Reïncarnatie in de diverse vormen.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO

Bericht door Maria »

Ivar schreef: 28 mar 2021 16:56
Maria schreef: 13 jan 2019 10:22 Wat reïncarneert er dus?
Dit zijn de eigenschappen van de ziel:
- eeuwig;
- buiten tijd en ruimte maar in staat om via een lichaam tijd en ruimte te beleven en daar invloed op uit te oefenen;
- is zonder dimensies en daarom niet waarneembaar of meetbaar;
- is de waarnemer (frequentiedomein singulariteit) waarin alle informatie van de verschillende zintuigen als één ervaring wordt beleefd;
- is noodzakelijk;
- is in wiskundig opzicht het domein van nul en oneindigheid, waarbij "nul" niet "niets" is maar dient te worden gezien vanuit het oogpunt van de zogenaamde Identiteit van Euler.

Het bestaan is zo geconfigureerd dat de ziel zich telkens opnieuw in een geschikt lichaam "plugt" (denk aan de films Avatar of The Matrix), tot deze verbinding door de dood wordt verbroken.
Weet je dat ik van dat wiskundige deel geen enkele jota begrijp?
Op de middelbare school had ik daar al een blinde vlek voor.

Van wat de rest van je uitleg betreft weet ik vanuit diverse bronnen wat ervan gezegd wordt en dus de theorie ervan.
Behalve dit. Dat is volkomen nieuw voor mij en eigenlijk wel grappig, zoals je het hier beschrijft.
Ivar schreef: 28 mar 2021 16:56Het bereiken van absolute verlichting is een buitengewoon opwindend proces, maar is het eenmaal bereikt, dan ontstaat er vroeg of laat verveling en besluit de ziel om het spel weer vanaf het begin te spelen. De opgeloste kubus wordt doelbewust ge-scrambled.
Maar voor alles:
Het blijft voor mij hypothetisch, omdat geen van alle vragen een oplossing brengt voor het voertuig van deze ziel, die er niet kan zijn zonder ons lichaam.
Daarom kan ik alleen meedenken en fantaseren, als ik dat metaforisch doe.
Of van een afstandje, zoals ik dat ook kan doen uit interesse naar de meningen van anderen, die ik toch niet kan delen.
Zoals jouw fantasie nu me doet glimlachen. :)
Ik weet niet of het misplaatst is, want ik ken je (nog) niet goed genoeg.

Ziel betekent voor mij de kern, het binnenste, het wezenlijke,
Dan blijft voor mij de ziel van de mens, de kern van zijn levend zijn.
Zoals alle leven een (levens)ziel heeft
En zelfs de meest belangrijke kern van veel materie aangeduid kan worden als de ziel.

ziel
De ziel is in religie en filosofie de niet-materiële essentie van mensen, vaak ook opgevat als synoniem voor de geest of het zelf.
Met deze eerste zin kan ik mee filosoferen, zolang er een verbintenis is met en gedragen wordt door materie.
Ook voor zover (nog) niet bekend.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Zover ik weet - maar ik weet niet veel - is het in het hindoeisme zowel als he Boeddhisme niet zozeer de ziel die reïncarneert (want die heeft geen veranderlijke eigenschappen), als wel het Karma (want dat verandert wél. Heb ik het helemaal mis of niet?

Als de meeste mensenin hun vorig leven dieren waren, zou dat dan niet juist tot verbeterng leiden? Immers: Dieren zijn verhoudingdgewijs onschuldig.

