Sneeuwwitje
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Sneeuwwitje
"Spieglein, Spieglein. an der Wand,
Wer ist die Schönste im ganzen Land?"
Waarop de spiegel antwoorde:
"Frau Königin, Ihr seid die Schönste hier,
Aber Schneewittchen über den Bergen
Bei den sieben Zwergen
Ist noch tausendmal schöner als Ihr."
Wie of wat was Sneeuwwitje, en waar bevond ze zich?
Boven of voorbij de bergen maar tussen of onder de zeven dwergen?
Wat kan er met DE zeven dwergen bedoeld zijn. Er zijn veel meer dan zeven mensen die dwerggroei vertonen, maae het sprookje verwijst naar iets waar blijkbaar iedereen van wist dat er maar zeven van zijn. Er zouden volgens sommigen zeven zeeën zijn en zeven zonden, zeven hemelen en zeven planeten, er zijn zeven dagen in de week. Maar zeven dwergen?
Het valt mij in dat het Duitse woord Dwerg veel lijkt op het Nederlandse woord Zwerk dat hemel betekent. Dus wellicht was sneeuwwitje een hemellichaam? De zeven hemelen verwijst naar de zeven dwaalsterren (in het Grieks Planetes) te weten de zon, de maan en de vijf dichtstbijzijnde planeten die voor het blote oog zichtbaar bewogen tegen de achtergrond van de vaste sterren. Wat kon er nog meer zijn dat zich daar bij kon voegen?
Het antwoord is: Kometen.
Volgens Aristoteles waren kometen echter dingen die zich dichter bij bevonden dan de maan. Men vraagt zich af waarom. Was er misschien ooit een komeet voor de maan langs gevlogen? Dat moet een schitterend en mogelijk beangstigend gezicht geweest zijn. De komeet Ikeya–Seki uit 1965 had een maximale magnitude van -10 . Dat betekent dat ze bijna 100 maal helderder was dan de planeet Venus. Een komeet die voor de maan langs trok kan misschien wel 1000 keer meer hebben geschitterd dan “de koningin de hemels”.
Dus mogelijk was Sneeuwwitje oorspronkelijk een komeet?
Wer ist die Schönste im ganzen Land?"
Waarop de spiegel antwoorde:
"Frau Königin, Ihr seid die Schönste hier,
Aber Schneewittchen über den Bergen
Bei den sieben Zwergen
Ist noch tausendmal schöner als Ihr."
Wie of wat was Sneeuwwitje, en waar bevond ze zich?
Boven of voorbij de bergen maar tussen of onder de zeven dwergen?
Wat kan er met DE zeven dwergen bedoeld zijn. Er zijn veel meer dan zeven mensen die dwerggroei vertonen, maae het sprookje verwijst naar iets waar blijkbaar iedereen van wist dat er maar zeven van zijn. Er zouden volgens sommigen zeven zeeën zijn en zeven zonden, zeven hemelen en zeven planeten, er zijn zeven dagen in de week. Maar zeven dwergen?
Het valt mij in dat het Duitse woord Dwerg veel lijkt op het Nederlandse woord Zwerk dat hemel betekent. Dus wellicht was sneeuwwitje een hemellichaam? De zeven hemelen verwijst naar de zeven dwaalsterren (in het Grieks Planetes) te weten de zon, de maan en de vijf dichtstbijzijnde planeten die voor het blote oog zichtbaar bewogen tegen de achtergrond van de vaste sterren. Wat kon er nog meer zijn dat zich daar bij kon voegen?
Het antwoord is: Kometen.
Volgens Aristoteles waren kometen echter dingen die zich dichter bij bevonden dan de maan. Men vraagt zich af waarom. Was er misschien ooit een komeet voor de maan langs gevlogen? Dat moet een schitterend en mogelijk beangstigend gezicht geweest zijn. De komeet Ikeya–Seki uit 1965 had een maximale magnitude van -10 . Dat betekent dat ze bijna 100 maal helderder was dan de planeet Venus. Een komeet die voor de maan langs trok kan misschien wel 1000 keer meer hebben geschitterd dan “de koningin de hemels”.
