsof je waarheden presenteert. Ik betwijfel die. Het feit dat bedrijven er massa's geld aan uitgeven is nog geen bewijs dat het zoveel effect heeft als jij veronderstelt. Ik ontken natuurlijk niet de invloed van reclame, maar als ik geen auto rijdt dan koop ik er ook geen. Ook niet als ik dagelijks reclame zie waarin het gemak ervan wordt aangeprezen. Ik laat me wellicht wel beïnvloeden als ik ten principale de keus heb gemaakt om een auto te kopen. Dan zou ik kunnen overwegen om een hybride of elektrische auto te kopen, omdat er zoveel informatie over wordt gegeven en er reclame voor wordt gemaakt. Natuurlijk is het voor velen moeilijk om aan het kuddegedrag te ontsnappen, maar dat betekent nog niet dat je het kuddegedrag als algemene norm kunt nemen. Dat is een hypothese die eenvoudig weerlegbaar is.
MaartenV schreef:
30 sep 2020 11:36
Als je je verdiept in de sociale psychologie ontdek je dat je veel meer wordt beïnvloed door je omgeving dan je vermoedt. Je schrijft je eigen gedrag toe aan vrije wil, maar wordt onbewust beïnvloed door primes.
Je gaat kennelijk uit van de veronderstelling dat ik mij niet in de sociale psychologie zou verdiepen. Bovendien veronderstel je dat ik mijn eigen gedrag toeschrijf aan vrije wil. Beide aannames zijn onjuist. Over de vrije wil hebben filosofen boeken volgeschreven. Ik wil er graag over discussiëren, maar dat zou buiten het kader van de vraag van Justme gaan. Je kunt er een nieuw onderwerp van maken, dan doe ik zeker mee. Voorlopig ga ik uit van een autonome Wil binnen de krijtlijnen van de omstandigheden waar ik geen invloed op kan hebben. En byu the way, Ik sprak over het make-up gedrag van mijn zelfbewuste vrouw en (nog) niet over mijn eigen gedrag. Natuurlijk wordt ook ik beïnvloed door mijn omgeving. Vanaf mijn wieg tot aan mijn graf zou ik zeggen; ik onderschat dat geenszins. Dat neemt niet weg dat voordat ik beïnvloed wordt er al vaak een onbewuste keuze is gemaakt die niet terug te voeren is op de reclame. Die keus is: Ik wil make-up gebruiken, want....... Dan komt de vraag: "Maar welke make-up". Dan wordt de reclame opeens van belang want iedere dag wordt ik beïnvloed door de 'wetenschappelijk bewezen' effecten van merk A of B.

groet Frits

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 okt 2020 03:03

In hoeverre bepaalt reclame het gebruik van make-up? Ik denk in zoverre als het het reeds aanweizge gedrag versterkt. In veel zonovergoten landen waren boeren altijd veel bruiner dan de hogere standen, En het waren met name de vrouwen uit de hogere standen die vaak binnen konden blijven en dus bleker waren. De oveheersing door de blekere Europeanen in de afgelopen eeuwen zullen dat effect nog hebben bevorderd. Thaise mensen achten in het algemmen een bleke huid ideaal. Vandaar dt reclame voor "WHITENERS" zo succesbol is. mijn lleindochter Peng was van nature al wat lichter vamhuid dan haar oudere halfzus Saai en is nu bleker dan de meeeste Europese vrouwn. Mijn niet door Thaise idealen aangetaste neef, vond daarentegen Saai de meer aantrekkelijke vrouw. Dat is een typisch cultureel verschil. Reclame hoeft niet altijd effectief te zijn. Net als in veel andere zaken gaat het om relatief succes. Als 10% van de bevolking je product koopt is dat veelal genoeg voor een betaalbaar artikel om er rijk mee te wordem. Maar uitgangspunt is dat je de (sub)cultuur volgt.

Een masker is het wellicht niet (en het helpt zeker niet tegen SARS-COV2), maar je kutn je wel voordoen als interessanter dan je bent. Het blijft echter een beetje eigenaardig dat, waar in de dierenwereld het meestal de mannetjes zijn die zich uitdossen, het in de mensenwereld juist andersom is. Althans tegenwoordig, Ik vermoed samenhang met de onderdrukking van vrouwen, waardoor ze niet langer de kiezende partij zijn. Maar waar ontstond die onderdrukking dan door. Wellicht door de invloed van veroveraars? En die werden weeer aangetrokken door de relatieve rijkdoom van de vruchtbare landbouwgebieden? Sommige theoretiche denkers wete het zeker. Maar klopt het wel? Waarschijnlijk wel, want onder jagers verzamelaars dos(s/t)en vaak ook de mannen zich uit.
Ik wens u alle goeds

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 01 okt 2020 07:17

justme schreef:
Het woord máscara betekent reeds ''masker''.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

malou
Forum fan

Bericht door malou » 01 okt 2020 09:48

ChaimNimsky schreef:
01 okt 2020 07:17
justme schreef:
Zo had ik het nog nooit bekeken. =D>

Dan ga ik elke dag met een masker de deur uit....
Er zal wel onzekerheid aan ten grondslag liggen denk ik/....[weet ik zeker]

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 01 okt 2020 10:03

ChaimNimsky schreef:
01 okt 2020 07:17
justme schreef:
En bella donna is een mooie vrouw, die vanwege de bij-effecten wat wazig ziet.

Roeland

Frits
Forum fan

Bericht door Frits » 01 okt 2020 10:47

heeck schreef:
01 okt 2020 10:03
Bedoel je de bijeffecten van de Atropa bella-donna? (Wolfskers)

Frits

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 01 okt 2020 11:07

Frits schreef:
01 okt 2020 10:47
heeck schreef:
01 okt 2020 10:03
Bedoel je de bijeffecten van de Atropa bella-donna? (Wolfskers)

Frits
Ja.
Tegenwoordig ook bij de oogarts ingedruppeld zodat die beter de macula-degeneratie etc. kan nalopen.
De uren daarna heb je vanwege het slechte zicht een rijverbod.

Angst geeft ook een verwijde pupil, wat tot vermeerderde zorgdrift aanleiding zou geven; vandaar het gebruik van bella-donna.

uit NRC van https://www.nrc.nl/nieuws/1995/10/26/pu ... 02-a427116
De pupil-boodschap komt ook bij anderen over. Heteroseksuele mannen vonden vrouwen met grotere pupillen op foto's aantrekkelijker. Dit effect trad zelfs op wanneer twee precies dezelfde afbeeldingen werden gebruikt, waarbij de pupillen op een van de foto's op kunstmatige wijze was vergroot. De vrouw met de grotere pupillen maakte een 'vrouwelijker' en 'zachtere' indruk, maar de proefpersonen hadden niet in de gaten waar dit in zat. Zij konden zelfs niet vertellen waarin de foto's verschilden. De vrouwen in de middeleeuwen en de renaissance waren wat dit betreft minder naïef.

Zij vergrootten hun pupillen kunstmatig met belladonna oogdruppels.
Roeland

Plaats reactie