De jeugd van tegenwoordig

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Ivar
Ervaren pen

Re: De jeugd van tegenwoordig

Bericht door Ivar »

dikkemick schreef: 14 mei 2021 11:07 Ach...m'n opa en oma maakten zich destijds ook al zorgen. De maatschappij verandert gewoon.
Veel van het huidige verval is te traceren tot veranderingen in de jaren zestig. De opkomst van het agresssieve feminisme en daarmee gepaard gaande toename van echtscheidingen (mooi verbeeld in de 1979 film Kramer vs. Kramer). Allerlei subversieve "human rights" bewegingen. De eerste golven immigranten uit Suriname, Turkije en Marokko. De toenemende invloed van Hollywood. Nieuw Links. Etcetera.

In de jaren tachtig kwamen al die invloeden in een stroomversnelling, maar het zou pas in de jaren negentig zijn dat de boel dermate verziekt was dat ouderen (en ook jongeren) niet meer veilig over straat konden: de opkomst van het "kopschoppen", Marokkaans scootertuig, ernstige overlast in de zwembaden, en natuurlijk het terrorisme. De Randstad begon letterlijk "onleefbaar" te worden. En alsof dat nog niet genoeg was, in 2015 de klap op de vuurpijl: de asieltsunami, met nu azc's in elk pittoreske dorp van Nederland (en andere Europese landen). Ons land, en onze beschaving, onherstelbaar beschadigd. De hele westerse beschaving is nu een tikkende tijdbom.
Nihil est sine ratio.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ivar schreef: 15 mei 2021 07:01
dikkemick schreef: 14 mei 2021 11:07 Ach...m'n opa en oma maakten zich destijds ook al zorgen. De maatschappij verandert gewoon.
Veel van het huidige verval is te traceren tot veranderingen in de jaren zestig. De opkomst van het agresssieve feminisme en daarmee gepaard gaande toename van echtscheidingen (mooi verbeeld in de 1979 film Kramer vs. Kramer). Allerlei subversieve "human rights" bewegingen. De eerste golven immigranten uit Suriname, Turkije en Marokko. De toenemende invloed van Hollywood. Nieuw Links. Etcetera.

In de jaren tachtig kwamen al die invloeden in een stroomversnelling, maar het zou pas in de jaren negentig zijn dat de boel dermate verziekt was dat ouderen (en ook jongeren) niet meer veilig over straat konden: de opkomst van het "kopschoppen", Marokkaans scootertuig, ernstige overlast in de zwembaden, en natuurlijk het terrorisme. De Randstad begon letterlijk "onleefbaar" te worden. En alsof dat nog niet genoeg was, in 2015 de klap op de vuurpijl: de asieltsunami, met nu azc's in elk pittoreske dorp van Nederland (en andere Europese landen). Ons land, en onze beschaving, onherstelbaar beschadigd. De hele westerse beschaving is nu een tikkende tijdbom.
Ik ben het deze keer eens hartgrondig eens met dikkemick. :D

Bijdragen van Ivar zijn altijd goed doordacht, maar de hutspot die hierboven wordt aangeboden klinkt mij in de oren als een komische bijdrage van een nieuw opgerichte partij van Koot & Bie. Ivar heeft nog vergeten hoe het huidige verval al te traceren valt tot de eerste wereldoorlog die alles in Europa verpestte, om van de tweede wereldoorlog nog maar te zwijgen. En vergeet niet de verderfelijke invloed van de anticonceptiepil, Woody Allen, en de Beatles. En de opkomst van Punk natuurlijk. Oh, wacht, de Rote Armee en de engelse skinheads mogen beslist niet over het hoofd worden gezien. En om alles tot op de kern goed te duiden moet men beslist nog uitwijden over het verderfelijke nihilisme van zovele Europese filosofen.
Ivar is een beetje laat, dat wel, want in orthodox-christelijke krijgen wist men alles over de tikkende tijdbom al in 1977: "Miljoenen jonge mensen zijn gevangen in een afstervingsproces van deze eeuw dat zal eindigen in nihilisme en anarchisme." (lees: dat zal eindigen in het afsterven van de christelijke maatschappij).

