Wat is bewustzijn?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Ivar
Ervaren pen

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Ivar »

MaartenV schreef: 12 dec 2019 00:34 Anderzijds vraag ik me ook af wat dat betekent voor bijvoorbeeld mijn ledematen. Hebben de atomen of moleculen in mijn lichaam een afgescheiden bewustzijn op zichzelf volgens een panpsychist?
Niet dat ik mezelf een panpsychist beschouw maar:

1) Het woord en concept van "atoom" hoort bij het materialistische wereldbeeld, niet bij het panpsychisme of idealisme. "Atomen" hebben te maken met golffuncties, sinosoïden en photonen.

2) Bewustzijn is iets dat tot bloei komt in een levensvorm als de mens. Het woord is niet van toepassing op geest (Geist, spirit, mind) in het algemeen. Dus hoewel alles een manifestatie of uitdrukking is van geest, zijn alleen wij mensen (en in mindere mate de dieren) "bewust".
Nihil est sine ratio.
worteltje
Forum fan

Bericht door worteltje »

Wat een warrig verhaal. Onlogische zinnen, pseudowetenschappelijke termen... Ik ben in ieder geval geen panpsyhist! :roll:
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

worteltje schreef: 08 apr 2021 12:08 Wat een warrig verhaal. Onlogische zinnen, pseudowetenschappelijke termen... Ik ben in ieder geval geen panpsyhist! :roll:
Ik begrijp niet eens wat het is. :D
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
worteltje
Forum fan

Bericht door worteltje »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 08 apr 2021 12:13
worteltje schreef: 08 apr 2021 12:08 Wat een warrig verhaal. Onlogische zinnen, pseudowetenschappelijke termen... Ik ben in ieder geval geen panpsyhist! :roll:
Wie weet ben je het dan wel :D
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

worteltje schreef: 08 apr 2021 12:27
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 08 apr 2021 12:13
Wie weet ben je het dan wel :D
Oeijoe Oeijoe. =P~
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie