Gaat straks weer iedereen naar de kerk?
Moderator: Moderators
Gaat straks weer iedereen naar de kerk?
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/794100/D ... -nog-terug
Volgens het artikel zegt o.a. de EO dat straks 30% minder vaak naar de kerk gaat. Wordt dit straks net zo'n revolutie als bijvoorbeeld online shoppen?
Het blijkt dat men online kerkbezoeken vaker links laat liggen dan dan het daadwerkelijk bezoeken van een kerk waar je contact hebt met je medemens. Dat kan ook een soort van sociale druk zijn om aanwezig te zijn en gezien te worden. Met name de jeugd wordt een interessant verhaal wat zij straks gaan doen als er geen coronamaatregelen meer zijn.
Volgens het artikel zegt o.a. de EO dat straks 30% minder vaak naar de kerk gaat. Wordt dit straks net zo'n revolutie als bijvoorbeeld online shoppen?
Het blijkt dat men online kerkbezoeken vaker links laat liggen dan dan het daadwerkelijk bezoeken van een kerk waar je contact hebt met je medemens. Dat kan ook een soort van sociale druk zijn om aanwezig te zijn en gezien te worden. Met name de jeugd wordt een interessant verhaal wat zij straks gaan doen als er geen coronamaatregelen meer zijn.
Re: Gaat straks weer iedereen naar de kerk?
Wat dat betreft ben ik ook somber gestemd. Evenals wat reizen betreft. Er moet nu al voor sommige reizen worden uitgeweken naar 2023!
De mens vergeet heel snel en pakt alle oude gewoonten weer op.
Files, vliegen naar Turkije voor 30 euro, op de zaak werken en kerkbezoek.
De mens vergeet heel snel en pakt alle oude gewoonten weer op.
Files, vliegen naar Turkije voor 30 euro, op de zaak werken en kerkbezoek.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik ben ook benieuwd. Vorig jaar kwam ik de uitspraak tegen dat dit de kerk 10 jaar gaat kosten. De secularisatie krijgt een enorme duw. Mensen zijn vervreemd geraakt van het wekelijkse kerkbezoek. En dan denk ik dat jongeren hier het meest gevoelig voor zijn. De traditie is weg en alternatieven dienen zich aan. Ook de rol van religie in coronatijd is marginaal, het zijn de wetenschappers die de toon zetten. Hoe de biblebelt gelovigen hiermee omgaan dat is nog de vraag. Altijd gewend geweest om 2 of 3 keer per zondag naar de kerk te lopen en nu een hele tijd niet. Zouden ze wakker geschud zijn?lanier schreef: ↑10 mar 2021 19:01 https://www.rtvnoord.nl/nieuws/794100/D ... -nog-terug
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ik weet het niet, maar zou best kunnen.lanier schreef: ↑10 mar 2021 19:01 https://www.rtvnoord.nl/nieuws/794100/D ... -nog-terug
Kerkgang wordt vooral in stand gehouden door "de goede gewoonte".
Dus niet alleen door behoefte of nieuwsgierigheid naar de preek.
Dit naar voorbeeld van Jezus
Lukas 4 : 16
"En Hij kwam te Nazareth, daar Hij opgevoed was, en ging, naar Zijn gewoonte, op den dag des sabbats in de synagoge."
De routine eruit en het zal niet meer zo vanzelfsprekend zijn op zondagochtend op tijd op te staan en een zoveelste preek aan te gaan horen.
En je weet, als je bij een gewoonte gaat nadenken, dan is er ook altijd de keuzemogelijkheid om er niet aan te voldoen.
Dus te zeggen: Nee, deze keer maar niet.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Wist Lucas veel, er was daar helemaal geen synagoge. Die waren er alleen in de diapora.
Ik wens u alle goeds
Verwar je niet het begrip Tempel nl. die van Jeruzalem met andere plaatsen van samenkomst?Peter van Velzen schreef: ↑11 mar 2021 01:31Wist Lucas veel, er was daar helemaal geen synagoge. Die waren er alleen in de diapora.
