Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Bericht door Maria »

MaartenV schreef: 19 mei 2021 08:52 "Basically, we used a standardized questionnaire to evaluate Self Transcendence, the TCI. We also had interviews with patients where they reported religiosity, mystic experience and illness acceptance. In the second group, there were reports of feeling of presence and out of body experiences, not NDE. It may be possible, however, that functionality of the parietal lobe may have to do with these transcendent experiences, too. I’m also attaching an interesting article about parietal lobe and mystical experiences." (Cosimo Urgesi)
Maar ik zie niet hoe jouw vraagstelling is gericht.
Dat is, zeker in dit geval, belangrijk.

Ik lees een bevestiging van wat mensen kunnen waarnemen.
En ook wat er wetenschappelijk bekend is.
Met als toevoeging, dat dit binnen de functie van het pariëtale deel van de hersenen kan vallen.
Verder ontkent hij niet wat jij schrijft, maar bevestigt het zeker ook niet.
Ik weet niet of hij gelovig is of anderszins spiritueel gericht.
Vind jij dit antwoord anders, dan wat er te verwachten was?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
MaartenV
Bevlogen

Re: Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Bericht door MaartenV »

Maria schreef: 19 mei 2021 09:14
MaartenV schreef: 19 mei 2021 08:52 "Basically, we used a standardized questionnaire to evaluate Self Transcendence, the TCI. We also had interviews with patients where they reported religiosity, mystic experience and illness acceptance. In the second group, there were reports of feeling of presence and out of body experiences, not NDE. It may be possible, however, that functionality of the parietal lobe may have to do with these transcendent experiences, too. I’m also attaching an interesting article about parietal lobe and mystical experiences." (Cosimo Urgesi)

Ik lees een bevestiging van wat mensen kunnen waarnemen.
En ook wat er wetenschappelijk bekend is.
Met als toevoeging, dat dit binnen de functie van het pariëtale deel van de hersenen kan vallen.
Verder ontkent hij niet wat jij schrijft, maar bevestigt het zeker ook niet.
Ik weet niet of hij gelovig is of anderszins spiritueel gericht.
Vind jij dit antwoord anders, dan wat er te verwachten was?
Ja, hij denkt dat mystieke ervaringen met de functionaliteit van de pariëtale kwab te maken kan hebben. Maar hij beschrijft niet in detail hoe dat precies dan in zijn werk gaat. Welke studie uitwijst dat functie van dat hersengebied mystieke ervaringen veroorzaakt. Uit zijn (en ander) onderzoek blijkt dat een beschadiging of niet werken van die hersengebieden leidt tot mystieke ervaringen. Niet de werking ervan.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Maria schreef: 19 mei 2021 09:14
Mijn vraagstelling was:

"I was intruiged by a study from you and your collegues, called: "The spiritual brain: selective cortical lesions modulate human self-transcendence"

My question is, can you be specific about the sort of self-transcendent experiences people reported?

Are near-death experiences part of it? Is it an experience like neuroanatomist Jill Bolte Taylor experienced: 'I felt like a genie liberated from its bottle' (Jill Bolte)

Because I have a theory that maybe, when we die, our complete brain is damaged and we - maybe - will experience a transcendent reality. (I hope).

But of course, that is in the realm of hypothesising. That's why I ask you the question. Could it be possible that during near death experiences these

parietal lobes are temporarely not functioning. Therefore people have these transcendent experiences? Because your study suggests that damage to certain area's of the brain (the right parietal lob) cause transcendental and mystical experiences."
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 19 mei 2021 09:11 Dat is waar Axxyanus. Ik interpreteer dat zo. Hoe interpreteer jij de zin 'it may be possible' dan?
Gewoon de zin lezen die er achter staat. Aleen moet je "transcendent" niet de bovennatuurlijke betekenis geven die jij eraan geeft maar enkel de betekenis dat de ervaring bepaalde gevoelens opwerkt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 19 mei 2021 09:41
MaartenV schreef: 19 mei 2021 09:11 Dat is waar Axxyanus. Ik interpreteer dat zo. Hoe interpreteer jij de zin 'it may be possible' dan?
Gewoon de zin lezen die er achter staat.
De zin die er achter staat is een tegenstelling, want begint met het woordje 'however'.
It may be possible, however, that functionality of the parietal lobe may have to do with these transcendent experiences, too
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

En het gaat niet enkel om mystieke ervaringen bij hersenschade.