"Onze westerse beschaving" is inderdaad al decennia lang reddeloos verloren. De Chinezen, Japanners en Indiërs zullen wel hetzelfde zeggen over "Onze oosterse beschaving". De enige waar ik, westers klassiek geschoold musicus, tegenwoordig wat van leer is Nahre Sol, een Koreaanse, die haar inspiratie put uit "explorations into different genres, 20th century French music, synthesizers, film music, minimalism, and prepared piano".

Wake up man, het hele idee dat je nog steeds met een frase als "westerse beschaving" rondloopt is volkomen achterhaald. Deze eeuw laat de overgang zien naar een globale beschaving waar alles wordt gedicteerd door de ontwikkeling van techniek. De stroomversnelling en daaruit voortvloeiende stoornissen zijn een wezenlijk onderdeel daarvan. Ze horen eenvoudig bij het leven. In de volgende eeuw verzinnen we weer wat anders waarmee we een depressieve domper op ons leven kunnen zetten. We zijn tenslotte al meer dan twee millennia lang verzot op het einde van de wereld.
Je vorige bijdrage eindigde met "In veel opzichten was dat een betere tijd." Je had ook gewoon door kunnen gaan met het logische verlengde van deze gedachte: "In veel opzichten was dat een slechtere tijd".

Voor Nederlanders die de randstad of heel Nederland onleefbaar achten raad ik Finland aan om een nieuw rustig bestaan op te bouwen. Legio gemeentes in Finland waar men voor 1 euro een stukje grond kan kopen als men maar belooft er te gaan wonen. :wink:

Hier een buitenkansje voor hen die in een vrijstaand huis van 200 m2 op een eilandje willen wonen: https://www.etuovi.com/kohde/9692118?haku=M1657767712
Born OK the first time
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Rereformed schreef: 15 mei 2021 07:44
Voor Nederlanders die de randstad of heel Nederland onleefbaar achten raad ik Finland aan om een nieuw rustig bestaan op te bouwen. Legio gemeentes in Finland waar men voor 1 euro een stukje grond kan kopen als men maar belooft er te gaan wonen. :wink:

Hier een buitenkansje voor hen die in een vrijstaand huis van 200 m2 op een eilandje willen wonen: https://www.etuovi.com/kohde/9692118?haku=M1657767712
Breng hier nu niemand op een idee! Straks geraakt vanwege een enorme toestroom heel Finland ook in verval :wink:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ronaldus67 schreef: 15 mei 2021 08:45 Breng hier nu niemand op een idee! Straks geraakt vanwege een enorme toestroom heel Finland ook in verval :wink:
"Scootertuig" heet hier "mopojonnet". Het is hier een paradijs voor ze (als ze het overleven):
https://www.youtube.com/watch?v=oneHUHACzKk&t=77s
De video heet: "Met de brommer over de kop, ontsnappen aan de politie". Commentaar na over de kop vliegen: Gelukkig had ik m'n camera aan staan!")
Born OK the first time
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

De jongens in die video komen niet over als scootertuig. Stunts doen op een lege (afgesloten) weg, en zo te zien buiten de bebouwde kom, is als stunten met een skateboard. Autochtone jongens op brommers of crossmotoren zijn geen tuig, tenzij ze stelselmatig overlast veroorzaken.

De term scootertuig heeft betrekking op personen die hun scooters gebruiken om tasjes te roven, winkels te overvallen en andere misdaden te plegen. Meestal met z'n tweeën op één scooter (zoals in vrijwel alle Google Image Search resultaten), om voor de hand liggende redenen.
Nihil est sine ratio.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Ivar schreef: 16 mei 2021 20:08 De jongens in die video komen niet over als scootertuig. Stunts doen op een lege (afgesloten) weg, en zo te zien buiten de bebouwde kom, is als stunten met een skateboard. Autochtone jongens op brommers of crossmotoren zijn geen tuig, tenzij ze stelselmatig overlast veroorzaken.

De term scootertuig heeft betrekking op personen die hun scooters gebruiken om tasjes te roven, winkels te overvallen en andere misdaden te plegen. Meestal met z'n tweeën op één scooter (zoals in vrijwel alle Google Image Search resultaten), om voor de hand liggende redenen.
Ach, Rereformed, met pensioen, wonend in een land waar dat zo ongeveer op de 16e of 17e plaats in de misdaad statistieken van Europa staat. Dan is een te snel rijdende scooter op een verlaten landweg al snel een sensatie :lol:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Ivar schreef: 16 mei 2021 20:08 De jongens in die video komen niet over als scootertuig. Stunts doen op een lege (afgesloten) weg, en zo te zien buiten de bebouwde kom, is als stunten met een skateboard. Autochtone jongens op brommers of crossmotoren zijn geen tuig, tenzij ze stelselmatig overlast veroorzaken.

Je kletst uit je nek en hebt overduidelijk het filmpje niet in zijn geheel bekeken.
Deze lieden maken wel degelijk gebruik van de openbare weg waar zich ook ander verkeer begeeft. Ze schudden zelfs de politie van zich af. Dan mag je van mij tuig worden genoemd. Wegterrorist vind ik ook passend.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Ronaldus67 schreef: 16 mei 2021 21:55 Je kletst uit je nek en hebt overduidelijk het filmpje niet in zijn geheel bekeken.
Prima, ik kletste uit mijn nek over dat filmpje want ik had er maar 2 minuten van bekeken en de rest hier en daar aangeklikt. Ik zag geen bebouwde kom of binnenstad. Dan noem ik dat wegpiraten, kwajongens en deugnieten. Niet te vergelijken met het scootertuig dat dit voertuig bovenal voor rooftochten gebruikt, veelal in de binnenstad.

Feel good filmpje:

Nihil est sine ratio.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik krijg de indruk dat er niets mis is met de jeugd van tegenwoordig.dat niet ook al mis was met de jeugd van vroeger. Onervarenhrif zullen we het maar noemen. Natuurlijk zitten er altijd extreme voorbeelden tussen. Maar ook dat is van alle tijden. Dat men meer van "de jeugd" spreekt, komt vooral omdat er tegenwoordig zoveel meer ouderen zijn,en dus meer mensen die zich aan "de jeugd" kunnen ergeren, Dat zal nog wel even zo doorgaan, Hopelijk, want de oorzaak zijn de langere levensverwachting de afname van extreme armoede en - als gevolg daarvan - afname van het kindertal. Tot dan toe zullen we tegen (oneindige?!?) windmolens blijven vechten en tegen alles wat ons niet boeit, zelfs op een vreedzaam forum. Gelukkig vechten we hier alleen verbaal.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ivar schreef: 16 mei 2021 20:08 De jongens in die video komen niet over als scootertuig.
Klopt. Ik heb nog nooit gehoord van "scootertuig". We noemen ze gewoon tieners (of eigenlijk mopojonnet = brommerpieten) en lachen erom zolang ze in leven blijven.
Men is op dit moment wel bezig een nieuwe wetgeving te maken waar bepalingen in staan dat als een jongen op (15-)16-jarige leeftijd zijn brommerpasje afgenomen wordt, vanwege een grove overtreding, hij zijn recht om het jaar daarop zijn autorijbewijs te halen verliest, en langer moet wachten om dat te behalen.

