Don Diego schreef:Ik ben het niet met je eens dat wanneer je éénceligen in vriest dat ze dan dood moeten zijn. Je zet hun metabolisme stil, maar niet hun leven.
Wat is leven dan, als het niet het metabolisme is? Ga niet beginnen over morfogenetische velden of aura's, want die hebben ééncelligen niet, en bovendien zijn die dingen niet meet- of falsifiëerbaar.
Dat van die hond lijkt me stug, want wanneer de hersens geen zuurstof meer krijgen treedt er al snel een sterf proces in. Er moet dus toch een kunstmatig iets zijn geweest om de bloedsomloop op gang te houden en dan is het best mogelijk dat er geen hart activiteit nodig is en de hersens in een soort van rustfase, maar niet dood.
Mijn geheugen liet me in de steek, want het ging om een varken. En het artikel is helaas niet meer in het openbaar te krijgen tenzij je betaalt, maar je kunt
het begin hier nalezen. Ik stel voor dat je je grote woorden over leven en dood inslikt en aanpast. Zoals je kunt zien lag het dier niet aan de beademing en werd het hart niet kunstmatig gestimuleerd: toch is er geen hartslag, geen hersenaktiviteit, gedurende ongeveer twee-en-een-half uur. En toch daarna weer tot 'leven' gewekt. Het enige wat je nodig hebt is koude en apparatuur om het geheel weer aan de praat te krijgen.
Wat dan wel leven is kan ik niet uitleggen omdat het niet met de lineaal is te meten.
Bij het stellen van zo´n strakke grens zijn een hele boel zaken niet te verklaren of te beredeneren.
Met alle respect, je rent nu weg van je eigen argument onder het slaken van de kreet 'Maar ik heb tóch gelijk, hoor!'. Daarmee overtreed je alle discussieregels in het boekje: je hebt niet nagedacht over je eigen argument en je blijft liever volhouden aan je eigen denkbeelden ondanks steekhoudende tegenargumenten. Ik heb voorbeelden genoemd waarin ééncelligen en complexe organismen medisch gezien zo dood als een pier zijn (misschien beter om te spreken van een steen gezien de bovenstaande experimenten), maar wel weer tot leven kunnen worden gewekt. Het vereist preparatie en speciale omstandigheden, maar het is mogelijk.
Deze discussie zet ik niet verder voort: met slechte verliezers is het ook slecht discussiëren.