Dan ben je wsl. van ongeveer dezelfde tijd als ik.hein schreef: ↑27 mei 2021 23:21Ik ben nog van de tijd dat de (rechtse) schoolmeester op de lagere school met z'n liniaal op je vingers sloeg als hem dat goed dunkte. Korte tijd later op de middelbare school kreeg ik te maken met stijflinkse (jonge) leraren die het niet konden laten de leerlingen te indoctrineren met (extreem)links gedachtengoed. Wie er niet in meeging kreeg slechte cijfers en werd in de klas afgezeken. Dat had allemaal bar weinig met empathie te maken.Peter van Velzen schreef: ↑24 mei 2021 03:39 Misschien is e een reden waarom links denken meer doordringt in het onderwijs dan in andere hoeken van de samenleving. Namelijk in et feit dat het meestal de mesnen met meeer emphatie zijn die anderen willen opleiden.
En heb je ook de sociale ontwikkelingen en het gezamenlijk zorgen voor de zwakkeren, weduwen en wezen en ouderen in de maatschappij zich zien ontwikkelen.
Van de groei van gelijkwaardigheid van alle mensen, arm of rijk, man of vrouw.
En van een afhankelijk zijn van liefdadigheid naar een zeker recht op zorg door de gemeenschap.
Anekdotes en verhalen over vervlogen jaren zijn meestal persoonlijke herinneringen aan belevenissen.
Maar wel tekenend voor wat er al die jaren door de tijd heen belangrijk gevonden is en ook tekenend is voor het ontstaan en onderhouden van een (sub)cultuur.
Mijn herinnering:
De liniaal was net afgeschaft, maar een oor gedraaid vastpakken en zo uit je bank slepen door de juf was er nog wel degelijk.
Nee, ze had niet geslagen.
De verhouding jongens meisjes van mijn 2e jaar HBS lag aardig scheef.
In 3 parallel klassen HBS van ca. 30 personen waren er 5 meisjes, waaronder ik.
En een MMS van ca 20 meisjes.
Meisjes werden nog altijd geacht te trouwen en daarna thuis te blijven en kinderen te krijgen. Soms al wel in een andere volgorde.
Echter meestal was het nog dat de man geacht werd de kost te verdienen. Alleen als dat niet lukte kon de vrouw bijspringen. Voor de meeste mannen voelde dat dus als een persoonlijk falen.
Kinderen en vooral meisjes die niet direct na school (14 jaar) moesten meezorgen voor het gezinsinkomen mochten soms verder leren.
Maar wat was het nut, werd dan gesteld. Ze kon beter werken en sparen voor haar uitzet.
Meisjes naar de ULO, want dat was goed voor een kantoorbaan.
Voor meisjes, die thuis niet al snel geld moesten binnenbrengen, werd een hogere opleiding/studie, vooral gezien als een culturele ontwikkeling.
De jonge leraren op mijn christelijke HBS zijn voorgegaan in gelijkwaardigheid voor alle mensen, met alleen verschil in kennis. Hun werk bestond uit het aanreiken daarvan.
Afgezeken werd je door een oudere leraar, die vond dat je zijn seksistische grapjes moest appreciëren over immorele tijden aan het hof van Lodewijk XIV en later einde 19e eeuw.
Zijn woorden over de maitresses, van buiten de boekjes om, moest onthouden, want dat was wat hij beoordeelde via zijn cijfers.
De naam Joséphine de Beauharnais ben ik nooit vergeten.
Dus niet te vergeten de verschillen in rapportcijfers door hem gegeven in vergelijking met die van andere jaren door een andere leraar.
Die overigens van dezelfde leeftijd was, maar vaak zijn lessen doorspekte met christelijke preken.
Beide leraren gingen naar dezelfde kerk.
Er is een verschil tussen studies exacte wetenschappen en studies menswetenschappen.Verder verwerp ik de (impliciete) claim dat links per saldo empathischer zou zijn dan rechts. Wel naïever, dat dan weer wel.
Studie en beroep zijn toch vaak vanuit karakter en denkwijzen gekozen. De laatste tijd duidelijker dan voor 60 jaar geleden, toen kinderen nog bijna volledig hierin gestuurd werden door hun eigen sociale omgeving.
Ik denk niet naïever, maar misschien wel vaker ter goeder trouw aan het geloof in het positieve van de mens.
Misschien dat een realist hen eerder idealistisch zal noemen.
Volledig mee eens.Waar het allemaal om draait is de grote omslag tijdens de jaren 60 en 70. Toen is het denken in het westen in betrekkelijk korte tijd zeer sterk naar links gekanteld en dat werkt tot op de dag van vandaag door.
Wat mij betreft is dat een vertrekpunt voor elke redelijke discussie hieromtrent, anders heeft de discussie (voor mij) geen zin.
Maar toch misschien voor mij anders dan voor jou.
Zie verder mijn verhaal.
Zoals dit.Ik zie vaak ontkenningen van dit feit bij linkse mensen. Dat is op zich een vreemd fenomeen. Hun overwinning is totaal, maar kennelijk zien ze dat zelf anders.
Ik krijg hier grote vraagtekens over wat je zou kunnen bedoelen.
Je kunt het links van "jaren 60 en 70 geleden", waar je mee begint, niet vergelijken met de praktijk van wat nu onder links wordt verstaan binnen de tegenstelling link/rechts.Dat bedoel ik dus. De linksheid druipt van de MSM af, al decennia, een aantal uitzonderingen daargelaten. Waarom ontken je dat nog?Peter schreef:De media zijn over het algemeen - mijns inziens - niet links, maar toegegeven ikelf ben dat welen dus zieik de situatie wat anders als iemand die er van rechts tegen aan kijkt,
Ik stop hier met mijn reacties op wat je schreef, omdat dat wmb. al aan de orde is geweest.