justme schreef: ↑25 sep 2020 17:26
Make-up is voor mij altijd een vraagstuk geweest. Is het een masker, of net niet?
Sommigen dragen het omdat in de lagere school de andere meiden het ook deden, omdat ze zich meer zelfzeker voelen, de beste versie van zichzelf willen zien, of omdat het gewoon fun is.
Mij lijkt het enorm gevaarlijk om dagelijks te gaan gebruiken, want voor je het weet kun je jezelf niet meer aanzien zonder. Is het erg om er afhankelijk van te worden? Hierbij spreek ik nog niet over voor/nadelen bij sollicitaties, en de nadelen voor de huid.
Een klein dagelijks gebeuren wat mij toch doet nadenken.
Naar aanleiding van
https://www.psychologytoday.com/us/blog ... ind-makeup
[youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=VkTbczyl-4Q[/youtube]
Het filmpje geeft eigenlijk al antwoord.
Afhankelijk van de omgeving, het waardeoordeel, passen zich de meningen aan.
Of is het het antwoord wat men wil promoten?
Het lijkt wel of de maker van de film de meisjes wil demotiveren make up te dragen.
Ik zou wel willen weten of er een ideologie achter dit filmpje en dit artikel steekt.
Het lijkt haast propaganda voor een puur natuur leven en een "je bent goed zoals je bent" pushing.
Haast moraliserend en de meiden wat wil leren.
Allemaal eerst met make up en zich later allemaal prima voelend zonder.
Jongens make up lijkt niet in de gedachten op te komen.
Make up is van alle tijden, maar ook van tijden voor degenen, dat het wilden en kon betalen.
Zo dus ook beperkt tot een aantal culturen en ook miniculturen.
Het komt me zo bekend voor van de 60er jaren.
Alleen de leeftijd is wat naar voren geschoven, maar dat is puberteitsleeftijd bij meisjes ook.
Toen was het begin van het make up uit proberen en later permanent dragen vanaf 14-15 jaar.
Hecht er niet teveel waarde aan, want het is wat het is. Groter en volwassen willen lijken en voorbeelden imiteren.
Er wordt gewerkt aan het vormen van de eigen identiteit, maar met de media en reclame en de BNN-ers, en vooral uiteindelijk met het voorbeeld van de volwassen vrouwen in de eigen omgeving.
Op een bepaalde leeftijd wordt het "volwassen willen zijn" van minder belang en zal dit bij velen ook weer veranderen.
Ook wordt er meer bewust overgedacht.
Zoals: Is dit soort huidverzorging wel nodig bij een jonge huid?
En volgt de eigen keuze:
De één zal het blijven gebruiken en anderen niet of verschillend bij verschillende gelegenheden.
Leer jeugd zelfstandig denken en gaan voor de eigengevoelens en meningen. En zich zo min mogelijk laten leiden door waardeoordelen van anderen.
Soms is een proef nodig zoals in dit filmpje.
Maar meestal destilleert het zich uit in de loop van de tijd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.