Van de video waar je probeert te laten zien wat je bedoelt word ik niet wijzer. Ik zie auto's van achteren motoristen aanrijden. Dat is misdadig gedrag van automobilisten. Hoe je dat een "feel good" filmpje kan noemen is een volkomen raadsel voor mij.
Je geeft ook een voorbeeld van "tasjesroven". Die vorm van misdaad kan men inderdaad "scootertuig" noemen. Ik ben dat echter in 1975 al tegengekomen toen ik op vakantie was in Parijs. Ik herinner het me zo goed omdat het voor mijn ogen gebeurde en het nogal indruk op mij maakte. Het is dus niet van tegenwoordig. Het lijkt me ook sterk dat het toegenomen zou zijn, aangezien tegenwoordig niemand meer met geld of iets waardevollers dan een mobieltje dat al verouderd is zodra je het tasje opendoet, in tasjes rondloopt. Ik heb ook al jaren niet meer gehoord van "stelen van autostereoinstallaties", wat vroeger veel gedaan werd door drugsgebruikers die geld nodig hadden en waarvan mijn eigen auto in Finland ooit het slachtoffer is geweest. Sinds het internet op de mobiele telefoon is heeft denk ik vrijwel niemand meer interesse in autostereo's. Mijn eigen autoradio mag mij letterlijk gestolen worden. :lol:
mullog schreef:Ach, Rereformed, met pensioen, wonend in een land waar dat zo ongeveer op de 16e of 17e plaats in de misdaad statistieken van Europa staat. Dan is een te snel rijdende scooter op een verlaten landweg al snel een sensatie :lol:
Dat klopt ook exact!
Heel leuk om af en toe iets te zien wat je nooit zou doen omdat het levensgevaarlijk is. Finnen hebben een eigenschap dat zoiets hen altijd aantrekt.
Op één school waar ik lesgaf hielden ze in de pauze altijd wedstrijden wie het langst in een mierenhoop van rode bosmieren kan zitten:
https://www.youtube.com/watch?v=UXPEmi6AnHM Toen ik het voor het eerst zag kon ik mijn ogen niet geloven. Het was sensationeel om te zien hoe een jongetje van een jaar of tien dat durft. De meisjes stonden er meestal naast om de tijd te meten.
De professionals gaan er bloot in zitten. De jongen in deze video zit ze nog veel te veel weg te vegen. Om indruk te maken moet je alles gelaten over je heen laten komen. Alleen wanneer ze in je ogen komen mag je een gebaar maken om ze weg te vegen. 8*)

In de Finse krant gaat ook geen week voorbij of er staat een smeuiïg verhaal in hoe iemand ergens (meestal op de motor snelweg waar het eigenlijk helemaal geen kwaad kan) 180 km/h (ofzo) reed, waarna de politie hem (het is altijd een man die een beetje teveel gedronken heeft) ergens staat op te wachten, waarna de rijder als een dolleman er nog een schepje bovenop doet en aan de politie probeert te ontsnappen. Men slaat dan snel af van de snelweg om de kleine zijweggetjes te vinden, tot aan de bosweggetjes toe. Er volgt altijd een ontknoping, waarbij de alternatieven zijn dat de rijder zich doodrijdt, of tot stilstand komt nadat de politie ergens een spijkermat op de weg heeft gelegd.

Het grootste probleem van dit moment is dat de Finse representanten die hun liedje donderdag in de beschaafde wereld (Rotterdam) ten gehore gaan brengen (Eurovisie) niet hun originele versie mogen uitvoeren, waartoe het opsteken van de middelvinger behoort. Ze zitten zich nu suf te piekeren hoe het dan wel moet.
Peter van Velzen schreef:Ik krijg de indruk dat er niets mis is met de jeugd van tegenwoordig.dat niet ook al mis was met de jeugd van vroeger. Onervarenheid zullen we het maar noemen. Natuurlijk zitten er altijd extreme voorbeelden tussen.
Dat lijkt me ook.
In Finland staat op dit moment in het nieuws dat het aantal misdaden dat door minderjarigen wordt uitgevoerd nooit zo laag is geweest als nu, maar het aantal ernstige misdaden uitgevoerd door minderjarigen opgelopen is van 9 tot 15 procent. Onlangs zijn twee gevallen van doodslag voorgekomen.
Born OK the first time
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Rereformed schreef: 17 mei 2021 06:59 Je geeft ook een voorbeeld van "tasjesroven". Die vorm van misdaad kan men inderdaad "scootertuig" noemen. Ik ben dat echter in 1975 al tegengekomen toen ik op vakantie was in Parijs.
Een interessante anekdote. Vooral omdat Parijs al sinds tenminste 1961 problemen heeft met boze Algerijnen. In 1992 heb ik ook zelf een zakkenroller meegemaakt in Parijs (niet bij mij maar bij iemand in ons reisgezelschap). Ik was toen 17 jaar oud en verbaasde me over het "lichtgetinte" straatbeeld.