Uiteraard geloof ik niet in zielen en dus valt erniks te reincarneren, Maa de logica er om heen kan denk ik wel beter,
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Peter van Velzen schreef: 29 mar 2021 02:32 Zover ik weet - maar ik weet niet veel - is het in het hindoeisme zowel als he Boeddhisme niet zozeer de ziel die reïncarneert (want die heeft geen veranderlijke eigenschappen), als wel het Karma (want dat verandert wél. Heb ik het helemaal mis of niet?
Het is wel een bestaande ziel, die met zijn karma vanuit een vorig leven incarneert in een nieuw lichaam.
Geen karma ook geen reïncarnatie. Dat karma kun je dus niet ontlopen tijdens een leven.
Dat karma is meteen ook het enige wezenlijke van de ziel wat meekomt naar het nieuwe leven, namelijk de gevolgen en resultaten van de vroegere acties.
Maar door de nieuwe handelingen kan wel een nieuw karma ontstaan voor de toekomst.
En door los te komen van het rad van steeds weer opnieuw hetzelfde te reageren en te handelen als voorheen, (gehechtheid aan oud gedrag) kun je los komen van je karma. En is er ook geen wedergeboorte meer.
Verschillende invullingen van dit principe.
In het Westen is daar een leerproces van gemaakt voor de ziel naar vervolmaking tot hij is uitgeleerd.
Zie ook de bijdrage van Gerard en de reacties daarna.
viewtopic.php?p=559814#p559814
Ikzelf denk dat er veel waarheid in zit, voor de weg naar wijsheid en vrede met dit leven, maar dan uitsluitend binnen dit leven.
Als de meeste mensenin hun vorig leven dieren waren, zou dat dan niet juist tot verbeterng leiden? Immers: Dieren zijn verhoudingdgewijs onschuldig.

Ik denk dat je het andersom bedoelt? :)
Worden als de dieren in het veld of worden als kinderen? :wink:
Uiteraard geloof ik niet in zielen en dus valt erniks te reincarneren, Maa de logica er om heen kan denk ik wel beter,
De logische samenhang gaat dan ook verloren, als iedereen zijn eigen filosofietjes er op los gaat laten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Peter van Velzen schreef: 29 mar 2021 02:32 Als de meeste mensenin hun vorig leven dieren waren, zou dat dan niet juist tot verbeterng leiden? Immers: Dieren zijn verhoudingdgewijs onschuldig.
Interessante gedachte, waarover uiteenlopende gedachten bestaan.

Vanuit de reïncarnatie gedachte is een leven een ontwikkelingsproces van de ziel (tot het punt dat het zich uit deze cyclus weet te bevrijden: de staat van nirvana). Het pluspunt van leven op aarde in een stoffelijk lichaam, is dat de ziel zich kan manifesteren en daarmee ervaringen kan opdoen.
Dat gaat niet echt lekker in een dierenlichaam. Als je je voorstelt dat je met je huidige kennis, talenten, ambities en plannen in het lichaam van een kat bevindt, schiet dat niet erg op (tenzij je ambitie beperkt is tot je bakje leeg eten en bij iemand op schoot kruipen).

Essentieel is trouwens dat het begrip " schuld" een concept is uit Abrahamistische religies. Karma gaat over oorzaak en gevolg, niet over schuld en afrekening. Onschuld is dus geen doel op zich, in tegendeel. Een leven als dier vanwege " onschuld" zou geen functie hebben voor de ontwikkeling van je ziel.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

gerard_m schreef: 01 apr 2021 12:57 Essentieel is trouwens dat het begrip " schuld" een concept is uit Abrahamistische religies.
Dat klopt, maar het is er ook bij veel takken van het hindoeïsme ingeslopen, net als voorstellingen van de hel (Patala) waarin stoute mensen worden gemarteld door een handlanger van een monotheïstische oppergod.

Het klopt dat "karma als schuld en beloning" niet nodig is voor reïncarnatie. Ook "karma als levenslessen" is wat beperkt, maar beter dan het geloof in schuld en beloning.

De evolutie van de ziel is net als de Darwinistische evolutie van levensvormen: veelal geleidelijk met enkel wat kleine sprongetjes. Eenmaal mens, blijf je mens, tot de ziel er uiteindelijk zelf voor kiest om weer helemaal vanaf het begin te beginnen.
Nihil est sine ratio.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

HierEnNu schreef elders:
HierEnNu schreef: 19 okt 2024 12:51
Yours schreef: 18 okt 2024 14:05:scissors:
Ook ik ben ervan overtuigd dat er vlak voor de dood een levensschouw, zoals ik het noem, plaatsvindt. De gevoelservaringen op basis hiervan worden meegenomen, hetzij in het geval van een Bijna Dood Ervaring in het huidige leven, dan wel in een volgende reïncarnatie.
Hier volkomen Off-Topic uiteraard, maar wel bere-interessant! Voor mij althans ...

Zou je daarover wat willen/kunnen uitweiden in een daartoe bedoeld topic? Met name hoe je tot die overtuiging bent gekomen, want ik heb begrepen dat je een soort van ervaringsdeskundige bent, dus ik hoop dat je vanuit dat wat je ervaren hebt daar wat meer over kwijt wilt.

