Ivar schreef: ↑26 mei 2021 09:31
Elberfeld schreef: ↑25 mei 2021 20:15
1. Niemöller zegt steeds dat hij niet tot de groep van de
slachtoffers hoort, terwijl Maria in de eerste drie strofen zich van de
daders distantieert;
Dat viel mij ook op. Zou je op Niemöllers stijl voortborduren, dan zou het als volgt geschreven moeten worden:
Toen de nationalisten buitenstaanders criminaliseerden heb ik gezwegen.
Ik was immers geen
buitenstaander.
Toen de namaak wetenschappers de wetenschap naar hun hand zetten heb ik gezwegen.
Ik was immers geen wetenschapper.
Toen het racisme vrij spel kreeg heb ik gezwegen.
Ik was immers geen
mikpunt van racisme.
Deze laatste variant volgt idd. Niemöller weer.
Ook prima.
Maar zoals ze aangeeft is het dus doelbewust. Tussen haakjes een mogelijke letterlijke interpretatie:
Toen de nationalisten buitenstaanders criminaliseerden heb ik gezwegen.
Ik was immers geen nationalist. (Dus is het niet mijn verantwoordelijkheid maar die van de nationalisten.)
Toen de namaak wetenschappers de wetenschap naar hun hand zetten heb ik gezwegen.
Ik was immers geen wetenschapper. (En dus boeit het me niet.)
Toen het racisme vrij spel kreeg heb ik gezwegen.
Ik was immers geen racist. (Dus is het niet mijn verantwoordelijkheid maar die van de racisten.)
Zoals de tekst van Niemöller wsl. niet 100% zijn eigen ervaringen en meningen zijn, maar mi. om een aantal denkwijzen en uitspraken op scherp te zetten en ons tot nadenken te dwingen.
Zoals ook hij in zijn tijd eerst de toenmalige gebeurtenissen gevolgd is, maar later, na bewustwording van de praktijk en de werkelijke gebeurtenissen die op meer of minder subtiele wijzen aan het veranderen en verharden waren, opnieuw zijn keuzes maakte aan de hand van de veranderingen.
Zo heb ik daar met mijn uitspraken op willen voortborduren voor in deze tijd.
In de loop van de afgelopen decennia is er veel in de wereld veranderd.
Ook in de dagelijkse prakrijk van het denken van veel mensen oiv. de steeds weer hamerende berichten.
Zoals jij daarin verder gaat met verantwoordelijkheid te benoemen was niet eens zozeer in eerste instantie mijn gedachte, maar is idd. wel een onderdeel van de vervolg gedachte.
Voor mij was het meer om een soort onverschilligheid weer te geven van al die mensen, die hier gewoon nooit over nadenken in hun leven van alle dag.
Zoals in het verleden ook velen hun tijdsgeest en berichten uit de media hoorden en gewoon hun leven vervolgden.
En dan later aankomen met het excuus, dat ze het nooit weet hebben gehad van de uitwassen
Maw. mi. zich niet met de feitelijk escalerende, niet te vergeten veranderende gebeurtenissen, hebben beziggehouden, maar wel massale veranderingen hebben mogelijk gemaakt.
En later zichzelf op deze manier denken te kunnen schoonwassen.
Dit topic gaat trouwens niet over één bepaalde specifieke ideologie, maar over het hoe en waarom één bepaalde ideologie mogelijk kan worden en zo breed gedragen kan worden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.