Jeremia 25:11 Uitgekomen profetie?
Moderator: Moderators
- Floris1976
- Forum fan
Jeremia 25:11 Uitgekomen profetie?
Klopt het dat onderstaande profetie uit Jeremia 25:11 is uitgekomen? Ik heb vaker gelezen dat profetieën na de feiten zouden zijn opgeschreven. Deze lijkt te kloppen zonder vervalsing? (Ik hoop van niet, want ik wil niet dat de bijbelse God waar is)
...dan zal dat gehele land tot een oord van puinhopen, tot een woestenij worden. Deze volken nu zullen de koning van Babel dienstbaar zijn zeventig jaren; maar na verloop van zeventig jaren zal Ik aan de koning van Babel en dit volk, luidt het woord des Heren , hun ongerechtigheid bezoeken, ook aan het land der Chaldeeën, en Ik zal dat tot eeuwige woestenijen maken.
Jeremia 25:11-12 NBG51
https://bible.com/bible/328/jer.25.11-12.NBG51
Humanisten zeggen dat het 48 jaar geduurd heeft:
Jeremiah 25:11 predicts the Jews would be captives in Babylon for 70 years, and II Chronicles 36:20-21 views the prophecy as fulfilled. But the Jews were taken into captivity by the Chaldeans when Jerusalem fell in 586 B.C.E. And Cyrus of Persia issued an order in 538 B.C.E. allowing them to return from Babylon to Judah. Thus, the Babylonian captivity lasted about 48 years.
Googlen biedt geen uitkomst. Als deze profetie letterlijk uitgekomen is dan vind ik dat wel heel bijzonder. Zelfs al zou het 48 jaar zijn.
...dan zal dat gehele land tot een oord van puinhopen, tot een woestenij worden. Deze volken nu zullen de koning van Babel dienstbaar zijn zeventig jaren; maar na verloop van zeventig jaren zal Ik aan de koning van Babel en dit volk, luidt het woord des Heren , hun ongerechtigheid bezoeken, ook aan het land der Chaldeeën, en Ik zal dat tot eeuwige woestenijen maken.
Humanisten zeggen dat het 48 jaar geduurd heeft:
Jeremiah 25:11 predicts the Jews would be captives in Babylon for 70 years, and II Chronicles 36:20-21 views the prophecy as fulfilled. But the Jews were taken into captivity by the Chaldeans when Jerusalem fell in 586 B.C.E. And Cyrus of Persia issued an order in 538 B.C.E. allowing them to return from Babylon to Judah. Thus, the Babylonian captivity lasted about 48 years.
Googlen biedt geen uitkomst. Als deze profetie letterlijk uitgekomen is dan vind ik dat wel heel bijzonder. Zelfs al zou het 48 jaar zijn.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
-
- Banned
Re: Jeremia 25:11 Uitgekomen profetie?
op welke gebeurtenis zou dit moetne slaan?
- Floris1976
- Forum fan
Er zijn zelfs meerdere profetieën hierover? Door verschillende profeten?
Wordt ik nu helemaal gek?
Of dit moet achteraf gebeurd zijn of het is waar?
https://seminary.bju.edu/theology-in-3d ... rs-or-not/
Wordt ik nu helemaal gek?
Of dit moet achteraf gebeurd zijn of het is waar?
https://seminary.bju.edu/theology-in-3d ... rs-or-not/
Laatst gewijzigd door Floris1976 op 20 nov 2020 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
- Floris1976
- Forum fan
De 70 jaar gevangenschap van de Israëlieten in Babylonie.
Ik lees zelfs dat meerdere profeten dit geprofeteerd hebben. Zie link in mijn post hierboven.
- Floris1976
- Forum fan
Alle genoemde teksten over de claim op een rijtje gezet. Op de profetie na is de rest achteraf. Maar hoe kan een profetie zo accuraat zijn? Wat denken jullie van dit alles. Mij maakt vooral Jeremia's profetie (Jeremiah 25:11) erg bang.