Echter bij voorkeur niet in hoofdstuk 'Wetenschap' dus, eerder in
'Occultisme, Newage, Alpha-cursus en sektarisme.' in topic Bij voorbaat dank: ik vind zulks oprecht interessant! :idea:
Ik heb over je verzoek nagedacht en hoewel ik inderdaad ervaringsdeskundige ben en zeker weet dat reïncarnatie bestaat, heb ik besloten er niet uitgebreid op in te gaan.

In de eerste plaats brengt dat een te grote inbreuk op mijn privacy met zich mee en ten tweede is er geen eenduidig antwoord te geven op alle vragen die er hieromtrent zijn, anders dan: er is geen dood, alleen maar eeuwig leven. Want het bestaan van wat de mens ten diepste is, de (reïncarnerende) ziel en daarmee samenhangend de geest, valt wetenschappelijk gezien niet te bewijzen.

Beletsel voor (persoonlijk) onderzoek is tevens dat er normaliter geen zicht is op vorige levens. Die barrière bestaat omdat functioneren nogal eens onmogelijk is als er kennis van en over vorige leven(s) is. En àls men door het wegvallen van die barrière, wat bij mij heeft plaatsgevonden, die kennis dan toch verworven heeft, is verificatie daarvan doorgaans onmogelijk. Het ‘gevoelsleven’ van de mens weet dan echter zeker dat reïncarnatie bestaat, wat de rede van de ander dan weer verwerpt.

Over reïncarnatie valt trouwens veel te vinden op het wereldwijde web. AI heeft vast ook een antwoord dat in die richting wijst. Ook het bestuderen van Bijna Dood Ervaringen kan je helpen om voor jezelf antwoorden te vinden. Bij dat alles is natuurlijk wel een gezond wantrouwen nodig om het kaf van het koren te scheiden.
Ik wens je veel succes met je eventuele zoektocht.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Yours schreef: 20 okt 2024 06:09 HierEnNu schreef elders:
Yours schreef: 18 okt 2024 14:05:scissors:
Ook ik ben ervan overtuigd dat er vlak voor de dood een levensschouw, zoals ik het noem, plaatsvindt. De gevoelservaringen op basis hiervan worden meegenomen, hetzij in het geval van een Bijna Dood Ervaring in het huidige leven, dan wel in een volgende reïncarnatie.
Hier volkomen Off-Topic uiteraard, maar wel bere-interessant! Voor mij althans ...

Zou je daarover wat willen/kunnen uitweiden in een daartoe bedoeld topic? Met name hoe je tot die overtuiging bent gekomen, want ik heb begrepen dat je een soort van ervaringsdeskundige bent, dus ik hoop dat je vanuit dat wat je ervaren hebt daar wat meer over kwijt wilt.

'Occultisme, Newage, Alpha-cursus en sektarisme.' in topic Bij voorbaat dank: ik vind zulks oprecht interessant! :idea:
Ik heb over je verzoek nagedacht en hoewel ik inderdaad ervaringsdeskundige ben en zeker weet dat reïncarnatie bestaat, heb ik besloten er niet uitgebreid op in te gaan.
Jammer en helaas, maar ik kan me daar wel iets bij voorstellen hoor! Toch bedankt dat je deze stap hebt gezet, alleen al omdat zulks mij ertoe brengt om sowieso dit topic ff door te nemen, maar ook hetgeen jij hier en nu schrijft is behulpzaam en maakt me er van bewust dat enige terughoudendheid wat betreft mijn eigen ervaringen misschien op zijn plaats is, zeker gezien het feit dat ik door mijn manier van communiceren toch al voortdurend onder het vergrootglas lig.
Los daarvan en nogmaals: hartstikke bedankt dat je überhaupt de moeite nam om te reageren.

