appelfflap schreef: ↑27 nov 2020 08:04
dieren- of kinderfolter?
ik ken godsdiensten waar dit een redelijk essentieel deel van hun godsdienstbeleving is.
het probleem met godsdienstonzin is dat de default vaak wordt omgedraaid
normaal is dierenfolter voor iedereen verboden omwille van het welzijn vh dier. Bij godsdiensten moet je dan plots gaan argumenteren dat dierenfolter toch eigenlijk niet zo belangrijk is voor die godsdienstbeleving?
Iets dat je onmogelijk kunt beargumenteren omdat het een persoonlijke overtuiging is.
Je doelt met dierenfolter waarschijnlijk op onverdooft slachten. Maar niemand beweert dat het dier persé pijn moet lijden, Het was gewoon traditie. Het vloeide voort uit het verbod tegen het consumeren van bloed. (dat werd als "de ziel" het levenbrengend deel van het dier gezien). Mogelijkerwijs was het ritueel ooit een van de minst pijnlijke manieren om het dier te doden maar tegenwoordig kun je nog beter het dier verdoven. Dat was toen de traditie ontstond niet mogelijk. Door een traditie die wellicht ooit zinvol was, tot een goddelijk verbod om te vormen, heeft men de weg voor verbeteringen gesloten, Dat krijg je helaas als je er waandenkbeelden op na houdt.
Omdat men dierenleed minder erg acht dan mensenleed, neigen velen er toe om het toch maar toe te staan, maar wie er rationeel over na denkt, beseft dat er niemand belang bij heeft. De godheid niet, de gelovige niet en het dier dus allerminst. Omdat ik vrij zeker meen te weten dat pijn veroorzaken niet de bedoeling was en er ook in geen enkel "heilig"
boek ook maar over verdoving gesproken wordt, vindt ik het logischer om de verdoving wél verplicht te stellen. Jammergenoeg zijn de betreffende (waan)denkbeelden niet erg rationeel.
En inderdaad het probleem ligt niet zozeer in de originele richtlijn, maar in de persoonlijke overtuiging dat verdoving niet zou mogen. Daar heb je gelijk in, Ik kan er wel argumenten tegen aandragen, maar daarmee bewijs ik niet dat de gelovige er niet onder zou lijden, Een ingebeelde zieke voelt zich écht beroerd!
Met kinderfolter doel je waarschijnlijk op de besnijdenis. Ik heb geen idee wat daar de echte wortels van zijn. (dat god zou trachten onbesneden babies te doden, zoals in het verhaal over de kinderen van Mozes, lijkt mij pure onzin). Maar ik sta op het standpunt dat het kind een zelfstandig belang heeft dat dus niet geschaadt nag worden, WIe zich na zijn 18e verjaardag wil laten besnijden, gaat zijn gang maar, maar je mag het anderen - ook je eigen kinderen - niet aandoen tenzij er een medische noodzaak is, Daarin hebben we nog een lange strijd te voeren, want het oude testament beschouwt kinderen niet als zelfstandige personen, maar als eigendom van de vader. maar ook dat wordt doorkruist door persoonlijke overtuigingen. Want hoewel abortus daar uitdrukkelijk wél wordt toegestaan, als de vader dat wil, zijn vele gelovigen een andere overtuiging aangedaan. Ik denk dat we naast een strengere wetgeving ook een poging moeten doen de gelovigen in dit verband te "bekeren" tot een meer rationele visie. Velen zijn trouwens al om, want hoewel de meeste Amerikanen zich nog steeds "Christen" noemen, is een meerderheid "pro choice". Daar moeten er dus ook bij zijn die zich "Christen" noemen.
quote hersteld -- axxyanus