De profetie
Jeremiah 25:11
Dan zal dat gehele land tot een oord van puinhopen, tot een woestenij worden. Deze volken nu zullen de koning van Babel dienstbaar zijn zeventig jaren; maar na verloop van zeventig jaren zal Ik aan de koning van Babel en dit volk, luidt het woord des Heren , hun ongerechtigheid bezoeken, ook aan het land der Chaldeeën, en Ik zal dat tot eeuwige woestenijen maken. Dan zal Ik over dit land doen komen al mijn woorden die Ik daartegen gesproken heb, alles wat in dit boek geschreven staat, wat Jeremia over alle volken heeft geprofeteerd.
Jeremia 25:11-13 NBG51
https://bible.com/bible/328/jer.25.11-13.NBG51
Teksten hierover die achteraf of (in de eerste tekst) tijdens de gevangenschap geschreven zijn.
Deze laatsten wisten dus van de feiten zoals ze gebeurd waren. Dus minder beangstigend.
Zacharia 1:12
Toen nam de Engel des Heren het woord en zeide: Here der heerscharen, hoelang nog zult Gij zonder erbarmen zijn over Jeruzalem en over de steden van Juda, waarop Gij nu reeds zeventig jaren toornig zijt? De Here antwoordde daarop de engel die met mij sprak, met goede woorden, troostrijke woorden. Vervolgens zeide tot mij de engel die met mij sprak: Predik: zo zegt de Here der heerscharen: Ik ben voor Jeruzalem en voor Sion in grote ijver ontbrand, maar Ik ben zeer toornig op de overmoedige volken, die, terwijl Ik maar een weinig vertoornd was, meehielpen ten kwade. Daarom, zo zegt de Here : Ik keer in erbarming tot Jeruzalem weder; mijn huis zal daarin gebouwd worden, luidt het woord van de Here der heerscharen, en het meetsnoer zal over Jeruzalem gespannen worden.
Zacharia 1:12-16 NBG51
https://bible.com/bible/328/zec.1.12-16.NBG51
Toen kwam het woord van de Here der heerscharen tot mij: Zeg tot al het volk des lands en tot de priesters: wanneer gij in de vijfde en zevende maand hebt gevast en geklaagd nu al zeventig jaren lang, hebt gij dan inderdaad voor Mij gevast?
Zacharia 7:4-5 NBG51
https://bible.com/bible/328/zec.7.4-5.NBG51
Now in the first year of Cyrus king of Persia, that the word of the Lord by the mouth of Jeremiah might be fulfilled, the Lord stirred up the spirit of Cyrus king of Persia, that he made a proclamation throughout all his kingdom, and put it also in writing, saying,
Ezra 1:1 KJVAE
https://bible.com/bible/547/ezr.1.1.KJVAE
In het eerste jaar van Darius, de zoon van Ahasveros, uit het geslacht der Meden, die koning geworden was over het koninkrijk der Chaldeeën – in het eerste jaar van zijn koningschap lette ik, Daniël, in de boeken op het getal van de jaren, waarover het woord des Heren tot de profeet Jeremia gekomen was, dat Hij over de puinhopen van Jeruzalem zeventig jaar zou doen verlopen.
Daniël 9:1-2 NBG51
https://bible.com/bible/328/dan.9.1-2.NBG51
Een website claimt dat Mozes hier de gevangenschap van 70 jaar ook voorspeld. Dat zie ik niet.
En de Here verscheen in de tent in een wolkkolom, en de wolkkolom stond aan de ingang der tent. De Here zeide tot Mozes: Zie, gij gaat bij uw vaderen te ruste en dit volk zal overspelig de vreemde goden gaan nalopen van het land, waarin het komt; zij zullen Mij verlaten en mijn verbond verbreken, dat Ik met hen gesloten heb. Te dien dage zal mijn toorn tegen hen ontbranden, Ik zal hen verlaten en mijn aangezicht voor hen verbergen, zodat zij verteerd worden en vele rampen en benauwdheden hen treffen. Dan zullen zij te dien dage zeggen: Hebben die rampen ons niet daarom getroffen, omdat onze God niet in ons midden is?