Yours schreef:In de eerste plaats brengt dat een te grote inbreuk op mijn privacy met zich mee en ten tweede is er geen eenduidig antwoord te geven op alle vragen die er hieromtrent zijn, anders dan: er is geen dood, alleen maar eeuwig leven. Want het bestaan van wat de mens ten diepste is, de (reïncarnerende) ziel en daarmee samenhangend de geest, valt wetenschappelijk gezien niet te bewijzen.
Je plaatste jouw reactie [op mijn verzoek, en ook daarvoor dankjewel!] in dit topic en mochten er hier in dit topic medeforummers komen eisen dat Wetenschappelijk bewezen moet worden dat Reïncarnatie bestaat alvorens wij twee daar op onze geheel eigen manier over van mening willen wisselen, dan neem ik die betreffende medeforummer dermate serieus dat ik niet eens te kennen zal geven dat ik die medeforummer hier dan verder negeer.

Yours schreef:Beletsel voor (persoonlijk) onderzoek is tevens dat er normaliter geen zicht is op vorige levens. Die barrière bestaat omdat functioneren nogal eens onmogelijk is als er kennis van en over vorige leven(s) is. En àls men door het wegvallen van die barrière, wat bij mij heeft plaatsgevonden, die kennis dan toch verworven heeft, is verificatie daarvan doorgaans onmogelijk. Het ‘gevoelsleven’ van de mens weet dan echter zeker dat reïncarnatie bestaat, wat de rede van de ander dan weer verwerpt.
Kennelijk hebben we allebei ervaringen die er op wijzen dat Reïncarnatie bestaat zonder dat één van ons twee de pretentie heeft zulks te gaan bewijzen hier. Jij bent er zelfs van overtuigd dat Reïncarnatie bestaat, terwijl het voor mij een mogelijkheid uit vele anderen is, net zoals het dood zijn binnen de context van de Materialismefilosofie een mogelijkheid uit vele anderen is:
Wikipedia schreef:
Materialisme (filosofie)

Materialisme is een stroming binnen de filosofie die de werkelijkheid, ook emoties en andere processen in het menselijk brein, uiteindelijk herleidt tot materie; dit in tegenstelling tot het idealisme en tot het spiritualisme. Het 'zijn' brengt volgens het materialisme uiteindelijk het 'denken' voort. Bij kentheoretisch materialisme worden de objecten vanuit wetenschappelijk perspectief gereduceerd tot materie, zonder dat de filosofische uitspraak wordt gedaan dat deze objecten niets anders zijn dan materie.
Yours schreef:Over reïncarnatie valt trouwens veel te vinden op het wereldwijde web. AI heeft vast ook een antwoord dat in die richting wijst. Ook het bestuderen van Bijna Dood Ervaringen kan je helpen om voor jezelf antwoorden te vinden. Bij dat alles is natuurlijk wel een gezond wantrouwen nodig om het kaf van het koren te scheiden.
Daarvoor ben ik niet hier op Freethinker. Een mening die hier ter discussie wordt gesteld kan en mag hier over van gedachten worden gewisseld en bovendien ben ik niet op zoek naar kennis over Reïncarnatie die op het wereldwijde web en/of door middel van AI en/of het bestuderen van Bijna Dood Ervaringen te verkrijgen valt.

Ik ben weliswaar niet op zoek, maar heb jou wel gevonden, althans, ik heb jouw schrijfsel gevonden en hoopte dat je daarover wat zou willen/kunnen uitweiden. Misschien heb je ooit eerder over jouw eigen ervaringen geschreven waar je naar kunt verwijzen? Dan kan ik dat lezen en eventueel vragen over stellen die jij dan al dan niet beantwoordt? Ik zou het sowieso fijn vinden als jij en andere ervaringsdeskundigen in dit topic zouden anticiperen vanuit hun eigen ervaringsdeskundigheid en/of met kennis/ervaring van derden die hier niet mee discussiëren, maar die dan wel verdedigd worden.

Yours schreef:Ik wens je veel succes met je eventuele zoektocht.
Dankjewel! Mijn zoektocht is vooralsnog voorbij, want ik wil vinden! :wink:

+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gevonden Worden

Advaita was er altijd al
en juist omdat ik
er naar op zoek was
kon ik het nooit vinden,
maar telkens als ik
stop met zoeken en
dat 'verlies' accepterend
in gedachtenloze stilte,
dan vindt Advaita mij!