Dus mogelijk was Sneeuwwitje oorspronkelijk een komeet?
Ik wens u alle goeds
-
- Banned
Re: Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is de zon en het licht
https://www.youtube.com/watch?v=StZcUAPRRac
https://www.youtube.com/watch?v=StZcUAPRRac
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik heb jaren geleden over Sneeuwwitje een Docu gezien.
(Het was een thema dag over sprookjes. op Sat-3 dacht ik)
Het wortel van het verhaal is niet zo gek oud (3/4-eeuwen als ik meten gaat terug op de een of andere Princes van een klein Duits-vorstendom.
Dat verbaasde me, ik dacht dat sprookjes bijna altijd oeroude wortels hadden.
PS.
Onlangs hoorde ik dat een aantal verhalen uit 1001 nacht in het Westen zijn geschreven. (Aladin en de wonderlamp)
(Het was een thema dag over sprookjes. op Sat-3 dacht ik)
Het wortel van het verhaal is niet zo gek oud (3/4-eeuwen als ik meten gaat terug op de een of andere Princes van een klein Duits-vorstendom.
PS.
Onlangs hoorde ik dat een aantal verhalen uit 1001 nacht in het Westen zijn geschreven. (Aladin en de wonderlamp)
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Ik ben dol op sprookjes. Heb vele boeken met sprookjes uit vele landen.
Vaak zijn klassieke sprookjes ouder dan de eerst opgeschreven tekst.
Voor wat het waard is:
https://www.elly-unterwegs.de/2016/08/2 ... ewittchen/
Vaak zijn klassieke sprookjes ouder dan de eerst opgeschreven tekst.
Voor wat het waard is:
https://www.elly-unterwegs.de/2016/08/2 ... ewittchen/
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Bedankt voor de Link.
Ook ik ben een liefhebber van Sprookjes.
(Spookjes waren meestal voor volwassenen bedoeld)
Wel dit over dwergen dat klopt denk ik niet goed.
Dwergen vormden vaak een soort maatschappen die aan mijnbouw deden.
Dat had twee redenen:
1. Ze waren klein en konden dus met smalle lage tunnels volstaan.
2. Ze waren vaak min of meer uitgestotenen vanwege hun postuur.
Ze hadden lange tijd geheime handelsroutes met Venetië waar ze hun edelstenen aan vaste afnemers verkochten.
Ook ik ben een liefhebber van Sprookjes.
(Spookjes waren meestal voor volwassenen bedoeld)
Wel dit over dwergen dat klopt denk ik niet goed.
Dwergen vormden vaak een soort maatschappen die aan mijnbouw deden.
Dat had twee redenen:
1. Ze waren klein en konden dus met smalle lage tunnels volstaan.
2. Ze waren vaak min of meer uitgestotenen vanwege hun postuur.
Ze hadden lange tijd geheime handelsroutes met Venetië waar ze hun edelstenen aan vaste afnemers verkochten.
- Peter van Velzen
- Site Admin
HEt een hoeft het ander niet uit te sluiten. Sommige delen van een verhaal kunnen elders "geleend" zijn.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 mar 2021 09:37 Het wortel van het verhaal is niet zo gek oud (3/4-eeuwen als ik meten gaat terug op de een of andere Princes van een klein Duits-vorstendom.
Gescheven? of Opgeschreven?PS.
Sprookjes worden doorgaans doorverteld, dus zijn ze meestal ouder dan de schriftelijke versie, maar ook kunnen doorverteldeverhalen gebaseerd zijn op wat eerder al eens werd opgeschreven,
Nog een kleinigheid om mijn suggestie te ondersteunenL Er waren niet alleen zeven dwergen, maar ieder droeg ookn zijn eigen licht. Ook logisch voor mijnwerkers natuurlijk, maar die graven onder de bergen, niet eroverheen, Ik heb ook ergens gelezen dat volgens een of andere versie de namen van de dwergen oorpronkelijk de dagen van de week waren, maar dat kan het gevolg zijn van het feit dat er zeven zouden zijn. (en dat kan allerlei oorzaken hebben),
Ik wens u alle goeds
Als we er van uitgaan dat het sprookje duizenden jaren oude wortels heeft, dan vermoed ik dat dit de oorspronkelijke betekenis was:
De zeven dwergen: het hemelgewelf, de wereld van de goden en godinnen.