Deuteronomium 31:15-17 NBG51
De profetie
Jeremiah 25:11
Dan zal dat gehele land tot een oord van puinhopen, tot een woestenij worden. Deze volken nu zullen de koning van Babel dienstbaar zijn zeventig jaren; maar na verloop van zeventig jaren zal Ik aan de koning van Babel en dit volk, luidt het woord des Heren , hun ongerechtigheid bezoeken, ook aan het land der Chaldeeën, en Ik zal dat tot eeuwige woestenijen maken. Dan zal Ik over dit land doen komen al mijn woorden die Ik daartegen gesproken heb, alles wat in dit boek geschreven staat, wat Jeremia over alle volken heeft geprofeteerd.
Jeremia 25:11-13 NBG51
https://bible.com/bible/328/jer.25.11-13.NBG51
Teksten hierover die achteraf of (in de eerste tekst) tijdens de gevangenschap geschreven zijn.
Deze laatsten wisten dus van de feiten zoals ze gebeurd waren. Dus minder beangstigend.
Zacharia 1:12
Toen nam de Engel des Heren het woord en zeide: Here der heerscharen, hoelang nog zult Gij zonder erbarmen zijn over Jeruzalem en over de steden van Juda, waarop Gij nu reeds zeventig jaren toornig zijt? De Here antwoordde daarop de engel die met mij sprak, met goede woorden, troostrijke woorden. Vervolgens zeide tot mij de engel die met mij sprak: Predik: zo zegt de Here der heerscharen: Ik ben voor Jeruzalem en voor Sion in grote ijver ontbrand, maar Ik ben zeer toornig op de overmoedige volken, die, terwijl Ik maar een weinig vertoornd was, meehielpen ten kwade. Daarom, zo zegt de Here : Ik keer in erbarming tot Jeruzalem weder; mijn huis zal daarin gebouwd worden, luidt het woord van de Here der heerscharen, en het meetsnoer zal over Jeruzalem gespannen worden.
Zacharia 1:12-16 NBG51
https://bible.com/bible/328/zec.1.12-16.NBG51
Toen kwam het woord van de Here der heerscharen tot mij: Zeg tot al het volk des lands en tot de priesters: wanneer gij in de vijfde en zevende maand hebt gevast en geklaagd nu al zeventig jaren lang, hebt gij dan inderdaad voor Mij gevast?
Zacharia 7:4-5 NBG51
https://bible.com/bible/328/zec.7.4-5.NBG51
Now in the first year of Cyrus king of Persia, that the word of the Lord by the mouth of Jeremiah might be fulfilled, the Lord stirred up the spirit of Cyrus king of Persia, that he made a proclamation throughout all his kingdom, and put it also in writing, saying,
Ezra 1:1 KJVAE
https://bible.com/bible/547/ezr.1.1.KJVAE
In het eerste jaar van Darius, de zoon van Ahasveros, uit het geslacht der Meden, die koning geworden was over het koninkrijk der Chaldeeën – in het eerste jaar van zijn koningschap lette ik, Daniël, in de boeken op het getal van de jaren, waarover het woord des Heren tot de profeet Jeremia gekomen was, dat Hij over de puinhopen van Jeruzalem zeventig jaar zou doen verlopen.
Daniël 9:1-2 NBG51
https://bible.com/bible/328/dan.9.1-2.NBG51
Een website claimt dat Mozes hier de gevangenschap van 70 jaar ook voorspeld. Dat zie ik niet.
En de Here verscheen in de tent in een wolkkolom, en de wolkkolom stond aan de ingang der tent. De Here zeide tot Mozes: Zie, gij gaat bij uw vaderen te ruste en dit volk zal overspelig de vreemde goden gaan nalopen van het land, waarin het komt; zij zullen Mij verlaten en mijn verbond verbreken, dat Ik met hen gesloten heb. Te dien dage zal mijn toorn tegen hen ontbranden, Ik zal hen verlaten en mijn aangezicht voor hen verbergen, zodat zij verteerd worden en vele rampen en benauwdheden hen treffen. Dan zullen zij te dien dage zeggen: Hebben die rampen ons niet daarom getroffen, omdat onze God niet in ons midden is?