Wikipedia:
After the war, after Algeria gained its independence, the free circulation between France and Algeria was once again allowed, and the number of Algerian immigrants started to increase drastically. From 1962 to 1975, the Algerian immigrant population increased from 350,000 to 700,000. ... During the 1970s, France simultaneously faced economic crisis and allowed immigrants (mostly from the Muslim world) to permanently settle in France with their families and to acquire French citizenship. It resulted in hundreds of thousands of Muslims, especially to the larger cities, living in subsidized public housing and suffering from very high unemployment rates.
In plaats van autoradio's, draait de diefstal nu om o.a. iPhones, laptops, voertuigen (fiets, scooter etc.), de inhoud van kassa's of het contante geld dat pizzabezorgers op zak hebben. Ook worden regelmatig bejaarden gedwongen om geld te pinnen.

Het Parool, 2008: Diefstal met de scooter neemt toe
Het aantal diefstallen via 'de Italiaanse methode', waarbij scooterrijders een stilstaande automobilist beroven, blijft toenemen. Elke dag worden in Amsterdam één à twee auto's op deze wijze beroofd. Begin dit jaar waren dat er ongeveer 25 per maand.

Gisteren kon de politie twee dieven arresteren. De jongens, van zestien en zeventien jaar, hadden de zijruit ingeslagen van de auto van een vrouw die bezig was haar auto op de Beukenweg in Oost te parkeren.

Een scooterrijder greep haar tas op de stoel naast haar. De vrouw greep de tas ook vast, maar de jongen rukte harder. Getuigen konden een goed signalement geven en daardoor kon de politie de dieven korte tijd later arresteren. Ze waren bekenden van de politie.

Bij de Italiaanse methode slaan scooterrijders vooral toe voor een stoplicht of tijdens het inparkeren. Ze trekken een portier open of slaan een ruit in en grissen een tas of laptop mee. ''Dit type diefstal is een landelijk probleem,'' zegt een woordvoerder van de politie. ''Aanvankelijk kwam het vooral voor in Utrecht en Den Haag, maar Amsterdam is bezig met een inhaalslag.''

De politie adviseert geen waardevolle spullen of tassen zichtbaar in de auto te leggen, ook niet tijdens het rijden.
Natuurlijk is diefstal en straatroof van alle tijden, vooral in grote steden. Al dan niet gerelateerd aan alcoholisme of drugsverslaving. Maar ik heb toch sterk de indruk dat het is toegenomen, de laatste vijfentwintig jaar. Ook zogenaamd "zinloos geweld", waarbij een "willekeurige" maar blanke jongen voor de lol in elkaar wordt geschopt of met een luchtdrukpistool in zijn rug wordt geschoten.