Of de periode van het ontstaan van het begrip waar de synagoge voor staat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontstaan_van_de_synagoge
Mogelijkheden en plaatsen van samenkomst, die er overal al traditioneel waren in de oudheid, waaruit de diverse groeperingen van samenkomsten zijn gegroeid, zo ook de synagogen.
En later de liturgische invulling, om elkaar voor te lezen en onderwijzen uit de Thora is wsl. idd. ontstaan in Babylonië.
Voordien stond er nl. nog niets op schrift.
Speciale gebouwen zijn dan ook in eerste instantie niet noodzakelijk voor de synagogen, omdat er geen vast meubilair was en er geen offers werden gebracht en iedereen zo'n bijeenkomst thuis kon organiseren.
Over het ontstaan van de fysieke synagogen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontstaan_ ... -_37_v.Chr.)
De meeste theorieën houden in, dat er in de tijd van Jezus al synagogen waren.
Helaas zie ik toch vooral een nieuw soort religie opkomen, zoals altijd in tijden van crisis.Ook de rol van religie in coronatijd is marginaal, het zijn de wetenschappers die de toon zetten.
Sterk gekant tegen de wetenschap en een stuk schadelijker dan een paar kerkgangers op de biblebelt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Er is gewoon een algemeen menselijke neiging om de informatiebronnen te wantrouwen, niet zozeer omdat daar aanleiding voor is, maar vooral om dat men de informatie minder prettig vindt. Struisvogelpolitiek, shoot the messenger, allemaal doodnormaal menselijk gedrag. Dat kan onder allerlei kopjes geschaard, en religie is daar een van.gerard_m schreef: ↑11 mar 2021 16:26Helaas zie ik toch vooral een nieuw soort religie opkomen, zoals altijd in tijden van crisis.Ook de rol van religie in coronatijd is marginaal, het zijn de wetenschappers die de toon zetten.
Sterk gekant tegen de wetenschap en een stuk schadelijker dan een paar kerkgangers op de biblebelt.
Het vervelende van dit virus is natuurlijk dat het bij uitstek een beroep doet op collectieve verantwoordelijkheid t.a.v. een onzichtbaar fenomeen, en dat mensen niet zo heel erg goed zijn in het nemen van collectieve verantwoordelijkheid. We kunnen het allemaal best goed bedenken, maar gedragsverandering is gewoon heel moeilijk. Hetzelfde speelt bij klimaat, het eten van veel vlees, bovenmatig voortplanten, etc. Allemaal buitengewoon onverantwoordelijke zaken, maar wij kuddedieren doen gewoon wat we gewend waren, het lukt ons hooguit om even te pauzeren.
Zo bezien zijn die viruswappieverhalen niet eens zo heel veel schadelijker dan het niet tot gedragsverandering kunnen komen. De een heeft een slecht verhaal en handelt daarnaar, en dat voelt natuurlijk fijner, maar een ander die een heel goed verhaal heeft, maar een beetje een bord voor z'n harses dat die daar eigenlijk niet zo heel erg naar handelt - of niet, geeft het ruiterlijk toe, maar verandert nog steeds niet - is niet per sé veel minder schadelijk.
Kijk ik naar mijzelf dan doe ik het wat betreft niet medewerken aan virusverspreiding best goed denk ik, maar dat is wel vooral geïnspireerd door de bonus dat ik dan zelf ook niet ziek hoef te zijn. Kijk ik naar energieverbruik, het eten van vlees en dat soort zaken, tja dan ben ik niet heel verantwoordelijk bezig, en daarin - niet ter geruststelling, integendeel - ben ik niet de enige. Allemaal buitengewoon schadelijk, en aan de voor handen zijnde kennis ligt het echt niet.
@ BDO:
Ik ben het grotendeels met je eens, maar ik zie toch ook een verschil tussen mensen die redelijk hun best doen om zich aan maatregelen te houden (al lukt dat niet altijd) en de " wappie" religieuzen die bijvoorbeeld actief desinformatie verspreiden en anti vaccinatie campagnes opstarten.