-
- Banned
Dat ik het moet vragen bewijst natuurlijk dat de profetie, zoals altijd, onzin isFloris1976 schreef: ↑20 nov 2020 21:41De 70 jaar gevangenschap van de Israëlieten in Babylonie.
Ik lees zelfs dat meerdere profeten dit geprofeteerd hebben. Zie link in mijn post hierboven.

Vaag genoeg formuleren en de rest is inlegkunde en praat achteraf
- Floris1976
- Forum fan
Dan moet het ook onderbouwd te debunken zijn.appelfflap schreef: ↑20 nov 2020 23:58Dat ik het moet vragen bewijst natuurlijk dat de profetie, zoals altijd, onzin isFloris1976 schreef: ↑20 nov 2020 21:41De 70 jaar gevangenschap van de Israëlieten in Babylonie.
Ik lees zelfs dat meerdere profeten dit geprofeteerd hebben. Zie link in mijn post hierboven.![]()
Vaag genoeg formuleren en de rest is inlegkunde en praat achteraf
Er is een kleitablet, bekend als VAT 4956, die het 37ste regeringsjaar van Nebukadnezar II, in 568/567 BCE plaatst en niet in 588/587 BCE, wat voor deze profetie noodzakelijk zou zijn (geloof ik). IK weet niet meer precies hoe het zit, maar over die tablet kun je in de onderstaande link meer informatie vinden.
http://kristenfrihet.se/kf2/review.htm
http://kristenfrihet.se/kf2/review.htm
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- Peter van Velzen
- Site Admin
We weten helemaal niet welke teksten op welk moment in de geschiedenis zijn geschreven. De oorspronkelijke tekst is verloren gegaan en we hebben alleen nog latere kopiën.
Doorgaans dateert men een profetie die perfect uitgekomen is, als zijnde afkomstig van na de "voorspelde" gebeurtenis. Als de profetie halverwege ophoudt te kloppen is dat inderdaad de meest waarschijnlijke verklaring. Voor wie gelooft in helderziendheid,is dat uiteraard geen argument.
Verder is het ook mogelijk dat iemand een min of meer juiste voorspelling deed, en dat latere kopieïsten de "foutjes" in de details hebben "gecorrigeerd'.
Doorgaans dateert men een profetie die perfect uitgekomen is, als zijnde afkomstig van na de "voorspelde" gebeurtenis. Als de profetie halverwege ophoudt te kloppen is dat inderdaad de meest waarschijnlijke verklaring. Voor wie gelooft in helderziendheid,is dat uiteraard geen argument.
Verder is het ook mogelijk dat iemand een min of meer juiste voorspelling deed, en dat latere kopieïsten de "foutjes" in de details hebben "gecorrigeerd'.
Ik wens u alle goeds
Deze teksten over vermeende gebeurtenissen leggen en schuiven tot er een overeenkomst is is niet echt overtuigend. En een opperwezen dat 70 jaar boos blijft en zich dan geïnspireerd door een engel bedenkt 

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
-
- Banned
als er nauwelijks iets concreets staat?
je spreekt zowel over 70 als over 48 jaar bv. begin maar hé
doctor
we weten al langer dat die god een psychopaat is
1001 voorbeelden
om uw liefde voor mij te betuigen moet ge uw kleine de keel oversnijden, pas als het mes op de keel staat blijkt dat het maar om te lachen was
Een tekst met deze inhoudsbetekenis, in steeds andere bewoordingen, beschrijft wat er duizenden jaren steeds overal gezegd werd.Floris1976 schreef: ↑20 nov 2020 22:54 Alle genoemde teksten over de claim op een rijtje gezet. Op de profetie na is de rest achteraf. Maar hoe kan een profetie zo accuraat zijn? Wat denken jullie van dit alles. Mij maakt vooral Jeremia's profetie (Jeremiah 25:11) erg bang.