. . . . . . . . . . . . . . . . . #Gedicht#HierEnNu#Gevonden#Worden
+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gedicht Gevonden Worden.jpg
Gedicht Gevonden Worden.jpg (23.5 KiB) 523 keer bekeken
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

HierEnNu schreef: 20 okt 2024 21:16mochten er hier in dit topic medeforummers komen eisen dat Wetenschappelijk bewezen moet worden dat Reïncarnatie bestaat alvorens wij twee daar op onze geheel eigen manier over van mening willen wisselen, dan neem ik die betreffende medeforummer dermate serieus dat ik niet eens te kennen zal geven dat ik die medeforummer hier dan verder negeer.
En wat hebben yours en/of evt andere ervaringsdeskundigen er aan dat jij medeforummers gaat negeren wanneer ze om wetenschappelijk bewijs komen zeuren?

En hoe wil je van mening wisselen over ervaringen? Een ervaring is een ervaring en geen mening en valt er dus in dat opzicht niks te wisselen.

Ik ben overigens zelf ook ervaringsdeskundige en zou net als yours daar hier verder ook niet over uitwijden.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 20 okt 2024 23:21
HierEnNu schreef: 20 okt 2024 21:16mochten er hier in dit topic medeforummers komen eisen dat Wetenschappelijk bewezen moet worden dat Reïncarnatie bestaat alvorens wij twee daar op onze geheel eigen manier over van mening willen wisselen, dan neem ik die betreffende medeforummer dermate serieus dat ik niet eens te kennen zal geven dat ik die medeforummer hier dan verder negeer.
En wat hebben yours en/of evt andere ervaringsdeskundigen er aan dat jij medeforummers gaat negeren wanneer ze om wetenschappelijk bewijs komen zeuren?
Hoe moet ik dat weten? Vraag het ze zelf maar!
Maar ik ben met jou in gesprek nu, niet met die anderen.
Jij zou het kunnen zien als een voorbeeld hoe het ook kan,
hoe je ook met medeforummers om kunt gaan
die nou eenmaal wel Wetenschappelijk zijn onderlecht ... :idea:
Mus schreef:En hoe wil je van mening wisselen over ervaringen? Een ervaring is een ervaring en geen mening en valt er dus in dat opzicht niks te wisselen.
Als jij daar van overtuigd bent, kan ik met jou niet van mening wisselen en
zulks ga ik dan ook niet proberen.
Misschien kun je later nog eens terugkijken in dit topic. Stel je voor dat het hier dan gelukt is dan kun jij dat op je gemakkie teruglezen. Maar het zou uiteraard ook zo maar kunnen dat er na deze post hier nooit meer een letter geschreven wordt ... lachen toch! :wink:
Mus schreef:Ik ben overigens zelf ook ervaringsdeskundige en zou net als yours
daar hier verder ook niet over uitwijden.
Uitwijden betekent ‘wijder worden’ dus doe dat inderdaad maar liever niet hier,
maar als je hier niet over wilt uitweiden is dat ronduit jammer,
wat dat betreft zal ik jou dan moeten missen in dit topic ...
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Constructief gesprek hierboven!

Een persoonlijke ervaring is een persoonlijke ervaring. Daar is geen speld tussen te krijgen.
Als IK de grote Hatseflats ervaar, dan bestaat voor MIJ de grote Hatseflats.
Ervaringen zijn niet te weerleggen, de inhoudelijke uitleg van de ervaring misschien wel.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 21 okt 2024 09:22
Ervaringen zijn niet te weerleggen, de inhoudelijke uitleg van de ervaring misschien wel.
Zelfs dat laatste niet. De inhoud van de ervaring is alleen van waarde en nut voor degene die de ervaring heeft gehad, en staat op geen enkele wijze ter discussie en kan die ook niet staan.

Mijn doel is vervolgens niet om te bewijzen dat reïncarnatie al dan niet bestaat binnen het bewustzijn, dat is namelijk een ondoenlijke kwestie mbt hen die er binnen hun eigen systeem geen feeling mee hebben. Waar het meer om gaat is hoe ik dat wat ik daarbinnen ervaren heb heb kunnen integreren in mijn leven en op welke manier het mijn kijk naar hoe ik de wereld zie cq ervaar veranderd heeft en welke vervolgstappen daar vervolgens uit zijn voort gekomen.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

HierEnNu schreef: 21 okt 2024 00:43
Mus schreef: 20 okt 2024 23:21
HierEnNu schreef: 20 okt 2024 21:16