De " ongelovige" die niet altijd consequent is, zal ook niet snel naar knuffelsessies op het museumplein gaan, mondkapjes weigeren, etc.
Ook bij bijv. klimaat zie je dat veel mensen toch wel enigszins hun best doen iets van bijdrage te leveren, hoe beperkt ook.
Al is het maar stemmen op een partij die het probleem serieus neemt in plaats van maatregelen tegenwerkt.
Aan religieuze gedreven anti vaccinatie hadden we in het verleden polio uitbraken te danken. Dat zou zich zomaar kunnen herhalen met corona als deze " nieuwe religie" te groot wordt.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar ik zie toch ook een verschil tussen mensen die redelijk hun best doen om zich aan maatregelen te houden (al lukt dat niet altijd) en de " wappie" religieuzen die bijvoorbeeld actief desinformatie verspreiden en anti vaccinatie campagnes opstarten.
De " ongelovige" die niet altijd consequent is, zal ook niet snel naar knuffelsessies op het museumplein gaan, mondkapjes weigeren, etc.
Ook bij bijv. klimaat zie je dat veel mensen toch wel enigszins hun best doen iets van bijdrage te leveren, hoe beperkt ook.
Al is het maar stemmen op een partij die het probleem serieus neemt in plaats van maatregelen tegenwerkt.
Aan religieuze gedreven anti vaccinatie hadden we in het verleden polio uitbraken te danken. Dat zou zich zomaar kunnen herhalen met corona als deze " nieuwe religie" te groot wordt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
We zien ook op dat front nog altijd een enorme verspreiding van desinformatie en ook tegenwerking. En het zit ook wel zo diep dat we dat nog steeds niet als wappie-gedrag zien.gerard_m schreef: ↑11 mar 2021 17:42 @ BDO:
Zo'n vaccinatie/testpaspoort is natuurlijk het antwoord, want dat legt de verantwoordlijkheid precies terug waar die hoort. En daarom is zo'n GertJan Seegers ook zo'n vreselijk hypocriet figuur. De mond vol over ethische politiek en bescherming van ongeboren leven, maar bij de bescherming van geboren leven boeit het kennelijk allemaal niet zo erg als een paar christenfundi's de bescherming van de naaste dmv een faccin te veel polonaise aan hun lijf vinden.
Van mij mogen ook gewoon werkgevers, kinderopvang, en noem het allemaal maar gewoon zo'n paspoort eisen. Dat heeft niets met dwang tot vaccineren te maken, dat is gewoon verantwoordelijkheid terugleggen daar waar de vrijheid geëist wordt te doen alsof een virus niet bestaat.
Ik kan niet anders vinden, dan dat je gelijk hebt.BdO schreef: ↑11 mar 2021 17:59 Van mij mogen ook gewoon werkgevers, kinderopvang, en noem het allemaal maar gewoon zo'n paspoort eisen. Dat heeft niets met dwang tot vaccineren te maken, dat is gewoon verantwoordelijkheid terugleggen daar waar de vrijheid geëist wordt te doen alsof een virus niet bestaat.
Ieder zijn vrijheid, maar het mag zijn, dat dat meer gevaar oplevert voor anderen.
Dus dat kan niet zonder consequenties en regels om anderen te beschermen.
Wat denk je hoe het zal gaan met de kerkgang van velen, die voor de Corona toestanden altijd ter kerke gingen?
Corona perikelen gerelateerd?
Of toch meer een laatste zetje om daadwerkelijk te kiezen naar je overtuiging?
- Kerkgang verplicht voor gelovigen?
- Kerkgang zwaar geadviseerd door gelovigen, vooral en juist bij twijfel?
Of gewoon met de billen bloot.
- "Mij zegt het geloof van de geïnstitutioneerde kerken niets, dus ik blijf voortaan thuis of zoek mijn eigen groep, waar ik me thuis kan voelen."
Of
- "Waarom nog faken voor de goe-gemeenschap?"