Als je niet luistert naar degenen die over je zijn gesteld, dan zal er rampspoed volgen.
Het is altijd weer: Luister naar de autoriteit en naar wie de baas is of anders heeft dat zijn gevolgen en meestal als die negatief zijn.
De waarschuwingen worden dan later profetieën genoemd, als de gevolgen ook zijn, zoals ze je zijn aangezegd.
Zo zijn de meeste ouders ook profeten, als het gaat om voorspellingen van wat er gebeurt als hun kinderen niet luisteren.
"Zie je wel, ik zei het toch.............."
Of dat nu ongelukken zijn (rampen) of niet gehoorzamen of ruzie met de vriendjes (represailles), maakt niet uit.
Het is voorspelbaar.
In geval van de Bijbel staat het OT er vol mee.
Sterker nog, er staat haast niets anders in, steeds weer andere tijden en gebeurtenissen.
Maar ook in het NT is de tendens niet anders.
Over dat accuraat zijn.

Wat ik zou doen als ik jou was, is niet de Bijbel verder uitpluizen, maar de seculiere geschiedenis van die tijd.
Te beginnen met Babilonië met ook een gedeelte over het Bijbelse Babilonië.
Bedenk wel, dat dit stukje Wiki geen historische waarde aangeeft, maar slechts beschrijft wat erover in de Bijbel te vinden is.
Vandaar uit kun je verder zoeken.
Dan zul je zien, dat je niets hebt aan het getal 70 als historische waarde.
Het getal 70 is in vroegere culturen één van de getallen waar een heilige betekenis aan wordt gehecht en zijn niet om letterlijk op te vatten.
Jezus zou ooit gezegd hebben op een vraag naar hoe vaak te vergeven: Vergeving tot zevenmaal zeventig maal.
Googel eens op "nummerologie", "getallenleer" of "getallensymboliek".
Ik vond deze.
Een zeer uitgebreide website over allerlei soorten religies en andere spirituele levensovertuigingen en geschiedenis.
Met een afdeling De getallenleer of numerologie van Pythagoras
Deze website is belangrijk voor dit onderwerp.
In de bijbel zijn getallen en getalswaarden nooit toevallig.
70 Herstel van alle dingen,
Zeventig is het universele getal dat het licht van God aan alle volken portretteert.
In Genesis 10 kiest van Noachs nageslacht zeventig geslachten die alle volken vertegenwoordigen. Dit is het wat het getal zeventig zijn betekenis geeft. Zo zien wij dus 10 kandelaren, met elk zeven lampen, om zeventig lichtstralen te verspreiden – voor elk volk een, 7 x 10 = 70 (volken).
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dit topic heeft wat mij betreft deze bedenking bevestigd: https://freethinker.nl/forum/viewtopic. ... 46#p581246
Zolang Floris1976 niet aan zichzelf werkt en een wat meer kritische houding ontwikkelt, vrees ik dat het ontkrachten van de individuele verhalen waarmee hij hier komt, weinig zoden aan de dijk zal brengen. Het is bijna te vergelijken met een kind dat 's avonds denkt dat er monster onder het bed zitten. Daar helpt het ook niet om elke avond opnieuw onder het bed te kijken en te bevestigen dat er (die avond) geen monster onder het bed zit. Zolang het idee van een monster onder het bed, door het kind enigszins serieus genomen wordt, zal de angst niet verdwijnen.
Ik vrees dat de situatie met Floris1976 erg vergelijkbaar is. Zolang hij het idee van de bijbel god op een of andere manier serieus blijft nemen, zal het maar een kwestie van tijd zijn voor hij ergens een nieuw verhaal tegenkomt dat zijn vrees weer aanwakkert en hij hier op het forum een nieuw topic opent.
