Vrouwen zitten vol zorghormonen. ( Midas Dekker )

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann »

Kitty schreef:Ik ken genoeg mannen die hetero zijn en waar ik ook een heel goed gewoon contact heb hoor, zonder bijgedachten. Niet dat ik hun gedachten kan lezen natuurlijk.
Dat laatste is waarschijnlijk maar goed ook. ;)
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan
frans
Forum fan

Bericht door frans »

Wat de hele discussie met het glazen plafond betreft, ik vond de discussie niet echt interesant. Er is inderdaad een stuk ondervertegewoordiging van vrouwen aan de top. Ligt dat uitsluitend aan hormonen? Ik denk het niet, al kunnen we ze niet geheel uitsluiten. Het is denk ik ook niet zo dat vrouwen door mannen aktief worden tegengewerkt. Ze waren dus allebei wat kort door de bocht.
De achterstand van vrouwen in topfuncties heeft volgens mij een aantal oorzaken. Een daarvan, een historische/ demografische oorzaak wordt volgens mij vaak over het hoofd gezien. Ik zal een voorbeeld geven.
Het is nog niet zo heel lang geleden dat er aan heel veel studies minder vrouwen dan mannen begonnen. In bijvoorbeeld de studie medicijnen is het van zover ik weet pas sinds begin jaren 90 dat het aantal mannen en vrouwen onder aspirant artsen ongeveer gelijk is. Sindsdien zijn de dames ons voorbij gegaan en is er zelfs een vrouwen overschot onder studenten. Er zijn dus onder de oudere artsen (met doorgaans hogere functies) meer mannen dan vrouwen. Geen wonder dat dit effect zich ook bij de geslachtverdeling bij top functies voordoet. Simpelweg een demografisch effect binnen de artsenpopulatie dus. Dat trekt vanzelf bij, er is wat dat betreft geen enkele reden om in te grijpen.

groet

Frans
Plaats reactie