Ik denk niet dat Corona een enorme invloed heeft op kerkgang. Kijk maar naar je eigen sociale activiteiten die je nu opgeeft vanwege corona. Die mis je. En het feit dat je ze mist geeft aan dat je die sociale activiteiten weer gaat oppakken als het voorbij is. Bij dat oppakken zal je gewoon terugvallen op de patronen die er waren.Maria schreef: ↑11 mar 2021 19:02Ik kan niet anders vinden, dan dat je gelijk hebt.BdO schreef: ↑11 mar 2021 17:59 Van mij mogen ook gewoon werkgevers, kinderopvang, en noem het allemaal maar gewoon zo'n paspoort eisen. Dat heeft niets met dwang tot vaccineren te maken, dat is gewoon verantwoordelijkheid terugleggen daar waar de vrijheid geëist wordt te doen alsof een virus niet bestaat.
Ieder zijn vrijheid, maar het mag zijn, dat dat meer gevaar oplevert voor anderen.
Dus dat kan niet zonder consequenties en regels om anderen te beschermen.
Wat denk je hoe het zal gaan met de kerkgang van velen, die voor de Corona toestanden altijd ter kerke gingen?
- "Mij zegt het geloof van de geïnstitutioneerde kerken niets, dus ik blijf voortaan thuis of zoek mijn eigen groep, waar ik me thuis kan voelen."
Of
Kerkgang staat natuurlijk ook niet op zichzelf. Het is een denken, een geloof, een cultuur, een identiteit. Een staat van twijfel gaat ook niet per sé over door uit een kerk te stappen. Je blijft twijfelen, alleen twijfelde je eerst weleens of je had moeten blijven, en daarna weleens of je er uit had moeten stappen. Dat het twijfelen ooit over zou gaan juist door er uit te stappen vergt juist voor twijfelaars behoorlijk wat geloof.
Dat geldt denk ik vooral voor de wat kleinere geloofsgemeenschappen.BdO schreef: ↑11 mar 2021 22:31Ik denk niet dat Corona een enorme invloed heeft op kerkgang. Kijk maar naar je eigen sociale activiteiten die je nu opgeeft vanwege corona. Die mis je. En het feit dat je ze mist geeft aan dat je die sociale activiteiten weer gaat oppakken als het voorbij is. Bij dat oppakken zal je gewoon terugvallen op de patronen die er waren.Maria schreef: ↑11 mar 2021 19:02 Wat denk je hoe het zal gaan met de kerkgang van velen, die voor de Corona toestanden altijd ter kerke gingen?
Of
Waar mensen elkaar persoonlijk kennen en ook ontmoeten buiten de kerkgang zelf om.'
Ik heb dat vroeger nooit zo meegemaakt in de grote Ger. Bonds kerken, die er toen waren, waar ik opgroeide.
Kerkgangers in grote gemeenten, die alleen naar de kerk gaan en daarna direct weer naar huis, hangen als los zand aan elkaar en zijn vooral gebonden binnen hun eigen gelovige families.
Later leerde ik andere gemeenschappen kennen.
Nog maar een paar honderd leden en soms nog geen 50 kerkbezoekers, elkaar persoonlijk kennen en ontmoeten door na de dienst met elkaar koffie te drinken.
Een steeds groter gedeelte ouderen, die gehaald worden en thuisgebracht.
Dat zijn heel andere gemeenschappen en zeker denk ik, dat die blij zijn als het weer als vanouds zal kunnen gaan.
Al dat.Kerkgang staat natuurlijk ook niet op zichzelf. Het is een denken, een geloof, een cultuur, een identiteit. Een staat van twijfel gaat ook niet per sé over door uit een kerk te stappen. Je blijft twijfelen, alleen twijfelde je eerst weleens of je had moeten blijven, en daarna weleens of je er uit had moeten stappen.
Dat het twijfelen ooit over zou gaan juist door er uit te stappen vergt juist voor twijfelaars behoorlijk wat geloof.
Vooral dat laatste is raak.