Zolang Floris1976 niet aan zichzelf werkt en een wat meer kritische houding ontwikkelt, vrees ik dat het ontkrachten van de individuele verhalen waarmee hij hier komt, weinig zoden aan de dijk zal brengen. Het is bijna te vergelijken met een kind dat 's avonds denkt dat er monster onder het bed zitten. Daar helpt het ook niet om elke avond opnieuw onder het bed te kijken en te bevestigen dat er (die avond) geen monster onder het bed zit. Zolang het idee van een monster onder het bed, door het kind enigszins serieus genomen wordt, zal de angst niet verdwijnen.
Ik vrees dat de situatie met Floris1976 erg vergelijkbaar is. Zolang hij het idee van de bijbel god op een of andere manier serieus blijft nemen, zal het maar een kwestie van tijd zijn voor hij ergens een nieuw verhaal tegenkomt dat zijn vrees weer aanwakkert en hij hier op het forum een nieuw topic opent.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- Floris1976
- Forum fan
Nee hoor. Ik probeer gewoon een weg naar buiten te vinden. Deuren die dicht zijn laat ik dicht. Soms vind ik ongewild nieuwe deuren. Het is een proces.axxyanus schreef: ↑21 nov 2020 12:43 Dit topic heeft wat mij betreft deze bedenking bevestigd: https://freethinker.nl/forum/viewtopic. ... 46#p581246
Zolang je verder onderzoek alleen via de Bijbel en Bijbelgelovigen doet, zul je triggers vinden voor je angsten voor God.Floris1976 schreef: ↑21 nov 2020 13:50 Nee hoor. Ik probeer gewoon een weg naar buiten te vinden. Deuren die dicht zijn laat ik dicht. Soms vind ik ongewild nieuwe deuren. Het is een proces.
Waar het om draait is, dat je nog steeds gelovig bent.
En dat is niet alleen een indruk van mij, maar wat je steeds zelf duidelijk blijft maken.
Hoe kun je anders zeggen, dat je niet in zo'n wrede God van de Bijbel wil geloven en zo kwaad worden en je laten triggeren door iets wat niet bestaat?
Als je gelooft dat iets fantasie is, dan ben je er klaar mee. PUNT.
Angsten voor oude ingeslepen gedachten hebben de gewoonte om steeds weer op te poppen op de meest ongewilde momenten.
Als je iets gevorderd was in dit proces, dan zou je allang in het stadium moeten zijn dat je direct jezelf antwoord kunt geven.
Geleerd kun je hebben in de koop van de tijd, om je zelf te lachen en direct daarop dus te zeggen:
"Hoe is het mogelijk, allemaal oude hersenspinsels?"
Je bent nu nog steeds in het begin stadium, misschien van twijfel.
Je boosheid op God, die jou en anderen het leven zuur maakt.
Ga terug naar het proces in het eerste stadium en ben eerlijk tegen jezelf.
Geef jezelf dan eerst antwoord op jezelf. "Geloof ik in God?"
JA of NEE.
Maar niet jezelf iets wijsmaken en tegen jezelf liegen.
Ben eerlijk tegen jezelf.
Zolang je niet gewoon heel eerlijk en rigoreus een kort antwoord kunt geven, ben je beïnvloedbaar, steeds weer op nieuw, dan heb je nog steeds geloof, ook al is het op een andere manier dan vroeger.
Is je geloof weg, dan zul je je nog veel kunnen herinneren, zul je beseffen dat dat verleden is en ben je er niet meer bang voor vanwege gedachten als: stel dat..........
En heeft Axxyanus helemaal gelijk.
Zolang je open staat om fantasie verhalen voor waar aan te nemen, zal het duren dat je dit soort gedachten en dus ook dit soort angsten krijgt, die steeds weer draaien om het Bijbelgeloof.
Steeds andere, maar altijd draait het weer om die Bijbel-god.
Zijn de monsters in je leven verdwenen, omdat je werkelijk weet dat het fantasie gedachten zijn, dan zul je erover kunnen denken als zijnde fantasie, waar je ooit angsten om kreeg, maar nu niet meer.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.