appelfflap schreef: ↑28 nov 2020 09:19
de vorm van dierenmishandeling maakt niet uit maar dat je nu beroep doet op traditie is veelzeggend.
Ik doe er geen beroep op, ik beweer alleen dat traditie vaak de oorzaak is van "religieuze" geboden. Het had - denk ik - oorspronkelijk geen godsdienstig doel. Maar leg dat mar eens aan een gelovige uit.
... maar de hamvraag is nog steeds dezelfde
valt dierenmishandeling onder godsdienstvrijheid of niet? Ik zou toch echt wel zeggen van niet.
volgens mij ook niet, maar als waandenkers mochten beweren van wel, zou een rechter er weleens in mee kunnen gaan, vrees ik. (omdat die rechter mensenrechten belangrijker acht dan dierenleed)
meisjes en jongens, verplicht uithuwelijken, de doorgedreven hersenspoeling, kindermisbruik, kinderarbeid, ... en noem maar op
Ik zou daar niet het woord "folteren" voor gebruiken. alhoewel het misschien meer leed veroorzaakt dan geseling, maar dat terzijde.
Met uitzondering van de hersenspoeling valt dit allemaal niet onder godsdienstvrijheid, Zover ik weet stelt geen enkele godsdienst uithuwlijking, kindermisbruik of kinderarbeid verplicht, Maar daar gaat het uiteraard niet om. Ook als een dat wél zou doen, dan nog is en blijf het in zowel mijn als in gerechtelijke ogen misdadig. Het zijn uiteraard wel weer tradities, en het oude testament staat het allemaal wél toe.
Blijft over de hersenspoeling, oftewel religieuze opvoeding, In tegenstelling tot de Nederlandse grondwet, ben ik van mening dat kinderen niet kunnen worden geacht een geloof te hebben voordat ze volwassen zijn (18 jaar). Pas dan zouden ze moeten kunnen kiezen of ze een waandenkbeeld willen omarmen of niet.
besnijdenis is ni zo moeilijk hoor.
mens als woestijnvolk, zand dat onder de voorhuid kruipt, ontsteekt en geen deftige hygiëne- en ontsmettingsmogelijkheden 5000j geleden.
Denk je? Zover ik weet ontstond het niet in de eigelijke woestijn, maar in Egypte. maar OK zand kan ook de nidata in waaien.
eigenlijk geen discussie waard maar een complete verkrachting vh concept godsdienstvrijheid zorgt plots voor dit soort non-discussies. Uiteraard ook de waanzin dat sommige ongelovigen plots mee in die redeneringen stappen.
Helemaal mee eens. Maar we zitten er mee opgescheepd. Als je anderen niet de vrijheid geeft om krom te denken vervalt helaas ook ons recht om recht te denken. En alswe ze niet het recht geven om idioot te doen, kunnen we ons zelf ook geen geintje meer veroorlofen. Dus zolang je er niemand behalve jezelf kwaad mee doet, moet alles mogen,