Zoals al in een andere topic vermeld:

Wellicht ben je bekend met het acquired savant syndroom: mensen die exacte dag en datum uit een kalender kunnen opnoemen in fracties van seconden. Die complexe getallen kunnen berekenen, zonder rekenmachine in seconden. Die prachtige realistische tekeningen kunnen maken, zonder ooit geoefend te hebben. Iemand die plots de piano of een ander muziekinstrument kan bespelen als was hij of zij een prof. En dit louter ten gevolge van hersenschade.

Hier gaat het niet om onzin.

Hier tapt de persoon uit een bron van geniale kennis en vaardigheden tgv hersenschade. Hoe kan dat zomaar dat iemand, zonder enige training, plots, van de ene op de andere dag vaardigheden heeft of kennis die hij of zij voordien niet had? Louter als gevolg van hersenschade?

Dergelijke anomalieën maken de filtertheorie uit een kosmische bron meer plausibel als verklaring voor de hersenwerking.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Wikipedia: "Savant syndrome has been artificially replicated using transcranial magnetic stimulation to temporarily disable this area (left anterior temporal lobe) of the brain.[17]
https://en.wikipedia.org/wiki/Savant_sy ... n.%5B17%5D
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 19 mei 2021 09:46
axxyanus schreef: 19 mei 2021 09:41
Gewoon de zin lezen die er achter staat.
De zin die er achter staat is een tegenstelling, want begint met het woordje 'however'.
It may be possible, however, that functionality of the parietal lobe may have to do with these transcendent experiences, too
Wat bedoel je hier met "tegenstelling"? Het kan evengoed betekenen dat er van een echte tegenstelling geen sprake is maar dat men wil voorkomen dat mensen wat te snel tot een intuïtief besluit komen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 19 mei 2021 10:34 Dergelijke anomalieën maken de filtertheorie uit een kosmische bron meer plausibel als verklaring voor de hersenwerking.
Misschien dat we dan weer lobtomiën moeten invoeren zodat we allemaal kunnen genieten van ons verhoogd bewustzijn.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 19 mei 2021 10:34 En het gaat niet enkel om mystieke ervaringen bij hersenschade.

Zoals al in een andere topic vermeld:

Wellicht ben je bekend met het acquired savant syndroom: mensen die exacte dag en datum uit een kalender kunnen opnoemen in fracties van seconden. Die complexe getallen kunnen berekenen, zonder rekenmachine in seconden. Die prachtige realistische tekeningen kunnen maken, zonder ooit geoefend te hebben. Iemand die plots de piano of een ander muziekinstrument kan bespelen als was hij of zij een prof. En dit louter ten gevolge van hersenschade.

Hier gaat het niet om onzin.

Hier tapt de persoon uit een bron van geniale kennis en vaardigheden tgv hersenschade. Hoe kan dat zomaar dat iemand, zonder enige training, plots, van de ene op de andere dag vaardigheden heeft of kennis die hij of zij voordien niet had? Louter als gevolg van hersenschade?

Dergelijke anomalieën maken de filtertheorie uit een kosmische bron meer plausibel als verklaring voor de hersenwerking.
Ik begrijp het niet. Er treedt een materiële verandering in materie op en dan ga jij spreken van een kosmische bron?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

axxyanus schreef: 19 mei 2021 15:06 Misschien dat we dan weer lobtomiën moeten invoeren zodat we allemaal kunnen genieten van ons verhoogd bewustzijn.
In de jaren zestig en zeventig waren een aantal mensen die met dat doel voor ogen voor schedeltrepanatie kozen: een gaatje boren in het voorhoofd. O.a. Amanda Feilding van de Beckley Foundation, en de Nederlander Bart Huges:
Bart Huges werd in 1934 in Amsterdam geboren. Zijn vader en zijn grootvader waren arts. Zijn moeder stierf toen hij twee jaar was. Hij studeerde medicijnen maar voltooide de studie niet. In 1958 nam hij als proefpersoon in een psychiatrische proef aan het Academisch Ziekenhuis voor het eerst LSD tot zich.