Hoe moet ik dat weten? Vraag het ze zelf maar!
Maar ik ben met jou in gesprek nu, niet met die anderen.
Jij zou het kunnen zien als een voorbeeld hoe het ook kan,
hoe je ook met medeforummers om kunt gaan
die nou eenmaal wel Wetenschappelijk zijn onderlecht ... :idea:
Verbaast het je dat ik bovenstaande een ietwat naïeve opstelling vind HierEnNu? We schrijven hier op een forum waar iedereen van alles kan vinden van iedereen. Denk je nu echt dat het wat uitmaakt dat jij de wetenschappelijk onderlegde hoofdmensen gaat negeren wanneer zij wetenschappelijk bewijs gaan eisen. Laat me je dan uit de droom helpen dat maakt ze werkelijk geen zak uit, als deze mensen prooi ruiken gaan ze er op af als een stelletje hongerige piranha’s. Je kunt het ze overigens niet eens kwalijk nemen want dat is hoe deze mensen in elkaar gestoken zijn.
Mus schreef:Ik ben overigens zelf ook ervaringsdeskundige en zou net als yours
daar hier verder ook niet over uitwijden.
Uitwijden betekent ‘wijder worden’ dus doe dat inderdaad maar liever niet hier,
maar als je hier niet over wilt uitweiden is dat ronduit jammer,
wat dat betreft zal ik jou dan moeten missen in dit topic ...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus schreef: 21 okt 2024 10:22
Zelfs dat laatste niet. De inhoud van de ervaring is alleen van waarde en nut voor degene die de ervaring heeft gehad, en staat op geen enkele wijze ter discussie en kan die ook niet staan.

Mijn doel is vervolgens niet om te bewijzen dat reïncarnatie al dan niet bestaat binnen het bewustzijn, dat is namelijk een ondoenlijke kwestie mbt hen die er binnen hun eigen systeem geen feeling mee hebben. Waar het meer om gaat is hoe ik dat wat ik daarbinnen ervaren heb heb kunnen integreren in mijn leven en op welke manier het mijn kijk naar hoe ik de wereld zie cq ervaar veranderd heeft en welke vervolgstappen daar vervolgens uit zijn voort gekomen.
Als dit soort ervaringen op positieve wijze wordt ingezet is dat voor de persoon prima (en ook de werkelijkheid)
Maar stel dat je intern via je gevoel doorkrijgt van je God dat je je eigen kind moet ombrengen, dan is nadere beschouwing wel gewenst lijkt me
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

HierEnNu schreef: 20 okt 2024 21:16
Yours schreef: 20 okt 2024 06:09 HierEnNu schreef elders:

Jammer en helaas, maar ik kan me daar wel iets bij voorstellen hoor! Toch bedankt dat je deze stap hebt gezet, alleen al omdat zulks mij ertoe brengt om sowieso dit topic ff door te nemen, maar ook hetgeen jij hier en nu schrijft is behulpzaam en maakt me er van bewust dat enige terughoudendheid wat betreft mijn eigen ervaringen misschien op zijn plaats is, zeker gezien het feit dat ik door mijn manier van communiceren toch al voortdurend onder het vergrootglas lig.
Los daarvan en nogmaals: hartstikke bedankt dat je überhaupt de moeite nam om te reageren.

Yours schreef:In de eerste plaats brengt dat een te grote inbreuk op mijn privacy met zich mee en ten tweede is er geen eenduidig antwoord te geven op alle vragen die er hieromtrent zijn, anders dan: er is geen dood, alleen maar eeuwig leven. Want het bestaan van wat de mens ten diepste is, de (reïncarnerende) ziel en daarmee samenhangend de geest, valt wetenschappelijk gezien niet te bewijzen.
Je plaatste jouw reactie [op mijn verzoek, en ook daarvoor dankjewel!] in dit topic en mochten er hier in dit topic medeforummers komen eisen dat Wetenschappelijk bewezen moet worden dat Reïncarnatie bestaat alvorens wij twee daar op onze geheel eigen manier over van mening willen wisselen, dan neem ik die betreffende medeforummer dermate serieus dat ik niet eens te kennen zal geven dat ik die medeforummer hier dan verder negeer.