Sneeuwwitje: de eeuwige ziel, de monade.
Slaap: de dood van het lichaam maar niet van de ziel.
Kus van de prins: bevruchting van een eicel, waardoor de ziel kan reïncarneren.
Het vermelden waard is dat het getal 7 ook terugkomt in de leeftijd van Sneeuwwitje. Toen ze 7 jaar oud werd, begon haar schoonheid die van de koningin te evenaren. Het getal 7 wordt al duizenden jaren geassocieerd met geluk, spiritualiteit en de ziel.
Het zou best kunnen dat een komeet de inspiratie heeft gevormd voor de allereerste versie van het verhaal, maar omdat Sneeuwwitje de heldin is van het verhaal, beschouw ik haar bovenal een vertegenwoordiger van het zelf.
De zeven dwergen: het hemelgewelf, de wereld van de goden en godinnen.
Sneeuwwitje: de eeuwige ziel, de monade.
Slaap: de dood van het lichaam maar niet van de ziel.
Kus van de prins: bevruchting van een eicel, waardoor de ziel kan reïncarneren.
Het vermelden waard is dat het getal 7 ook terugkomt in de leeftijd van Sneeuwwitje. Toen ze 7 jaar oud werd, begon haar schoonheid die van de koningin te evenaren. Het getal 7 wordt al duizenden jaren geassocieerd met geluk, spiritualiteit en de ziel.
Het zou best kunnen dat een komeet de inspiratie heeft gevormd voor de allereerste versie van het verhaal, maar omdat Sneeuwwitje de heldin is van het verhaal, beschouw ik haar bovenal een vertegenwoordiger van het zelf.
Nihil est sine ratio.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Er kunnen heel wat wortels zijn,(van verschillende leeftijden) Maar de bevruchting van de ei-cel niet, Sperma werd voor het eerst gezien door Anthonie van Leeuwenhoek in 1677 maar de ei-cel pas in 1827 door Karl Ernst van Baer. Maar iedern kan er uiteraard zijn eigen idee in kwijt, maar dat zijn uitlopers (geen wortels

De voorkeur voor het getal zeven is weliswaar zeer waarschijnlik ontleend aan de 7 planeten en/of de tijd tussen de ene maanfase en de andere maanfase (7,4 dagen) maar is daarna uiteraard haar eigen leven gaan leiden. Dat kan dus óók voldoende reden zijn geweest om zeven dwergen te introduceren,
Ik wens u alle goeds
Spermatozoïden, niet sperma in het algemeen. Het is al duizenden jaren bekend dat sperma een rol speelt in de bevruchting, zoals blijkt uit zeer expliciete Indiase en Iraanse mythen. Mijn uitspraak was iets te modern: ik had in plaats van "eicel" simpelweg "de vrouw" moeten schrijven. Maar de algemene strekking klopt: de kus van de prins is diens zaadlozing in een vrouw waardoor een nieuw lichaam wordt gecreëerd.Peter van Velzen schreef: ↑28 mar 2021 00:37Sperma werd voor het eerst gezien door Anthonie van Leeuwenhoek in 1677 maar de ei-cel pas in 1827 door Karl Ernst van Baer.
Nihil est sine ratio.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat zou kunnen, in Grimm hebben ze geen naam en ik ken geen versie waar ze die wel hebben.Peter van Velzen schreef: ↑27 mar 2021 02:06 Ik heb ook ergens gelezen dat volgens een of andere versie de namen van de dwergen oorpronkelijk de dagen van de week waren, maar dat kan het gevolg zijn van het feit dat er zeven zouden zijn. (en dat kan allerlei oorzaken hebben),
(Uitgezonderd de Disney versie.