Maar laat nu de beslissing zelf alsnog de grootste zekerheid creëren.
Want die beslissing geeft richting aan het verdere denken en dan is dat niet meer te stoppen.
En daarvan denk ik dat deze Corona periode een belangrijke factor zal zijn.
Men zal zich afvragen:
Wat is er nu wezenlijk anders in mijn leven?
En de beslissing tot afstand nemen dan bevestigd zien in een gewoon doorgaan van het gewone leven.
Het leven buiten "het kerken" om dus niet verandert.
Had eigenlijk meer "einde der tijden" en een link naar openbaringen verwacht in deze tijden, maar lees hier weinig over. Vaccinatiepaspoort = teken van het beest, zoiets zeg maar.
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
Voor mij is deze Corona periode niet hetzelfde als het ervaren van het doorgaan van het gewone leven. Ik wil vooral weer terug naar een gewoon leven. Voor mij is dat inmiddels zonder kerk, maar als dat niet zo is.....Maria schreef: ↑11 mar 2021 22:53Dat geldt denk ik vooral voor de wat kleinere geloofsgemeenschappen.BdO schreef: ↑11 mar 2021 22:31Ik denk niet dat Corona een enorme invloed heeft op kerkgang. Kijk maar naar je eigen sociale activiteiten die je nu opgeeft vanwege corona. Die mis je. En het feit dat je ze mist geeft aan dat je die sociale activiteiten weer gaat oppakken als het voorbij is. Bij dat oppakken zal je gewoon terugvallen op de patronen die er waren.Maria schreef: ↑11 mar 2021 19:02 Wat denk je hoe het zal gaan met de kerkgang van velen, die voor de Corona toestanden altijd ter kerke gingen?
Of
Waar mensen elkaar persoonlijk kennen en ook ontmoeten buiten de kerkgang zelf om.'
Ik heb dat vroeger nooit zo meegemaakt in de grote Ger. Bonds kerken, die er toen waren, waar ik opgroeide.
Kerkgangers in grote gemeenten, die alleen naar de kerk gaan en daarna direct weer naar huis, hangen als los zand aan elkaar en zijn vooral gebonden binnen hun eigen gelovige families.
Later leerde ik andere gemeenschappen kennen.
Nog maar een paar honderd leden en soms nog geen 50 kerkbezoekers, elkaar persoonlijk kennen en ontmoeten door na de dienst met elkaar koffie te drinken.
Een steeds groter gedeelte ouderen, die gehaald worden en thuisgebracht.
Dat zijn heel andere gemeenschappen en zeker denk ik, dat die blij zijn als het weer als vanouds zal kunnen gaan.
Al dat.Kerkgang staat natuurlijk ook niet op zichzelf. Het is een denken, een geloof, een cultuur, een identiteit. Een staat van twijfel gaat ook niet per sé over door uit een kerk te stappen. Je blijft twijfelen, alleen twijfelde je eerst weleens of je had moeten blijven, en daarna weleens of je er uit had moeten stappen.
Dat het twijfelen ooit over zou gaan juist door er uit te stappen vergt juist voor twijfelaars behoorlijk wat geloof.![]()
Vooral dat laatste is raak.
Maar laat nu de beslissing zelf alsnog de grootste zekerheid creëren.
Want die beslissing geeft richting aan het verdere denken en dan is dat niet meer te stoppen.
En daarvan denk ik dat deze Corona periode een belangrijke factor zal zijn.
Men zal zich afvragen:
Wat is er nu wezenlijk anders in mijn leven?
En de beslissing tot afstand nemen dan bevestigd zien in een gewoon doorgaan van het gewone leven.
Voor heeft een jaartje buitenland destijds wel wat geholpen bij afstand nemen van de kerk. Het maakt het een beetje makkelijker en misschien net wat sneller. Als een corona-periode hetzelfde effect zou hebben dan kan het een zetje in de goede richting geven. Maar als enige factor is het onvoldoende. En bij veel mensen waarbij ook andere factoren spelen: die gaan toch wel een keer, of zijn al gegaan.