Yours schreef:Beletsel voor (persoonlijk) onderzoek is tevens dat er normaliter geen zicht is op vorige levens. Die barrière bestaat omdat functioneren nogal eens onmogelijk is als er kennis van en over vorige leven(s) is. En àls men door het wegvallen van die barrière, wat bij mij heeft plaatsgevonden, die kennis dan toch verworven heeft, is verificatie daarvan doorgaans onmogelijk. Het ‘gevoelsleven’ van de mens weet dan echter zeker dat reïncarnatie bestaat, wat de rede van de ander dan weer verwerpt.
Kennelijk hebben we allebei ervaringen die er op wijzen dat Reïncarnatie bestaat zonder dat één van ons twee de pretentie heeft zulks te gaan bewijzen hier. Jij bent er zelfs van overtuigd dat Reïncarnatie bestaat, terwijl het voor mij een mogelijkheid uit vele anderen is, net zoals het dood zijn binnen de context van de Materialismefilosofie een mogelijkheid uit vele anderen is:
Wikipedia schreef:
Materialisme (filosofie)

Materialisme is een stroming binnen de filosofie die de werkelijkheid, ook emoties en andere processen in het menselijk brein, uiteindelijk herleidt tot materie; dit in tegenstelling tot het idealisme en tot het spiritualisme. Het 'zijn' brengt volgens het materialisme uiteindelijk het 'denken' voort. Bij kentheoretisch materialisme worden de objecten vanuit wetenschappelijk perspectief gereduceerd tot materie, zonder dat de filosofische uitspraak wordt gedaan dat deze objecten niets anders zijn dan materie.
Yours schreef:Over reïncarnatie valt trouwens veel te vinden op het wereldwijde web. AI heeft vast ook een antwoord dat in die richting wijst. Ook het bestuderen van Bijna Dood Ervaringen kan je helpen om voor jezelf antwoorden te vinden. Bij dat alles is natuurlijk wel een gezond wantrouwen nodig om het kaf van het koren te scheiden.
Daarvoor ben ik niet hier op Freethinker. Een mening die hier ter discussie wordt gesteld kan en mag hier over van gedachten worden gewisseld en bovendien ben ik niet op zoek naar kennis over Reïncarnatie die op het wereldwijde web en/of door middel van AI en/of het bestuderen van Bijna Dood Ervaringen te verkrijgen valt.

Ik ben weliswaar niet op zoek, maar heb jou wel gevonden, althans, ik heb jouw schrijfsel gevonden en hoopte dat je daarover wat zou willen/kunnen uitweiden. Misschien heb je ooit eerder over jouw eigen ervaringen geschreven waar je naar kunt verwijzen? Dan kan ik dat lezen en eventueel vragen over stellen die jij dan al dan niet beantwoordt? Ik zou het sowieso fijn vinden als jij en andere ervaringsdeskundigen in dit topic zouden anticiperen vanuit hun eigen ervaringsdeskundigheid en/of met kennis/ervaring van derden die hier niet mee discussiëren, maar die dan wel verdedigd worden.

Yours schreef:Ik wens je veel succes met je eventuele zoektocht.
Dankjewel! Mijn zoektocht is vooralsnog voorbij, want ik wil vinden! :wink:

+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gevonden Worden

Advaita was er altijd al
en juist omdat ik
er naar op zoek was
kon ik het nooit vinden,
maar telkens als ik
stop met zoeken en
dat 'verlies' accepterend
in gedachtenloze stilte,
dan vindt Advaita mij!

. . . . . . . . . . . . . . . . . #Gedicht#HierEnNu#Gevonden#Worden
+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gedicht Gevonden Worden.jpg
Dag HierEnNu,

Waar ik de afgelopen jaren regelmatig schrijf is www.geloofsgesprek.nl
Mijn roots liggen in de RKK-kerk, waar ik lang geleden afstand van heb genomen.
Houd er rekening mee dat als je je op dat forum begeeft, je regelmatig met o.a. bijbelteksten geconfronteerd wordt.
Ook zul je er wat bekende namen tegenkomen die hier ook schrijven…..
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Mus schreef: 21 okt 2024 10:22

Dag Mus,

Wellicht is het Forum Geloofsgesprek iets voor jou. Alhoewel reïncarnatie daar als zodanig, gezien de christelijke achtergrond, wel op weerstand stuit, kun je er toch vrij over spreken.
Wat mij betreft ook Welkom!
Plaats reactie