Huges was in het begin van de jaren 60 een prominent lid van de groep rond Johnny van Doorn, Robert Jasper Grootveld, Simon Vinkenoog en anderen.

De trepanatie, die hij ook wel 'het derde oog' noemde, moest tot een verruimd bewustzijn leiden. Hij werd geïnspireerd door berichten dat sommige Afrikaanse stammen dit bij wijze van ritueel uit zouden voeren. De operatie zou worden uitgevoerd door enkele van zijn vrienden (onder wie Simon Vinkenoog), maar deze trokken zich terug. Op 6 januari 1965 voerde Huges de handeling zelf uit. Enige dagen later bleek dat hij de "operatie" had uitgevoerd met behulp van een tandartsboor (en dus niet, zoals hij zelf vaak beweerde, met een boormachine van Black & Decker). Hij werd vervolgens twee dagen ter observatie opgenomen in het Wilhelmina Gasthuis, omdat men twijfelde aan zijn mentale gezondheid. Zelf was hij vooral geschrokken van het rondspattende bloed. In 1970 verscheen van zijn hand bij de Amsterdamse Foundation for Independent Thinking het geschrift Trepanation: the cure for psychosis.
Amanda Feilding drilled a hole in her own head in order to increase cranial blood flow. In a later study that she funded it was found that psychedelics actually reduce cranial blood flow.

Although Feilding believes that trepanation can expand consciousness and reduce neurosis, the practice has gained no support from the medical community over the years.
Nihil est sine ratio.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 19 mei 2021 15:06
MaartenV schreef: 19 mei 2021 10:34 Dergelijke anomalieën maken de filtertheorie uit een kosmische bron meer plausibel als verklaring voor de hersenwerking.
Misschien dat we dan weer lobtomiën moeten invoeren zodat we allemaal kunnen genieten van ons verhoogd bewustzijn.
Wat zijn lobtomiën? Je bedoelt wellicht lobotomieën? 8*)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 19 mei 2021 08:52 Ik schreef de wetenschapper Cosimo Urgesi van de betreffende studie met de vraag wat de onderzoekers precies bedoelden met 'self-transcendence' en met de vraag of mijn hypothese dat we na de dood opgaan in iets transcendents realistisch is. Dit was zijn antwoord:

"Basically, we used a standardized questionnaire to evaluate Self Transcendence, the TCI. We also had interviews with patients where they reported religiosity, mystic experience and illness acceptance. In the second group, there were reports of feeling of presence and out of body experiences, not NDE. It may be possible, however, that functionality of the parietal lobe may have to do with these transcendent experiences, too. I’m also attaching an interesting article about parietal lobe and mystical experiences." (Cosimo Urgesi)
MaartenV je vraagt:

"of mijn hypothese dat we na de dood opgaan in iets transcendents realistich is."

Hangt er maar van af wie of wat jij jij met "we" op het oog hebt en wat Urgesi dacht dat jij misschien bedoelde.

Misschien jouw vraag in het engels gesteld ook leesbaar aanhalen, want misschien was je in het Engels meer to the point.

Geen wonder dat je een zeer vrijblijvend ("transcendent experiences") antwoord kreeg.

Wat Kastrup vindt doet er niet zoveel toe omdat Kastrup alleen maar opzoekt, speculeert en niets zelf onderzoekt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Heeck, hier postte ik mijn Engelstalige geformuleerde vraag: (in gebrekkig Engels, geef ik toe)
viewtopic.php?p=589424#p589424
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 21 mei 2021 09:34 Heeck, hier postte ik mijn Engelstalige geformuleerde vraag: (in gebrekkig Engels, geef ik toe)
viewtopic.php?p=589424#p589424
OK, mijn lees-omissie:
Because I have a theory that maybe, when we die, our complete brain is damaged and we - maybe - will experience a transcendent reality. (I hope).
Geen JA of NEE op deze vraag die ik begrijp als een overgaan naar een andere wereld als de vleselijke voorbij blijkt en middels lijkbezorgen is afgesloten.
“When we die” is namelijk niet hetzelfde als “stervende zijn”, dat heet “dying”.

https://www.merriam-webster.com/dictionary/dying

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Plaats reactie