Overigens ben ik het beslist met je eens dat de opkomst van heroïne, begin jaren zeventig, voor veel ellende heeft gezorgd, zoals crack dat vanaf midden jaren tachtig deed. Toen in Utrecht mijn mountainbike werd gestolen, in 1990, was dat waarschijnlijk ten behoeve van een shot heroïne.
Nihil est sine ratio.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ivar schreef: 17 mei 2021 08:55
Rereformed schreef: 17 mei 2021 06:59 Je geeft ook een voorbeeld van "tasjesroven". Die vorm van misdaad kan men inderdaad "scootertuig" noemen. Ik ben dat echter in 1975 al tegengekomen toen ik op vakantie was in Parijs.
Een interessante anekdote. Vooral omdat Parijs al sinds tenminste 1961 problemen heeft met boze Algerijnen.
Ik kijk er inmiddels niet meer van op dat het je missie hier is om alles zoveel mogelijk op conto van moslimimmigratie te zetten. Het resultaat van deze opstelling is dat ik je steeds minder als een serieuze gesprekspartner beschouw.
Ivar schreef:Natuurlijk is diefstal en straatroof van alle tijden, vooral in grote steden. Al dan niet gerelateerd aan alcoholisme of drugsverslaving. Maar ik heb toch sterk de indruk dat het is toegenomen, de laatste vijfentwintig jaar.
Indien zo, dan moet men het asielbeleid aanpassen/verbeteren, schoolsysteem ed. verbeteren en vooral politieoptreden versterken. Zoals je in een ander topic opmerkt moet men de zaak niet versimpelen, maar gaat het altijd om een complex van factoren, om "én én". Maar zoeken naar oplossingen is, naar het me toeschijnt, niet waar je interesse naar uitgaat.
Born OK the first time
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Rereformed schreef: 17 mei 2021 09:02 Ik kijk er inmiddels niet meer van op dat het je missie hier is om alles zoveel mogelijk op conto van moslimimmigratie te zetten.
In mijn eerste post van dit topic noemde ik de moslimimmigratie niet. De eerste zin van die reactie vat mijn standpunt samen: "De jeugd is irritanter dan ooit. "Opgevoed" door Nickelodeon, en steeds vaker zonder vader in huis."

En een reactie verder: "Het verschijnsel van de alleenstaande moeder, een belangrijke oorzaak van de in dit topic besproken problematiek, wordt alom geaccepteerd als volkomen normaal."

Daar kan ik aan toevoegen dat mannen ook steeds minder aanwezig zijn op basisscholen, zoals in 2019 besproken door Arjen Lubach:

Dit is een onderwerp waar ik me al sinds 2000 mee bezig houd. Ik las toen Raising Boys: Why Boys Are Different - And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men van Steve Biddulph en Raising Cain: Protecting the Emotional Life of Boys van Dan Kindlon, Ph.D. en Michael Thompson, Ph.D., waarin dit toenemende probleem wordt besproken.
Nihil est sine ratio.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ivar schreef: 17 mei 2021 10:14 In mijn eerste post van dit topic noemde ik de moslimimmigratie niet.
Ik kijk er ook niet meer van op dat je als een pavlov-reaktie reageert met de verdediging van jezelf.

Zo'n reaktie is echter voor je gesprekspartner de bevestiging dat je niet overdenkt wat een ander tegen je zegt, noch overweegt of er misschien een waarheid in schuilt en of er wat aan te denktrant te verbeteren valt, oftewel dat het dan steeds minder de moeite waard wordt om het gesprek voort te zetten.
Ivar schreef:Daar kan ik aan toevoegen dat mannen ook steeds minder aanwezig zijn op basisscholen.
Aangezien ik tientallen jaren in het basisonderwijs heb gezeten is deze zaak mij bekend, want daar werd (in Finland) twintig jaar geleden al over gesproken. Maar wat wil je met deze opmerking zeggen? Het lijkt erop dat je het als oorzaak ziet voor een slechtere jeugd dan de jeugd van vroeger. Indien zo, dan ben je weer bezig met een ernstige versimpeling van zaken.
Born OK the first time
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Rereformed schreef: 17 mei 2021 10:36 Indien zo, dan ben je weer bezig met een ernstige versimpeling van zaken.
Ik kan het in jouw ogen duidelijk nooit goed doen, zoals wel blijkt uit je ad hominem psychoanalyse.

Als ik tien dingen benoem (zoals in mijn eerste reacties van dit topic) en de discussie gaat vervolgens over één daarvan, dan beschuldig je me van simplistisch denken. Maar als ik dan een andere factor benoem, dan bestempel je dát als simplistisch. Knap hoor.
Nihil est sine ratio.
Plaats reactie